ESL Shipping rakennuttaa neljä 17.000 dwt alusta Kiinassa

Aloittaja Juhani Mehto, 09.10.2024, 11:26:00

« edellinen - seuraava »

Juhani Mehto

ESL Shipping rakennuttaa neljä 17.000 dwt:n metanolikäyttöistä handysize-kokoluokan alusta Kiinassa. Alukset rakentaa Nanjingissa China Merchants Jinling Shipyard (Nanjing) Co, Ltd:n telakka ja ne valmistuvat Q3/2027 ja Q1/2028 välillä. Aluksista tulee 150 metriä pitkiä. Tilauksen arvo on 186 MEUR.

ESL Shippingin tiedote

Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Pekka Laakso

Mielenkiintoinen tuo renderöintikuvaan piirretty lisäkomentosilta. Mikähän funktio sillä mahtaisi olla, ei selvinnyt vielä virallisen tiedotteen perusteella?

Vaikuttaa samalla siltä, että varustamon vanhimman kaluston aika laivastossa tullee näiden uudisrakennusten myötä päätökseen. Eli Pasila, Tali, Eira ja Ruotsista aikoinaan hankittu Kallio.
Copyright © 2025 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Tuomas Romu

Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 09.10.2024, 13:26:17 Vaikuttaa samalla siltä, että varustamon vanhimman kaluston aika laivastossa tullee näiden uudisrakennusten myötä päätökseen. Eli Pasila, Tali, Eira ja Ruotsista aikoinaan hankittu Kallio.

Nämä ovat kaikki korkeimman 1A Super -jääluokan kulkijoita ja Kalliota lukuun ottamatta kaikissa on vieläpä perinteinen jääkeula. Jos tilalle tulee matalamman jääluokan laivoja pystykeulalla, saattaa tällä olla vaikutusta myös talviliikenteeseen "vanhojen hyvien jäälaivojen" korvaantuessa mahdollisesti enemmän avustusta tarvitsevalla uudemmalla tonnistolla.

Toki ESL ei tiedotteessaan maininnut, mitä laivoja näillä korvataan vai korvataanko mitään. Muistaisin lukeneeni, että yhtiö on pyrkinyt siirtämään fokustaan pois perinteisistä raaka-ainekuljetuksista.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Juhani Mehto

IMO-numerot näille ovat 1091757, 1091769, 1091771 ja 1091783 (rakennusnumerot JLZ9240436-JLZ9240439). Equasis tarjoaa aluksille tässä vaiheessa Kyproksen lippua, mikä on myös ruotsalaisen tytäryhtiö AtoB@C:n uudisrakennusten lippu, mutta tilanne voi vielä muuttua niin ennen luovutusta kuin sen jälkeenkin. Muistissahan on vielä, miten Haaga oli valmistumisen jälkeen hetken aikaa Portugalin lipulla Madeiran rekisterissä.
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.