LNG-tankkerit

Aloittaja Hannu Sarell, 04.05.2025, 17:39:31

« edellinen - seuraava »

Hannu Sarell

LNG:tä kuljettavat alukset käyttävät kaasua itsekin. Sitä kai koko ajan säiliöistä höyrystyy ja käytetään laivan koneissa. Tuntuu vaan varsinaiselta koneiden turhakäytöltä ajella edestakaisin Suomenlahdella, kuten Coral Energice nyt tekee. Lähti 1.5 Haminasta ja ETA Inkooseen 9.5, eli yli viikon ajelee noin 14 solmun vauhtia. Merivahti päällä koko ajan ja kone(et) käynnissä. Eikö tuota kaasua pystyisi tuhoamaan vaikka soihduttamalla?

Tuomas Romu

Siinä missä isommissa LNG-tankkereissa on erillinen kaasunpolttolaitos (gas combustion unit; GCU), noissa pienemmissä "hukkakaasu" pitää polttaa joko moottoreissa tai lämmityskattilassa. Noista kaasutankkereiden edestakaisin ajamisesta on ollut jonkin verran keskustelua julkisuudessa ja ehkäpä joku fiksumpi voisi selvitellä noita talousasioita. Miehistön palkkahan juoksee joka tapauksessa koko ajan ja merellä ollessa säästetään satamamaksuissa. Toisaalta koneistoon kertyy käyttötunteja ja merellä kuluu muutakin kuin pelkkää kaasua.

Yksi syy "ympyrän ajamiselle" voisi olla, että lastitankkeja ollaan jäähdyttämässä uuden lastin vastaanottoa varten. Tällöin kävisi järkeen, että kaasua halutaan kuluttaa nopeammin kuin mitä pelkän luonnostaan höyrystyvän hukkakaasun hävittämiseen käytettävä lämmityskattila pystyy polttamaan.

Itse olen pyöritellyt maakaasua lähinnä laivojen polttoaineena ja sekaantunut jonkin verran noihin isompiin LNG-tankkereihin, joten mikäli jollain on enemmän tietoa näistä pikkulaivojen kiemuroista, otan mielelläni tietoa vastaan.
All information and details given in good faith but not guaranteed!