Löytyykö kuvia palaneista laivoista?

Aloittaja keränen, 12.08.2003, 12:45:35

« edellinen - seuraava »

keränen

Olin parikuukautta sitten waterfordin satamassa irlannissa ja näin siellä kokonaan poroksi palaneen laivan, näky oli varsin pysäyttävä ja pelottava. Nyt kysynkin löytyykö keneltäkään kuvia muista vastaavista tapauksista?
Harmi ettei kukaan ole ymmärtänyt käyttää tämänkaltaisia kuvia esim. laivojen pelastuskoulutuksessa, antaisivat varmastikin syyn suhtautua asioihin entistäkin vakavemmalla asenteella.

wirrankoski

Omissa kokoelmissani on useita palaneita laivanhylkyjä. Itse olen muistaakseni kuvannut ainakin lastilaiva Sallan-hylyn (Helsingin Länsisatamassa) lisäksi yhden palaneen, romutusta odottavan banaanihävittäjän Rio Grande do Sulissa, sekä Santos-"joella" makaavan useita vuosia (siis se useita tarkoittaa joskus 1970-luvulla) keskelle jokea palon jälkeen uponneen ison lastilaivan hylyn, voi olla muitakin, en muista...

esko

Löytyy, ja vaikka itse kehunkin niin erittäin hyvä kuva palanneesta Sally Albatrossista Tukholmassa, otettu m/s Svean kannelta muistaakseni. Epäreilua tietysti, mutta juuri kuvan "täydellisyyden" vuoksi en sitä enkä kopioita luovuta,... ikävä kyllä ;)

wirrankoski

#3
Lainaus käyttäjältä: Harri Anttila - 13.08.2003, 11:03:20
Epäreilua tietysti, mutta juuri kuvan "täydellisyyden" vuoksi en sitä enkä kopioita luovuta,... ikävä kyllä ;)

Niinpä niin...paljonkihan sellaisista kuvista yms. materiaalista onkin itselleenkin iloa kun niiden päällä istuu... Onneksi en tunne ketään sellaista henkilöä....  :-X

esko

Niin, jottei lipsuta asialinjan ulkopuolelle niin totean vain että sen kerran kun olen onnistunut ottamaan oikein "kunnon" kuvan jostain mieleisestäni kohteesta=laivasta, niin kyllä se hautomiseksi jää siinä tapauksessa. Aina kun ei voi olla varma mihin kaikkialle kuvat mahdollisesti päätyy jos niitä rupeaa levittelemään. Muuten, niin kuvani kuin muutkin kokoelmani on kyllä nähtävissä jos jotakuta kiinnostaa, niin että se siitä hautomisesta.

wirrankoski

Älähän nyt pulttia ota! :)
Tarkoitin vain sitä, että suurimmalla osalla kuvaajista on varmaankin tarkoitus saada kuviaa esille, oli foorumi sitten mikä tahansa. Ymmärrän kyllä, että nettiin päätyneet kuvat ovat aika tavalla "vapaata riistaa". Tämä ei silti tarkoita sitä, että kuka vaan saisi niitä käyttää mihin tahansa. Kyllä kaikkia kuvia koskevat tekijänoikeussäännöt (kannattaa tutustua Teoston Kuvasto-sääntöihin!).
Itse en myöskään mielellään anna ns. parhaita (=lue harvinaisia) kuvia minne tahansa nettisivuille juuri mainitsemastani syystä.

Yst.terv. Rami

esko

Ei, pulttia ei oteta turhista ja tosi on että itseäni harmittaa yhtälailla juuri se että netissä kuvat on nimenomaan vapaata riistaa mutta se on asia jolle on vaikea tehdä mitään, ikävä niin .   :beer:

Pekka Laakso

Mä oon sitä mieltä, että nettiin jos laitan/tarjoan kuviani, nii ne ovat sieltä huonommasta päästä, eli parhaat jäävät itselleni. Tätä mieltä olen myös omista kuvistani, jos eräs yrittää myydä niitäkin. ;)
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Joni Huopana

Mutta jaettu ilohan on moninkertainen ilo, joten iloisempaa on pitää kuvansa esillä kuin allaan. :D

Eri asia on sitten henkilökohtaiset tunneasiat ja muistot. Mitä tekijänoikeusasioihin tulee, yhdyn Rami W:n toteamuksiin. Ja epärehellisestä toiminnasta huolimatta tekijänoikeus on sittenkin kuvan ottajalla.