Länsisataman kehittämisestä

Aloittaja Marko Mälkiä, 10.05.2005, 19:34:16

« edellinen - seuraava »

Mikko-Oskari Koski

Jos LJ4:n ajoramppi tehtäisiin suunnilleen nykyisen terminaali 1:n eteläpäädyn kohdalle ja nykyinen LJ3/4:n ramppi purettaisiin kokonaan, voisi sekä 4- että 5-laitureihin saada samanaikaisesti parkkeerattua parisataametrisenkin aluksen.  Uudet putket olisi varmaan joka tapauksessa rakennettava riippumatta siitä, miten laivapaikat lopulta jaettaisiin.
Vikingille tosin mahdollisesti riittäisi Lännessä yksikin kaija, sillä vaikka Amorella tulisikin Tallinnan linjan toiseksi kulkijaksi, ei se kuitenkaan koskaan sattuisi XPRS:n kanssa samaan aikaan Helsinkiin. Tosin sitten, jos kesälinjaa Tukholmaan ja Tallinnaan operoitaisiin, olisi tietysti kiva se toinenkin laivapaikka olla. Tallinkin mahdollinen kruiseri operoisi LJ6:een käyttäen 2-terminaalia (ja kellonaikoja säätäen voisi Tukholman laivakin tuohon sopia), MyStarin ja Megastarin paikka olisi LJ7 ja Finlandian LJ8.

Tässä asetelmassa olisi kiintoisaa olla kuulemassa kaupungin ja Tallinkin välisiä neuvotteluja siitä, miksi Serenaden ja Symphonyn olisi siirryttävä operoimaan mahdollisesti sesonkiluonteista linjaansa entiseen Vikingin terminaaliin Skattalle, kun kaikki muu matkustajaliikenne on keskitetty Länsisatamaan...
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Kalle Id

Lainaus käyttäjältä: Arto Papunen - 04.02.2021, 22:05:11
Eikö tuonne Länsisatamaan vielä voisi rakentaa yhden kaijan tuon Eckerön käyttämän kaijan pohjoispuolelle ja putket kakkosterminaalista.
Siihen on tulossa silta joka estää tämän ajatuksen, lahden pohjukasta tulee jonkilainen asukkaiden virkistysalue. (Tähän siltaan saatiin oikein EU-rahaa sataman yhteyksien parantamisen varjolla).

Arto Papunen

Nyt kun katson noita sataman liitteitä niin mainitaan että: Pohjoisosan laiturilinja ja aluspaikat LJ4-LJ6 on järjestelty uudelleen mahdollistamaan kasvava alusliikenne. =Ehkä tuossa sitten voidaan saada tuo muutos aikaan mistä puhuin aiemmin. Näköjään silta tulee tuon LJ8 pohjoispuolelle. Mutta taas sataman laajennusalueeksi on laitettu alue taas tuonne merelleppäin. Noh kai tuonne saisi jatkettua kapean laiturin ja laivapaikat molemmin puolin tai tekee päätylaiturin mihin nyt tuo alue loppuu.

Kimmo Rantanen