Puolisotilaallisen pursiseuran poistoja

Aloittaja Miran Hamidulla, 19.09.2001, 20:39:10

« edellinen - seuraava »

Teemu Malinen

0,6milj € herkkänahkaisuus. Ministeri kumileimasimena.



Puolustusvoimat aikoo romuttaa vuonna 1979 valmistuneen miinalaiva Pohjanmaan (HS 19.12.).

Atalanta-operaatiossa vuonna 2011 näyttävästi palvellutta alusta on ensin yritetty myydä, mutta myynnin sijasta on nyt päädytty romutukseen. Se maksaa Puolustusvoimien mukaan 248 100 euroa.

Tiettävästi eräs tunnettu suomalainen yksityinen varustamo on tehnyt aluksesta 350 000 euron tarjouksen. Tarkoituksena olisi käyttää aseista ja muusta arkaluontoisesta varustuksesta riisuttua alusta merimiesten koulutukseen tai vuokrata sitä edelleen erilaisiin kansainvälisiin valvontatehtäviin. Kyseinen varustamo on aikaisemmin ostanut kaksi merivoimien käytöstä poistettua alusta. Tällä kertaa varustamo ei mielestään saanut edes vastausta tarjoukseensa.

Miinalaiva Pohjanmaan kohtalo on sekä periaatteellinen että taloudellinen kysymys. Miksi tätä merivoimien entistä lippulaivaa ei haluta aseista riisuttuna myydä kotimaiselle toimijalle, joka antaisi sille uuden siviilielämän?

Miksi määrärahapulaa poteva Puolustusvoimat on valmis maksamaan aluksen romuttamisesta, kun vaihtoehtona on aluksen myynti ja satojentuhansien eurojen myyntitulot?

Puolustusministeri Jussi Niinistön (ps) pitäisi viivytyksettä keskeyttää tämä käsittämätön valtion omaisuutta tuhlaava romuttamisprosessi ja arvioida uudelleen saadut ostotarjoukset.

Aluksen loppukäytöstä voidaan taatusti neuvotella, jos siitä ei ole vielä riittävästi tietoa. Mitkään järkisyyt eivät puhu miinalaivan romuttamisen puolesta.

Stefan Wallin

kansanedustaja (r)

entinen puolustusministeri

(2011–2012), Turku

Tuomas Romu

All information and details given in good faith but not guaranteed!

Jussi Laine

#287
Kun kauppaneuvotteluja aletaan käydä lehtien palstoilla, niin lopputulos harvemmin paranee. Yrittäjän ei ikinä kannata julkisesti riitantua virkamiesten tai poliitikoiden kanssa, koska yrittäjällä on aina enemmän hävittävää kuin virkamiehillä joilla ei ole penniäkään kiinni, niin he voivat riidellä mistä tahansa periaatteen vuoksi ja kuinka kauan tahansa.

Merivoimien esikunta toimi ylimielisesti kun ei vastannut saamaansa tarjoukseen, että ei olla kiinnostuneita. Vastaamattomuus on muuttenkin valitettavan yleinen vika suomalaisissa firmoissa.

Liike-elämässä voi tavallisesti vetää välistä tai huijata kerran mutta toisella kerralla vastapuoli osaa jo varoa. Ilmeisesti näin tässäkin tapauksessa eli edellisten laivojen myynti uudelleenmaalaamattomana Airiston helmelle ei ollut meriitti.


Tauno Hermola

Lainaus käyttäjältä: Jussi Laine - 22.12.2015, 20:28:56
Liike-elämässä voi tavallisesti vetää välistä tai huijata kerran mutta toisella kerralla vastapuoli osaa jo varoa. Ilmeisesti näin tässäkin tapauksessa eli edellisten laivojen myynti uudelleenmaalaamattomana Airiston helmelle ei ollut meriitti.

TS:n eilinen (22.12.) juttu aiheesta, kylläkin TS+ -sisältöä, josta ilman maksua näkyy vain pari ensimmäistä lausetta ja lukijakommentit:

http://www.ts.fi/uutiset/turun+seutu/837656/Pohjanmaasta+sukeutui+isanmaallinen+suukopu

(Aikaisemmin keskustelussa linkitetty uutinen oli edelliseltä päivältä, 21.12.)

Arne Wallen

Joakim sedän olisi hyvä muistaa että pieni Russofobia on aina paikallaan, Joakim yleensä seuraa tätä palstaa että tiedoksi.

Tauno Hermola

Kyllä tuo Joakimin lausunto enemmän kysymyksiä herättää kuin niihin vastaa:

LainaaAlfons Håkansin omistuksessa Pohjamaata oli suunniteltu siviilipuolen tehtäviin, kuten koululaivaksi ja valvontakäyttöön. Håkans korostaa, että käyttötarkoituksen puolesta ei pitäisi olla mitään syytä, miksi alusta ei olisi voinut myydä.

TS

Jos merimiesoppilaitoksilla on tarve ja resurssit koululaivalle ja Pohjanmaa tarkoitukseen sopiva, eikö laiva olisi silloin siirretty suoraan Merivoimilta koululle, miksi siinä tarvitaan välikäsiä? Mikä on sellaista "siviilipuolen valvontakäyttöä", johon tarvittaisiin ja kannattaa käyttää noin suurta alusta, Airiston miinoittaminenko? ::)

Juhani Mehto

En viitsinyt tällaista aihetta varten tehdä omaa topicia... Pansio-luokan peruskorjaus on alkanut Uudessakaupungissa, kertoo YLE.
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.


Joakim Håkans

#293
Pohjanmaan hinta ällistytti

TURUN SANOMAT 18.3.2016

Romutukselta välttynyt Pohjanmaa siirtyy Meritaito Oy:lle 100 000 eurolla, vaikka turkulaisyritykset Alfons Håkans ja Nostokonepalvelu jättivät siitä selvästi korkeamman tarjouksen.

Håkansin tarjous oli 350 000 euroa ja Nostokonepalvelun 375 000 euroa.

– 100 000 euroa siitä aluksesta on naurettavan halpa hinta, sanoo Nostokonepalvelun toimitusjohtaja Kalervo Nieminen.

– Ai saakeli, halvalla lähti, tuumi Alfons Håkansin toimitusjohtaja Joakim Håkans, joka ehti hankkia varustamolleen monin verroin kalliimman aluksen tarjouksensa tultua hylätyksi.

Puolustusministeri Jussi Niinistö (ps) puolestaan sanoo, että hinta on käypä, kun ottaa huomioon muun muassa loppukäyttörajoitukset. Miinalaiva Pohjanmaa on sota-alus elinkaarensa loppuun saakka.

– Ratkaisu tukee valtion varojen järkevää käyttöä ja on valtiolle kokonaistaloudellisesti järkevä, hän sanoo ja perustelee kauppaa myös työllisyysvaikutuksilla.

Todennäköisesti aluksen miehistö tulee turkulaiseen Meriaura Groupiin kuuluvalta VG Shippingiltä, joka tekee muutenkin yhteistyötä Meritaidon kanssa.

Osapuolet eivät halua tässä vaiheessa arvioida, kun monta jäsentä miehistöön tarvitaan, mutta jo nykyään Meritaito työllistää 20–30 VG Shippingin työntekijää erityisesti sesonkiaikana.

Puolustusministeriö ei halunnut myydä laivaa Nostokonepalvelulle tai Håkansille, koska vientivalvontavelvollisuuden alaisen aluksen käyttö jäi epäselväksi.

Meritaito aikoo käyttää alusta merenmittaukseen kansainvälisillä merialueilla.

Meritaidon toimitusjohtaja Jari Partanen myöntää, ettei merenmittaussopimuksia kansainvälisille vesille vielä ole, mutta hänen mukaansa alusta voidaan käyttää myös esimerkiksi kotivesillä.

Partasen mukaan Pohjanmaa on tarkoitus ottaa käyttöön ennen kesää.

Niinistön mukaan Meritaito Oy tuottaa valtiolle sen keskeisiin etuihin liittyviä palveluja, minkä vuoksi yritys on valtion strategisen intressin yritys.

– Yhtiö tuottaa merivoimille merenpohja- ja väylämittauksia. Pohjanmaan myynti Meritaito Oy:lle vahvistaa yrityksen kykyä vastata toimialansa mukaisiin tehtäviin, puolustusvoimien tarpeet mukaan lukien, Niinistö sanoo.

Joakim Håkansin mielestä valtio olisi voinut myydä aluksen julkisen tarjouskilpailun perusteella ja asettaa reuna-ehdot, sille mihin alusta saa käyttää.

Kalervo Nieminen muistuttaa, että valtion omistama Meritaito kilpailee yksityisten yritysten kanssa ja hän kysyy, antaako valtio hinnassa kilpailuedun omistamalleen yhtiölle.

– Kyllä me toisaalta tiesimme, että tässä näin käy. Emme kylläkään ymmärrä, mitä sellaista sotilaallista siihen alukseen jää jäljelle, ettei sitä voitu meille myydä.

Niemisen mukaan Nostokonepalvelu olisi käyttänyt Pohjanmaata jättimäisen ponttonin hinaamiseen. Ponttonilla on siirretty muun muassa Olkiluodon ydinvoimalan generaattoreita ja turbiineja.

JUKKA VEHMANEN / TURUN SANOMAT 18.3.2016

Tuomas Romu

Lainaus käyttäjältä: Joakim Håkans - 18.03.2016, 06:58:50 Niemisen mukaan Nostokonepalvelu olisi käyttänyt Pohjanmaata jättimäisen ponttonin hinaamiseen. Ponttonilla on siirretty muun muassa Olkiluodon ydinvoimalan generaattoreita ja turbiineja.

Tämä kyllä kieltämättä hieman arvelluttaa. Pohjanmaa ei todellakaan ole mikään hinaaja ja käsittääkseni pienelläkin "oikealla" hinaajalla voi olla parempi hinauskyky kuin entisellä miinalaivalla.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Harri Taina

Minulla on K-22 ja Lappeenrannassa K-5 sekä numeroltaan tunnistamaton K.vene.  Molemmat ovat vanhempaa sarjaa jonka tunnistaa ajohytistä vanhemmisa on 3-osainen etulasi ja molemmilla puolilla ohjaamoa yksi ovi. Uudemmassa sarjassa on 4-osainen etulasi ja paarpuurin puolella kaksi ovea. 2 kpl.löytyy Kotkan satamasta ja yksi on kuivalla maalla Kouvolassa ja Kuopiossa on Juuso- niminen K-vene. Muiden olinpaikkaa en tiedä. Minun veneeni oli alunperin Wicströmin koneella ja puolustusvoimat vaihdattivat siihen Fordin koneen ja hydraulivedon v: 1971. Nyt vaihdan hydraulivedon merikytkimeen, fordin kone jatkaa palvelustaan.

Juha Pitkänen

Merenmittaustehtäviin siirtyvä entinen miinalaiva Pohjanmaa on saanut uudeksi nimekseen m/s Pohjanmeri. 

Turun Sanomat

http://www.ts.fi/uutiset/turun+seutu/2717533/Pohjanmaasta+tuli+ms+Pohjanmeri++tyot+odottavat+Barentsinmerella

Tauno Hermola

"Pohjanmeri" on minusta vähän hassu nimi, kun Suomi ei Pohjanmeren rannoilla edes sijaitse. Esim. "Mare Balticum" olisi ollut kansainvälisiin tehtäviin suuntaavalle suomalaiselle laivalle paljon parempi nimi :D. Toki se on ollut käytössä, mutta eihän laivan nimen nyt muutenkaan tarvitse yksikäsitteinen olla.   

Jussi Laine

Moby Dick oli alkuviikosta Utön laiturissa paluumatkalla Tallinnasta ja on nyt Aisin mukaan Tukholmassa. Lieneekö myyty Ruotsiin vai onko Håkansin firman johtoryhmän kesäekskursio?

Ville Walden

Foliohattuteoria : Sitä ei ikinä myyty!!! Nyt se on vakoiluhommissa "vihollisvaltioissa"!!! Laskee niiden vesille minisukellusveneitä, joita ruottalaiset voi taas syksyllä ihmetellä... ;) (anteeks offtopic...)
:beer:
Telakkamies on eri mies ja luotsi on luotsi ja satamapalvelija on äijä ja foorumi on foorumi!