Sisävesihinaaja Ahu

Aloittaja Raimo Roininen, 26.03.2008, 14:50:19

« edellinen - seuraava »

Raimo Roininen

Onkohan mitään tietoa hinaajasta nimeltä Ahu . Muistan  joskus 50-luvulla sen menneen kesämökin ohi lotjaroikka perässään . Suunta oli kohti Kuopiota Heinäveden reitillä . Ei ollut mikään vakio kulkija sielläpäin . Ja jos oikein muistan se oli aika isokokoinen verrattuna niihin Savon-Uiton hinaajiin jotka kulki siellä jatkuvasti .

Erkki Tirkkonen

No niin. Aluksi tulee tälläinen "tiedonjyvänen". Ahu oli höyryalus,valmistunut 1895. Kertoisitko tarkemmin missä rannalta ohikulkevia laivoja huomioit. Heinäveden reitti on minulle "tuttu juttu". Paikkatiedolla päästään arvioimaan lotjien lasti ja kenties lähtöpaikkakin.

Raimo Roininen

Tyhjiä olivat ylävirtaan vietäessä . Paluuta en muista , saattoi tulla yöllä kun me lapset olimme jo nukkumassa , niin siellä oltiin Pilpan ja Vihovuonteen välillä . Pitäneekö paikkansa että Roll Ei tulevana kesänä siellä ajakkaan ?

Erkki Tirkkonen

Tämmöistäkin vanhaa tietoa on Ahusta saatavissa. Oli 1950 luvulla Hackman & Co Joutsenon Honkalahden sahan linjahinaaja. Jos lotjia vedettiin Pilpan yläpuolella Kuopion suuntaan, niin ne tosiaan ovat olleet tyhjiä. Todennäköisesti olivat matkalla Juojärvelle tai Kermajärvelle joko hakemaan halkoja tai propsi-puutavaraa. On myös mahdollista että lotjiin lastattiin Juojärven Pitkässälahdessa Outokummun malmia ennen rautatien valmistumista välille Kuopio-Outokumpu.Takaisin on tultu pohjoisen kautta eli Varistaipaleen kanavalta kohti Kuopiota ja Ritoniemen pohjoiskärjestä käännyttiin Leppävirran reitille jota myöten Varkauteen ja edelleen etelä-saimaalle. Heinäveden reittiä ei voi lotjaroikkaa hinata myötävirtaan. Sitten kysymykseen Roll-laivojen kulusta Heinäveden reitillä kesällä 2008. On totta ettei Roll-Laivat taida Heinäveden reitillä ajaa ainakaan säännöllistä liikennettä kesällä 2008. Mutta jos on kysymys M/S Puijon liikennöinnistä kyseisellä reitillä,niin vastaus on myönteinen. M/S Puijo kulkee nykyisin uuden varustamon "lipun alla". Varustamon nimi on Saimaann Laivamatkat.

Erkki Tirkkonen

#4
Vieläkö Raimo muistaa ne Savon Uittoyhdistyksen pienempien hinaajien nimet,nehän olivat niitä mustarunkoisia ja keltaisela hytillä varustettuja? Tuntuuko tutulta nimet Pallas,Poku jne.

Raimo Roininen

Kyllähän minä ne muistan . Kyllä sitä isompana ihaillen katsottiin miten pitkän letkan Pilppa sai alas vietyä ilman että nippujen hännät pahemmin rannoille karahtaa . Pilppa kulki väliä Vihovuonne Paajakoski päiväsaikaan . Kuulema vei sitten yöllä niput Pilppaan , Siellä oli muistaakseni Juhani joka jatkoi eteenpäin . Pallas Toi niput ensin Karviosta Kermaan ja sitten Kermankanavalta Vihovuonteelle . Kyllhän se alkoi siitä se paras hohto katoamaan kun ne pienet diesel hinaajat sitten syrjäyttivät nämä  oikeat hinaajat . Sellainen pikkuasia muistuu nyt mieleen ; kun Pilppa oli jossain muuualla ja esim. Pallas oli tuuraamassa , oli uimatukkien saanti lähes varmaa . Ei ollut niin taitavaa kuin Pilpan ruorimies . Niin ja Tommi teki suurimmat aallot ylävirtaan mennessään .

Raimo Roininen

Vielä noita muistoja , kyllä me opittiin tuntemaan laivat myös kun ne kapekkoihin huusivat . Kaikilla oli oma persoonallinen ääni . Tervahöyryillä varsinkin. Hiljaisena kesä-iltana kun oli oikein tyyni kuului laivan huuto jo Vaaluvirralta asti . Ja äänestä 99,9% osui oikeaan . (kuvia on paljon kun vaan joskus saisin ne tänne laitettua .)

Erkki Tirkkonen

Hyvinhän muisti Raimolla pelasi. Savon Uittoyhdistyksen laivoja Heinäveden reitillä oli, Poku,Pallas,Karvio,Pilppa,Aatu,Juhani ja Tommi.
Poku tuli liikenteeseen ensimmäisenä reitin valmistuttua 1906. Karvio ja Pilppa tulivat uittoon 1914.
Pilppa joutui sotatoimiin Äänisjärvelle 1942 ja jäi sille retkelle.Vuonna 1937 haettiin Viipurista Standart,nimi muuntui rannoilla "Santuksi".

Antti Aho

Ja uusi Pilppa (nykyään dieselinä Päijänteellä) tehtiin Saimaan Kanavan hinaushöyryvenheyhtiön hinaajasta Kahdeksantoista. Tämä on se Pilppa, joka 1950-luvulla Heinäveden reitillä liikkui. Sitten näitä höyrylaivoja olivat vielä mm. Monni, Nero ja Kiva. Poku ei ollut Savon Uittoyhdistyksen kirjoissa vaan Nord-Saima Rederibolagin (samaten kuin Karvio sekä vanha Pilppa eli ns. Ukko-Pilppa, Fredrik Vänttinen päällikkönä) ja siirtyi sitten yhtiön purkuvaiheessa Kaukaalle (ja Karvio Ensolle).

Jos kuvia olisi, niin olisi kiva vilkaista!

Erkki Tirkkonen

#9
Kuvia kaivattiin Heinäveden reitin hinaajista. Alla olevassa linkissä on SS Pilppa ja SS Toimi II.

http://kuvablogi.com/nayta/iso/img1007409.jpg

Antti Aho

Onpa mielenkiintoinen kuva! Tämä ei tosin ole Heinäveden reitiltä vaan Anttolan Kokkosenlahdesta, mutta kumminkin! Siinä on se uudempi Pilppa jo dieseliksi (160 hv Leyland?) muutettuna sekä höyryhinaaja Toimi II, joka on yhä Korpikallioiden omistuksessa ja höyrykäyttöisenä. Veikkaisin, että kuva olisi 1960-luvun lopulta tai 1970-luvun alusta. Tämä on harvinaisuus lajissaan. Itse en ole tästä ns. poika-Pilpasta nähnyt tässä asussa ainuttakaan kuvaa. Kansirakenteet eivät enää ole höyrylaiva-ajalta vaan jo uudempaa perua, mutta nythän sitä on tuosta jo muutettu huvialusmaisempaan suuntaan.

Raimo Roininen

Lainaus käyttäjältä: Antti Aho - 27.03.2008, 22:12:16
Onpa mielenkiintoinen kuva! Tämä ei tosin ole Heinäveden reitiltä vaan Anttolan Kokkosenlahdesta, mutta kumminkin! Siinä on se uudempi Pilppa jo dieseliksi (160 hv Leyland?) muutettuna sekä höyryhinaaja Toimi II, joka on yhä Korpikallioiden omistuksessa ja höyrykäyttöisenä. Veikkaisin, että kuva olisi 1960-luvun lopulta tai 1970-luvun alusta. Tämä on harvinaisuus lajissaan. Itse en ole tästä ns. poika-Pilpasta nähnyt tässä asussa ainuttakaan kuvaa. Kansirakenteet eivät enää ole höyrylaiva-ajalta vaan jo uudempaa perua, mutta nythän sitä on tuosta jo muutettu huvialusmaisempaan suuntaan.
Nyt kyllä melkein uskaltaisin olla erimieltä tuon Pilpan suhteen . Tuo ei ole yhtään saman näköinen kuin Pilppa joka kulki mökkimme ohi (niinkauan kuin kulki ) .  Ja  kun sitten Dieseli hinaaja korvasi s/s Pilpan ei sitä enää näkynyt . Huhuja kuulin että kansirakenteet olisi muutettu ja aluksen väri muuttunut valkoiseksi . Eli oilisiko tuo Pilppa se joka jäi sinne sotatantereelle .?

Antti Aho

On se sama Pilppa, mutta kuten sanottu, kansirakenteet ovat eri. Siis rungoltaan sama Pilppa. Jos taas katsotaan tämän saman aluksen kuvaa vaikkapa 1910-luvulta, kun se Kahdeksantoista-nimisenä Saimaan kanavalla kulki, ei sitä myöskään äkkiseltään samaksi tunnistaisi.

Sen Ääniselle jääneen Pilpan kuvaa minulla ei valitettavasti ole laittaa näytille (löytyy mm. Korsteeni 1994), mutta se on taas sen verran eri näköinen, että erehtymisen vaaraa ei ole. Ns. ukko-Pilpassa oli komentokansi, jollaista ei yhdessäkään näistä muista (Pallas yms.) ollut. Paksussa korsteenissa oli N-SR:n tunnus.

Tämän uudemman Pilpan osti Savon Uittoyhdistykseltä muuan ruotsalaismies, joka mieli siitä itselleen huvialusta, mutta myi sen kumminkin pian Kokkosenlahden sahalle Anttolaan. Kokkosenlahdesta voinevat tarvittaessa vahvistaa tämän kuvan olevan sieltä  ja mainitsemaltani ajankohdalta.

Pasi Veikkolainen

Elokuista iltaa Lappeenrannasta!
Selasin aiempia otsikoita ja löytyi kysely Ahusta. Vastaukset olivat aika ohuita ja lisätään tietoa. Martti Vainion ja Esko Pakkasen kirjassa Hackmanin Laivat kerrotaan Ahusta mm seuraavaa:
"Rakennettu Turussa Crichtonin telakalla 1865. Mitat 27,6x 5,6x 2,0. Tilaaja ollut Viipurilainen herrat Tihanoff ja pojat. Hackman osti Ahun 1871 ja se palveli Hackmanin lipun alla aina romuttamiseensa asti vuoteen 1959. Hackmanin laivastossa 88 vuotta eli pisimpään Hackmania palvellut laiva. Ahun mainitaan olleen Saimaan nopein hinaaja huippunopeuden ollessa 11 solmua "
Joutsenon Nuotioveljien entisessä kesämökissä Koivusessa (paloi 1988-89 talvella) oli seinällä Ahun pelastusrengas- valitettavasti sekin paloi.
Terveisin Erään Hackmanin entisen laivan kippari Pasi