Linda Line on myynyt katamaraani Merilinin, joka lähti jo rahtilaivalla uuteen kotimaahan Koreaan.
http://www.ohtuleht.ee/795056/katamaraan-merilin-muudi-soome-liinile-tuleb-uus-laev
Uutisen mukaan varustamo on tuomassa Helsingin–Tallinnan linjalle uuden aluksen.
Ohhoh. Suuremman myi pois, erikoista. Tosin varmaan siitä paremmat rahat sai. Mielenkiinnolla odotellaan uutisia jatkajasta.
Tuoreimman aikataulun perusteella Linda ajaa kesän yhdellä aluksella:
http://lindaline.fi/aikataulut-ja-hinnat/aikataulut/
Linda Linen perustaja ja johtaja Enn Rohula lupaa Viron yleisradion haastattelussa lisätietoja uudesta pikalaivasta parin viikon kuluttua. Liikenteseen se tulisi keväällä 2018. http://estofennia.eu/linda-line-merilin-uusi-katamaraani/
Millaisella tuulella muuten Karolin yleensä jää satamaan? Jännittää nimittäin hieman kun on matka varattuna lokakuun alussa ja ei olisi kivaa jäädä Tallinnaan tai ostaa viime hetken kallis lippu Viikkarilta tai Tallinkilta.
Lainaus käyttäjältä: Janne Raiskinmäki - 20.09.2017, 10:54:55
Millaisella tuulella muuten Karolin yleensä jää satamaan? Jännittää nimittäin hieman kun on matka varattuna lokakuun alussa ja ei olisi kivaa jäädä Tallinnaan tai ostaa viime hetken kallis lippu Viikkarilta tai Tallinkilta.
Muistaakseni nyrkkisääntö on 20 m/s. Vaikkakin välillä tuntuu, että jo pienemmilläkin tuulen nopeuksilla Linda jättää ajelematta. Ja eikös ne siirrä matkustajat toisille laivoille silloin?
Kreikkalaislähteen mukaan myös Karolin on myynnissä: http://www.tallinna24.ee/artikkeli/576106-huhujen-mukaan-linda-line-myy-ainoan-katamaraaninsa-kreikkaan
Tallinna 24 on vähän myöhässä uutisensa kanssa, aihehan oli kreikkalaisissa lähteissä esillä joskus kuukausi sitten, jolloin kynäilin itse siitä uutisen Ulkomatalan Facebook-sivuille (https://www.facebook.com/Ulkomatala/photos/a.177183658988294.38759.176909965682330/1841019012604742/?type=3&theater) (Tallinn24:n uutinen on muuten sisällöltään varsin samanlainen kuin itse kirjoittamani). No, koska kuukausi sitten Kreikassa uutisoitiin kaupan toteutuvan lähipäivinä, uskaltaisin väittää tämän olevan ankka, kun mitään vahvistusta ei ole kuulunut mistään suunnasta.
Jahas, Karolinin myynti oli taas eilen esillä kreikkalaislähteissä. Nyt kerrotaan, että laiva olisi myyty Golden Star Ferriesille, luovutus olisi joulun jälkeisellä viikolla ja laivan uusi nimi olisi Supercat.
Ilmeisesti tämä on oikeasti toteutumassa, koska Karolin onpoistettu Viron alusrekisteristä 6.12. Uutta lippumaata en tiedä, MArineTraffic näyttää laivan edelleen virolaisena.
"Linda Linen edustaja ei suostunut kommentoimaan [Karolinin myyntiä], mutta mainitsi, että suunnitteilla on laatia lehdistötiedote", kirjoittaa tänään Õhtuleht: https://www.ohtuleht.ee/846098/linda-linei-katamaraan-karolin-eesti-lipu-all-enam-ei-soida
Õhtuleht kertoo Linda Linen myyneen myös Tallinnan Ädala-kadun konttorirakennuksensa, joka periytyy edeltäjäyhtiöiden ajalta. Varustamo ei suostu kommentoimaan tai lähettämään luvattuja lehdistötiedotteita. Lehti epäilee nimettömään miehistön jäseneen viitaten, että kyseessä on varustamon tosiasiallinen lopettaminen, mutta lopputilien välttely jättämällä henkilöstö pakkolomalle.
https://www.ohtuleht.ee/849851/kas-23-aastat-lindaliini-kiirlaevaliiklust-joudis-lopule
Linda Linen perustaja ja johtaja Enn Rohula lupasi Viron radion haastattelussa tuoda linjalle uuden, autokannellisen pika-aluksen, tosin varsin epämääräisesti: https://www.err.ee/652258/lindaliini-as-toob-liinile-uue-laeva-viking-line-votab-uhe-katamaraani-kaigust-ara
Linda Line on tuomassa uuden katamaranin tänävuonna, ovat tehneet suullisensopimuksen HSC Express katamaraanista.
Linkki juttuun https://www.ess.fi/uutiset/talous/art2427684 (https://www.ess.fi/uutiset/talous/art2427684)
Eihän tuossa artikkelissa sanota missään kohtaa, että Lindan uusi alus olisi Express/FSTR? Vain, että Viking ei tuo laivaa ensi vuonna takaisin ja Lindalla on jostain aluksesta suullinen sopimus.
Uskon sitten kun näen, mutta kyllä Lindan tarina vähän kehnolta tällä
hetkellä näyttää.
Lainaus käyttäjältä: Kalle Id - 05.01.2018, 21:46:25
Eihän tuossa artikkelissa sanota missään kohtaa, että Lindan uusi alus olisi Express/FSTR? Vain, että Viking ei tuo laivaa ensi vuonna takaisin ja Lindalla on jostain aluksesta suullinen sopimus.
Ei todellakaan. Toimittaja on liittänyt kaksi toisiinsa kuulumatonta asiaa. Oivalsi samalla kertaa, ettei FSTR ole palaamassa. Enn Rohulan haastattelu ei todellakaan vakuuta. Suullista sovittu ja liikenteen alku riippuu jääolosuhteista... "Konsepti säilyy ennallaan..."
Sjöfartstidningenin jutun (http://www.sjofartstidningen.se/linda-line-soker-snabbfarja/) mukaan nyt etsitään nopeakulkuista katamaraania, joka voisi kuljettaa 500 matkustajaa ja lisäksi myös henkilö- ja pakettiautoja. Jutun mukaan varustamo olisi myös jo puhunut Helsingin sataman kanssa rampin rakentamisesta ja Tallinnaan muutostyöt tehtäisiin, kun alus on hankittu.
No olipa hieno juttu että sain matkustaa vielä kerran Karolinilla lokakuussa. Matka oli muutenkin kiva, kourallinen ihmisiä vain aluksella, ilta-aurinko paistoi Tallinnasta lähdettäessä ja tunnelma hyvä, hiljainen, lähes harras :)
Toivottavasti nyt Lindan tarina ei lopu!! Eihän tuolla Hki-Tallinna-välillä mihinkään laivaan/laivasta pääse yhtä kätevästi ja nopeasti. Eikä lahden yli ylipäätään yhtä nopeasti.
Kuva kertoo Karolinin saapuneen Lavrion satamaan Kreikassa:
http://www.ellinikiaktoploia.net/%CF%83%CF%84%CE%BF-%CE%BB%CE%B9%CE%BC%CE%AC%CE%BD%CE%B9-%CF%84%CE%BF%CF%85-%CE%BB%CE%B1%CF%85%CF%81%CE%AF%CE%BF%CF%85-%CE%AD%CF%86%CF%84%CE%B1%CF%83%CE%B5-%CF%84%CE%BF-supercat-ex-karolin/
Useat virolaiset lehdet raportoivat aiemmin tällä viikolla Linda Linen olevan aikeissa aloittaa rahtiliikenne uuden tytäryhtiön toimesta. Tavoitteena on rahdata useampia rahtilaivoja ja asettaa ne Viron lipun alla "klassisille rahtilaivareiteille", mitä se sitten tarkoittaakaan. Postimeehen artikkeli on ainoa itse löytämäni, joka ei ole osittain maksumuurin takana: https://majandus24.postimees.ee/4417915/lindaliin-tuurib-kaubalaevaturule
Linda Line lupaa 2,5 kuukauden kautta valtakunnan johtavassa päivälehdessä:
"Käymme neuvotteluja tuodaksemme reitille suuremman katamaraanin, johon mahtuisi yli 600 matkustajaa ja autoja", sanoo toimitusjohtaja Enn Rohula. "Haluamme saada sen liikenteeseen pääsesongiksi, kesäkuun puolivälistä elokuulle."
https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000005660561.html
Linda Line on asetettu konkurssiin keskiviikkona 23.5. Yhtiöstä omisti 90 % Varsinais-Suomen Tukkutoimi Oy. Asiasta kertoi Viron yleisradio
https://news.err.ee/834522/linda-line-declared-bankrupt-by-court
Kauppalehden mukaan Varsinais-Suomen Tukkutoimen osakepääoma on 2522,82 €. PRH:n poistettavien listoilla se oli jo yli vuosi sitten. Mielenkiintoisia ovat yritysten kuviot. Onkohan ollut bulvaanien avulla pyöritetty bisnes.
Aika jännä tämä Varsinais-Suomen Tukkutoimi -kuvio. Esim. Kauppalehden sivuilla firman yhteyshenkilöksi on annettu eri firman sähköpostia käyttävä henkilö. Ja miten tämä kaikki suhtautuu siihen, että Enn Rohula oli se Lindan iso bosse. Arvatenkin tietysti niin, että Rohula omistaa oikeasti Varsinais-Suomen Tukkutoimen, mutta kiinnostava kuvio silti.
Linda omistusyhtiön enemmistöosakkaaksi on aiemmin useissa yhteyksissä ilmoitettu Timo Sas, ehkä näin on juuri Varsinais-Suomen kautta:
https://www.teatmik.ee/et/personprivate/77726-Timo-Sas
Enn Rohula on toki Lindan ja sen edeltäjien, Inrekon, Estonian New Linen ym, perustaja, mutta Viron kaupparekisterin (Äriregister) mukaan vain operaattorivarustamon Lindaliini AS:n juhatuse liige (hallituksen jäsen), CEO. Tämä yhtiö ei ole konkurssissa.
HS uutisoi tänään, että Linda Line jatkaa sittenkin liikennettä uuden omistajayhtiön voimin. Kirjoitin aiheesta pikaisesti koonnin ja analyysiä Ulkomatalan blogiin: http://ulkomatala.net/ajankohtaista/uutiset/2018/analyysi-linda-line-konkurssiin-tai-sitten-ei/
Lindaliini AS:n johtaja Enn Rohula ilmaisee ilonsa omistajayhtiön konkurssista maan johtavassa talouslehdessä Aripäev: "Pääsenkin ongelmasta eroon." Ongelma on nimeltään Timo Sas, pääosakas, jonka kanssa sukset ovat menneet ristiin. https://www.aripaev.ee/uudised/2018/05/28/lindaliini-juht-emafirma-pankrotist-saan-probleemist-lahti
Linda Linen toimitusjohtaja Enn Rohula on tänään taas ylittänyt Virossa uutiskynnyksen. Hän kertoo, että varustamo on valinnut uuden, Australiassa rakennetun pikalaivan. Rahoittajatkin ovat olemassa, mutta kaupantekoa viivyttää emoyhtiön konkurssi. Rohula kieltäytyy tarkentamasta alusta: http://arileht.delfi.ee/news/uudised/linda-line-on-uue-autokatamaraani-valja-valinud?id=83271603
Alkuperäinen ERR:n laajempi uutinen englanniksi: https://news.err.ee/851764/new-linda-line-catamaran-arrival-stalled-by-bankruptcy-proceedings-says-ceo