Viking Grace

Aloittaja Timo Selkälä, 12.06.2009, 09:40:03

« edellinen - seuraava »

Mikko-Oskari Koski

Oletteko huomanneet, miten usein on tullut todettua aika monelta kantilta katsottuna, että Europa on toimeensa liian iso laiva? Ehkäpä tämä tiedostetaan sen verran hyvin, että on tietoisesti päättty tehdä vähän pienempi -maksimikoko on kerran saavutettu ja siitä ei yli mennä, koska siitä ei hyvää seuraa, voi olla ihan pätevä looginen päätelmä. Sitäpaitsi Europaa ei ole suunniteltu saaristolinjalle, Kreisi nimenomaan sinne suunnitellaan. Toisaalta tonnit on Kreisissä sijoiteltu eri tavalla kuin Europassa.
Tai sitten kyse on ihan järkiratkaisusta. Kreisille ei haluta ikinä sellaista julkisuutta, mitä Europan tuulipinta-alaongelmista tai suljetuista ravintoloista tai hyttiosastoista vajaatäyttöisillä vuoroilla on tullut.

Turun linjalle on muuten ennenkin tehty aiempaa pienempiä uudisrakennuksia, Amorellahan on Mariellaa uudempi ja pienempi.

Ja henkilöstötilat ovat 5:n sivustoille merkityllä valkoisella alueella sekä ilmeisimmin myös 6:n ja 7:n keskialueella. Johonkinhan tuolla pitäisi saada se messikin mahtumaan...
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Marko Manninen

Olen M-O:n kanssa koko asiasta täsin samaa mieltä. Vikingillä on kuitenkin viimeiset 20 vuotta mietitty minkä kokoinen laiva on käytännöllisin tälle linjalle. Silja Europahan ei ole kuin kilpailulaiva Sliteltä, piti saada suurempi kuin Siljan sisarrukset. Eikä varmasti mietitty kovinkaan tarkkaan sen sopivuuksia. Helsingin linjalle tulevaisuudessa, kun tulee uusia laivoja niin ne varmasti Gracea suurempia 58000-63000.
Autolla menneet 1/2018->: Finnstar, Finnmaid, Finnlady, Stena Britannica, Finnswan, Finnclipper, Finnfellow, Finnpartner, Stena Superfast X, Tom Sawyer
Autolla tulevat 2018: Finnstar?, Finnmaid?, Finnlady?, Finnswan?
Risteily menneet 1/2017->: Galaxy, Baltic Prinses, Mariella, Stena Nautica, Stena Jutlantica
Risteily tulevat 2019: Viking Grace

Jani Nousiainen

Tuorein lukema Gracen koosta on muistaakseni 56850 GT , saa nähdä onko lopullinen. Tosiaan laivojen koon kasvattamisella nykyisestä ei ole mitään mieltä kun nykyiselläänkin matala sesongilla kulkee jo paljon tyhjiä hyttejä. Tallinkin sisaret jo näytti sille suunnan ettei alettu tavoittelemaan ennätyksiä koon suhteen ja Grace on melko lähellä numeroina Galaxya kapasiteetissa joskin isommalla autokapasiteetilla.
Matkustajalaivat.com

Tulevaa: Viking XPRS 15-16.8 St. Ola 16.8 Ionis 16.8 Viking XPRS 18.8 Baltic Princess 19-20.8 VikingGrace 20-21.8

Jani Nousiainen

Tänään katselin Gracen esitteen läpi niin ainakin havainne kuvien mukaan tulee ihan asiallisen näköiset sisätilat. Aika paljon vastaavaa kuin  XPRSn 60-70 lukujen tyyli. :) Positiivisia puolia  ehdottomasti se että viimeinkin tulee riittävästi kapasiteettia ravintoloihin ja baareihin . Perän Showlounge  vetää 1000 + pax ja ruokaravintoloihin  1200 pax. Oikeastaan ainoa joka jää  miinukseksi ennakkoon  on parvekehyttien puute ja sviittien osalta raha loppunut varustelussa ja sisustuksessa kesken ;)  Mutta ainakin noiden havainnekuvien ja tietojen perusteella on odotettavissa toimiva kokonaisuus  :beer:
Matkustajalaivat.com

Tulevaa: Viking XPRS 15-16.8 St. Ola 16.8 Ionis 16.8 Viking XPRS 18.8 Baltic Princess 19-20.8 VikingGrace 20-21.8

Tuomas Romu

Olisiko parvekehyteille edes kysyntää Turku-Tukholma -linjalla?
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Jani Nousiainen

Lainaus käyttäjältä: Tuomas Romu - 28.08.2012, 22:28:59
Olisiko parvekehyteille edes kysyntää Turku-Tukholma -linjalla?

Mikä se parempi kuin katsella  saaristoa  parvekkeelta ? Uskoisin kyllä kysyntää löytyvän muitakin kuin itseni. Kun aluksen yhteydeydessä on monesti mainittu että ideoita on haettu risteilyaluksista niin outoa että hyttien osalta pysytty hyvin tavanomaisessa. Jää esimerkiksi Gabriellan tasosta jälkeen. Tuolla osa-alueella olisi ollut helppo olla kilpailijaa parempi mutta  näyttää että siihen ei ole ollut kiinnostusta.
Matkustajalaivat.com

Tulevaa: Viking XPRS 15-16.8 St. Ola 16.8 Ionis 16.8 Viking XPRS 18.8 Baltic Princess 19-20.8 VikingGrace 20-21.8

Jyri Niemelä

Se vain voi olla, että ns. luxus-hytit ei Turun linjalla niin kiehdo, on että reissu on aika lyhyt. Ei ehdi nauttia komeesta hytistään, ja laivasta. Se 23h menee aika nopiaan.
Menneet Laivamatkat:
15.3.2013 Viking Grace
9.5.2014 Silja Europa
28.12.2014 Gabriella
Tulevat:

Ove Sjöblom

Lainaus käyttäjältä: Jani Nousiainen - 28.08.2012, 22:42:59
Mikä se parempi kuin katsella  saaristoa  parvekkeelta ? Uskoisin kyllä kysyntää löytyvän muitakin kuin itseni. Kun aluksen yhteydeydessä on monesti mainittu että ideoita on haettu risteilyaluksista niin outoa että hyttien osalta pysytty hyvin tavanomaisessa. Jää esimerkiksi Gabriellan tasosta jälkeen. Tuolla osa-alueella olisi ollut helppo olla kilpailijaa parempi mutta  näyttää että siihen ei ole ollut kiinnostusta.

Jotenkin tuntuu, että Viikkarilla on ollut riittävästi aikaa perusteellisesti tutkia ja selvittää, minkätyyppisille hyteille todellisuudessa on kysyntää. Ja ei kai Gabriellassa ole muilta osin tasoltaan Kreisiä "parempia" hyttejä kuin juuri parvekehyttien osalta?

Tuskin muuten Gabbenkaan parvekehyteillä on talviaikaan niin hirveän suuri kysyntä...  ;)

Juhani Reku

Lainaus käyttäjältä: Ove Sjöblom - 01.09.2012, 17:56:25
Jotenkin tuntuu, että Viikkarilla on ollut riittävästi aikaa perusteellisesti tutkia ja selvittää, minkätyyppisille hyteille todellisuudessa on kysyntää. Ja ei kai Gabriellassa ole muilta osin tasoltaan Kreisiä "parempia" hyttejä kuin juuri parvekehyttien osalta?

Tuskin muuten Gabbenkaan parvekehyteillä on talviaikaan niin hirveän suuri kysyntä...  ;)

Aika samoilla linjoilla. Muistan Backmanin joskus - ennen Gracen tilausta - maininneen jossain lehtihaastattelussa, että matkustajien vaatimustaso on hyttien suhteen kasvanut. Ja lisäsi vielä, että hyttien kokoa ei ole mahdollista juuri kasvattaa, joten kasvaneeseen vaatimustasoon vastataan yleistä tasoa ja varustelua parantamalla.

Kalle Id

Lainaus käyttäjältä: Ove Sjöblom - 01.09.2012, 17:56:25
Jotenkin tuntuu, että Viikkarilla on ollut riittävästi aikaa perusteellisesti tutkia ja selvittää, minkätyyppisille hyteille todellisuudessa on kysyntää. Ja ei kai Gabriellassa ole muilta osin tasoltaan Kreisiä "parempia" hyttejä kuin juuri parvekehyttien osalta?
No onhan Gabriellalla myös nuo B2L, B4L ja B2X -hytit, jotka ovat isompia kuin Krakenin sisähytit. Toisaalta sen perusteella mitä olen kuullut, ovat ko. hytit myös vaikeimpia myydä. Ilmeisesti ihmiset eivät ole valmiita lisätilasta maksamaan, varsinkaan kun samaan hintaan saa (pienemmän) ikkunallisen hytin.

Toisaalta kerra B2X:ssä matkustaneena sanoisin, että ko. hytit ovat silti hinta-laatusuhteeltaan näiden vesien parhaita.

Jani Nousiainen

Lainaus käyttäjältä: Juhani Reku - 01.09.2012, 19:42:04
Aika samoilla linjoilla. Muistan Backmanin joskus - ennen Gracen tilausta - maininneen jossain lehtihaastattelussa, että matkustajien vaatimustaso on hyttien suhteen kasvanut. Ja lisäsi vielä, että hyttien kokoa ei ole mahdollista juuri kasvattaa, joten kasvaneeseen vaatimustasoon vastataan yleistä tasoa ja varustelua parantamalla.

Gracen osalta ei ainakaan julkaistujen tietojen perusteella ole mitään uutta tulossa kuin interaktiivinen TV. Eli ihan perustasolla mennään. Se on totta  että hyttien kokoa ei voi paljoa kasvattaa ja  maksimissaan vuorokauden majoituksella ei ole niin tarpeenkaan. Sen sijaan risteilyaluksista olisi  paljonkin voinut ottaa oppia hyttien varustelussa.
Matkustajalaivat.com

Tulevaa: Viking XPRS 15-16.8 St. Ola 16.8 Ionis 16.8 Viking XPRS 18.8 Baltic Princess 19-20.8 VikingGrace 20-21.8

Pasi Saarinen

Lainaus käyttäjältä: Jani Nousiainen - 28.08.2012, 22:42:59
Mikä se parempi kuin katsella  saaristoa  parvekkeelta ? Uskoisin kyllä kysyntää löytyvän muitakin kuin itseni. Kun aluksen yhteydeydessä on monesti mainittu että ideoita on haettu risteilyaluksista niin outoa että hyttien osalta pysytty hyvin tavanomaisessa. Jää esimerkiksi Gabriellan tasosta jälkeen. Tuolla osa-alueella olisi ollut helppo olla kilpailijaa parempi mutta  näyttää että siihen ei ole ollut kiinnostusta.

On se parveke kiva kesällä, mutta puolet vuodesta se vie vain hytin neliöitä ja lisäksi huonontaa jonkun verran merinäköalaa hytistä.

Kari Liimatainen

Risteilty: M/s Vision of the Seas 22.-26.7.09 (Grand Suite), M/s Norwegian Jade 24.-29.10.15. (MiniSuite).M/s Norwegian Epic 23.-30.10.16 (Large Balcony), M/s Norwegian Epic 22.-29.10.17 (Family Balcony), M/s Carnival Horizon 5.-13.6.18 (Balcony), 28.10-5.11.19 M/s Celebrity Reflection (Concierge Class).

jm667

Ravintolat näyttävät mielestäni hyviltä ja mielenkiintoisilta :) !

Minä ainakin pidän parvekehyteistä, niiltä on todella hyvä seurata/kuvata saaristoa tai muita laivoja ja tupakoitsijat pääsisivät helposti tupakalle partsille.Kesällä olisi ainakin kysyntää,mutta talvella voisivat olla aika tyhjillään.

Kalevi Lehto

#974
Lainaus käyttäjältä: Kari Liimatainen - 13.09.2012, 12:17:19
Ravintoloista uutta "tietoa"...
http://www.vikingline.fi/download/20120913_grace_restaurants_fi.pdf
Aika korkealentoiselta vaikuttaa mielestäni "Kreisin" ravintola ja baaritarjonta ainakin näin "paperilla". Lieneekö tällaiselle meikäläisenkaltaiselle tuulipukujuntille mitään sopivaa... ;D  Hiukan menee siis mielestäni "överiksi", kun ottaa huomioon asiakaskunnan laadun ja ruotsinristeilyn perinteisen ohjelmoinnin. Yrittihän ehkä myös Tallink Galaxyn myötä hieman "nostaa tasoa" viini- ja whiskybaareineen, ynnä venäläisine ravintoloineen.
Tosiasiassa aika tyhjinä ovat kyllä olleet enimmän osan aikaa tällaiset "hienommat" tilat, jos nyt ovat edes olleet avoinna. Ihmettelenpä vain, millä Viking aikoo saada tällaisen konseptin toimimaan yhtään sen paremmin, ainakaan nykyisellä asiakasprofiilillaan. Tietenkin, jos asiakaskunta uuden aluksen myötä kokonaan vaihtuu, kuka tietää?
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964