Valtion ostama yhteysalusliikenne Turun saaristossa

Aloittaja Miran Hamidulla, 01.04.2001, 00:56:15

« edellinen - seuraava »

Ari Leskinen

Mikähän hinku on keskisuomalaisella roskakuskilla ryhtyä varustajaksi??

Suutari pysyköön lestissään.
Merellä vietetty aika ei lyhennä elämää !!

Laita samaan paikkan takaisin !!

Samu Rautiainen

Lainaus käyttäjältä: Ari Leskinen - 13.10.2012, 14:23:12
Mikähän hinku on keskisuomalaisella roskakuskilla ryhtyä varustajaksi??

Suutari pysyköön lestissään.
Mitäpä se meitä liikuttaa, jos hoitaa hommansa hyvin. Jokainen tehköön elämällään mitä haluaa.
Tuttuja laivoja: Punkaharju, Lake Seal, Pielinen, Amorella, Isabella, Gabriella, V. Grace, V. XPRS, Rosella, Eckerö, Djurgården 9, Viggen, Alfågeln, Skiftet, Gudingen, Finlandia

Mikko-Oskari Koski

Jos ELY-keskusksella olisi vähäistäkään mielenkiintoa liikenteen laadun suhteen, se olisi laatinut väliaikaisen kilpailutuksen ehdoiksi joko sen, että reittiä operoivan aluksen olisi oltava Rosala II tai tätä uudempi tai muuten jotenkin selkeästi modernimpi alus. Kierrätysmateriaalistahan pystyy tekemään vaikka mitä ja Stella saattaa olla hyvinkin järkevä investointi, mutta tällainen vuodeksi hommattava väliaikaisratkaisu ei taatusti sitä ole.
Eikö näissä kilpailutuksissa voitaisi ensisijaisesti hakea operaattoria olemassaolevalle tonnistolle tai jos jotain muutosta haluttaisiin, uudisrakennukselle? Vanhahkon, mutta toimivan aluksen korvaaminen ulkomailta hankittavalla vielä vanhemmalla aluksella tuskin lopulta lienee ainakaan se kauaskantoisin ratkaisu?

No, toivottavasti Fjordgar kestää liikenteen rasitukset. Seuraavana vuonnahan se voikin sutjakasti siirtyä Paraisten reitille Lotta II:n varalaivaksi. Tai päinvastoin.. ::)

ELY-keskusksen kompetenssi päättää näistä asioista on asettunut monesti lievästi kyseenalaiseen valoon. En tarkoita tällä Vikenin ja RII:n joutumista väistymään vahhempien alusten tieltä, vaan sitä, että hyväksi havaitulle ja liikenteen ehdot täyttävälle tonnistolle ei ole olemassa vaihtomotiivia. Kuntatasolla tällaiset asiat pystyttäisiin päättämään valtionhallinnon yksikköä paremmin. Sitäpaitsi yhteysaluslinjat voitaisiin aivan hyvin katsoa kunnan sisäiseksi joukkoliikenteeksi, jolloin kunta voisi olla osakkaana myös kaluston omistavassa yhtiössä, joka sitten vain kilpailuttaisi operaattorit.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Pasi Saarinen

Hyvinhän se Fjordgar avovedessä näyttää pyörivän, mutta 2013 alkuvuosi voi olla hankala.

Ari Leskinen

Lainaus käyttäjältä: Samu Rautiainen - 13.10.2012, 14:37:17
Mitäpä se meitä liikuttaa, jos hoitaa hommansa hyvin. Jokainen tehköön elämällään mitä haluaa.
Olen seurannut näitä "laivoja" joita saaristomerelle hommataan. Mikko-Oskari on oikeilla jäljillä siinä, että myös laatuun ja sopivuuteen olisi satsattava. Nyt alalle pyrkii toimijoita jotka eivät ymmärrä, että saariston vakituisia asukkaita tulee arvostaa siinä kuin kaupunkilaisiakin metroineen.
Merellä vietetty aika ei lyhennä elämää !!

Laita samaan paikkan takaisin !!

Kalle Id

Tämähän on ongelma lähes kaiken kilpailutuksessa Suomessa: tuijotetaan vain tarjouksen halpuutta mutta ei laatua. Toisaalta lauttaliikenteessäkin puhutaan sen verran suurista sijoituksista suhteessa voittoihin, että uuden kaluston hankkiminen ei kaupalliselta pohjalta (todennäköisesti) ole kannattavaa. Jos kilpailuttaa halutaan, olisi paras vaihtoehto nähdäkseni kunnallisesti tai jopa valtiollisesti omistettu lauttaliikenteen kalustoyhtiö, joka omistaisi lautat ja tilaisi uusia liikennetarpeiden mukaan ja kilpailuttaisi vain lauttojen operoinnin. Vähemmällä byrokratialla (ja todennäköisesti myös vähemmillä kuluilla) päästäisiin jos julkinen sektori hoitaisi koko roskan itse, mutta sehän ei nykymaailmassa ole sallittua...

Aleksi Salo

ELY-keskus ei näytä ainakaan vielä virallisesti asiasta tiedottaneen, mutta kylillä puhutaan että M/S Linta olisi tulossa Rymättylän reittialueelle Kaidan tilalle.

Pasi Saarinen

Itse olen käsityksessä, että Lintaa ollaan kunnostamassa Teijon telakalla "uudeksi öljyntorjunta-yhteysalus" Stellaksi, joka aloittaa Hiittisten reitillä 1.1.2014

Aleksi Salo

#218
Toivottavasti asia on näin, Kaitaan on jo ehtinyt niin hyvin tottua.

edit. Ja nyt kun tätä viestiäketjua taas luen läpi, kaikki faktat tosiaan viittaa siihen että Linta muuttuisi Stellaksi. Ajatus Kaidan menettämisestä sokaisi minut hetkiseksi!

Rami Kristian Wirrankoski

Tässä nyt näyttää olevan puurot ja vellit sekaisin. Linta on nykyisin ISLA ja STELLA-nimen sai Norjasta ostettu Vengsöy II...

Pasi Saarinen

#220
Lainaus käyttäjältä: Rami Kristian Wirrankoski - 14.11.2012, 10:16:51
Tässä nyt näyttää olevan puurot ja vellit sekaisin. Linta on nykyisin ISLA ja STELLA-nimen sai Norjasta ostettu Vengsöy II...

Eli sekä Linta/Isla, että Vengsöy II/Stella molemmat Kuljetus Savolaisen aluksia ja molemmat kunnostetaan Teijossa ? Mikä sitten on Lintan/Islan tuleva käyttö, jos Vengsöy II:sta tulee Hiittisten reitin Stella ?

Aleksi Salo

No se olisi sitten varmaan tuo Rymättylän reitti. Paikallislehti Rannikkoseudun viimeisimmässä numerossa on nähtävästi ihan uutinen aiheesta. En tiedä mainitaanko itse uutisessa, mutta puheiden mukaan Linta kävisi ison remontin läpi. "Yläkerran" matkustustilat puretaan ja moottori, vaihteisto, akselisto kaikki tyynni uusitaan. Saarelaisten huolta aiheuttavat Kaitaa huonompi jääluokitus kun noita kunnon jäätalvia vuosikymmeneen kuitenkin muutama mahtuu.

Rami Kristian Wirrankoski

Tällä hetkellä kaksi vaihtoehtoa. EN tiedä ovatko jo tehneet päätöksensä: varalautaksi jollekin reitille tai sitten lautaksi/varalautaksi Hiittisten reitille.

Mikko-Oskari Koski

Rymättylän reitin kilpailutus on käyty vuosiksi 2014-18 tänä vuonna viikolla 31 eli elokuun alussa. Selvähän se, että ELYt tuijottavat kokonaisuuden kannalta epäolennaisia asioita, eikä kustannustasoltaan kallis FinFerries pysty alkuunkaan kisaamaan ajokustannuksiltaan (ainakin paperilla) edullisempien roskakuskien kanssa. Eli vaikka tämä ei vielä julkista tietoa olisikaan, Kaita todennäköisesti joutuu väistymään, kuten muutkin valtioyhtiön alukset sitä mukaa kuin linjoja kilpailuitetaan.
Pientähän tämä Varsinais-Suomen ELYn sekoilu on kainuulaiseen sisarorganisaatioonsa verrattuna, mutta jotenkin tuntuu siltä kuin saaristoliikenteeseen kaivattaisiin jotain perusteellista uudistusta Waxholmsbolagetin tai Ålandstrafikenin malliin. Siis linjoille suunniteltujen ja rakennettujen alusten operointi kilpailutettaisiin ja missään tilanteessa kelvolliseksi osoittautunutta alusta ei oltaisi vaihtamassa pois.

Mitä tuohon Rymättylän reittialueeseen tulee, sinne saattaisi olla paikallaan tehdä linjasäätöjäkin. Oikeastaan sen, Norrskatan, Korppoon ja pikku-Rengastien liikenteet voisi hoitaa kolmella aluksella siten, että yksi pyörisi Norrskatan ympärillä ja poikkeaisi kerran-pari päivässä myös Kihdin Berghamnissa, toinen keikkailisi aamuin illoin Pakinaisten linjalla ja kävisi päivällä Nauvossa ja kolmas ajaisi aamuisin Turusta Maisaaren kautta Röölään, illalla takaisin ja kävisi välillä sekä Norrskatassa että Nauvossa. Sesonkien ulkopuolisina aikoina läpimenoja olisi tietysti vähemmän ja Turun keikat jäisivät pois. Tässä yhdistelmässä olisi sellainenkin mielenkiintoinen piirre, että sitä voitaisiin operoida kolmella identtisellä aluksella, joista yksi sitten talvella voisi olla kahden muun varalaiva. Mutta näin järkevät ja kauaskantoiset investointiajatukset ovat tietysti ELYlle ihan liian kalliita toteutettavia -vaikka voidaan muistaa, että -90-luvun alun talouslamassa Kaita ja Kivimo rakennettiin pitkälti siksi, että kotimaiselle telakkateollisuudelle oli kriisitilanteessa pakko repiä jostain töitä. Nyt, jos päädyttäisiin toteuttamaan uudisrakennuksiakin, nekin luultavasti toteutettaisiin tanskalaisten alihankkimina paketteina Liettuassa tai Puolassa...
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Aleksi Salo

Pääsin asian tarkastamaan, ja tosiaan 9.11 ilmestyneessä Rannikkoseudussa kirjoitetaan, että Linta/Isla on tulossa vuonna 2012 Rymättylän reitille Kaidan tilalle. Laiva odottaa parhaillaan Teijossa joulukuussa alkavaa remonttia jolloin matkustajatilat siirretään alakannelle painopisteen parantamiseksi ja konetehoa nostetaan jotta pärjäisi paremmin jäissä.