Tuoreimmat viestit

Sivuja: [1] 2 3 ... 10
1
Matkustaja-autolautat / Vs: Finnlines muuttaa Ruotsin-liikenteen konseptiaan?
« Uusin viesti kirjoittanut Pekka Laakso tänään kello 01:37:30 »
Kumma kyllä, päivällä näytti jo olevan suomen lipulla mutta nyt taas ruotsin?! ::)
Kyllä se Suomen lipulla jo näyttää olevan. MMSI: 230699000 ja kutsu: OJUF. Lähteenä Finnpilotin AIS-palvelu.

Lippua ja täten tietoja vaihtaessa AIS-lähetin voi toisinaan mennä kokonaan katveeseen tai jäädä näyttämään usean tunnin vanhaa tietoa, mikä näkyy tapahtuneen sekä Marinetrafficissa että Vesselfinderissa.
2
Muu merenkulku / Vs: Jäätalvi 2021-2022
« Uusin viesti kirjoittanut Pekka Laakso tänään kello 01:34:09 »
Atle on nyt lopettanut Suomen puolella avustamisen ja siirtynyt alemmas Holmsundiin stand-by:hyn Merenkurkkua ja eteläistä Perämerta varten korvaten siellä samalla Alen.
3
Muut alukset / Vs: Timcalla pohjakosketus Rauman edustalla
« Uusin viesti kirjoittanut Juhani Mehto 26.01.2022, 22:33:32  »
Otkes on saanut tapauksen tutkinnan valmiiksi, ja myös parannusehdotukset on katsottu.

Linkki tiivistelmään ja koko raporttiin löytyy TÄÄLTÄ.
4
Matkustaja-autolautat / Vs: Finnlines muuttaa Ruotsin-liikenteen konseptiaan?
« Uusin viesti kirjoittanut Björn Nyqvist 26.01.2022, 21:46:39  »
Kumma kyllä, päivällä näytti jo olevan suomen lipulla mutta nyt taas ruotsin?! ::)
5
Matkustaja-autolautat / Vs: Finnlines muuttaa Ruotsin-liikenteen konseptiaan?
« Uusin viesti kirjoittanut Kalevi Lehto 26.01.2022, 20:21:13  »
Nyt taitaa jo olla suomen lipulla!  ;D
Ainakin Marinetrafficissa näyttäisi olevan vielä sinikeltaisella.
6
Matkustaja-autolautat / Vs: Viking Line muuttaa kurssiaan
« Uusin viesti kirjoittanut Arto Papunen 26.01.2022, 18:59:41  »
No eiköhän ne autokannen alla olevat hytit tule myyntiin kesäksi. Ei tainnut olla C-hyttejä myytävänä nytkään Cinderellalla ja Gabriellallakaan. Eiköhän ne Amorellalla ehdi laittaa kuntoon jos siellä jotain vesivahinkoa tullut.

Onko muuten Amorella ylipäätänsä enemmän hyttejä 2:lla kun katselen Vikingin laivaesittelyitä ja aivan kuin siellä olisi merkitty hyttejä vielä enemmän keulaan päin kuin Gabriellalla?
7
Muu merenkulku / Vs: Jäätalvi 2021-2022
« Uusin viesti kirjoittanut Toni Kolhonen 26.01.2022, 18:26:11  »
Saimaan kanava menee kiinni kuun lopussa – Viimeinen alus rymistelee Saimaalta kanavaa pitkin näillä näkymin 2. helmikuuta
https://www.esaimaa.fi/paikalliset/4455115?fbclid=IwAR15wwVV7qP6UG620y-A6GuhgjJPN8zTgyy7z9VbvW-yDUyRqA5F3riyJRc
8
Matkustaja-autolautat / Vs: Viking Line muuttaa kurssiaan
« Uusin viesti kirjoittanut Petri Nummijoki 26.01.2022, 18:04:35  »
Matkustajakonseptiltaanhan se 7.kannen ison kafeterian ansiosta on Gabriellaa monipuolisempi, vaikka hyttikapasiteetti onkin pienempi, eivätkä alusten hytit varustukseltaankaan ole täysin yhteismitallisia. Amorellan vuodepaikkakapasiteetti jäänee 1500:n hujakoille, sillä alkuperäisestä 2000:sta on jotain menetetty yläkansihyttien remonteissa ja ainakin tämänhetkisen tiedon mukaan snorkkelihytit (344 paikkaa C-hyteissä+mahdolliset Q-paikat) eivät ole myynnissä.

Hyttikapasiteetin osalta matkustajahyttien lukumäärä lienee olennaisempi mittari kuin vuodepaikkojen määrä, koska normitapauksessa koko hytti varataan omalle porukalle ja 4 vuoteen hyttikin voi siten olla täynnä vaikka kahdesta henkilöstä. Jos vielä autokannen alapuolella olevat hytit ovat poissa laskuista niin Amorellan hyttimäärä taitaa olla noin 430. Silloin esim. 1200 matkustajaa tarkoittaisi noin 2,8 matkustajaa/hytti, joka lienee jo optimistinen luku ainakin sellaisilla lähdöillä, joilla on enemmän varttunutta väkeä kuin perheitä. Tähänkin määrään oltaisiin varmaan korona-aikana tyytyväisiä mutta normaalin ajan liikenteeseen Amorellan hyttikapasiteetti on niin pieni, että vertailukohtaa pitää hakea lähinnä vuoden 1980 Viking Sagasta ja Songista.
9
Matkustaja-autolautat / Vs: Finnlines muuttaa Ruotsin-liikenteen konseptiaan?
« Uusin viesti kirjoittanut Björn Nyqvist 26.01.2022, 14:59:32  »
Onko jollakin tiedossa päivämäärä jolloin Europalink siirtyy suomen lipulle?

Nyt taitaa jo olla suomen lipulla!  ;D
10
Matkustaja-autolautat / Vs: Viking Line muuttaa kurssiaan
« Uusin viesti kirjoittanut Mikko-Oskari Koski 26.01.2022, 11:38:39  »
Vikingin Tallinnan linja on sillä tavoin sarja huonoja kompromisseja, että sieltä puuttuvat matkailullisesti mielekkäimmät vuorot, siis aamulähtö Helsingistä ja iltalähtö Tallinnasta. Näille olisi varmuudella kysyntää, ja samalla nykyistä aamupäivälähtöä Helsingistä voisi jopa hieman myöhentää. XPRS:n ja Amorellan "pariajo" tällä linjalla olisi mahdollista säätää jopa viikonpäivien mukaan kiertäväksi, jolloin parempi kruiseri yöpyisi Tallinnassa vain niinä öinä, jolloin asiakkaitakin on runsaammin.
Isoin ongelma tämän toteuttamisessa taitaa olla lippukysymys. Kuten kaikki hyvin tiedämme, olisi oikea henkilöstöpolitiikka tällä linjalla se, että asiakaspalvelutehtävissä puolet jengistä olisi Suomesta, puolet Virosta. Maiden palkkatasojen välillä vallitsee niin huima kuilu, että suomalaiset eivät virolaisiin liksoihin suostu ja Suomen palkkatason maksaminen virolaisille olisi perusteltua vain siinä tapauksessa, että nämä asuisivat vakituisesti Suomessa. Jokin kompromissi olisi löydettävä, ja mieluiten niin, että Suomen ammattiliitot olisivat juonessa mukana, jolloin laivojen kotipaikka voisi olla Maarianhamina (ilman SMU:n hyväksyntää hommasta ei tule mitään). Eckerön tuntiliksamalli taitaisi käydä malliksi, vaikka ei sellaisenaan -Finlandiahan tyhjennetään öisin ulkopuolisista käsittääkseni juuri siksi, että yöpyjät aiheuttaisivat lisäkustannuksia.

Amorella ei tosiaan ole mikään ideaali HEL-STO-linjalle, mutta ehkäpä se nyt vallitsevassa tilanteessa on koepallo, jolla testataan, onko linja ylipäätään enää kelvollinen päivittäiseksi. Matkustajakonseptiltaanhan se 7.kannen ison kafeterian ansiosta on Gabriellaa monipuolisempi, vaikka hyttikapasiteetti onkin pienempi, eivätkä alusten hytit varustukseltaankaan ole täysin yhteismitallisia. Amorellan vuodepaikkakapasiteetti jäänee 1500:n hujakoille, sillä alkuperäisestä 2000:sta on jotain menetetty yläkansihyttien remonteissa ja ainakin tämänhetkisen tiedon mukaan snorkkelihytit (344 paikkaa C-hyteissä+mahdolliset Q-paikat) eivät ole myynnissä.

Mitä alusten myyntiin tai siis kaupaksi menemisen mahdollisuuksiin tulee, alalla lienee tällä hetkellä päällä suvantovaihe, jossa odotellaan, miten Mobyn käy. Jos se keikahtaa, putoavat 1980-luvun lauttojen hinnat armottomasti tasolle, jolla ainakaan Viking ei tonnistoaan myy.
Sivuja: [1] 2 3 ... 10