Aker Yards myyntiin

Aloittaja 2709, 14.03.2007, 11:10:48

« edellinen - seuraava »

2709


Norjalainen Aker panee telakkayhtiö Aker Yardsin myyntiin. Akerin on tarkoitus luopua koko 40 prosentin osuudestaan telakoista. Aker perustelee telakkayhtiönsä myyntiä pääomien vapauttamisella muiden yhtiöidensä kehittämiseen. Aker Yardsin Suomen-telakat sijaitsevat Turussa, Raumalla ja Helsingissä. Institutionaalisille sijoittajille myytävä osakepotti on tiistain pörssikursseilla arvoltaan noin 630 miljoonaa euroa. Aker Yardsia hallitsee norjalaismiljardööri Kjell Inge Rökke, sillä telakkayhtiön muu omistus on hajautunutta. Toiseksi suurin omistaja on ruotsalainen pankki SEB 10 prosentin osuudella.
Julkaistu 14.3.2007 10:13:00 Turun Sanomat

Juha-Matti Harjumäki

Telakkayhtiö Aker Yardsin myymisen taustalla on risteilijöiden ja offshore-alusten rakentamisen huippusuhdanne. Kun telakoilla menee hyvin ja osakekurssit ovat nousseet, voi Aker hivuttaa omistussiivunsa myyntihintaa korkealle, arvioi EQ Pankin analyytikko Erkki Vesola.

Vesola povaa, että todennäköisimmät Akerin siivun ostajat ovat telakkayhtiötä jo omistavat finanssisijoittajat. Muille laivanrakentajille kuten italialaiselle Fincantierille tuskin riittäisi 40 prosentin osuus Aker Yardsista.


HS 14.3.
2010

Silja Europa 9.10-10.10.

2008 Isabella 26.1-27.1  XPRS 29.6-30.6.
2007         Gabriella 3-5.4.
Rosella 18-19.6.  Isabella 22-23.9

Juha-Matti Harjumäki

#2
Tyhjätaskuna liikemiesuransa aloittaneen Kjell Inge Røkken elämä on ollut melkoista vuoristorataa. Vain kolme vuotta sitten suuria riskejä ottaneen norjalaismiljonäärin firma oli vararikon partaalla. Nyt Akerilla menee paremmin. Keskiviikkona Røkke ilmoitti myyvänsä koko 40 prosentin osuutensa telakkayhtiö Aker Yardsista uusille omistajille. Hyvään tuloskuntoon viritetyn laivanrakennusyhtiön myynti tuonee emoyhtiön kassaan runsaat 600 miljoonaa euroa.

Päätös osakkeiden myynnistä tuli yllätyksenä. Kun Røkke myi tammikuussa kymmenen prosenttia Aker Yardsin osakkeista, yhtiöstä annettiin ymmärtää, että myynti päättyisi tähän. Viitatessaan tämänkertaiseen osakekauppaan Akerin toimitusjohtaja Leif-Arne Langoey muotoili kauniisti, että Aker kehittää kaikkia yhtiöitään ikäänkuin ne aiottaisiin pitää ikuisesti. Toimitusjohtajan mukaan tämä suhtautumistapa ei kuitenkaan estä myymästä, jos näyttää siltä, että toiset yrittäjät pystyvät edistämään paremmin yhtiön kehitystä.

Taustalla saattavat olla kuitenkin paljon itsekkäämmät syyt. Velkojat ovat ennenkin ahdistelleet Røkkeä, eikä olisi yllättävää, jos osa rahoista menisi vanhojen velkojen maksuun.

Røkke on saattanut laskeskella, että laivanrakennus on joka tapauksessa hiipuva ala Euroopassa, mistä Aker Yardsin vaikeudet kauppalaivojen myynnissä kertovat. Tähän ajatuskulkuun viittaa äskettäinen telakan osto Vietnamista. Røkke päätyi kuitenkin myymään kaiken, koska tulevaisuus näyttää epävarmalta.


Turun Sanomat 15.3.



2010

Silja Europa 9.10-10.10.

2008 Isabella 26.1-27.1  XPRS 29.6-30.6.
2007         Gabriella 3-5.4.
Rosella 18-19.6.  Isabella 22-23.9

2709

Aker Yardsin hinnaksi noin 560 miljoonaa euroa

17.3. 09:25 Norjalainen Aker myy telakkayhtiö Aker Yardsin osakkeensa 500 Norjan kruunun eli reilun 61 euron kappalehintaan.

Kaikkiaan noin yhdeksän miljoonan osakkeen eli 40 prosentin osakesiivun hinnaksi tulee siis noin 560 miljoonaa euroa. Kauppaa hoitavien pankkien SEB Enskildan ja JP Morganin mukaan osakkeet ylimerkittiin.

Monialayhtiö ilmoitti keskiviikkona myyvänsä Aker Yardsin. Todennäköisesti yhtiön Helsingin, Rauman ja Turun telakat saavat omistajikseen lisää finanssisijoittaja.


STT

2709

19.3. 11:56 Norjalainen Aker on myynyt osakkeensa Aker Yardsista pääosin kansainvälisille sijoittajille yhteensä noin 560 miljoonalla eurolla.

Yhtiö kertoi maanantaina myyneensä 40 prosentin osakeosuutensa telakkayhtiöstä 500 Norjan kruunun eli reilun 61 euron hintaan osakkeelta.

Monialayhtiön mukaan se kirjaa kaupoilla 2,9 miljardin Norjan kruunun eli noin 360 miljoonan euron voitot.

Aker Yardsin Suomen-telakat sijaitsevat Turussa, Raumalla ja Helsingissä.


STT

Kimmo Rantanen

Mikähän telakoiden uudeksi nimeksi tulee? Euro Yards? ::)
Vai onko ostajien joukossa kenties kilpailijoita? Uutta pääomistajaa tahi muita osakkeenomistajiahan ei ole vielä julkistettu... Toivottavasti ainakaan viime aikoina sekundasta ja venyvistä toimitusajoistaan tunnettu italialainen Fincantieri ei ole uusien pääomistajien joukossa. Sehän tästä puuttuisi, että maailmalla tunnettu suomalainen osaaminen ja laatu ajettaisiin pikkuhiljaa alas tempperamenttisten italialaisten komennossa. :o Erikoisosaamisellaan, laadullaan ja yhteistyöllään alihankkijoidensa kanssa sekä varmoilla toimituksillaanhan telakat ovat käsittääkseni Suomen maankamaralla toistaiseksi pärjänneet... 8) Toisaalta voisihan jokin pahimmista kilpailijoista tuoda niin parhaaksi katsoessaan tänne muunlaistakin rakennettavaa, kuin näitä tutuksi tulleita risteilijöitä, matkustajalauttoja ja jäänmurtajia. Näin suurempi yksikkö voisi siirtää ja keskittää töitä sinne missä ne nopeimmin ja sujuvammin voitaisiin rakentaa. Tämähän on tosin ollut tarkoituksena tähän astikin Aker Yardsin laajentuessa...

Kimmo Rantanen

Koko konserni on nyt vaihtanut omistajia:

Aker Kvaerner ruotsalaisyritysten ja Norjan valtion omistukseen
22.06.2007 15:11

Yksi norjalaiskonsernin uusista omistajista on autonvalmistajana tunnettu Saab, joka uskoo osakkuutensa luovan mahdollisuuksia uudenlaiseen teollisuusyhteistyöhön.

Norjan valtio ja kaksi ruotsalaisyritystä, Saab ja Investor, ovat päättäneet ostaa merkittävän osan perinteikkäästä norjalaiskonserni Aker Kvaernerista. Asiasta kerrottiin julkisuuteen tänään. Sopimus on 6,4 miljardin kruunun eli noin 800 miljoonan euron arvoinen.

Saab näkee osaomistajuuden mahdollisuutena uudenlaiseen teollisuusyhteistyöhön. Saab liittyy vastaperustettuun Aker Holdingiin sijoittamalla 1,4 miljardia ruotsin kruunua ja saa 7,5 prosentin omistuksen. Norjan osuus on 30 prosenttia ja Investorin 2,5 prosenttia.

- Aker Holdingin omistavat yritykset ja Norjan hallitus käytännössä kontrolloivat Aker Kvaernerin kehitystä jatkossa ja niillä on veto-oikeus, tiedotteessa kerrottiin.

Norjan valtiovarainministerin Dag Terje Andersenin mukaan tarkoitus on varmistaa, että Aker Kvaerner pysyy norjalaisomistuksessa ainakin seuraavien kymmenen vuoden ajan.

(MTV3-Reuters-TT-DPA-STT)


http://www.mtv3.fi/uutiset/talous.shtml/arkistot/talous/2007/06/538437

2709

AFP: Akerille ostaja Etelä-Koreasta
Julkaistu 23.10.2007, klo 03.16 (päivitetty 23.10.2007, klo 06.51)

Eteläkorealainen telakkayhtiö STX Shipbuilding on ostanut enemmistön norjalaisen Aker Yardsin osakkeista, kertoo uutistoimisto AFP. Aiemmin Turun Sanomat kertoi, että toistaiseksi tuntematon sijoittaja hakee johtoasemaa Turun, Rauman ja Helsingin telakat omistavassa Aker Yardsissa.
STX Shipbuilding on maailman seitsemänneksi suurin telakkayhtiö. AFP:n mukaan yhtiö on ostanut Akerin osakekannasta 39,2 % 800 miljoonalla dollarilla eli reilulla 560 miljoonalla eurolla.

Korealaisyhtiön mukaan osto helpottaa yhtiön tuloa eurooppalaisille laivanrakennusmarkkinoille. Kauppa mahdollistaa myös Akerin telakka- ja satamapalvelujen käytön sekä risteilyalusten ja matkustajalauttojen rakennustaidon hyödyntämisen.

Yli kolmanneksen omistus osakekannassa merkitsee käytännössä Akerin määräysvallan siirtymistä STX-yhtiölle.

Norjalainen pankkiiriliike ABG Sundal Collier kertoi maanantai-iltana saaneensa tehtäväkseen hankkia enintään 39,2 prosentin osuuden Akerin osakkeista.

ABG:n mukaan sijoittaja on valmis ostamaan Aker Yardsista vähintään 33,4 prosentin ja enintään 39,2 prosentin osuuden. Osakkeista se lupaa maksaa 97 Norjan kruunua kappaleelta, kun telakkayhtiön osakekurssi Oslon pörssissä maanantaina oli 70,5 kruunua.

Akerin nykyiset pääomistajat ovat eri pankkien sijoitusrahastoja.

Aker Yardsin toimitusjohtaja Yrjö Julin kertoi Turun Sanomille, että yhtiö sai maanantai-iltana tiedon Oslon pörssiin lähetetystä tiedotteesta. Myös Aker Yardsin työntekijöille ostotarjous oli täydellinen yllätys.

Etelä-Koreassa sijaitsee seitsemän maailman kymmenestä suurimmasta telakasta.


AFP, YLE Uutiset


matkustaja

#9
On tämä kyllä huono juttu :( Minun mielestäni oli mielitelakka firmani ja nyt se sitten myydään ja tehdään uusi nimi :'( No, onhan niitä muitakin telakoita, joita ei ole vielä myyty :thumb:
Terveisin, Ilari ;)

Veikko Ahola

Lainaus käyttäjältä: Ilari Uusi-Einola - 24.10.2007, 13:17:56
On tämä kyllä huono juttu :( Minun mielestäni oli mielitelakka firmani ja nyt se sitten myydään ja tehdään uusi nimi :'( No, onhan niitä muitakin telakoita, joita ei ole vielä myyty :thumb:
Noh, noh. Eihän Aker ole ennenkään ollut suomalaisessa omistuksessa ;). Suomen telakat myytiin norjalaisille jo 90-luvulla. Aker Yards kuului norjalaiseen Aker-konserniin joka myi sen, ja nyt korealaiset ovat ostaneet yhtiöstä 39% osuuden.
Ainoa huono puoli on mahdollinen alihankkijoiden siirtäminen Aasiaan, mutta positiivisesti ajatellen tämä voi tosiaan olla suomalaisten toimittajien portti Aasian markkinoille. :D

matkustaja

#11
En tarkoittanutkaan Suomen telakoita, vaan ihan sellaisiakin, mitkä eivät ole Suomen omistuksella. Toisaalta, olihan Aker Yards Suomen puolella, eli oliko se sitten Suomen omistuksella ???

                          Terveisin, Ilari ;)


Ville Alho

Lainaus käyttäjältä: Ilari Uusi-Einola - 25.10.2007, 07:55:18
En tarkoittanutkaan Suomen telakoita, vaan ihan sellaisiakin, mitkä eivät ole Suomen omistuksella. Toisaalta, olihan Aker Yards Suomen puolella, eli oliko se sitten Suomen omistuksella ???

Tarkoitat tuolla "Suomen omistuksella" ilmeisesti "suomalaista omistusta"? Aker Yards on norjalainen pörssinoteerattu yhtiö joka harjoittaa telakkatoimintaa mm. Suomessa. Yhtiö on juridisesti norjalainen, mutta kaippa siellä joku suomalainenkin osakkeenomistaja voi joukosta löytyä, jokin eläkesäätio esim.

Jan Holm

Luulen että Korealaiset tekee paremmat tilit suomalaisten telakoiden kautta :thumb:! Täällähän osataan tehdä niitä oikeita laivoja jotka kestää ja kauppa käy suht hyvin ja huomattavasti parempaan hintaan kuin heidän omilla telakoilla! Täällä tieto & taito ja siellä jossain hallinto.

jonas

Alihankintaketjujen ongelmat ovat Julinin kertoman (vierailulla elokuussa Pansiossa) mukaan olleet se syy, miksi varsinkin ferryt ovat myöhästelleet tavallista enemmän. Eli hikimajat eivät ole jaksaneet/pystyneet puskemaan tilauskannan nopean kasvun takia tarpeeksi nopeasti tavaraa valmisteilla oleviin rohjoihin sisään. Toinen ongelma on varmaan osaavan hitsaajan ym. muun porukan vähyys ja se, että kieltä osaamattomat itäeurooppalaiset vuokrakaverit eivät viihdy kovin kauaa kerrallaan. Vaihtuvuus on siis suurta. Samalla tulee mieleen, että eikö noita työttömiä hitsaajia ja verhoojia, ym. ole koko maa täynnä, mutta taitaa se kuuluisa yrittäjyys olla vähän pahasti hukassa, myös siellä työkkärissä. Siinä mielessä alihankkijoiden saaminen korealaisten verkostojen kautta luulisi tuovat potkua myös suomalaiseen risteilijäteollisuuteen. Ferryjen rakentaminen taitaa muuten lisäksi olla melko huonosti kannattavaa suhteessa risteilijöihin.