Tallinkin tulos puolittui

Aloittaja Kari Liimatainen, 27.07.2007, 16:04:43

« edellinen - seuraava »

Santeri

Toiset kiitokset Markolle. Hyvin laadittu. Itse en löytänyt Tallinnan OMX:n sivuilta noita tulosraporttien julkaisuja, mutta enpä pitkään etsinytkään.

Lainaus käyttäjältä: Marko Mälkiä - 28.07.2007, 10:43:57
Koko vuoden tuloksesta suurin osa tällä alalla tehdään kesäisin, mutta hiljaisemmatkaan kuukauden eivät painaneet Tallinkia tappiolle raskaasta velkataakasta ja järjestelykuluista huolimatta.

Tuo on kyllä erittäin tärkeä pointti. Tallinkin todellinen kannattavuus kaikissa mittasuhteissaan selvinnee vasta sitten, kun Tallink Silja on toiminut vuoden ilman ylimääräisiä järjestelykuluja.

Jussi Littunen

Lainaus käyttäjältä: Santeri Lahdensalo - 28.07.2007, 12:00:32
Tuo on kyllä erittäin tärkeä pointti. Tallinkin todellinen kannattavuus kaikissa mittasuhteissaan selvinnee vasta sitten, kun Tallink Silja on toiminut vuoden ilman ylimääräisiä järjestelykuluja...

...mutta se lienee vasta vuoden 2010 tienoilla. Tallinkillahan on vielä 3 alusta toimittamatta, joten ylimääräiset kulut poistuvat vasta näiden jälkeen. Toki Siljan ostoista aheutuvat kulut ovat toki poistuneet, vuoden päästä näemme varmasti jo jotain lukuja- ainakin Siljan kannattavuudesta.

jonas

Lainaus käyttäjältä: Kalevi Lehto - 27.07.2007, 22:46:18
Niin, eipä tosiaankaan ole, vaikka kolminkertaistuisivat, jos voitto kuitenkin pienenee..

Ähh, kaipa tuosta Markon pureskelemasta raportista nyt jo vihdoin kaikki ymmärtää, että jollainhan ne muutokset joita tehdään, kuten investoinnit aluksiin, henkilöstöön, organisointiin, ts. PAREMPIIN palveluihin pitää rahoittaa, eikä kukaan varmaan oleta, ettei sitä ilman liikevaihtoa ja siis isompia matkustajamääriä tehtäisi. Sitähän se tarkoittaa, että tulos on kyllä pienempi, mutta siitä on jo vähennetty massiiviset kulut muutoksien rahoittamiseksi ja todellakin ennen kesäkauden 07 rahoja.

John Nurminen

Ei ihmetytä laisinkaan Tallinkin huono tulos.
Matkustin kuluneena viikkona Starilla, Romantikalla sekä Amorellalla. Vaikka Amorella on vanha, niin edes ruokaa ja palveluja on saatavilla toisin kuin Tallinkin aluksilla. Tallinkin aluksilla sana palvelu oli lähes tuntematon.
Uskoisin että Tallinkin tulos tulee vielä huononemaan entisestään, sen verran surkeaa toiminta oli. Jatkossa tulen käyttämään aina jonkun muun varustamon palveluja, jos se on mahdollista.

Santeri

Lainaus käyttäjältä: John Nurminen - 29.07.2007, 19:05:30
Ei ihmetytä laisinkaan Tallinkin huono tulos.

huonoNTUNUT tulos johtui vain investoinneista tulevaisuuteen, jolloin niistä on tulevaisuudessa odotettavissa myös tuottoa.

Ville Taavitsainen

Lainaus käyttäjältä: John Nurminen - 29.07.2007, 19:05:30
Ei ihmetytä laisinkaan Tallinkin huono tulos.
Matkustin kuluneena viikkona Starilla, Romantikalla sekä Amorellalla. Vaikka Amorella on vanha, niin edes ruokaa ja palveluja on saatavilla toisin kuin Tallinkin aluksilla. Tallinkin aluksilla sana palvelu oli lähes tuntematon.
Uskoisin että Tallinkin tulos tulee vielä huononemaan entisestään, sen verran surkeaa toiminta oli. Jatkossa tulen käyttämään aina jonkun muun varustamon palveluja, jos se on mahdollista.

sori nyt tämä OT mutta pakko kommentoida.

on vaan ihmetyttänyt tuo väitetty tallinkin huono tai jopa täysin olematon palvelu. Minun ei ainakaan ole ikinä tarvinnut valittaa yhdelläkään tallinkin laivalla. Ei edes sinä aikana kun Fantaasia ja Meloodia olivat tallinkin laivaston helmiä tallinnan reitillä. Asiakaspalvelukin toimi eräässä matkatoimiston tekemässä erhetapauksessa loistavasti (syy ei tallinkin).

Jopa Englantilaiset harrastajakollegamme olivat erittäin tyytyväisiä erityisesti PALVELUUN JA RUOKAAN kun olivat olleet kokeilemassa Galaxyä ja Staria kesällä. Matkakertomuksen voi lukea Ferries of northern europe- foorumilta Yahoosta. ainakin niistä kertomuksista sai melkein sen käsityksen että ruoka jäi näistä laivoista parhaiten mieleen. :) jotenkin on vaan ruvennut tuntumaan viime aikoina että ihmiset saavat tuosta palvelusta huonon käsityksen ja vääriä ennakkokäsityksiä ihan vaan siksi että jotkut jaksavat täällä ja erityisesti noilla kaikenmaailman anonyymeillä pa**afoorumeilla mustamaalata ja syöttää käsityksiään ihmisille.

varsinkin jos pitää heitellä kommentteja lukematta edes juuri edellä olleita perusteluja siitä ettei tulos edes ole kovin huono huomioonottaen kaikki muut seikat. eiköhän silloin ole eräiden propaganda osunut kohdeyleisöön eli herkkäuskoisiin ja johdateltaviin ihmisiin. harmi että lukemalla yhdenkin tuollaisen puolueellisen matkakertomuksen on jo saanut ennakkokäsityksen jota on vaikea muuttaa jos matka ja palvelu eivät olekkaan loistoristeilijätasoa. yleensä maineen pilaa pienikin moka, mutta sitä ei tuo takaisin kymmenenkään matkaa joilla kaikki menee normaalisti.

sori jos nyt pahoitin joidenkin mielen ja varsinkin jos teidän kaikkien tallinkin arvostelijoiden mielipiteet perustuu useisiin matkoihin ja firman tason seuraamiseen pidemmällä aikavälillä. kuitenkin tuntuu että useimmilla dissaaminen perustuu yhteen matkaan ja sen jälkeen kommentit ovat luokkaa "ei enää ikinä"

Silja Serenade 23-25.3.2019

Silja Europa 29-30.3.2019

Jouni Kalliomäki

Joo, itsekin tein yhden matkan viime viikolla Tallinkin aluksella. Palvelu oli erittäin hyvää. Mutta täytyy sanoa, että niitä erittäin huonosti käyttäytyviä asiakkaita oli todella paljon.

Lainaus käyttäjältä: Kalevi Lehto - 27.07.2007, 22:09:06
Tuplaantuivat, kyllä, mutta ainoastaan se mitä jää viivan alle, ratkaisee. Liikevaihtoa on aina helppoa saada, mutta tuottoa... se onkin toinen juttu, tämä pätee kaikkeen liiketoimintaan.

Mutta kannattaisi tutustua, miten investoinnit ja ostot vaikuttavat tulokseen. Sijoittajat tietää sen, mutta sinäkö et...

jussirt

Olin myös Starilla tässä heinäkuussa, palvelu toimi loistavasti  :o

Kalevi Lehto

Lainaus käyttäjältä: Jussi Rantanen - 30.07.2007, 14:41:40
Olin myös Starilla tässä heinäkuussa, palvelu toimi loistavasti  :o
Enpä paljoa hehkuttaisi. Oman kokemukseni mukaan virolaisen henkilökunnan palvelualttius on kyllä selkeästi suomalaista heikompaa. Useimmiten risteilen Tku-Sto reitillä ja Vikingin aluksilla, joten niihin tulee yleensä vertailtua ja asiakaspalvelu on mielestäni siellä erittäin hyvää ja muutenkin hinta/laatu-suhde roimasti Tallinkia edellä, ainakin toistaiseksi. On tosin sanottava, että hienoista edistystä on neuvostoajoista toki tapahtunut, mutta aika paljon on vielä parantamisen varaa. Voi olla, että myös Tallinkin ja  varsinkin Galaxy-aluksen matkustaja-aines on suurelta osin senkaltaista käytökseltään, ettei ehkä oikein innosta henkilökuntaakaan panemaan parastaan asiakaspalvelun saralla. Nimittäin näitä "poroja" tosiaankin tuntuu riittävän tallinnanristeilyllä ihan toiseen tapaan, kuin turunlinjalla. Itse tosin en ole Galaxyllakaan käyttäytynyt porotyyliin, mutta ainakin grillhouse-ravintolassa palvelu oli aika hidasta ja ynseää, enkä ruuankaan tasoa hintaan nähden juurikaan ylistäisi, ainakaan kilpailevaan yhtiöön vertaillen. Ja mitä tulee tähän Tallinkin tuloskehitykseen, niin ovat sen näköjään sijoittajatkin noteeranneet, putosihan osakekurssi huomattavasti tulosjulkistuksen jälkeen.
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

Salomon Kaukiainen

Lainaus käyttäjältä: Kalevi Lehto - 30.07.2007, 20:33:13
Enpä paljoa hehkuttaisi.
Olet siis ilmeisesti käynyt Starilla kun osaat noin varmasti sanoa?

Mutta tosiaan eipä itsellänikään ole kovin positiivisia kokemuksia Tallinkin palvelusta, erityisesti Galaxylla. Tapasin tossa muutama viikko sitten Hiidenmaalla muutaman lomailevan Galaxyn baarimestarin, tosi mukavia ihmisiä. Ihmettelen että miten heidän siirtyessä takaisin baaritiskin taakse laivalla muuttuu asenne ja käytös aivan toisenlaiseksi... en nyt kuitenkaan kehdannut kysyä.
Ilmeisesti syynä vain on huonompi työilmapiiri laivoilla ja luonnollisesti suomalaisten käytös erityisesti Galaxyn risteilyillä. Kuulemma joutuvat vaihtamaan välillä laivaa aivan liian usein ja tottumaan taas uusiin työtapoihin, mikä tietysti lisää stressiä.
Viimeksi Superfastilla ei kylläkään ollut mitään valittamista, tosin tuli ylipäätään oltua vähän tekemisissä henkilökunnan kanssa siinä 3 tunnin ylityksellä. Joka tapauksessa suunta on koko ajan parempaan päin, eikä hommalla nyt ainakaan ole mitään tekemistä Neuvostoliiton kanssa!

Pitää ens kerralla kokeilla tilata bisse eestiksi, jos vaikka silloin tulisi edes "äitah" kuultua.  ;)

Eipä sillä että otsikon aihe suoraan Tallinkin palveluun liittyisi... mahtaako tälle joku sopivampikin threadi olla?
"Kuin ulos kuoresta, pois Roihuvuoresta. Jollakseen." (Leevi and the Leavings)

Kalevi Lehto

Lainaus käyttäjältä: John Nurminen - 29.07.2007, 19:05:30
Ei ihmetytä laisinkaan Tallinkin huono tulos.
Matkustin kuluneena viikkona Starilla, Romantikalla sekä Amorellalla. Vaikka Amorella on vanha, niin edes ruokaa ja palveluja on saatavilla toisin kuin Tallinkin aluksilla. Tallinkin aluksilla sana palvelu oli lähes tuntematon.
Uskoisin että Tallinkin tulos tulee vielä huononemaan entisestään, sen verran surkeaa toiminta oli. Jatkossa tulen käyttämään aina jonkun muun varustamon palveluja, jos se on mahdollista.
Tähän ennustukseesi Tallinkin tuloskehityksestä voi yhtyä, varsinkin kun Tallinkin tulevaisuuden "visioihin" kuuluu matkustajakohtaisen tuoton kasvattaminen palveluhenkilöstöä edelleen vähentämällä ja ennestäänkin tarjottuun tuotteeseen nähden ylikorkeaa hintatasoaan nostamalla. Tosin jo nyt näyttää siltä, että jopa Tallinkin uskollisin kanta-asiakaskunta, "tuulipukukansa" alkaa pikkuhiljaa "äänestämään jaloillaan" ja siirtymään muualle, eli "giganttimaisesti" tajuamaan, että "se nyt vain on tyhmää maksaa liikaa!"
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

Miran Hamidulla

Lainaus käyttäjältä: Salomon Kaukiainen - 30.07.2007, 22:01:52
Eipä sillä että otsikon aihe suoraan Tallinkin palveluun liittyisi... mahtaako tälle joku sopivampikin threadi olla?
Suomi24:ltä löytyy ihan riittämiin tällaista juupas-eipäs väittelyä Tallinkin (ja muidenkin yhtiöiden) palvelusta. Täällä sensijaan voitaisiin keskittyä asiakeskusteluun, ja palata pohtimaan noita Tallinkin tuoreita tuloslukuja...
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Santeri

Lainaus käyttäjältä: Miran Hamidulla - 30.07.2007, 22:14:02
Suomi24:ltä löytyy ihan riittämiin tällaista juupas-eipäs väittelyä Tallinkin (ja muidenkin yhtiöiden) palvelusta. Täällä sensijaan voitaisiin keskittyä asiakeskusteluun, ja palata pohtimaan noita Tallinkin tuoreita tuloslukuja...

Tämä on varmasti vaikeaa, vaikka Tallinkin matkustajamäärä nousi 0,4 prosenttia viimeisen 9 kuukauden jakson aikana Helsinki-Tallinna reitillä. Se täytyisi lukea foorumin yläpalkissa kohokirjaimin, että tuloskehitystä seurataan hieman pidemmissä jaksoissa kuin yhden kuukauden. Toisina kuukausina matkustajamäärät vähenevät, toisinina nousevat ja näistähän moudostuu keskiarvo. Saas nähdä, että millaisia lukuja tältä kesältä saadaan. Heinäkuu on ollut laivamatkailulle sateiden takia suotuisa, koska muut kesäiset aktiviteetit eivät ole sateentakia olleet viimeaikoina niin houkuttelevia kuin hellekesinä. Tosin ainahan laivat seilaavat täynnä porukkaa kesäisin.

Kille

Lainaus käyttäjältä: Santeri Lahdensalo - 31.07.2007, 17:00:30
Tämä on varmasti vaikeaa, vaikka Tallinkin matkustajamäärä nousi 0,4 prosenttia viimeisen 9 kuukauden jakson aikana Helsinki-Tallinna reitillä. Se täytyisi lukea foorumin yläpalkissa kohokirjaimin, että tuloskehitystä seurataan hieman pidemmissä jaksoissa kuin yhden kuukauden. Toisina kuukausina matkustajamäärät vähenevät, toisinina nousevat ja näistähän moudostuu keskiarvo. Saas nähdä, että millaisia lukuja tältä kesältä saadaan. Heinäkuu on ollut laivamatkailulle sateiden takia suotuisa, koska muut kesäiset aktiviteetit eivät ole sateentakia olleet viimeaikoina niin houkuttelevia kuin hellekesinä. Tosin ainahan laivat seilaavat täynnä porukkaa kesäisin.
Totta ja varsinkin Turun linjalla ihmiset näin "hyvien kesäsäiden" ansiosta päättävät nopeastikkin, että lähdetään vaikka piknick-risteilylle, kun ei voi rannallekkaan mennä saatikka yleensä ulos. Niin lähdetään sitten päiväksi merelle.

Jarkko Korhonen

Lainaus käyttäjältä: Santeri Lahdensalo - 31.07.2007, 17:00:30

Heinäkuu on ollut laivamatkailulle sateiden takia suotuisa, koska muut kesäiset aktiviteetit eivät ole sateentakia olleet viimeaikoina niin houkuttelevia kuin hellekesinä. Tosin ainahan laivat seilaavat täynnä porukkaa kesäisin.

Miksi Tallink on sitten myynyt Star ja Galaxy-matkojaan ale-hintaan koko heinäkuun? Huvin vuoksi?
Perämies on erämies.