Merenkulkijoiden palkankorotukset

Aloittaja John Nurminen, 06.10.2007, 21:59:39

« edellinen - seuraava »

Juha Luomanmäki

Kyllähän merenkulkijoiden verotus ajaa maissa tulonsa ansaitsevien kanssa aivan samalle tasolle. Ero tänä päivänä on marginaalinen. Täytyy ottaa huomioon että MEK-maksu minkä bruttoansiostasi maksat, lisättynä luontaisetujen verostuarvolla on täysin veroluonteinen maksuerä, mitä et suomen lipun alla voi välttää millään. Saat tosin kunnallis- ja valtionverotuksessa merimiestyötulovähennyksen mutta tästä edusta maksat siten, että ammattiliittojen jäsenmaksuja ja työmatkakuluja et saa verotuksessasi vähentää. Esimerkiksi nuo työmatkakulut sisäsuomessa asuvalle ja lyhyttä työvuoroa ( 1vko - 2 vko ) tekevälle vakituiselle työntekijälle ovat vuodessa melkoinen kustannuserä. Tosin varustaja maksaa laivalletulomatkan mutta lomalle meno onkin maksettava itse. Tietenkin MEK-maksu otetaan huomioon meritulon veroprosenttia määritettäessä mutta on kuitenkin pakollinen menoerä bruttotulosta.
Joten kun asiaa ja veroluonteisia maksuja välillä merimies - maamies tarkastellaan niin ero on marginaalinen pakollisissa maksuissa valtiolle ja eläkekassoille. Samat työttömyysvakuutusmaksut + ym.. menee kuin tavallisiltakin ihmisiltä.

Ps. Ihmettelen myöskin tuota meimieseläkekassamaksua ( MEK ), eli mihinkähän mahtaa sen suuruus merenkulkijoilla perustua, koska maissa työskentelevällä ja merityötä tekevällä ei itse maksettavan eläkkeen suuruudessa ole juurikaan enää mitään eroa. Liekö kellään tietoa, maissahan ko. eläkemaksu on noin 5 % luokkaa ja merimiehillä 11 %

Rontti

LainaaPs. Ihmettelen myöskin tuota meimieseläkekassamaksua ( MEK ), eli mihinkähän mahtaa sen suuruus merenkulkijoilla perustua, koska maissa työskentelevällä ja merityötä tekevällä ei itse maksettavan eläkkeen suuruudessa ole juurikaan enää mitään eroa. Liekö kellään tietoa, maissahan ko. eläkemaksu on noin 5 % luokkaa ja merimiehillä 11 %

Tuota tuota.......kuulin tuossa, että maissa maksettaisiin 9,5 eläkettä ja eikös MEK ole 10,5. Tuo 5% taitaa olla VEL maksu eli virkamiesten maksu. Muistaakseni tarkasti 4,8 kun MKL:a seilasin. En sit tiedä vaihteleeko eläkemaksut maissa työnkuvan mukaan?
Ja jos olen oikein ymmärtänyt niin kyllä merimiesten eläkkeet ovat sitten myös korkeammat kuin maatyöläisten vai onko vihtaani kustu??

Tuossa oli myös maininta ammattiliitojen maksuista.........niitä ei saa rinnastaa veroihin, koska ovat täysin vapaa-ehtoisia. Minä en viitsinyt maksaa Laivanpäällikköliitolle paskasta asioiden hoitamisesta 800€ vuodessa joten maksan mileummin 65€ työttömyyskassaan ja hoidan ongelmat itse jos niitä kertyy. Toinen missä säästän pitkän pennin veromenoja on kirkollisvero.