Tulos ei ollenkaan näytä Siljan osalta pahalta, rahti on kuitenkin noussut ja 4.5 % ei paljon ole.
Ilmeisesti Tallink innostui hieman liikaa kehittämään Tallinnanliikennettään. Minua on alkanut hieman ihmetyttää, miksi Tallinnanliikennettä kehitetään vieläkin. Kuten yllä olevassa lainauksessa Kalevi Lehto sanoo, nähtävyydet on äkkiä katsottu ja varmasti moni on jo viron nähnyt. Näin ollen en pitäisi ollenkaan outona, että Tallinkin toinen nopea Italialaisvalmisteinen alus tulisi jollekkin muulle, kuin Tallinnanlinjalle. Vaan mille?
Mitähän nyt oikein mahdat tarkoittaa liialla kehittämisellä?! Onko neljän epätaloudellisen pikalautan, yhden ikälopun ja pienen rahtilautan sekä vanhojen, parhaat päivät nähneiden ja pidemmän päälle kalliiksi käyvien autolauttojen vaihtaminen yhteen risteilylauttaan ja kahteen isolla rahtikapasiteetillä varustettuun, nopeaan, suureen, tilavaan, siistiin, tehokkaaseen ropaxiin liikaa kehittämistä? Kyllä Tallinkin sijoittelut ovat olleet muutamaa lukuunottamatta varsin taitavasti tehtyjä ja harkittuja, vaikkakin nopeita, kuten kasvavassa taloudessa kuuluukin. Kalevilehdoilta ja muilta varmasti menee jatkuvasti ohi se pointti, että mitä enemmän Virossa ihmiset käyvät, sitä enemmän alkaa kaikki se muukin kiinnostamaan kuin viinaturismi, jolloin lopunviimeiksi monien kiinnostuksen kohteet, kuten työnteko, investointi, ostostelu, löhöily, juhlien järjestäminen, kokoustaminen, kulttuuriharrastukset ym. tapahtumat, ts. kaikki elämään kuuluva tapahtuu jossain määrin lahden toisella puolella. Tämä sama varmasti koskee myös virolaisia ja myöhemmin ehkä myös muita baltteja. Lasti liikkuu lisäksi hyvin Baltiaan ja maiden kautta EU:n myötä helpottuneiden investointien, teiden ja palveluiden paranemisen, sekä yleensä elintason nousun kanssa.
Mitä tulee pudonneisiin (vajaat 5 % edellisvuodesta ja Festival edelleen liikenteessä) matkustajamääriin, Siljalla töissä käyvän kaverini sanoin: Hyvä vaan että matkustajissa on enemmän ulkomaalaisia, jotka jättävät ravintoloihinkin vähän rahaa käydessään. Eli ts., sillä kuinka täynnä laiva on, ei ole merkitystä tuloksen kannalta niinkään silloin kun laivalla olijiat ostavat myös muuta kun lavan kaljaa ja juustopatongin.