Jäänmurtajat ja talvimerenkulku (oli: Jäänmurron tulevaisuus)

Aloittaja Janne Koskinen, 21.01.2008, 06:25:31

« edellinen - seuraava »

Pekka Laakso

Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 04.12.2021, 13:10:55
Tällä välin sen pitäisi käydä ensi viikon lopulla vielä yksillä koeajoilla.

""Hopefully, Baltiysky Zavod will remedy them within 8-10 days. That has been scheduled at least. Additional sea trials are to begin on December 10 and to last for 3-5 days, according to the programme. On December 15, if things go to plan, we can commence paperwork and then embark on the passage (to the Kara Sea - Ed.)", said Vyacheslav Ruksha."
Sibir lähti tänään aamupäivällä noihin jälkimmäisiin koeajoihinsa. Pääsee samalla hitusen jo murtamaan jäätäkin Suomenlahden pohjukassa.
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Pekka Laakso

Sibirin luovutus on nyt käsillä. Tuossa uutisessa kuitenkin erikoisesti mainittu vasta huominen päivämäärä:

https://portnews.ru/top_news/323194/
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Tuomas Romu

Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 24.12.2021, 22:10:38
Sibirin luovutus on nyt käsillä. Tuossa uutisessa kuitenkin erikoisesti mainittu vasta huominen päivämäärä:

https://portnews.ru/top_news/323194/

Atomflotin Facebook-sivulla oli kuitenkin jo eilen valokuvia luovutustilaisuudesta, joten PortNews lienee vain erehtynyt päivästä.

Toisen PortNewsin artikkelin mukaan joku oli luovutustilaisuudessa puhunut ohi suunsa ja maininnut, että Sibirissä olisi vielä pientä laittoa, mutta alus lähtee silti lähiaikoina kohti pohjoista. Ilmeisesti ei siis mitään vakavampaa.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Pekka Laakso

Lainaus käyttäjältä: Tuomas Romu - 25.12.2021, 11:36:31
Atomflotin Facebook-sivulla oli kuitenkin jo eilen valokuvia luovutustilaisuudesta, joten PortNews lienee vain erehtynyt päivästä.
Näin sen täytyy olla. Thebarentsobserver puhuu eilisen tapahtumista Sibirin luovutusta käsittelevässä uutisessaan, jossa ihme ja kumma ei ole tällä kertaa "mitään ylimääräistä", vaan ainoastaan uutisoitavaa asiaa.

https://thebarentsobserver.com/en/arctic/2021/12/second-giant-nuclear-icebreaker-handed-over-rosatomflot
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Tuomas Romu

All information and details given in good faith but not guaranteed!

Juhani Mehto

Suomen ja Ruotsin yhteinen murtajaprojekti on edennyt jo "loppusuoralle", kertoo YLE uutisessaan. Tarkemmin katsottuna jutussa on, että suunnittelutyön pitäisi olla valmis huhtikuussa ja sen osalta projekti on siis loppusuoralla. RMC:n johtajan mukaan Ruotsista oltiin jo loppuvuodesta kysytty kiinnostusta rakentaa murtajat.
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Petri Nummijoki

Lainaus käyttäjältä: Juhani Mehto - 02.01.2022, 20:47:17
Suomen ja Ruotsin yhteinen murtajaprojekti on edennyt jo "loppusuoralle", kertoo YLE uutisessaan. Tarkemmin katsottuna jutussa on, että suunnittelutyön pitäisi olla valmis huhtikuussa ja sen osalta projekti on siis loppusuoralla. RMC:n johtajan mukaan Ruotsista oltiin jo loppuvuodesta kysytty kiinnostusta rakentaa murtajat.

YLE:n uutisten suullisessa versiossa sanottiin, että Suomi kaavailee 1-2 uuden murtajan hankkimista. Tämä voinee tarkoittaa, että vain Voima poistuisi käytöstä lähivuosina mutta Urho ja Sisu jatkaisivat. Ruotsissa Atle-luokka onkin ollut ahkerammassa käytössä kuin Urho ja Sisu, koska heillä ei ole taloudellisia Otso-luokan murtajia. Siinä mielessä Urholla ja Sisulla voisi ollakin käyttövuosia enemmän jäljellä.

Sven Liljeström

Asiasta mitään tietämättömänä kysyn, onko jollain tietoa kiikarissa olevien murtajien kokoluokasta?
Ruotsi saattaa tosin tarvita Polaris-luokan kokoisia murtajia.
Minä näen tämän telakoiden työllisyyskysymyksenä, mutta kalliista yhteiskunnan maksamista aluksistahan
on kysymys.

Kalle Id

Valitun konseptin varsinaisia strategisia mittoja ei ole taidettu kertoa vielä julkisuuteen, pelkästään se että laiva tulee pystymään murtamaan 32 metriä leveää ränniä (mutta ainakin suunnittelijan artikkeli antaa ymmärtää että laiva itsessään ei tule olemaan näin leveä) ja se, että peruskonsepti on sama kuin Polariksessa (2 ruoripotkuria takana ja 1 edessä).

Itse en tiedä voiko tätä pitää telakoiden työllisyyskysymyksenä tilanteessa, missä RMC:n (ja Meyer Turun) työllisyystilanne vaikuttaa olevan hyvä ainakin kuluvan vuosikymmenen puoliväliin asti. Helsingin telakka on toki sitten työllisyyden osalta asia erikseen, mutta ainakin Ylen jutussa tilausta ollaan petaamassa Raumalle. Toisaalta omat murtajansa ensin tilaamassa olevaa Ruotsia tuskin kiinnostaan Suomen telakoiden työllisyystilanne yhtään ja kun hanke toteutetaan Ruotsin murtajat edellä lienee ihan mahdollista, että ne päädytään rakentamaan jossain muualla.

Pekka Laakso

#699
Sibir on vihdoin päässyt lähtemään rakennustelakaltaan kohti Murmanskia. Juttuakin pukkaa tietysti, muun muassa:

https://thebarentsobserver.com/en/arctic/2022/01/sibir-sails-maiden-voyage-around-scandinavia

EDIT: Skagen ohitettu sunnuntaina loppuiltapäivästä melko tuulisessa säässä.
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Pekka Laakso

#700
Norjanmerellä kunnon myrskynkin kohdannut Sibir saapui tänään aamupäivällä Atomflotin kotilaituriin Murmanskissa.

EDIT: Lähtenyt kohti Koillisväylää myöhään tiistai-iltana.
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Tuomas Romu

FEMCO on myynyt omistamansa offshore-jäänmurtaja Kigoriakin romuksi:

TradeWinds: Icebreaking anchor-handler scrapped at whopping $745 per ldt

Kyseessä on siis monessa liemessä keitetty, vuonna 1979 rakennettu entinen Canmar Kigoriak.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

Uusin ydinkäyttöisten jäänmurtajien suunnittelija paljastaa, että alukset ovat noin 1500 tonnia ylipainoisia ja pienin mahdollinen operointisyväys onkin kahdeksan ja puolen metrin sijaan yli 9.03 m.

Испытание Дудинкой. «Сибирь» поборола лишний вес
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Kalle Id

Hups. Iso maa, isot marginaalit, vai miten se nyt meni?

Relevantti kysymys tietysti on miten – jos mitenkään – tuo lisäsvyväys vaikuttaa alusten suunniteltuun operointiin?

Tuomas Romu

Lainaus käyttäjältä: Kalle Id - 04.02.2022, 10:24:26
Hups. Iso maa, isot marginaalit, vai miten se nyt meni?

Relevantti kysymys tietysti on miten – jos mitenkään – tuo lisäsvyväys vaikuttaa alusten suunniteltuun operointiin?

Venäläinen jäänmurtajaguru L. G. Tsoy on kritisoinut aika ahkerasti noita uusia ydinkäyttöisiä jäänmurtajia:

Атомные ледоколы нового поколения в примитивном исполнении ("Nuclear-powered icebreakers of a new generation in a primitive design"; Google-käännös)

Syväys sinänsä mahdollistaa purjehtimiseen niin Jenisei-joella kuin Ob-joen suistossa (Obinlahdella), mutta ongelmia voi tulla erityisesti paksuissa jäissä. Mitä vähemmän kölin alla on vettä, sitä enemmän pohjan alle painuva jäämassa vaikuttaa aluksen kulkuun. Niin ikään potkurit saavat vähemmän vettä ja niiden synnyttämä työntö heikkenee. Uusien jäänmurtajien erityispiirteenä ovat myös perän kapeat linjat, joiden seurauksena perä saattaa painua paaluvetotilanteessa syvemmälle ("squat-efekti") ja matalassa vedessä tämä voi johtaa jopa pohjakosketukseen.
All information and details given in good faith but not guaranteed!