Kirjoittaja Aihe: Luoteis-ja Koillisväylästä  (Luettu 212397 kertaa)

Tuomas Romu

  • Luotsi
  • *****
  • Viestejä: 2003
Vs: Luoteis-ja Koillisväylästä
« Vastaus #165 : 02.12.2021, 17:57:51 »
Venäläinen uutistoimisto Interfax kirjoitti aamulla, että arktinen kondensaattitankkeri Boris Sokolov ajelehtii jäiden vankina Karansalmen lähistöllä. Onneksi ydinkäyttöinen jäänmurtaja Yamal on menossa auttamaan.

Sikäli kun AIS-seurantajärjestelmän mukaan Boris Sokolov lähestyy tällä hetkellä 130 merimailin päässä siintävää Karanporttia tasaisella kahdeksan solmun nopeudella ja sillä on lähes 200 merimailin etumatka, Yamalin täytynee vetää loputkin säätösauvat reaktoreistaan ja halkoa uraania urakalla jos se mielii saada tuon suomalaisten suunnitteleman itsenäisesti 1.8-metristä kiintojäätä murtavan erikoisaluksen kiinni ennen kuin se lipsahtaa karkuun Barentsinmeren puolelle.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

  • Luotsi
  • *****
  • Viestejä: 2003
Vs: Luoteis-ja Koillisväylästä
« Vastaus #166 : 10.12.2021, 08:21:05 »
Kymen Sanomien juttu on valitettavasti maksumuurin takana, mutta jutussa on haastateltu ESL Shippingin toimitusjohtajaa joka näki tilanteen ennemminkin normaalina talvimerenkulkuna kuin "historiallisena pelastusoperaationa".

Aikainen talvi sotki pahasti Koillisväylän liikennöintiä – reitiltä ”pelastettiin” tällä viikolla kahdeksan rahtialuksen saattue, joukossa suomalainen M/S Kumpula
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

  • Luotsi
  • *****
  • Viestejä: 2003
Vs: Luoteis-ja Koillisväylästä
« Vastaus #167 : 11.12.2021, 15:19:23 »
Koillisväylän valtias Vyacheslav Ruksha haikailee Venäjän suuria jäänmurtajia yhtenäisen hallinnon alle. Tällä hetkellä ydinkäyttöiset jäänmurtajat ovat Atomflotilla ja isot dieselsähköiset linjamurtajat kuuluvat Rosmorportin laivastoon. Vähintään Helsingissä 1970-luvulla rakennetut Krasin ja Admiral Makarov pitäisi pikimmiten siirtää Atomflotin hallintaan, koska niille olisi käyttöä Koillisväylällä jo alkutalvesta, mutta vaikuttaa siltä että jonkinlainen nokkimisjärjestys eri liikennöitsijöiden välillä estää niiden käytön ennen kuin atomilaivasto on työllistetty täysilukuisena.

PortNews: Unified icebreaking fleet on the Northern Sea Route

Yllättäen kukaan ei puhu halaistua sanaa Viktor Chernomyrdinistä, Rosmorportin jäänmurtajalaivaston kruununjalokivestä, joka ei oikein ole elementissään Suomenlahdella...

Maailman suurimman jäänmurtajalaivaston tila on muutenkin mielenkiintoinen. Syksyllä 1983 Neuvostoliitto pystyi nopeasti keskittämään lähes koko jäänmurtajalaivastonsa itäiselle Koillisväylälle (kirjoitin aiheesta Ulkomatalan SA-15 -artikkelin ensimmäisessä osassa), mutta viime vuosina pohjoisen liikenteestä on vastannut lähinnä "atominelikko" 50 Let Pobedy, Yamal, Vaygach ja Taymyr satunnaisine vierailevine tähtineen. Toki nykyaikaiset kauppalaivat pärjäävät hieman paremmin, mutta odotusajat ovat silti venyneet välillä melkoisiksi ja tänä syksynä "jäänmurtajapulan" vaikutukset sai itse kukin lukea lehdistä. Toki jäänmurtajille on käyttöä muuallakin ja osa Wärtsilän tekeleistä alkaa muutenkin olla elämänsä ehtoopuolella. Samanaikaisesti laivaston uusiminen sakkaa (aiheesta lisää Jäänmurtajat ja talvimerenkulku -ketjussa).

Noh, ainakin tällä kaudella saadaan käyttöön kaksi uutta ydinkäyttöistä jäänmurtajaa.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

  • Luotsi
  • *****
  • Viestejä: 2003
Vs: Luoteis-ja Koillisväylästä
« Vastaus #168 : 14.12.2021, 08:31:22 »
ESL:n lehdistötiedote Kumpulan matkasta.

Kumpula completes fourth Northern Sea Route transit
All information and details given in good faith but not guaranteed!