Nesteen vanhat, nykyiset ja tulevat laivat (oli: Neste Shipping aloittaa yt:t)

Aloittaja Melker Söderudd, 28.01.2013, 11:09:36

« edellinen - seuraava »

Juhani Mehto

Lainaus käyttäjältä: Juhani Mehto - 04.12.2021, 01:31:31
Jatuli luovutettiin 2.12. ja seuraavana päivänä Stena Arctica siirtyi Norjan lipulle Sköldvikin edustalla. Jaarli on puolestaan jo Euroopassa Milford Havenin redillä.

Stena Arctican nimi lyheni Arcticaksi Sköldvikissä toukokuun lopussa. Lippu pysyi ennallaan.
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Tuomas Romu

#91
Lainaus käyttäjältä: Hannu Sarell - 16.03.2022, 11:55:11
Mikines tällä hetkellä Välimerellä 15 m syväyksessä matkalla Rotterdamista Triesteen. Kannattakohan sittenkään romuttaa tässä maailman tilanteessa. Tiedä millaisiksi rahtausmatkat jatkossa muodostuvat.

Ex-Masteran seikkailut tuntuvat jatkuvan. Mikines haki Saudi-Arabiasta lastin Välimerelle ja on nyt Kreikan rannikolla. AIS-sivustolla aluksen nimeksi on vaihtunut Alma. IHS:ssä ja muissa tietokannoissa on kuitekin toistaiseksi vanha nimi.

edit: Näemmä Mustallemerelle menossa.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Pekka Laakso

Lainaus käyttäjältä: Juhani Mehto - 09.12.2020, 15:16:36
Futura on siirretty hiljattain Norjan lipulle, kotipaikkanaan Arendal. Nimi on toistaiseksi pysynyt ennallaan.
Equasiksen mukaan nämä ovat olleet jo jonkin aikaa Nesteen omistamia ja silti ovat jääneet Norjan lipulle - eli eivät välttämättä edes siirry Suomen lipulle.
Futura on elokuussa päätynyt Turkkiin ja saanut uudeksi nimekseen Sehnaz Ka, saanut myös Turkin lipun:

https://www.vesselfinder.com/vessels/SEHNAZ-KA-IMO-9255282-MMSI-271050646
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Tuomas Romu

All information and details given in good faith but not guaranteed!

Juhani Mehto

Lainaus käyttäjältä: Tuomas Romu - 19.06.2022, 13:12:52
Ex-Masteran seikkailut tuntuvat jatkuvan. Mikines haki Saudi-Arabiasta lastin Välimerelle ja on nyt Kreikan rannikolla. AIS-sivustolla aluksen nimeksi on vaihtunut Alma. IHS:ssä ja muissa tietokannoissa on kuitekin toistaiseksi vanha nimi.

edit: Näemmä Mustallemerelle menossa.

Almalla on nyt pitkä lastinhakukeikka, tuli painolastissa Fujairahista Primorskiin ja se on nyt matkalla taas veriöljylastissa Sueziin.

Lainaus käyttäjältä: Tuomas Romu - 04.10.2022, 17:38:13
Ex-Uikun romutus edistyy:

Tämähän onkin mielenkiintoinen kuva!
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Tuomas Romu

Google Earthista voi myös tiirailla vanhan Tiiran käänteitä. Alushan on edelleen jokitörmään köytettynä Barranquillassa, Kolumbiassa. Tuoreimmissa kuvissa myös konekuilu on purettu.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Pekka Laakso

Neste ostaa ruotsalaiselta Furetankilta kaksi (rakennettu vuosina 2018 ja 2019) tuotetankkeria Fure Valön ja Fure Venin luovutuksella Nesteen käyttöön vasta ensi vuoden loka- ja joulukuussa. Siitä syystä, että Furetankille valmistuu tuolloin korvaavia saman alussarjan uudisrakenteita.

"Furetank Rederi AB meddelar att de säljer två av sina produkttankfartyg i Vingaserien till finska Neste med leverans nästa år. Fartygen ersätts i stället av två nybyggen.

Furetank har tecknat ett avtal om att sälja de båda produkttankfartygen Fure Valö och Fure Ven i Vingaserien till det finska företaget Neste. Fartygen, som är levererade 2018 respektive 2019, kommer att levereras i oktober respektive i december 2023. Det är då som de första av de sju nybyggena som Furetank med partners har beställt planeras att levereras från varvet i Yangzhou."


https://www.sjofartstidningen.se/furetank-saljer-tva-fartyg-till-neste/
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Tuomas Romu

Lainaus käyttäjältä: Juhani Mehto - 05.10.2022, 16:53:39
Almalla on nyt pitkä lastinhakukeikka, tuli painolastissa Fujairahista Primorskiin ja se on nyt matkalla taas veriöljylastissa Sueziin.

Suezin kanavan jälkeen määränpääksi on päivittynyt Mundra, Intia.

Nyt kun jäävahvistetuille tankkereille on melkoisesti kysyntää, lienee odotettavissa, että ex-Mastera käynee jatkossakin Suomenlahden pohjukassa hakemassa venäläistä raakaöljyä.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Juhani Mehto

#98
Lainaus käyttäjältä: Tuomas Romu - 19.10.2022, 14:31:05
Nyt kun jäävahvistetuille tankkereille on melkoisesti kysyntää, lienee odotettavissa, että ex-Mastera käynee jatkossakin Suomenlahden pohjukassa hakemassa venäläistä raakaöljyä.

Ja seuraava reissu onkin taas Itämerelle, tosin vain Ventspilsiin.

EDIT: Muuttui Primorskiin matkan aikana.

EDIT 2: Primorskista lähtiessä määränpää oli ensin Rotterdam, mutta vaihtui ensin Arzew'iin (Algeria), sitten Port Saidiin ja lopulta Izmiriin ja purki lastin Turkissa.
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Mika Honkonen

Alma eli ex-mastera näyttää olevan nyt porvoon eteläpuolella. Vähän offtopic mutta ihmetellyt näitä venäjälle menossa olevia aluksia kun jäävät nykyään tähän odottelee. Onko sotatoimet vaikuttanu satamien toimintaan näin paljon?
"When the weatherman issues a hurricane warning, there's a pretty good chance you're going to get your ass kicked"  Capt. Phil Harris


Juhani Mehto

#101
Alma, eli entinen Mastera on jo pariin kertaan sulkenut AIS-lähettimen (tai alentanut sen lähetystehoa) Itämerellä lastinhaun ajaksi. Nyt viimeisellä kerralla se oli pimeänä yli viikon. Se hävisi Ventspilsin tasalla näkyvistä, kunnes taas ilmestyi esiin täydessä lastissa Gotlannin eteläpuolella. Määränpäänä oli aluksi Rotterdam, joka on nyt vaihtunut Port Saidiin.

EDIT: Määränpää vaihtui sittemmin Singaporeksi, ja se on nyt Singaporen redillä.
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Tuomas Romu

Lainaus käyttäjältä: Juhani Mehto - 27.02.2023, 13:26:54 Alma, eli entinen Mastera on jo pariin kertaan sulkenut AIS-lähettimen (tai alentanut sen lähetystehoa) Itämerellä lastinhaun ajaksi. Nyt viimeisellä kerralla se oli pimeänä yli viikon. Se hävisi Ventspilsin tasalla näkyvistä, kunnes taas ilmestyi esiin täydessä lastissa Gotlannin eteläpuolella. Määränpäänä oli aluksi Rotterdam, joka on nyt vaihtunut Port Saidiin.

Olen seurannut aluksen liikkeitä VesselFinderissä. AIS-jäljen mukaan alus olisi ajanut Gotlannin edustalla edestakaista lenkkiä noin kahden solmun nopeudella reilun viikon ajan aiemmin tässä kuussa. Pohdin, että voisiko kyseessä olla lastin siirto laivasta toiseen, mutta ei tällaiselle pitäisi olla tarvetta Itämerellä. Toinen selitys olisi etukäteen ohjelmoitu reitti, jolla vältetään paljastamasta aluksen todellista lastaussatamaa Venäjällä. Valitettavasti sää on ollut sen verran pilvinen, että laivan liikkeitä ei voi selvittää Sentinel 2 -satelliitin ilmakuvista ja "ykkösen" tutkakuvista taas ei pysty tunnistamaan yksittäisiä laivoja. Toivottavasti seuraavalla kerralla olisi parempi kuvaussää, jotta tuonkin laivan liikkeet paljastuisivat.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Juhani Mehto

Neste rahtaa Terntankilta kaksi 15.000 dwt:n öljytuotetankkeriuudisrakennusta. Alukset valmistuvat vuoden 2025 toisella puoliskolla ja vuoden 2026 alkupuolella. Sarjan ensimmäinen alus rahdataan niin ikään suomalaiselle NEOT:lle. Aluksiin on tulossa mahdollisuus metanolin käyttöön polttoaineena ja mekaanisten purjeiden käyttöön.

Sjöfartstidningen
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Tuomas Romu

Lainaus käyttäjältä: Juhani Mehto - 27.02.2023, 13:26:54 EDIT: Määränpää vaihtui sittemmin Singaporeksi, ja se on nyt Singaporen redillä.

Ja Singaporen jälkeen lopulliseksi määränpääksi on selvinnyt Rizhao. Venäläinen raakaöljy päätyy siis Kiinaan.
All information and details given in good faith but not guaranteed!