Suuria uudistuksia suunnitteilla Turun satamassa.

Aloittaja Kalevi Lehto, 18.08.2018, 08:37:53

« edellinen - seuraava »

Risto Hartikainen

Lainaus käyttäjältä: Kalle Id - 22.08.2018, 10:24:42
Liikenneasiathan suunniteltiin alkujaan järkevästi: uudelle keskustan ja Lidingön raitiotiet yhdistävälle linjalle piti tulla pysäkki suoraan terminaalin oven eteen. Uuden raitioyhteyden toteutus vaan laitettiin jäihin minulle tuntemattomasta syystä.
Näinhän se tehtiin. Luulenpa etten mene kovinkaan paljoa metsään jos veikkaan syylliseksi rahaa -tai pikemminkin sen puutetta, mutta sehän ei olisi ollut esteenä 76:n reittimuutokselle. Saas nähdä mitenkä raitiotieyhteydelle käy kun Frihamnstadenia (vai mikäs sen tulevan uuden kaupunginosan nimi olikaan) aletaan rakentamaan (jos aletaan ja koska aletaan, se taas on eri asia...)

Kalle Id

Syy ei ilmeisesti ollut niinkään raha kuin se, että kaupungin päättävissä elimissä raitioteiden laajennus joutui vastatuuleen. Tuon Spårväg City -hankkeen, johon tämäkin linjaus liittyi, piti olla alkujaan paljon laajempi ja ison osan siitä pitäisi alkuperäisten suunnitelmien mukaan olla jo valmis, mutta ainoa mitä on saatu aikaan on Djurgårdenin linjan lyhyt jatke T-Centralenille.

Marko Manninen

Todella hieno uudistus Turun satamaa. Rauhoitetaan satama toiminnalta. Linnan ympäristö ja otetaan käyttöön vajaa käyttöistä rahti- junavaunu satamaa.
Mietityyää miksi siihen suunnitelmaan on jätetty kaksi rautatie linjaa? Eikös toi nykyinen jää turhaksi kun uusi tehdään aivan terminaalin viereen. Ensmmäisen-, toisen- ja kolmannenlinjan lija-auto paikkojen uudistus jäi vähän kaivertaa. Toisenlinjan parkki jää kaiketi olemaan varmaan pikavuorolle ja tilausajolle tehdään yksi iso vanhojen pohjoispuolelle punaisen viivotuksen keskelle.
Rahti kiittää kun pääsee tulemaan satamaan jo mittarikentän kohtaalta Pansiontieltä.
Ratikkakin tulevaisuudessa saadaan varmaankin helposti mahtumaan siihen terminaalin viereen.
Satama toiminnasta varmaankin saadaan paljon kustannustehokkaampi ku samoilla koneilla ja miehillä voidaan hoitaa kummatkin laivat. Samoin terminaali tarvii vähemmän henkilökuntaa.
Autolla menneet 1/2018->: Finnstar, Finnmaid, Finnlady, Stena Britannica, Finnswan, Finnclipper, Finnfellow, Finnpartner, Stena Superfast X, Tom Sawyer
Autolla tulevat 2018: Finnstar?, Finnmaid?, Finnlady?, Finnswan?
Risteily menneet 1/2017->: Galaxy, Baltic Prinses, Mariella, Stena Nautica, Stena Jutlantica
Risteily tulevat 2019: Viking Grace

Teemu Uusi-Esko

Liikennejärjestelyjä kun katsoo, niin on tosiaan hyvä että laivojen ajoneuvoliikenne menisi mielellään suoraan Pahaniemen sillan suuntaan, mitä vähemmän liikennevaloja on lähellä, sen paremmin autot katoavat paikalta - sataman jäljellä oleva junaliikennekin voitaneen ajoittaa siten, että matkustajalauttojen purkaessa ei yksi ainutkaan rautapyörä yritäkään kulkea ajoväylien yli, se purku kuitenkin kestää lopulta verraten lyhyen ajan joten kyse on vain suunnittelusta. Joukkoliikenteen kannalta melkein pitää tuo terminaalin eteen tuleva alue rauhoittaa paikallisbusseille ja takseille, tilausliikenteelle on syytä varata riittävän suuri alue, tilan tarve ei ole ihan pieni ja jotenkin olisi hyvä miettiä miten ryhmät ohjataan niin, ettei ihmisiä häröile bussien edessä kun niitä tulee ja menee. Terminaalin edustalle vievälle reitille kylmästi puomi, joka aukeaa vain busseille ja sopimuksen tehneiden taksiyhtiöiden autoille, muuten siellä on yksityisautoja satamäärin aina lauantai-iltaisin. Nykyäänkin satama on liikenteellisesti melkoinen sumppu jos liikenne on runsasta.

Merkittävää tuossa ainakin on se, että varakkaiden asukkaiden Viimeinen Ropo-rivitalossa ei tarvitse aamuisin enää kuunnella ramppien pauketta, josko ne viimeisetkin kämpät menisivät nyt kaupaksi...
-Teemu-

Kai Heino

Suurin osa tuo/hakee ystäviä/sukulaisia henkilöautolla. Kyllä se kaljakärry ja matkalaukku kulkevat edullisemmin terminaalin ovelta henkilöautolla kotiin kuin taksilla, mikä ottaa 50 € maakuntaan. Busseja kulkee kotiin päin kerran kahdessa tunnissa ja kävelymatka pysäkiltä kotiin on kilometri. Luulen, että laivayhtiöidenkin etu on, että henkilöautolla pääsee lähes terminaalin ovelle.
Luonto suosii turhanpäiväistä kokeilijaa.

Kalevi Lehto

No totta kai nyt terminaalin eteen pitää autolla päästä. Tosin kyllä välillä tuntuu siltä, että hiukan on turkulaispäättäjillä jalat ilmassa näiden kaupungin tulevaisuuden suunnitelmien ja "visioiden" suhteen...
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

Kalle Id

"Suurin osa"? Oikeastiko? Nyt kaipaisin kyllä tähän vähän jotain faktaakin mutun lisäksi, varsinkin kun oma mutuni kertoo päinvastaista: autojonot terminaalin edessä ovat yleensä maltillisia tai olemattomia, mutta samaan aikaan esim. laivajunat tupaten täynnä.

Marko Mäkelä

Lainaus käyttäjältä: Kalle Id - 30.09.2018, 21:32:33
"Suurin osa"? Oikeastiko? Nyt kaipaisin kyllä tähän vähän jotain faktaakin mutun lisäksi, varsinkin kun oma mutuni kertoo päinvastaista: autojonot terminaalin edessä ovat yleensä maltillisia tai olemattomia, mutta samaan aikaan esim. laivajunat tupaten täynnä.
Olen huomannu saman eli ne autojonot terminaalin luona on ihan maltillisia. Kannattais varmaan useammin matkustaa teidän joidenkin Turunlaivoilla?

Kai Heino

Kokemusta on useilta vuosikymmeniltä. Arkisia Åålannin käännöksiä 2-4 kertaa vuodessa, viikonloppuisin ehkä 2-3 ja perjantain iltalähtöjä 2-5 kertaa vuodessa. Välillä omalla autolla satamaan ja välillä tutun kyydillä. Nytkin perjantaina iltalähtö ja kyyti on tilattu. Toimii melko hyvin, kun laivat sopivasti porrastettuja. Toivonkin ettei tule heikennyksiä tilanteeseen. Käyn itsekin kuskailemassa jonkin kerran vuodessa läheisiä Turun satamaan. Kaksi hyvää tulo- ja poistumisväylää toimivat ja vaikka terminaalien lähistöllä on paljon liikennettä se toimii, kun tietää oikeat ajoitukset ja paikat. Enkä ole ainakaan viikonloppuisin ollut yksin autoineni. Satoja muitakin käy terminaalien läheisyydessä kääntymässä laivojen tulo- ja lähtöaikoina.
Luonto suosii turhanpäiväistä kokeilijaa.

Janne Raiskinmäki

Lainaus käyttäjältä: Risto Hartikainen - 22.08.2018, 08:29:07
Lisäksi epäonnistumisena voidaan pitää sitä, että SL ei ole muuttanut (ainakaan vielä) bussin 76 reittiä kulkemaan uuden terminaalin kautta. Tämähän ei ole tietenkään suoranaisesti terminaalin tai sataman vika, mutta jos (liikenne)asiat olisi alunalkaen suunniteltu järkevästi niin tämä asia olisi otettu SL:n kanssa suunnitteluvaiheessa esille.

À propos bussit. Tämä ei liity Turkuun, anteeksi, mutta miksihän HSL ei kuljeta laivamatkustajia Katajanokalta ja Länsisatamasta myös kumipyörillä? Pari-kolme linja-autoa laivojen saavuttua satamasta keskustaan olisi helpottavaa eikö? 



--



Marko Mäkelä

Lainaus käyttäjältä: Janne Raiskinmäki - 18.10.2018, 11:18:19
À propos bussit. Tämä ei liity Turkuun, anteeksi, mutta miksihän HSL ei kuljeta laivamatkustajia Katajanokalta ja Länsisatamasta myös kumipyörillä? Pari-kolme linja-autoa laivojen saavuttua satamasta keskustaan olisi helpottavaa eikö? 



--



Saman määkin aikoja sitten huomannu että Helsinginlaivalta vaikka Olympia terminaalilta ei suoraa bussia Turkuun. Pitää joko mennä ensin bussilla kamppiin tai kävellä kuten viimeksi vuosi sitten tein. Hyvä syy matkustaa Turunlaivoilla ja kun vielä asunkin parin kilsan päässä Siljan terminaalista.

Sauli Nurmi

Lainaus käyttäjältä: Marko Mäkelä - 18.10.2018, 18:50:01
Saman määkin aikoja sitten huomannu että Helsinginlaivalta vaikka Olympia terminaalilta ei suoraa bussia Turkuun. Pitää joko mennä ensin bussilla kamppiin tai kävellä kuten viimeksi vuosi sitten tein. Hyvä syy matkustaa Turunlaivoilla ja kun vielä asunkin parin kilsan päässä Siljan terminaalista.

Tuota, taitaa tuo Turku mennä kilometrin tai parisataa HSL:n liikennöintialueen ulkopuolelle.  ::)

Jos muut liikennöitsijät kelpaavat, niin kyytejä on kyllä tarjolla.

http://www.vainionliikenne.fi/fi/vainion-liikenteen-satamavuorot

Artsi Leskinen

Lainaus käyttäjältä: Janne Raiskinmäki - 18.10.2018, 11:18:19
À propos bussit. Tämä ei liity Turkuun, anteeksi, mutta miksihän HSL ei kuljeta laivamatkustajia Katajanokalta ja Länsisatamasta myös kumipyörillä? Pari-kolme linja-autoa laivojen saavuttua satamasta keskustaan olisi helpottavaa eikö? 



--

Koska stadilaiset eivät kulje busseilla kuin lähiöihin, muuten liikutaan sporalla :) Ja raitioliikenne on kaikkiin terminaaleihin varsin toimivaa.

Marko Manninen

Reitti linja-autoille, tilausliikennne linja-autoille, Tampere/Helsinki junille, takseleille ja omille autoille jotka hakee ja tuo ihmisiä pitää olla hyvin selkeät ja omat alueensa ja ja reitit. Tulevaisuuteen pitää varautua seuraaviin: mahdolliset Turun lähiliikenteen päätepysäkki ja raitiovaunun päätepysäkki.
Onko mahdollista, että laivasta tulevat ja menevät linja-autot jättää ja ottaa matkustajat omasta paikasta, ettei linja-autojen tarvitse kierrellä turhaa tilausliikenne linja-autojen varikolle.
Autolla menneet 1/2018->: Finnstar, Finnmaid, Finnlady, Stena Britannica, Finnswan, Finnclipper, Finnfellow, Finnpartner, Stena Superfast X, Tom Sawyer
Autolla tulevat 2018: Finnstar?, Finnmaid?, Finnlady?, Finnswan?
Risteily menneet 1/2017->: Galaxy, Baltic Prinses, Mariella, Stena Nautica, Stena Jutlantica
Risteily tulevat 2019: Viking Grace

Kalle Id

Helsingissä oli aikanaan bussilinja Katajanokan terminaalille spåran rinnalla (bussilinja 13). Se lopetettiin toimimattomana, ratikan kapasiteetti on niin paljon suurempi kuin bussin että rinnakkaisen bussilinjan ajamisessa ei ole juurikaan järkeä. Toki niitä ratikoita saisi laittaa linjalle muutaman enemmän, mutta bussi ei varsinaisesti ole Helsingissä kätevä ratkaisu tähän ongelmaan.