MyStar (oli: Tallink tilaa pikalautan RMC:ltä)

Aloittaja Tuomas Romu, 18.10.2018, 10:22:49

« edellinen - seuraava »

Kalle Id

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 16.02.2022, 23:56:43
Itse veikkaisin Starin ensisijaisesti olevan myynnissä, mutta jos kauppaa ei synny, voi sen mahdollinen linja olla myös Paldiski-Kapellskär. Tässähän DFDS on lisäämässä volyymejaan, joten jokin vastaus Tallinkinkin olisi annettava. Star suoriutuisi matkasta ehkä 6-7 tunnissa, eli voisi periaatteessa jopa ajaa edestakaisen keikan päivässä. Eri asia tietysti on, kannattaisiko näin tehdä. Ensinnäkin löpöä palaa, toiseksi nopea yhteys runsaalla matkustajakapasiteetillä saattaisi syödä Tallinkin omalta TLL-STO-linjalta ratkaisevan asiakasmarginaalin.
Ehdottomasti samaa mieltä siitä, että ensisijainen vaihtoehto on myynti. Pandemia on kohdellut huonosti Tallinkin kaltaisia paljon juuri matkustajaliikenteeseen nojaavia varustamoita, ja MyStar pitää jollain maksaakin. Lisäksi Star on nopeana päivälauttana jolla on verrattain iso rahtikapasiteetti laiva, jollaiselle on kysyntää.

Totta on kuitenkin myös, että Tallink tarvitsisi paremmat laivat Paldiski–Kapellskär- ja Vuosaari–Muuga-linjoille. Mutta onko arvokkaan Starin laittaminen kummallekaan niistä järkevä veto, kun Starin voisi myydä, osalla niistä rahoista ostaa Visentinin tai muun rahtipainotteisen ropaxin, ja lopuilla lyhentää velkoja? Lisäksi rahtilinjakaavailuissa kannattaa muistaa Marine Atlanticille rahtauksessa oleva Atlantic Vision: sen rahtaussopimus päättyy kun Marine Atlantic saa Stenalta uuden laivan 2024. Atlantic Vision olisi oiva peli varsinkin Paldiski–Kapellskärille, jolloin Sailor tai Regal Star (tai molemmat) voitaisiin vapauttaa sieltä Vuosaaren-linjalle siksi aikaa, kunnes Tallinkilla on varaa hankkia parempi pysyväisratkaisu linjalle.

Lainaus käyttäjältä: Petteri Mikkonen - 17.02.2022, 08:29:26
Starin liikennöintiä Vuosaari-Muuga -reitillä voisi tukea Vuosaareen rakennettava uusi kaksoisramppi, nimenomaan maininta Muugan reittiä varten.
Toisaalta sekä Sea Wind että Finbo Cargo voivat lastata kahdella kannella, tähän asti ramppi on vain puuttunut.

Mika Honkonen

Eilenhän Tallink ilmoitti että etsii vuokraajaa starille ja joitakin keskusteluja on jo käyty. Muuten alus jää omaan käyttöön.

Oisko mahdollista että Star ois Muuga-Vuosaari linjalla ja sea windin uudeksi reitiksi Sassnitz-muuga/Vuosaari. Sassnitz on kokeiltu Starilla kun haki pandemian alussa jumiinjääneitä Virolaisia takaisin kotiin.
"When the weatherman issues a hurricane warning, there's a pretty good chance you're going to get your ass kicked"  Capt. Phil Harris

Petteri Mikkonen

On näköjään muuttunut varausjärjestelmässä ensimmäinen Mystarin lähtö. Liikennöinti alkaa sen mukaan sunnuntaina 3.7. Megastarin lähöllä. Aiemmin liikennöinti näytti alkavan jo kesäkuun alussa.

Kai Heino

#63
Milloinkohan tulee koeajotietoja. Tallink on jonkin verran pihdannut viimeisen puolen vuoden ajan laivan edistymistietoja. Marinetrafficissa ei vielä ollut imoa, mutta Vesselfinder ilmoitti jo tietoja:
https://www.vesselfinder.com/vessels/MYSTAR-IMO-9892690-MMSI-0
Luonto suosii turhanpäiväistä kokeilijaa.

Petteri Mikkonen

Jälleen myöhästyminen MyStarin liikennöinnin aloitukseen:

"Hyvä asiakkaamme

Varaamallenne matkalle on tulossa laivanvaihdos:
- Mikäli olitte varannut matkan Mystarin lähdölle aikavälille 3.7.-31.8.2022: Aluksen tilalla liikennöi Megastar.
- Mikäli olitte varannut matkan Megastarin lähdölle aikavälille 3.7.-31.8.2022: Aluksen tilalla liikennöi Star."

MyStarin oli tarkoitus alkaa liikennöidä Megastarin nykyisillä vuoroilla jo kesän alussa.

Pekka Laakso

Lainaus käyttäjältä: Kai Heino - 16.03.2022, 16:36:06
Milloinkohan tulee koeajotietoja. Tallink on jonkin verran pihdannut viimeisen puolen vuoden ajan laivan edistymistietoja. Marinetrafficissa ei vielä ollut imoa, mutta Vesselfinder ilmoitti jo tietoja:
https://www.vesselfinder.com/vessels/MYSTAR-IMO-9892690-MMSI-0
Nyt näkyy AIS:ssa - tosin muodossa My Star - kutsuna: ESLR ja MMSI: 276859000.
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Sven Liljeström

Staria on täällä yritetty loppukesän jälkeen tunkea vaikka minne.
Onkohan Starin "hintalappuhinta" yksinkertaisesti liian korkea?!
Useimmat alaan vihkiytyneet muistavat, kuinka Superstar sananmukaisesti muutama
vuosi sitten vietiin käsistä - siis jopa niin, että alus ostettiin "kuleksimasta", ja
aikarahdattiin myyjälle siihen saakka kunnes uudisrakennus valmistui.
Sellaisenaan Star ja Superstar ovat ominaisuuksiltaan ehkä pääkoneita lukuunottamatta
aika yhteneviä, mutta onko sillä halvempia "kilpailijoita".
Välimerellä seilataan jopa 1970-luvulta peräisin olevilla aluksilla, joten miksi Star ei
kelpaa sinne?






Kai Heino

Mystar näkyy varauspalvelussa nyt 1.11. alkaen.
Luonto suosii turhanpäiväistä kokeilijaa.

Pekka Laakso

#68
MyStar todellakin lähti juuri äsken koeajolle, kuten Pilotonlinessa oli jo pidempään ennakoitu, että koeajo olisi 14. syyskuuta. Alustava paluuennakko Pilotonlinessa on tällä hetkellä sunnuntaille.

EDIT: Näinhän se olikin, saapui takaisin koeajolta sunnuntaina illalla.
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Tuomas Romu

All information and details given in good faith but not guaranteed!

Mika Honkonen

Facebookista kopsattu

Odotus pian ohitse? Tämän hetken aikataulun mukaan MyStar aluksen luovutus telakalta Tallinkille tiistaina 4.11. ja ensimmäinen reittimatka Suomesta torstaina 10.11. kello 10:30 Helsingistä Tallinnaan. Toki tekee jo 7:30 - 9:30 matkan samana päivänä Tallinnasta Helsinkiin, mikäli aikataulut pitävät paikkaansa.

Joko on reissua varattu? 👍

https://www.facebook.com/groups/325627537937687/permalink/1467748953725534/

"When the weatherman issues a hurricane warning, there's a pretty good chance you're going to get your ass kicked"  Capt. Phil Harris

Mika Honkonen

Tänään julkaistu tällainen

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=pfbid07SRURz4qunf1pnaeXGtVXuPzVyXNnd7SpR319FrUiiL6ruZ5stxhBMGFbPJ6dAKxl&id=100057233868400

Greetings from the captains of MyStar! 🖐

We are very pleased to introduce the three great men who will be in charge of our brightest star on the Baltic Sea – meet the captains Master Aivar Moorus and Master Ain Aksalu, headed by Senior Master Vahur Ausmees in the middle. 🚢

Stay tuned and keep your eye on our social media channels and website for more info about the newest, most innovative and technologically advanced shuttle ferry – MyStar, coming soon to the Tallinn-Helsinki route of Tallink. 🤩
"When the weatherman issues a hurricane warning, there's a pretty good chance you're going to get your ass kicked"  Capt. Phil Harris

Mika Honkonen

Nyt näyttää tallink:n varausjärjestelmä että ensimmäisen MyStar:n vuoro olisi 20.11. Tll-hel 13:30
Vielä viime metreillä valmistuminen takkuaa.
"When the weatherman issues a hurricane warning, there's a pretty good chance you're going to get your ass kicked"  Capt. Phil Harris

Pekka Laakso

MyStarille onkin annettu ennakko Pilotonlinessa seuraavalle koeajolle tänä lauantaiksi.
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Tuomas Romu

MyStar joudutaan telakoimaan ennen luovutusta propulsio- ja ohjausjärjestelmässä ilmenneiden vikojen takia. Telakoinnin ajaksi rakennusaltaassa oleva Tasmanian-laivan lohko nostetaan tilapäisesti pois.

Satakunnan Kansa: Tallink MyStar myöhästyy lisää – laiva kuivatelakalle Raumalla
All information and details given in good faith but not guaranteed!