Kirjoittaja Aihe: Jäätalvi 2021-2022  (Luettu 19922 kertaa)

Timo Heikkinen

  • Pursimies
  • **
  • Viestejä: 203
Vs: Jäätalvi 2021-2022
« Vastaus #60 : 14.01.2022, 18:37:12 »
Näemmä Polaris "koukkaa" Ruotsin rannikon kautta perämerelle matkatessaan merenkäynnin takia. Aikaisemmin on aina taidettu poiketa Porissa Tahkoluodossa lng:tä tankkaamassa mennen palaten.

Ari-Jukka Perkiomaki

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 1206
Vs: Jäätalvi 2021-2022
« Vastaus #61 : 14.01.2022, 19:02:11 »
Näemmä Polaris "koukkaa" Ruotsin rannikon kautta perämerelle matkatessaan merenkäynnin takia. Aikaisemmin on aina taidettu poiketa Porissa Tahkoluodossa lng:tä tankkaamassa mennen palaten.
Nyt on bunkrattu ilmeisesti Skatalla, ja varmaankin sen verran, ettei heti tarvitse Tornioon mennä siirtymämatkan jälkeen bunkraamaan Lng:tä? ::)
Ruotsalaisten Atle on nyt perillä auttamassa ja purkamassa sumaa, kunnes Polaris on perillä. Tulee kyllä mieleen ajatus, että Polaris lähetettiin matkaan aivan liian myöhään. Miksi? ???
Ei kuulu tänne, mutta tästa voitte päätellä mitä 1 Megawattitunti LNG:llä tuotettuna maksaa ja Polarishan kuluttaa Lng:tä varovaisesti sanottuna hieman enemmän kuin videossa oleva uusi lautta:
https://yle.fi/uutiset/3-12264953
« Viimeksi muokattu: 14.01.2022, 19:19:41 kirjoittanut Ari-Jukka Perkiomaki »

Petri Nummijoki

  • Pursimies
  • **
  • Viestejä: 249
Vs: Jäätalvi 2021-2022
« Vastaus #62 : 14.01.2022, 19:38:19 »
Nyt on bunkrattu ilmeisesti Skatalla, ja varmaankin sen verran, ettei heti tarvitse Tornioon mennä siirtymämatkan jälkeen bunkraamaan Lng:tä? ::)
Ruotsalaisten Atle on nyt perillä auttamassa ja purkamassa sumaa, kunnes Polaris on perillä. Tulee kyllä mieleen ajatus, että Polaris lähetettiin matkaan aivan liian myöhään. Miksi? ???

Polaris oli eilisen Hanasaaren laiturissa, joten tankattu varmaan siellä. Mutta tosiaan tulee mieleen, että Sisu olisi saanut jatkaa keskiviikkona saman tien Perämerelle, jos Polariksella ei välitöntä lähtövalmiutta vielä ollut. Tai olisiko peräti Zeus voinut hoitaa Voiman tuurauksen kokonaan, kun Suomenlahdella ei näyttänyt töitä juuri olevan ja vastaavasti Pohjanlahdelle olisi saanut lähteä neljäs oikea murtaja jo tammikuun alkupäivinä? No vaikea varmaan ennustaa etukäteen, miten tuulet jäitä liikuttelevat.

Marko Kosamo

  • Puolimatruusi
  • *
  • Viestejä: 62
Vs: Jäätalvi 2021-2022
« Vastaus #63 : 15.01.2022, 10:14:51 »
Tässä huomaa millainen käytännön etu ruotsalaisilla murtajilla on niiden kotisataman sijainnin osalta suomalaisten vastaavaan.  Nytkin Atle taisi olla ns. standby Luleåssa ja pystyi sieltä ehkä 24h varoitusajalla tukemaan avustusta kun taas Polariksen "vasteaika" on kokonaisuudessaan varmasti viikon luokkaa...

Tarkkaan mahdoton sanoa mitään kenenkään todellisesta valmiudesta mutta nämä vähän päätelty tiedoista mitä on julkisuuteen annettu.

Petri Nummijoki

  • Pursimies
  • **
  • Viestejä: 249
Vs: Jäätalvi 2021-2022
« Vastaus #64 : 15.01.2022, 12:40:52 »
Tässä huomaa millainen käytännön etu ruotsalaisilla murtajilla on niiden kotisataman sijainnin osalta suomalaisten vastaavaan.  Nytkin Atle taisi olla ns. standby Luleåssa ja pystyi sieltä ehkä 24h varoitusajalla tukemaan avustusta kun taas Polariksen "vasteaika" on kokonaisuudessaan varmasti viikon luokkaa...

Tarkkaan mahdoton sanoa mitään kenenkään todellisesta valmiudesta mutta nämä vähän päätelty tiedoista mitä on julkisuuteen annettu.

Taitaa murtajan lähtövalmius olla olennaisempi asia, kuin kotisataman sijainti. Fennica ja Nordica olivat Kotkassa, kun Voima joutui tulemaan Itäiseltä Suomenlahdelta huoltoon mutta korvaajaksi lähetettiin ensin Zeus Turusta ja sitten Sisu Katajanokalta. Syy arvatenkin siinä, ettei lähtövalmiutta ollut tai sitten niitä ei haluttu käyttää sopimuksen hinnasta johtuen.

Pekka Laakso

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 5278
Vs: Jäätalvi 2021-2022
« Vastaus #65 : 15.01.2022, 13:54:33 »
Taitaa murtajan lähtövalmius olla olennaisempi asia, kuin kotisataman sijainti. Fennica ja Nordica olivat Kotkassa, kun Voima joutui tulemaan Itäiseltä Suomenlahdelta huoltoon mutta korvaajaksi lähetettiin ensin Zeus Turusta ja sitten Sisu Katajanokalta. Syy arvatenkin siinä, ettei lähtövalmiutta ollut tai sitten niitä ei haluttu käyttää sopimuksen hinnasta johtuen.
Sopimuksista ei ole tietoa, muuta kuin oletus, että monitoimet lähetettäisiin yleensä 7. ja 8. murtajana liikkeelle. Ainoa varma tieto on ihan näköhavinto, etteivät ole olleet vielä valmiudessa. Nordicalla on viime päivinä tehty vielä pientä remppaa, uudenvuodenpyhinä miehistöä ei edes ollut erityisemmin laivoillakaan. Sisu saattoi olla osittain miehitettynä, muttei kokonaan, niin piti lähettää ...of Finland Turusta. Joka taas oletettavasti oli valmiudessa lähtemään suoraan Merenkurkkuun?

Näemmä Polaris "koukkaa" Ruotsin rannikon kautta perämerelle matkatessaan merenkäynnin takia. Aikaisemmin on aina taidettu poiketa Porissa Tahkoluodossa lng:tä tankkaamassa mennen palaten.
Ruotsin rannikon kautta kulkeminen mainittiin etukäteen ihan Arctian virallisessa tiedotteessa, mikä sekin on linkitetty tähän ketjuun.
« Viimeksi muokattu: 15.01.2022, 13:59:50 kirjoittanut Pekka Laakso »
Copyright © 2021 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.  :deal:

Tuomas Romu

  • Luotsi
  • *****
  • Viestejä: 2007
Vs: Jäätalvi 2021-2022
« Vastaus #66 : 16.01.2022, 21:14:05 »
Jäätilanne on viikon aikana kehittynyt mielenkiintoiseen suuntaan: maanantaina lähes koko Perämeri oli jään peittämä ja nyt Suomen rannikkoa vastaan nojaa paikoin raskaskulkuisia sohjovöitä sekä valliintuneita jääkenttiä, joissa esiintyy puristusta. Atlekin näkyy siirtyneen Kemin edustalle suomalaismurtajien tueksi.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Petri Nummijoki

  • Pursimies
  • **
  • Viestejä: 249
Vs: Jäätalvi 2021-2022
« Vastaus #67 : 16.01.2022, 21:40:11 »
Tällä hetkellä tilanne on rauhallinen mutta parina edellisenä päivänä suomalaiset murtajat olivat Perämerellä kovassa ajossa ja Atlekin todella tarpeellinen ennen Polariksen tuloa.

Pekka Laakso

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 5278
Vs: Jäätalvi 2021-2022
« Vastaus #68 : 17.01.2022, 19:26:01 »
Venäjän puolella on aktivoitunut myös "tuo iso rohjo" eli Viktor (AIS:ssa muodossa Victor) Chernomyrdin. Näkyy nyt myös jääkartallakin.
Copyright © 2021 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.  :deal:

Petri Nummijoki

  • Pursimies
  • **
  • Viestejä: 249
Vs: Jäätalvi 2021-2022
« Vastaus #69 : 19.01.2022, 11:59:20 »
Tässä huomaa millainen käytännön etu ruotsalaisilla murtajilla on niiden kotisataman sijainnin osalta suomalaisten vastaavaan.  Nytkin Atle taisi olla ns. standby Luleåssa ja pystyi sieltä ehkä 24h varoitusajalla tukemaan avustusta kun taas Polariksen "vasteaika" on kokonaisuudessaan varmasti viikon luokkaa...

Tarkkaan mahdoton sanoa mitään kenenkään todellisesta valmiudesta mutta nämä vähän päätelty tiedoista mitä on julkisuuteen annettu.

Mutta sen sijaan tämän hetken tilanteessa ruotsalaiset voivat hyötyä murtajiensa sijainnista. Nythän on kaksikin ruotsalaista murtajaa Suomen käytössä, kun Ale on tullut Vaasan väylälle ja Zeus siirtynyt Selkämerelle. Saattaa asiaan vaikuttaa sopimusten hintakin mutta varmasti lauhalla jaksolla on myös "turvallisempaa" ottaa lisämurtaja Luulajasta. Murtajan ajattaminen paikalle Katajanokalta tai Kotkasta ei varmaankaan houkuttele, jos ei ole takeita, että lisämurtajalle löytyy täysipainoisesti töitä.

Toni Kolhonen

  • Puolimatruusi
  • *
  • Viestejä: 72
Vs: Jäätalvi 2021-2022
« Vastaus #70 : 26.01.2022, 18:26:11 »
Saimaan kanava menee kiinni kuun lopussa – Viimeinen alus rymistelee Saimaalta kanavaa pitkin näillä näkymin 2. helmikuuta
https://www.esaimaa.fi/paikalliset/4455115?fbclid=IwAR15wwVV7qP6UG620y-A6GuhgjJPN8zTgyy7z9VbvW-yDUyRqA5F3riyJRc

Pekka Laakso

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 5278
Vs: Jäätalvi 2021-2022
« Vastaus #71 : tänään kello 01:34:09 »
Atle on nyt lopettanut Suomen puolella avustamisen ja siirtynyt alemmas Holmsundiin stand-by:hyn Merenkurkkua ja eteläistä Perämerta varten korvaten siellä samalla Alen.
Copyright © 2021 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.  :deal: