Copterlinen helikopteri putosi mereen Virossa

Aloittaja abc117, 10.08.2005, 14:07:29

« edellinen - seuraava »

abc117

Copterlinen helikopteri on tippunut mereen Naissaaren lähellä noin viiden kilometrin päässä Tallinnasta.
Kopterin kyydissä oli 12 matkustajaa ja kaksi miehistön jäsentä. Viron meripelastuslaitoksen mukaan kyydissä oli kuusi suomalaista. STT:n haastatteleman Viron konsulin mukaan matkustajista kaksi oli yhdysvaltalaisia ja neljä virolaisia.
Vielä ei tiedetä kuinka kyydissä olleiden ihmisten on käynyt, mutta helikopteriyhtiö on vahvistanut tiedon onnettomuudesta.
     
Putoamiskohta on paikallistettu. Viron rajavartioston kopteri ja kolme pelastusalusta on lähetetty paikalle.
Kopteri lähti Tallinnasta keskiviikkona kello 12.40 kohti Helsinkiä ja katosi tutkasta neljä minuuttia myöhemmin.
Koneen roottori on löydetty merestä, mutta itse konetta ei ole vielä paikallistettu. Kone oli viisi vuotta vanha Sikorsky S-76 C+.
Onnettomuuspaikalla on vettä 16–17 metriä vettä ja sukeltajat etsivät konetta. Suomen meripelastus on tarjonnut apuaan.
Onnettomuuden syytä ei vielä tiedetä. Tuuli on ollut noin 17–20 metriä sekunnissa, mikä ei normaalisti haittaa kopterin lentoa.
     
Copterline on Suomen suurin helikoptereiden operointi- ja huoltotoimintaa harjoittava yritys. Yrityksen helikopterit ovat lentäneet Helsingin ja Tallinnan välillä vuodesta 2000 alkaen.

Kenny Leong

#1
Ei juman....  :(   Tällainen äksidentti kyllä tuntuu aina ikävältä kun niitä sen verran harvoin tapahtuu.

Lisää aiheeseen liittyen TÄÄLLÄ

Ville Kartela


Mikko-Oskari Koski

#3
Suomenlahteen pudonnutta helikopteria ei ole uutistoimisto BNS:n mukaan vielä saatu nostettua ylös merestä. Julkisuuteen tulleet tiedot, joiden mukaan kopteri olisi jo nostettu merestä, ovat BNS:n mukaan virheellisiä.
Meri on kopterin putoamispaikalla Viron edustalla noin 60 metriä syvä.
Putoamispaikalle on lähtenyt pelastushelikopteri sekä Suomesta että Virosta.

Helikopteriturman syy on Copterlinen vastuullisen johtajan Jorma Kalholan mukaan tällä hetkellä epäselvä. Vielä ei tiedetä tarkalleen kopterin sijaintia eikä uhrien määrää.
Kopterissa oli onnettomuushetkellä kaksitoista matkustajaa ja kaksi miehistön jäsentä. Ulkoministeriön mukaan matkustajista kuusi oli suomalaisia, neljä virolaisia ja kaksi yhdysvaltalaisia. Miehistön kansalaisuus ei ole tiedossa.

Kopteri putosi Suomenlahden merivartioston mukaan mereen pian sen jälkeen kun se lähti puolenpäivän jälkeen Tallinnasta kohti Helsinkiä.
Suomenlahden merivartioston ensimmäinen pelastushelikopteri on juuri lähdössä putoamispaikalle. Kopterissa on neljä sulkeltajaa. Onnettomuuspaikalla ovat myös vartioalus Kati, vartioalus M29 ja kauppalaiva Baltic Teider.
Matkustajien omaiset voivat tiedustella läheisistään numerosta 09 16005, tiedottaa Suomen ulkoministeriö. Kello 16 jälkeen soitetaan kuitenkin numeroon 09 1605 5555, ulkoministeriö neuvoo. (STT)


***   

Suomessa tänään vieraillut Viron ulkoministeri Urmas Paet oli lentänyt aamupäivällä Tallinnasta Helsinkiin onnettomuusyhtiön kopterilla. Hän kommentoi tuoreeltaan kopteriturmaa yhdessä ulkoministeri Erkki Tuomiojan (sd.) kanssa pitämässään tiedotustilaisuudessa. Tieto turmasta tuli kesken lehdistötilaisuuden.

Paetilta kyseltiin, onko vallinneessa säässä lentäminen ylipäätään fiksua.
– Itse luotin ja luotan ammattilaisiin. Ja toivon, että Copterlinella ammattilaiset tekevät päätökset siitä, onko lentäminen turvallista vai ei, Paet kertoi toimittajille lehdistötilaisuuden jälkeen.
Ulkoministeri ei nähnyt mitään syytä olettaa, etteikö turma olisi ollut puhdas onnettomuus.
Päivän Suomessa vieraillut virolaisministeri oli varannut illaksi paluuliput Viroon sekä lentokoneeseen että laivaan. (STT)


Ja tekstissä mainittu kauppalaivahan lienee Baltic Eider..?
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Jouni Rusanen


Mikko-Oskari Koski

#5
Näin ei saisi ajatella, mutta tapaus tulee vaikuttamaan keskustojen välisen ilmailumatkailun maineeseen pitkään. Missä määrin se lisää nopeiden alusten bisnesmatkustajien määrää, ei liene relevantti arvioinnin kohde.
Suomalaiselle ilma-alukselle sattuneet vakavat onnettomuudet eivät ole ihan jokapäiväinen juttu. Mieleen tulee kaksi vakavaa onnettomuutta Aeron DC-3-ajoilta 1960-luvun alkupuolelta, Ilmavoimien DC-3:n putoaminen Kuopiossa 1978 (kurssille, jonka osallistujia koneen matkustajat olivat, osallistunut SAK:n juristi Tarja Halonen pelastui tuosta onnettomuudesta, koska lääkäri oli kieltänyt häneltä lentämisen raskauden takia!), WasaWingsin Bandeiranten tuho Ilmajoella -80-luvulla ja Ahvenistolla joskus -80-luvun alussa sattunut yleisölennätyshelikopterin putoaminen yleisön päälle.
Tilastojen valossa onnettomuutta on siis jo osattu odottaakin, mutta kyllähän se aina järkyttää kohdalle sattuessaan...

Ja täsmennetään vähän tätä helikopterionnettomuusfaktaa:

Helikoptereille ei ole viime vuosina sattunut vakavia onnettomuuksia Suomessa. Tähän mennessä tuhoisin turma on vuodelta 1984, kun Ahvenistolla sai surmansa viisi ihmistä ja loukkaantui 26.
Toukokuussa Ahveniston moottoriradalla yleisölennätyksellä ollut helikopteri putosi yleisön joukkoon. Syynä turmaan oli väärin valittu laskeutumispaikka ja myötätuuleen tehty laskeutumisyritys.
Lähes yhtä monta kuoli toukokuussa 1993 Siuntiossa. Surmansa saivat kolme Lohjan Sähkön työntekijää ja lentäjä. Agusta Bell 206 -helikopteri oli tarkastuslennolla ja törmäsi voimajohtimiin. Onnettomuuden syyksi todettiin inhimillinen erehdys.
Ensimmäinen vakava helikopterionnettomuus sattui vuonna 1965 Helsingissä. Kuvauslennolla ollut helikopteri törmäsi Metsätaloon ja putosi kadulle. Onnettomuudessa saivat surmansa koneen lentäjä ja kaksi matkustajaa.
Tämän jälkeen on Suomessa sattunut yhteensä seitsemän kuolemaan johtanutta helikopterionnettomuutta. Ahveniston ja Siuntion onnettomuuksien lisäksi helikoptereita on pudonnut Vuotsossa 1976, Kustavissa 1982, Kotkassa 1987 ja Kökarissa 1989 sekä Piikkiössä elokuussa 1995.
Kökarissa menehtyi kolme ihmistä, Vuotsossa kaksi sekä Kotkassa ja Kustavissa ja Piikkiössä yksi ihminen. Yhteensä helikopterionnettomuuksissa on kuollut 20 ihmistä.
Kuolemaan johtaneita kopterionnettomuuksia ei ole Suomessa sattunut vuoden 1995 jälkeen. Lähinnä konevaurioita aiheuttaneita turmia on Onnettomuustutkintakeskuksen tutkinnassa ollut kymmenen viime vuoden aikana toistakymmentä.

Ja faktaa Copterlinesta:
- Suomen suurin helikopterialan yritys, yksi Euroopan suurimmista alallaan
- toiminut vuodesta 1990, aiempi nimi Copter Action Oy Helikopteripalvelu
- reittilentoja Tallinnaan toukokuusta 2000 lähtien
- noin sata työntekijää, yhdeksän helikopteria
- operoi myös pelastushelikoptereita Oulussa, Varkaudessa ja Vaasassa
- arkipäivisin 28 reittivuoroa Helsingin ja Tallinnan välillä, lauantaisin vuoroja 18 ja sunnuntaisin 12
- lentää Helsingin ja Tallinnan väliä Sikorsky S-76+ -helikopterilla
- kuljetti tammi-kesäkuussa 37 353 matkustajaa, viime vuoden matkustajamäärä oli 75 000

Nämä siteeraukset voitaisiin varmaan kursivoidakin, mutta koska suoraa lähdekoodia ei ole, jätettäköön tällä kertaa väliin...
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Miran Hamidulla

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari_Koski - 10.08.2005, 15:38:16
Näin ei saisi ajatella, mutta tapaus tulee vaikuttamaan keskustojen välisen ilmailumatkailun maineeseen pitkään.
Ihmishenkiä menettäessä ei tosiaan saisi ajatella näin, mutta Copterlinen toisen toimen Helsinki-Tallinna lentojen ohella ollessa pelastushelikopteritoiminta, niin olisi ainakin toivottavaa, ettei tämä onnettomuus veisi yhtiötä nurin.
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Jonathan Laitala

Jumankekka :o  En ollut uskoa silmiäni,kun kävin maikkarin sivuilla,
Ei meinannut heti järkeen iskostua,että siis Copterline olisi pudonnut mereen :o
Kauheaahan tämä tällainen on, eikä tuota hyvää mainetta suomen ilmailulle,kun lentäjätkin olivat suomalaisia. 

Toivotaan nyt yksissätuumin,ettei vaan menisi konkurssiin.

Ja kaikille kopterissa olleille R.I.P    :'(

Pekka Lappalainen

#8
Pahalta tosiaan näyttää. Tiedotteiden mukaan paikalta on löydetty vaan muoviosia ja pääroottorin lapa. Koska hylky on uponnut noinkin syvälle (50-60m) on pelastustyöt todella vaativat ja aikaa vievät. Suomenlahdella tällä hetkellä vallitseva keli ei ainakaan helpota sukeltajien työtä ollenkaan ( Merkitsevä aallonkorkeus: 3.1 m, Korkein yksittäinen aalto: 5.6 m 10.8.2005 klo 11:00 UTC lähde: Itämeriportaali). Toivottavasti kuitenkin sieltä saataisiin elossa olevia ihmisiä ylös nopeasti, pahalta vaan näyttää ja aika loppuu kohta.

R.I.P.
Support your local Search And Rescue-operator! Get lost!

KHH

Lainaus käyttäjältä: Pekka Lappalainen - 10.08.2005, 16:06:00
Toivottavasti kuitenkin sieltä saataisiin elossa olevia ihmisiä ylös nopeasti, pahalta vaan näyttää ja aika loppuu kohta.




Valitettava tapaus, joka kyllä muistetaan vielä pitkään  :( Osanottoni omaisille, aikaa on mennyt sen verran kauan, että jos koko miehistö matkustajineen on kopterin kanssa pohjassa, niin mitään ei ole enää tehtävissä

Kim Granlund

Lainaus käyttäjältä: Kim Holmsten - 10.08.2005, 16:24:01
Valitettava tapaus, joka kyllä muistetaan vielä pitkään  :( Osanottoni omaisille, aikaa on mennyt sen verran kauan, että jos koko miehistö matkustajineen on kopterin kanssa pohjassa, niin mitään ei ole enää tehtävissä

Ilta-Sanomien sivuilta luetun tiedon mukaan kaikki 14 kopterissa ollutta henkilöä ovat menehtyneet. Todella ikävä tapaus.Osanottoni omaisille  :'(

Miran Hamidulla

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari_Koski - 10.08.2005, 14:47:15
Ja tekstissä mainittu kauppalaivahan lienee Baltic Eider..?
Ei vaan Baltic Trader. Baltic Eider on näiltä vesiltä jo poistunut.

Onnettomuuden uhreille kuitenkin RIP. :'(
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Mikko_Tuominen

Voi hirvitys.  :'(   :-[
Toivotaan parasta.

Juha Pitkänen

Ikävä tapahtuma.Luulin että pysyvät pinnalla vaikka putoisivat mereen.Onko enää missään turvallista matkustaa?

Miran Hamidulla

Lainaus käyttäjältä: Juha Pitkänen - 10.08.2005, 19:47:10
Onko enää missään turvallista matkustaa?
Lentäminen on tämänkin turman jälkeen maailman turvallisimpia matkustusmuotoja. Yhtä onnettomuutta kohden tehdään lukematon määrä onnistuneita lentoja. Todennäköisempää on joutua esimerkiksi autokolariin.
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar