Kirjoittaja Aihe: Valtion ostama yhteysalusliikenne Turun saaristossa  (Luettu 284826 kertaa)

Tuomas Honkala

  • Maakrapu
  • Viestejä: 5
Vs: Valtion ostama yhteysalusliikenne Turun saaristossa
« Vastaus #315 : 07.01.2022, 18:03:01 »
Kivimo pidennetään Iniön lisäreittiä varten. Falkö koneen ja potkurin vaihdossa Nauvon eteläistä reittiä.

Milla Louhi

  • Maakrapu
  • Viestejä: 5
Vs: Valtion ostama yhteysalusliikenne Turun saaristossa
« Vastaus #316 : 15.01.2022, 02:47:11 »
Lautta-alus Odil kävi syksyllä Pärnu Shipyardilla telakoitavana ja  se hinattiin sieltä takaisin Suomeen ennen joulua. Siitä oli poistettu osa kansirakenteista, mm. ala-arvoisen pieni ja vanhanaikainen ruorihytti, mastot sekä reelingit. Lauttaan oli rakennettu uudet reelingit, se oli hiekkapuhallettu ja maalattu kokonaan uudelleen, kuitenkin ilman vapaasti kulkevien alusten valkoista raitaa.

Odil tulee siis jatkamaan vielä uraansa Finferriesin liikenteessä jälleenrakennuksen jälkeen - mutta missä tehtävässä, lautta-aluksena vai lossina, ja millä reitillä?

Tuomas Honkala

  • Maakrapu
  • Viestejä: 5
Vs: Valtion ostama yhteysalusliikenne Turun saaristossa
« Vastaus #317 : 15.01.2022, 23:43:00 »
Idol jatkaa palvelustaan Skåldön kautta paikalla. Skåldö nykyinen lautta siirtyy Skagen:n. Ja Skagen liikennöivät Vikare siirtyy Närpes:n lähistölle.

Ari Leskinen

  • Perämies
  • ***
  • Viestejä: 349
  • Vain olennainen on tärkeää !
Vs: Valtion ostama yhteysalusliikenne Turun saaristossa
« Vastaus #318 : 18.01.2022, 09:12:27 »

Replot 2 irtosi laiturista myrskypuuskien seurauksena. Idäntien hinaajat avustuspuuhissa Galtbyssa.

https://abounderrattelser.fi/finferries-drivande-farjas-trossar-var-nastan-nya-dykare-har-granskat-replot-2/
Merellä vietetty aika ei lyhennä elämää !!

Laita samaan paikkan takaisin !!

Juhani Mehto

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 2252
  • Chios Luck tulossa Kantvikiin 2.10.2013
Vs: Valtion ostama yhteysalusliikenne Turun saaristossa
« Vastaus #319 : 07.02.2022, 22:23:10 »
Vitharun on ostanut Röölä-Seili-Nauvo-linjalleen "uuden" aluksen Norjasta. Uusi Vidskär-niminen alus on entiseltä nimeltään Hidrasund ja se on rakennettu Norjassa vuonna 1972. Hankinnan myötä Vitharun aloittaa myös autojen kuljetuksen. Reitillä vielä kesällä kulkenut Hamnskär on myyty Ruotsiin.

Hidrasund Marinetrafficissa

Turun Sanomien juttu

EDIT: Ajatusvirhe korjattu (Norrskär -> Hamnskär)
« Viimeksi muokattu: 08.02.2022, 09:00:57 kirjoittanut Juhani Mehto »
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Mikko-Oskari Koski

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 3944
  • Liputuskysymys...
Vs: Valtion ostama yhteysalusliikenne Turun saaristossa
« Vastaus #320 : 08.02.2022, 00:03:54 »
Käsittääkseni Norrskär on kyllä jatkamassa Turun, Seilin ja Nauvon välisellä linjalla, mutta viime kesänä Rymättylän poikittaista kokeillut Hamnskär olisi kaupattu Ruotsiin. Vitharun haluaa näköjään tosissaan haastaa Östernin Airiston poikittaislinjalla, ja ainakin fillaristeille Röölän ja Nauvon välinen linja tuntuu paljonkin houkuttelevammalta kuin Aaslan kärjestä Hangasta lähtevä. Matkahan ei lopulta ole paljoakaan pidempi, ja lisäksi ei tarvitse välittää Hämmärönsalmen lossin aikatauluista (jotka eivät täysin komppaa Östernin kanssa).
Kumpikaan Pikku-Rengastien linjoista ei suoranaisesti ole yhteiskunnan hankkimaa liikennettä, mutta Östernin vuorot nauttivat jotain tukea. Onkin mielenkiintoista nähdä, nouseeko linjansa puolesta asiakasystävällisempi mutta laivana ankea Vidskär suositummaksi päiväretkeilijöiden kyyditsijäksi.
”Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka”
Carl-Erik Creutz, 1950

Juhani Mehto

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 2252
  • Chios Luck tulossa Kantvikiin 2.10.2013
Vs: Valtion ostama yhteysalusliikenne Turun saaristossa
« Vastaus #321 : 21.04.2022, 08:12:58 »
Vitharun on ostanut Röölä-Seili-Nauvo-linjalleen "uuden" aluksen Norjasta. Uusi Vidskär-niminen alus on entiseltä nimeltään Hidrasund ja se on rakennettu Norjassa vuonna 1972. Hankinnan myötä Vitharun aloittaa myös autojen kuljetuksen. Reitillä vielä kesällä kulkenut Hamnskär on myyty Ruotsiin.

Hidrasund Marinetrafficissa

Turun Sanomien juttu

EDIT: Ajatusvirhe korjattu (Norrskär -> Hamnskär)
Alus sai eilen Suomen lipun Norjassa. Samalla matka kohti Suomea on alkanut.

EDIT: Vidskär saapui Turkuun vapunaattona, kuten varustamon facebook-sivulta näkee. Se toi samalla hinauksessa varustamon ensi vuoden sesonkina aloittavan Lövskärin.
« Viimeksi muokattu: 03.05.2022, 08:24:21 kirjoittanut Juhani Mehto »
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.