Ex-Bore I:n uudet seikkailut

Aloittaja Mikko-Oskari Koski, 09.01.2006, 20:33:22

« edellinen - seuraava »

Mikko-Oskari Koski

Lainaus käyttäjältä: Joni Huopana - 21.12.2005, 11:30:34
Freeport of Riga Authority buys "Baltic Kristina" for LVL 2.56 million

RIGA, Dec 21 (LETA) - The Freeport of Riga Authority has bought the "Baltic Kristina" ferry" for LVL 2.56 million through an auction today.

There was only one bidder for the "Baltic Kristina", sworn bailiff Ainars Susts said. Initially, ten or so foreign companies inquired about the auction of the ferry, but none of them participated in the auction today, he said.
As reported, earlier the ferry was assessed at LVL 2.53 million.

The "Baltic Kristina" was built in Finland in 1973. The ship is 116.51 meters long and 22 meters wide.
The money that the auction has brought in will be used to pay overdue salaries to the "Baltic Kristina" crew, covering the auction's expenses, taxes and duties. The remaining amount will be used to repay part of "Rigas juras linija's" (RJL) debt to "Parex Banka".

As reported, the Riga Regional Court ruled RJL insolvent on November 7.
The "Baltic Kristina" has been anchored in Riga Passenger Port since October 15. The Freeport of Riga Authority completed takeover of the "Baltic Kristina" last week. A maintenance crew of 19 is employed on the ferry.

The Riga City Council holds 35.48 percent interest in RJL, the company "Astramar" - 27.51 percent, Freeport of Riga Authority - 19.72 percent, "Ilmaco Limited" - 9.77 percent, Juris Sabasovs - 4.39 percent, Vjaceslavs Sprisevskis - 3.13 percent.
 
?anete H?ka LETA 
Copyright © LET


Vanha Bore I ei siis ainakaan vielä suunnannut kohti Kiinanmerta. Kun aluksen osti taho, jonka edustajalla ei ole ainakaan vielä sopimusta Tallinkin kanssa RJL:a seuraavan liikennekokeilun laiturijärjestelyistä, tulee mieleen, että latvialaisilla sittenkin kenties olisi vielä Ruotsinliikenteeseensä jotain omia suunnitelmia...
Toisaalta BK voisi sopia lyhyemmillekin reiteille, esim.Riianlahden ja Saarenmaan välille. Eikä kauhean kaukaa haetulta kuulostaisi sekään ajatus, että alus haluttaisiin rahdata jollekin varustamolle, jonka ensisijainen tarkoitus olisi kilpailla Tallinkin kanssa samalla reittialueella edullisemmin hinnoin...

BK:sta ei maksettu mitään hirvittävää summaa, joten yksi, oikeastaan kaikista todennäköisin, mahdollisuus sen tulevaisuutta visioidaksemme lienee joutuminen pian uudestaan myyntiin. Vaan kukapa sen nyt ainakaan parempaan hintaan enää vaivautuisi ostamaan..? ::)

Mielestäni tämä on uuden topicin paikka, Rigas Juras Lineasia koskevan ( http://www.fcbsweb.com/forum/index.php?topic=1771.180 ) voinee sulkea..?
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Joni Huopana

Hienoahan se olisi, jos se jäisi näille vesille. Viron saarten satamien kohdallahan vain taisi olla koko-ongelmia... ::)

Museolaivaksi Baltic Kristina taitaa olla hieman liian nuori...?

Miran Hamidulla

Korean rahtaus on taas noussut esiin Baltic Kristinan tulevaisuuden näkymien kohdalla...

Freeport of Riga wants to charter ferry out to South Korea

SSG-TALLINN. According to the news agency BNS, Freeport of Riga wants to
charter out the "Baltic Kristina" before the court has confirmed the result
of the auction. The port's management wants to avoid the costs involved in
keeping the ship laid up and accordingly bareboat charter it to a South
Korean ferry shipping company.

Freeport of Riga bought the "Baltic Kristina" at an auction last December
after the shipping company Rigas Juras Linija had gone bankrupt. The court
has been unable to confirm the result of the auction as one of the
creditors, the bunker company Rinkis OV, has appealed. Norwegian and Italian
ferry shipping companies are also said to be interested in the "Baltic
Kristina" and have been in contact with the port management. (06.03.06)
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Miran Hamidulla

Ja tässä taas hieman lisätarkennusta tuohon mahdolliseen Korean rahtaukseen...

Baltic Kristina to become casino on waves
Karlis Leiskalns, director of PR at Riga Freeport, says that the Baltic Kristina ferry will likely be rented out to Four Seasons, a South Korean company. Four Seasons is already discussing the terms of the contract with Riga Freeport. The ferry will be rented out for five years for EUR 3,000 a day. The Korean company plans to convert it into a floating casino and start cruising from South Korea to China, as gambling is illegal in South Korea.
Diena, 2006-04-22
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Joni Huopana

Rahtausta ei ole saatu onnistumaan...

EUR 1 million must be spent to shift Baltic Kristina

The Freeport of Riga has not managed to rent out its ferry Baltic
Kristina. This is because the possible renter demands the reconstruction
of the ship first, which would cost about EUR 1 million. Karlis
Leiskalns, director of the Freeport of Riga Authority's PR department,
says that the ship was not used for a long period and this has
considerably lowered its value. The potential renter is now not the
South Korean company Four Seasons, as this company stopped the talks
when it became clear it would not get the ship by March. Leiskalns
admits that the prospects are bad, but says that the port is not yet
considering selling the ship for scrap metal.

Diena, 2006-06-26 www.standbynews.info

Miran Hamidulla

Baltic Kristinan päivät matkustajalaivana lienevät luetut, mutta romuttamon sijasta sitä saattavat kutsua tehtävät hotellialuksena tai koululaivana... :thumb:

"Baltic Kristina" could become hotel or training vessel
SSG-TALLINN. The Port of Riga hasn't sold the ferry "Baltic Kristina"
and Leonid Loginovs, head of the port, says to the news agency BNS that
"Baltic Kristina" (built 1973) never will return to a liner service.
Although there were potential buyers, no sale deal came through. One
prospective buyer wanted the vessel for free, and another placed a bid
too low. To prepare "Baltic Kristina" for a new ferry service,
investments of EUR one million is needed, and this is considered to be
too much. According to the board of the port, the only options are to
either convert the ferry to a floating hotel or to hand over the vessel
to the Latvian Maritime Academy as a training vessel.
Published: 13.07.06
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Vesa Vepsäläinen

Lainaus käyttäjältä: Miran Hamidulla - 14.07.2006, 21:53:29
Baltic Kristinan päivät matkustajalaivana lienevät luetut, mutta romuttamon sijasta sitä saattavat kutsua tehtävät hotellialuksena tai koululaivana...

Aika harvoin nuo hotellilaivahankkeet ovat toteutuneet. Karu tosiasia lienee, että harva yöpyjä on valmis maksamaan tarpeeksi nukkumisesta parhaimmat päivänsä nähneessä hytissä. Laivoja myöskään harvemmin on suunniteltu kiinteää operointia varten, joten mm. vesi-, energia- ja viemäritoimintoihin tulisi suunnitella sopivia (kustannusystävällisiä ;)) ratkaisuja.

Kohtalo koululaivana kuulostaa huomattavasti realistisemmalta, mutta toisaalta voidaan miettiä miten hyvin matkustajalaivaksi suunniteltu alus palvelisi koulualuksena...?

Miran Hamidulla

Lainaus käyttäjältä: Vesa Vepsäläinen - 18.07.2006, 23:50:53
Aika harvoin nuo hotellilaivahankkeet ovat toteutuneet. Karu tosiasia lienee, että harva yöpyjä on valmis maksamaan tarpeeksi nukkumisesta parhaimmat päivänsä nähneessä hytissä. Laivoja myöskään harvemmin on suunniteltu kiinteää operointia varten, joten mm. vesi-, energia- ja viemäritoimintoihin tulisi suunnitella sopivia (kustannusystävällisiä ;)) ratkaisuja.
Hotellilaiva lienee kuitenkin aika suhteellinen käsite. Tuskinpa tuon idean lähtökohtana on mikään viiden tähden hotelli, vaan enemmänkin hostelit ja muut vaatimattomemmat majoituspalvelut

Lainaus käyttäjältä: Vesa Vepsäläinen - 18.07.2006, 23:50:53
Kohtalo koululaivana kuulostaa huomattavasti realistisemmalta, mutta toisaalta voidaan miettiä miten hyvin matkustajalaivaksi suunniteltu alus palvelisi koulualuksena...?
Monet koululaivat ovat aiemmin palvelleet täysin muissa tehtävissä. Joukossa myös entisiä matkustaja-aluksia.
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Vesa Vepsäläinen

#8
Lainaus käyttäjältä: Miran Hamidulla - 19.07.2006, 00:47:52

Hotellilaiva lienee kuitenkin aika suhteellinen käsite. Tuskinpa tuon idean lähtökohtana on mikään viiden tähden hotelli, vaan enemmänkin hostelit ja muut vaatimattomemmat majoituspalvelut

Ennemmin ehkä jonkinlaisena tilapäisenä majoituspaikkana tarpeen mukaan...miten keikkoja tippuukin. On vaikea uskoa, että laivasta tulisi jonkinlainen kiinteästi samassa satamassa makaava majoituslaitos. Kaikkihan on tietenkin mahdollista.

Lainaus käyttäjältä: Miran Hamidulla - 19.07.2006, 00:47:52
Lainaus käyttäjältä: Vesa Vepsäläinen - 18.07.2006, 23:50:53
Kohtalo koululaivana kuulostaa huomattavasti realistisemmalta, mutta toisaalta voidaan miettiä miten hyvin matkustajalaivaksi suunniteltu alus palvelisi koulualuksena...?
Monet koululaivat ovat aiemmin palvelleet täysin muissa tehtävissä. Joukossa myös entisiä matkustaja-aluksia.

Tiedetään. Kustannustehokkuus on laivoissakin päivän sana, joten riippuu millaiseksi koulualukseksi kyseistä laivaa mahdollisesti suunnitellaan. Jos laivalla on suuret operointikulut suhteessa saatavaan hyötyyn niin leikkuri voi osua kohdalle.

Jäädään odottelemaan.  :)

Quote korjattu

Mikko-Oskari Koski

#9
Varmaan jokin tällainen malli saattaisi olla ho(s)tellilaiva-ajatuksen takana:
http://www.ms-georg-buechner.m-vp.de/
http://www.faktaomfartyg.se/georg_buchner_1951_b_2.htm

Toivottavasti toteutuu. Majatalolaivoissa on sellainenkin hyvä puoli, mitä kiinteissä rakenteissa ei: Jos ei yhdessä paikassa osoittaudukaan menestykseksi, voidaan siirtää muualle... 8)

Koululaiva-ajatuskaan ei ole yhtään huono. Tietääkö joku jotain olennaista Latvian nykyisestä merenkulun koulutuksesta tai siinä käytetystä tonnistosta?
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Kimmo Rantanen

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 24.07.2006, 18:29:39
Varmaan jokin tällainen malli saattaisi olla ho(s)tellilaiva-ajatuksen takana:
http://www.ms-georg-buechner.m-vp.de/
http://www.faktaomfartyg.com/georg_buchner_1951_b_2.htm

Toivottavasti toteutuu. Majatalolaivoissa on sellainenkin hyvä puoli, mitä kiinteissä rakenteissa ei: Jos ei yhdessä paikassa osoittaudukaan menestykseksi, voidaan siirtää muualle... 8)

Onhan suomessakin yksi menestyvä hotellilaiva, joka tosin on vähän eri tasoinen ja toimii kylpylä-hotellin yhteydessä, mutta kuitenkin...
http://www.naantalispa.fi/suomi/majoitus/majoitus_sunborn.html

Meri-Teijolla matkailijoita majoittaneen M/S Mathildan sijainti ei taasen ole ilmeisesti ollut paras mahdollinen, kun se on laitettu myyntiin. Suomessa olisi mielestäni hyvä olla joku tuon tapainen eri satamissa kiertävä laiva, jossa voitaisiin majoittaa esim. festareilla ja muilla kesätapahtumilla ihmisiä, kun pienemmissä kaupungeissa tuppaa nuo hotellit täyttymään aika helposti (esim. RMJ ja Kotkan meripäivät). Talvisin tuo voisi tehdä kauppansa esim. Helsingissä opiskelija-/retkeilymajana. Muutamilla meripäivillähän turisteja on majoittanut kotkalainen Kristina Brahe.

Läntisen naapurimaamme pääkaupungistahan noita pienempiä hotellilaivoja löytyy sitten vähän enemmänkin, kuten vaikkapa tämä.

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 24.07.2006, 18:29:39
Koululaiva-ajatuskaan ei ole yhtään huono. Tietääkö joku jotain olennaista Latvian nykyisestä merenkulun koulutuksesta tai siinä käytetystä tonnistosta?

http://www.aic.lv/HE_2002/HE_LV/Progr/STATE/lja.htm

Tiedä sitten onko noilla mitään koululaivaa?

Pekka Laakso

#11
Lainaus käyttäjältä: Kimmo Rantanen - 24.07.2006, 20:49:43
Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 24.07.2006, 18:29:39
Koululaiva-ajatuskaan ei ole yhtään huono. Tietääkö joku jotain olennaista Latvian nykyisestä merenkulun koulutuksesta tai siinä käytetystä tonnistosta?
Tiedä sitten onko noilla mitään koululaivaa?
Eikös siellä ole koululaivana tai ainakin harjoitusaluksena entinen Raumalla 60-luvulla rakennettu midsippitankkeri Ardatov, josta oli juttua aikoinaan Laiva-lehdessäkin. Kyseinen paatti muuten olikin eilen Itämerellä liikkeellä...

Edit: Jep, Kapellahan se. Nyt kun ei ollut Laiva-lehtiä saatavilla...
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Kimmo Rantanen

#12
Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 24.07.2006, 22:53:57
Eikös siellä ole koululaivana tai ainakin harjoitusaluksena entinen Raumalla 60-luvulla rakennettu midsippitankkeri Ardatov, josta oli juttua aikoinaan Laiva-lehdessäkin. Kyseinen paatti muuten olikin eilen Itämerellä liikkeellä...

Tästä ja tästä päätellen tuo Ardatov onkin nykyään nimeltään Kapella (trainig ::) ship). ???

Edit. Oikein arvelin: (...ja löytyihän se oikea linkki sieltä) ;)
http://www.marinetraining.lv/main.php?cmd=t_ship

Koulun sijainti ja koululaivan laituripaikka Riiassa on muuten vain kivenheiton päässä matkustajasatamasta, vähän ennen Vecricaa. Enpä nähnyt kummallakaan kerralla Riiassa Operalla käydessäni tuota Ardatovia siellä :'(.

Miran Hamidulla

#13
Alukselle löytyi sittenkin ostaja norjalaisvarustamosta... 

Baltic Kristina saved by buyer in Norway

The Freeport of Riga has finally found a buyer for the forlorn ferry Baltic
Kristina. The Norwegian company Express Line Incorporation will rent it for
USD 2,000 a day for a year and purchase the ship for USD 3 million
afterwards. The company will also restore the ship, saving additional
expenses for the Freeport of Riga, which admitted it had wanted to receive
EUR 4.5 million for the ferry, but maintenance costs are too high to wait
for another buyer.

Dienas Bizness, 25.07.2006
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Kalle Id

Onko kellään tietoa millainen firma on kyseessä? Yritin etsiä Googlesta tietoa mutta vastaan ei tullut kuin artikkeleita Baltic Kristinan myynnistä ja Seoulin metrosta.