Valtion ostama yhteysalusliikenne Turun saaristossa

Aloittaja Miran Hamidulla, 01.04.2001, 00:56:15

« edellinen - seuraava »

Tuomas Honkala

Kivimo pidennetään Iniön lisäreittiä varten. Falkö koneen ja potkurin vaihdossa Nauvon eteläistä reittiä.

Milla Louhi

Lautta-alus Odil kävi syksyllä Pärnu Shipyardilla telakoitavana ja  se hinattiin sieltä takaisin Suomeen ennen joulua. Siitä oli poistettu osa kansirakenteista, mm. ala-arvoisen pieni ja vanhanaikainen ruorihytti, mastot sekä reelingit. Lauttaan oli rakennettu uudet reelingit, se oli hiekkapuhallettu ja maalattu kokonaan uudelleen, kuitenkin ilman vapaasti kulkevien alusten valkoista raitaa.

Odil tulee siis jatkamaan vielä uraansa Finferriesin liikenteessä jälleenrakennuksen jälkeen - mutta missä tehtävässä, lautta-aluksena vai lossina, ja millä reitillä?

Tuomas Honkala

Idol jatkaa palvelustaan Skåldön kautta paikalla. Skåldö nykyinen lautta siirtyy Skagen:n. Ja Skagen liikennöivät Vikare siirtyy Närpes:n lähistölle.

Ari Leskinen

Merellä vietetty aika ei lyhennä elämää !!

Laita samaan paikkan takaisin !!

Juhani Mehto

#319
Vitharun on ostanut Röölä-Seili-Nauvo-linjalleen "uuden" aluksen Norjasta. Uusi Vidskär-niminen alus on entiseltä nimeltään Hidrasund ja se on rakennettu Norjassa vuonna 1972. Hankinnan myötä Vitharun aloittaa myös autojen kuljetuksen. Reitillä vielä kesällä kulkenut Hamnskär on myyty Ruotsiin.

Hidrasund Marinetrafficissa

Turun Sanomien juttu

EDIT: Ajatusvirhe korjattu (Norrskär -> Hamnskär)
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Mikko-Oskari Koski

Käsittääkseni Norrskär on kyllä jatkamassa Turun, Seilin ja Nauvon välisellä linjalla, mutta viime kesänä Rymättylän poikittaista kokeillut Hamnskär olisi kaupattu Ruotsiin. Vitharun haluaa näköjään tosissaan haastaa Östernin Airiston poikittaislinjalla, ja ainakin fillaristeille Röölän ja Nauvon välinen linja tuntuu paljonkin houkuttelevammalta kuin Aaslan kärjestä Hangasta lähtevä. Matkahan ei lopulta ole paljoakaan pidempi, ja lisäksi ei tarvitse välittää Hämmärönsalmen lossin aikatauluista (jotka eivät täysin komppaa Östernin kanssa).
Kumpikaan Pikku-Rengastien linjoista ei suoranaisesti ole yhteiskunnan hankkimaa liikennettä, mutta Östernin vuorot nauttivat jotain tukea. Onkin mielenkiintoista nähdä, nouseeko linjansa puolesta asiakasystävällisempi mutta laivana ankea Vidskär suositummaksi päiväretkeilijöiden kyyditsijäksi.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Juhani Mehto

#321
Lainaus käyttäjältä: Juhani Mehto - 07.02.2022, 22:23:10
Vitharun on ostanut Röölä-Seili-Nauvo-linjalleen "uuden" aluksen Norjasta. Uusi Vidskär-niminen alus on entiseltä nimeltään Hidrasund ja se on rakennettu Norjassa vuonna 1972. Hankinnan myötä Vitharun aloittaa myös autojen kuljetuksen. Reitillä vielä kesällä kulkenut Hamnskär on myyty Ruotsiin.

Hidrasund Marinetrafficissa

Turun Sanomien juttu

EDIT: Ajatusvirhe korjattu (Norrskär -> Hamnskär)
Alus sai eilen Suomen lipun Norjassa. Samalla matka kohti Suomea on alkanut.

EDIT: Vidskär saapui Turkuun vapunaattona, kuten varustamon facebook-sivulta näkee. Se toi samalla hinauksessa varustamon ensi vuoden sesonkina aloittavan Lövskärin.
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Juhani Mehto

#322
Nauvon pohjoiselle reitille tulee ensi vuonna 30,8-metrinen ja 99 matkustajan uudisrakenne, joka rakennetaan HL Metal -telakalla Paraisilla.

Ylen uutinen

EDIT: Suunnittelusta vastaa Deltamarin, kertoo mm. Turun Sanomat.
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Petteri Lyysaari

Katselin tuossa joku päivä sitten, että Vidskär on jo nyt myynnissä, ei kauaa ehtinyt tuolla linjalla olla. Samaten nyt on Utö Express myynnissä ja on jo tällä hetkellä telakalla. Ajoiko juuri lainkaan tällä kaudella, tietääkö joku ? Näin asiaatuntemattomasta tuntuu siltä,että aika optimistisesti hankitaan aluksia uusille reiteille, toisaalta eihän mitään uutta saa aikaan ilman uranuurtajia jotka ottavat riskejä... Ota siitä sitten selvää.

Juhani Mehto

Lainaus käyttäjältä: Juhani Mehto - 27.05.2022, 11:58:43
Nauvon pohjoiselle reitille tulee ensi vuonna 30,8-metrinen ja 99 matkustajan uudisrakenne, joka rakennetaan HL Metal -telakalla Paraisilla.

Ylen uutinen

EDIT: Suunnittelusta vastaa Deltamarin, kertoo mm. Turun Sanomat.

ÅU kertoo tulevasta uudisrakenteesta jutussaan havainnekuvan kera. Kovasti samaa näköä Kaidan ja Kivimon kanssa.

KLIK
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Kai Heino

Onko kantavuus kokoon nähden  pieni? Jos siis ymmärsin bärighet oikein.
Luonto suosii turhanpäiväistä kokeilijaa.

Juhani Mehto

Uusi alus kastettiin viime viikolla Innamo-nimiseksi Turun Pansiossa. Se on rakennettu HL-Metalin ja RMR Merirakenteen yhteistyönä.

Svenska Ylen juttu
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Juhani Mehto

#327
Lainaus käyttäjältä: Juhani Mehto - 27.03.2023, 18:41:55 Uusi alus kastettiin viime viikolla Innamo-nimiseksi Turun Pansiossa. Se on rakennettu HL-Metalin ja RMR Merirakenteen yhteistyönä.

Svenska Ylen juttu
Innamo kävi koeajoilla Airistolla 26.4.

EDIT: Lähti telakalta 30.4. ja aloitti liikenteen saman tien.
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Mikko-Oskari Koski

#328
Valtion lauttafirma Suomen Saaristovarustamo eli FinFerries on vakavissaan ostamassa Utön reitin Baldurin ja vara-alus Kökarin Meritie oy:ltä.
https://www.finferries.fi/ajankohtaista/lehdistotiedotteet/suomen-saaristovarustamo-oy-on-allekirjoittanut-ehdollisen-sopimuksen-uto-reitin-alusten-ostamisesta.html

Kauppa palauttaisi toteutuessaan valtio-operaattorin Utön reitille ensi kertaa sitten vuoden 1996, jolloin Aspö korvasi Harunin ihan sopuisasti linjan ensimmäisessä kilpailutuksessa (johon silloinen Merenkulkulaitos ei muistaakseni edes osallistunut). Linja on epäilemättä vaikea saada liiketalouden lakien mukaan kannattavaksi, joten on ihan ymmärrettävää, että Meritien osakkaat ottavat purkeista rahat irti, jos sellaisia tarjotaan.
Kauppaan niin ikään kuuluva Tuuli, entinen Kihnu Jõnn ym., siirtyisi varmaan nimellisesti ahvenanmaalaiseen omistukseen (eli FinFerriesin ja Husellin yhteisyritykselle), sehän on viime aikoina ajanut Kumlingen ja Enklingen välillä Sundqvist Investmentin (eli Pikku-Rengastien Östernin operaattorin) rahtaamana.

Mutta kieltämättä tämä uutinen oli yllätys. Mieleeni palasi taas ajatus FinFerriesin "kalustopankista", joka rahtaisi vastaisuudessa kilpailutusten voittajille operoitavat alukset Turunmaan puolella. Sehän on selvää, että mikään muu tällä hetkellä näillä vesillä oleva alus ei sellaisenaan sopisi Utön linjalle Baldurin sijaan -epäsopivuutta olisi joko kapasiteetissa, väyliin mahtumisessa tai jossain muussa yksityiskohdassa, joita tällä reitillä piisaa...
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Hannu Sarell

Nyt on (19.5) kaupat vahvistettu, eli Baldur ja Kökar vaihtavat omistajaa Suomen Saaristovarustamo Oy:lle.