Tuoreimmat viestit

#91
Matkustaja-autolautat / Vs: Spirit of Tasmania IV & V ...
Viimeisin viesti käyttäjältä Pekka Laakso - 07.04.2025, 07:47:16
Tasmania V tekee nyt lähtöä koeajolle.
#92
Muu merenkulku / Vs: Marinetraffic tökkii?
Viimeisin viesti käyttäjältä Hannu Sarell - 06.04.2025, 20:01:27
Onko muilla ongelmia? Mulla ei ole avatunut pariin päivään. Vain tyhjä sivu latautuu. Ei muutu tilanne, vaikka haen uudelleen googlellakaan.
#93
Matkustaja-autolautat / Vs: Tallinkin suunnitelmista
Viimeisin viesti käyttäjältä Niklas Mäntykoski - 06.04.2025, 15:05:31
Lainaus käyttäjältä: Ilves Valta - 02.04.2025, 21:55:18 Kiinnostavaa, että ostaja oli juuri Irish Ferries jolla – jos oikein muistan – oli myös osto-optio Starin rahtaussopimuksesssa. Onko niin, että IF tarvitsikin laivaa enemmän kuin ajatteli ja ostivat kuitenkin... vai niin, että alkuperäisen sopimuksen pyynti oli IF:lle liian korkea, ja palauttamalla laiva Tallinkille hetkeksi saatiin omistaja myymään se halvemmalla?

Tuskin Tallink juurikaan suostui isoon hinnanalennukseen ei ole kuulunut Tallinkin pelikirjaan varsinkaan kun juuri aloittivat sillä uuden linjan/tuotteen
Eiköhän Irish Ferries halunnut tiputtaa kustannuksia talvikaudelle ja samalla viilata hintaa mutta nyt tuleva kesäkausi tuli vastaan joten kaupat lyötiin lukkoon.

Mielenkiintoista nähdä Superfast IX takaisin näillä vesillä käytössä. Pitäisin sitä myös sopivampana tuolle linjalle isommalla hyttikapasiteetilla ja pienemmillä julkisilla tiloilla joita ei tuolla linjalla tarvita paljoa
#94
Muu merenkulku / Vs: Jäänmurtajat ja talvimeren...
Viimeisin viesti käyttäjältä Tuomas Romu - 06.04.2025, 11:01:29
Kanadan uuden raskaan polaarimurtajan rakentaminen on alkanut Seaspanin telakalla Pohjois-Vancouverissa. 34 megawatin alus vastaa jäänmurtokyvyltään Venäjän uusimpia ydinkäyttöisiä jäänmurtajia.

Seaspan: Built in Canada for Canada: Seaspan Begins Construction on Heavy Polar Icebreaker, the Most Capable Ship in the Canadian Coast Guard's Fleet

Mikko Niini on kirjoittanut Navigatoriin suomenkielisen yhteenvedon Jenkkien polaarimurtajan tilanteesta. Artikkelissa vuorottelevat hieman sarkastisesti suomalaisella mittapuulla kohtuuttoman pitkä rakennusaika ja korkea hinta, ja yhdysvaltalaisen Bollinger-telakan niin ikään suomalaisella mittapuulla kohtuuton omakehu.

Navigator: USA:n jäänmurtajat lypsylehminä

Jenkkien toistaiseksi ainut raskas polaarimurtaja, maailman tehokkain ei-ydinkäyttöinen jäänmurtaja USCGC Polar Star, on palannut 128 päivän jälkeen Etelänapamantereelta. McMurdon tutkimusaseman vuosittaisen huoltotäydennyksen varmistamiseksi alus mursi 14 merimailin sisääntulokanavan 1.8 metrin paksuiseen kiintojäähän.

The Maritime Executive: USCG Heavy Icebreaker Polar Star Returns Home After 128-day Deployment

Navigatorissa oli tuoreeltaan myös juttu jääluokkasääntöjen kehityksestä. Kolmivuotisen kehitysprojektin lopputuloksena syntyi ohjeistus, kuinka niin sanottua epälineaarista elementtimenetelmää voidaan jatkossa hyödyntää suomalais-ruotsalaisiin jääluokkiin rakennettavien laivojen runkorakenteen mitoituksessa. Aiemmin menetelmää on ollut mahdollista käyttää vain varsinaisten jäänmurtajien suunnittelussa.

Navigator: Uudet jääsäännöt vapauttavat jääluokitetun aluksen suunnittelua

The Barents Observer on kirjoittanut ja Ilta-Sanomat kääntänyt jutun Venäjän uudesta jäätämurtavasta partioaluksesta, joka siirtyi jokin aika sitten Pietarista Murmanskiin ja valmistautuu nyt jääkokeisiin. Molemmissa artikkeleissa korostetaan aivan oikein, että venäläiseen Arc7-jääluokkaan rakennettu alus ei ole varsinainen jäänmurtaja.

The Barents Observer: Russia's first icebreaking patrol vessel for the Arctic arrives north
Ilta-Sanomat: Venäjä koeajaa ensimmäistä "taistelujäänmurtajaa" – tällainen se on

Huumoriosastolla taas Container News kirjoittaa, kuinka Koillisväylä houkuttelee Yhdysvaltain ja Kanadan lisäksi muun muassa Saksaa ja Etelä-Koreaa laajentamaan jäänmurtajalaivastoaan. Kirjoittajalla ei ilmeisesti ole juurikaan käsitystä siitä, mitä käyttötarkoitusta varten eri maat rakentavat jäätämurtavia aluksia. Jenkkien ja Kanadan katsekin lienee ennemminkin Pohjois-Amerikan pohjoispuolella kulkevassa Luoteisväylässä...

Container News: NSR draws more players to ramp up icebreaker fleet expansion

CrewCenter taas raportoi saksalaisen matkustajalaiva Hanseatic Spiritin jumiutumisesta jäihin Kemin edustalle "korkeiden panosten pelastusoperaationa arktisilla vesillä", vaikka kyse on käytännössä normaalista talvimerenkulusta. Hamburger Abendblatt on kirjoittanut aiheesta (saksaksi) hieman vähemmän dramaattisesti ja sisällyttänyt artikkeliinsa myös muutaman hienon valokuvan suomalaisista jäänmurtajista. Varmasti hieno kokemus saksalaisille turisteille - vain revontulet puuttuvat!

CrewCenter: Cruise Ship Stuck in Ice Rescued by Icebreakers
Hamburger Abendblatt: Plötzlicher Halt – Hamburger Kreuzfahrtschiff steckt im Eis fest

The Diplomatissa taas on julkaistu todella laaja ja teknisesti erinomaisen tarkka kuvaus Kiinan jäätämurtavista tutkimusaluksista ja telakkateollisuudesta. Ainut virhe artikkelissa liittyy tutkimusalus Tan Suo San Haoon, joka valmistui jo viime vuoden joulukuussa hieman etuajassa aikataulusta.

The Diplomat: Taking Stock of China's Polar Fleet

Loppuun vielä Aker Arcticin toimitusjohtajan näkemys tulevaisuuden jäänmurtajasuunnittelusta. Aika ajoin netissä joku ehdottaa, että uusien jäänmurtajien sijaan pitäisi vain ajaa 50 vuotta vanhat piirustukset kopiokoneen läpi. Todellisuudessa edes 2000-luvulla rakennettujen alusten piirustukset eivät enää sovellu sellaisenaan uusien alusten lähtökohdaksi erilaisten muuttuneiden vaatimusten takia.

Aker Arctic: Navigating the future of icebreaking design

edit: Nyt vuorostaan Iltalehti on kirjoitellut Trumpin lupailemista jäänmurtajakaupoista:

Iltalehti: Trumpilta jättidiili Suomelle? Näin järkälemäisistä rahasummista olisi kyse

edit: Ydinkäyttöinen jäänmurtaja Yakutiya on vihdoinkin päässyt lähtemään Pietarista ja on nyt matkalla kotisatamaansa Murmanskiin.

PortNews: Атомный ледокол «Якутия» отправился с Балтийского завода ОСК в порт приписки Мурманск (Google-käännös: Nuclear icebreaker Yakutia departed from USC Baltic Shipyard to home port Murmansk)
#95
Muu merenkulku / Vs: Jäätalvi 2024-2025
Viimeisin viesti käyttäjältä Pekka Laakso - 05.04.2025, 17:57:19
Zeus of Finland on lopettanut jäänmurtokautensa ja on matkalla takaisin Turkuun.
#96
Matkustaja-autolautat / Vs: Spirit of Tasmania IV & V ...
Viimeisin viesti käyttäjältä Pekka Laakso - 03.04.2025, 22:23:37
Lainaus käyttäjältä: Mika Honkonen - 04.03.2025, 17:11:03 Nyt on marinetraffic:in ilmestynyt spirit of Tasmania V. Meneeköhän alus vielä kuiville tarkastuksiin vai suoraan merikokeille ? Hinaaja Leo ilmeisesti ei kärsinyt vakavasti tuossa turmassa.
Näyttää lähtevän suoraan merikoeajolle. Pilotonlineen on ilmestynyt lähtöennakko merelle ensi viikon maanantaille. Alustava paluuennakko sitten ensi viikon lauantaille.
#97
Muu merenkulku / Vs: Jäätalvi 2024-2025
Viimeisin viesti käyttäjältä Pekka Laakso - 03.04.2025, 01:38:15
Sjöfartsverket on päivittänyt jäänmurtajalistaustaan, jonka mukaan sekä Ymer, että Ale ovat vielä laiturissa valmiudessa Idunin jatkaessa merellä avustavana jäänmurtajana.

"Isbrytarnas aktiviteter

Ale: Vid kaj i Luleå, 48 h standby
Atle: Vid kaj i Luleå
Frej: Vid kaj i Luleå
Idun: Assisterar i Bottenviken
Oden: Vid kaj i Helsingborg
Ymer: Vid kaj Luleå, 12 h standby"


EDIT: Sjöfartsverketin tiedote Ruotsin jäänmurtokaudesta tähän asti:

https://sjofartsverket.se/sv/om-oss/nyheter-och-press/nyheter/en-mild-isbrytningssasong-gar-mot-sitt-slut/

" Nu har vi endast behov av assistans in till Karlsborg. Det är milt kommande dagar och isen smälter så sakteliga, säger Annika Hjelmsten, driftoperatör vid Sjöfartsverkets isbrytarledning.

Framemot nästa vecka ser vinden ut att bli mera nordlig, vilket kommer att leda till att temperaturen sjunker något, samt att isfältet spricker upp och driver söderut i Bottenviken. Sjöfartsverkets nytillskott Idun är nu det enda fartyg som assisterar i Bottenviken, medan Ymer och Ale är beredda att rycka in vid behov."
#98
Muut alukset / Vs: Vinkeri II ja M/S Satumaa ...
Viimeisin viesti käyttäjältä Lasse Reunanen - 02.04.2025, 22:29:29
Kuun loppuun on joku virkamies mennyt antamaan luvan tuon romun olla pysäköintikieltopaikalla huoltolaiturissa. Siis kevään kiireisimpään aikaan ainoassa paikassa, mistä voi nosturilla laskea veneitä vesille.

https://yle.fi/a/74-20153433
#99
Matkustaja-autolautat / Vs: Tallinkin suunnitelmista
Viimeisin viesti käyttäjältä Ilves Valta - 02.04.2025, 21:55:18
Kiinnostavaa, että ostaja oli juuri Irish Ferries jolla – jos oikein muistan – oli myös osto-optio Starin rahtaussopimuksesssa. Onko niin, että IF tarvitsikin laivaa enemmän kuin ajatteli ja ostivat kuitenkin... vai niin, että alkuperäisen sopimuksen pyynti oli IF:lle liian korkea, ja palauttamalla laiva Tallinkille hetkeksi saatiin omistaja myymään se halvemmalla?
#100
Matkustaja-autolautat / Vs: Tallinkin suunnitelmista
Viimeisin viesti käyttäjältä Lasse Mäkinen - 02.04.2025, 10:46:52
Ja tänään tulikin heti tieto Tallinkin pörssitiedotteessa että Star on yllätten myyty Irish Ferriesille joka sen juuri palautti rahtauksesta.
Superfast IX alkaa liikennöidä Paldiski-Kapellskär väliä 12.4. alkaen.

"Sale of the vessel Star I
The subsidiary of AS Tallink Grupp, Tallink Hansaway Limited, has signed an agreement with Irish Continental Group plc for the sale of the vessel Star I. The delivery of the vessel will take place within few weeks.

Star I was chartered to Irish Continental Group plc from April 2023 until January 2025. From mid-February until now the vessel was operating the Paldiski-Kapellskär route. From 12 April 2025, the Paldiski-Kapellskär route will be operated by Superfast IX.

The sale of the vessel will not have major impact on the 2025 financial results of AS Tallink Grupp."