Jäänmurtajat ja talvimerenkulku (oli: Jäänmurron tulevaisuus)

Aloittaja Janne Koskinen, 21.01.2008, 06:25:31

« edellinen - seuraava »

Tuomas Romu

#900
Jäänmurtajien maailmasta ei ole mitään erityisempää raportoitavaa. Mediassa kuhina jenkkimurtajien ympärillä saavutti lopulta tason, jossa jopa lehdistö muistutti tietopyynnön aikarajan lähestymisestä. Tuntuu, että jokainen kynnelle kykenevä yrittää päästä puhumaan aiheesta. No, onhan tuossa merkittävä mahdollisuus Suomen meriteollisuudelle.

Viron jäänmurtajaprojekti ei varsinaisesti ole vielä käynnistynyt, mutta eilisessä artikkelissa korostettiin, kuinka jäänmurtotarpeen väheneminen Suomenlahdella tarkoittaa, että jäänmurtajan sijaan kannattaa hankkia monitoimialus, joka pystyy myös muun muassa öljyntorjuntaoperaatioihin ja tieteelliseen tutkimukseen:

ERR.ee: Estonia plans to build new icebreaker to replace aging vessel

Itänaapurissa "taistelujäänmurtaja" Ivan Papanin on ilmeisesti käynyt jääkokeilla. Valitettavasti jutun "uusi sisältö" mahtuu sen ensimmäiseen lauseeseen ja loppu on venäläistä uutisointikäytäntöä mukaillen vanhan kertaamista.

gCaptain: Russia's New 'Combat Icebreaker' Undergoes Ice Trials Ahead of Joining Northern Fleet

Talvikaudet pääasiassa Suomenlahdella operoiva dieselsähköinen jäänmurtaja Viktor Chernomyrdin aiotaan ottaa matkailukäyttöön kesäkuukausiksi. Tarkoitus ei kuitenkaan ole kolistella jäissä 50 Let Pobedyn tapaan vaan hinkata Kuolan niemimaan rannikkoa ja vierailla esimerkiksi Teriberkan (Turjanperän) kylässä, jossa kuvattiin reilu kymmenisen vuotta sitten ensi-iltansa saanut kansainvälisesti palkittu mutta kotimaassaan paheksuttu venäläiselokuva Leviathan. Franz Joosefin maan ja Novaja Zemljan lisäksi myös Huippuvuorilla sijaitsevaa Barentsburgia on kaavailtu yhdeksi määränpäistä. Jutussa mainitaan myös, että samassa yhteydessä alus voisi myös viedä rahtia kolmelle pääsaarella sijaitsevalle venäläisyhdyskunnalle. Barentsburg on toki edelleen asuttu ja vuonna 1998 hylätytyssä Pyramidenissakin on orastavaa matkailuliiketoimintaa, mutta 1960-luvulla hylätty Grumant vaikuttaa mielenkiintoiselta määränpäältä...

Sudostroenie: Ледокол "Виктор Черномырдин" отправится в круиз (Google-käännös: Icebreaker "Viktor Chernomyrdin" to set off on a cruise)

Helsingin telakan toimitusjohtaja on käynyt Radio Suomessa puhumassa jäänmurtajista:

Yle Areena: Suomi on jäänmurtajien mahtimaa.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

Nyt kun vapusta on selvitty, voidaan tehdä taas viikottainen katsaus jäänmurtajia koskeviin tai aihetta sivuaviin artikkeleihin.

Valtioneuvosto on julkaissut tiedotteen, jonka mukaan Suomi tukee EU:n merikaapeleita koskevan toimintasuunnitelman tavoitteita. Tiedotteessa korostetaan, että Itämerellä tarvittaisiin erityisesti jääoloissa operoimaan kykenevää kalustoa. Periaatteessa tämä voisi tarkoittaa vaikka vaikkapa yhden monitoimimurtajan varustelua tähän tarkoitukseen.

Jenkkilässä "Sovittelulasku"-nimellä kulkeva lakialoite sisältää 14.6 miljardia dollaria uusien rannikkovartioston alusten hankintaan mukaan lukien kaksi raskasta ja kolme keskiraskasta "merijäänmurtajaa" sekä määrittelemättömän määrän jäänmurtajia Pohjois-Amerikan Isoillejärville.

Viimeviikkoisen tietopyynnön jälkeen Yhdysvaltain rannikkovartiosto on julkaissut toisen vastaavan kyselyn Isoillejärville tarkoitetuista "kotimaan jäänmurtajia". Työnimillä "DOMICE-Medium" ja "DOMICE-Light" kulkevat alukset ovat pituudeltaan 140 jalkaa (42.7 metriä) ja 65 jalkaa (19.8 metriä), ja niillä on tarkoitus korvata väylänhoitotöissä pienehköjä jäätämurtavia hinaajia. Kuitenkin nuo nykyiset 140-jalkaiset Bay-luokan hinaajat ovat itse asiassa teknisesti ennemminkin pieniä jäänmurtajia dieselsähköisine koneistoineen ja ilmapulputusjärjestelmineen. Aikataulu on jenkkimittapulla tiukahko: ensimmäinen laiva pitäisi saada vesille 24 kuukautta tilauksesta. Kaiken kaikkiaan tarkoitus olisi rakentaa 11 keskiraskasta ja 7 kevyttä alusta.

Ensimmäisen Polar Security Cutter -nimellä kulkevan raskaan polaarimurtajan rakentaminen on nyt virallisesti aloitettu. Tässäkin viestiketjussa kattavasti käsitelty projekti on vuosia aikataulustaan jäljessä ja reippaasti yli budjetin.

Pahasti ryssityn PSC-projektin yrityskaupassa "perinyttä" Bollingeria ei kuitenkaan voi syyttää itsevarmuuden puutteesta. Vastineena viimeviikkoiseen, myös liittolaismaiden telakat tavoittaneeseen tietopyyntöön on telakka liittoutunut Edison Chouest Offshore -varustamon kanssa ja julkistanut mahtipontisesti nimetyn Yhdistyneen Laivanrakennusallianssin (United Shipbuilding Alliance; USA), joka lupaa toimittaa kotimaassa rakennetun jäänmurtajan 33 kuukaudessa. Edison Chouest Offshorehan toimitti reilu vuosikymmen sitten Aiviq-nimisen jäätämurtavan ankkurinkäsittelyhinaaja-huoltoaluksen suhteellisen nopealla aikataululla tukemaan Shellin öljynporausta Alaskan pohjoisrannikolla. Alus on sittemmin siirtynyt rannikkovartiostolle ja tullaan ottamaan käyttöön uudella nimellä USCGC Storis ja sen erinäisiä vaiheita on käsitelty tässäkin viestiketjussa. Nyt julkistettu allianssi on selvästi vastine erityisesti suomalais- ja kanadalaistelakoille, joita on povattu uusien jenkkimurtajien rakentajaksi. Nähtäväksi jää, voittaako protektionismi vai järjen ääni...
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

#902
Lainaus käyttäjältä: Tuomas Romu - 09.04.2011, 13:14:36 ...assosioin "nelivedon" jostain syystä samaan kastiin kaasareiden ja työntötankokoneiden kanssa...

Kaikkea sitä on tullut nuorena väitettyä... :D

Aker Arctic: New icebreaker to be designed for Finland

No, ei sieltä "nelivetoa" tälläkään kertaa ole tulossa, mutta kolmesta tämän projektin puitteissa kehitettävästä jäänmurtajakonseptista kahdessa on Polariksen tapaan ruoripotkuri keulassa. Ja tulihan se ainut 70-luvun jälkeen rakennettu "nelivetokin" aikanaan suunniteltua venäläisille, joskin siihen tuli samaan syssyyn myös nelipyöräohjaus...
All information and details given in good faith but not guaranteed!