Vesiyhteyksien kehittämistä tukee myös EU:n ajama politiikka, jossa maakuljetuksia on pyritty saamaan vesille eri tavoin, joten mahdollisen uuden kanavan rakentamiseen voisi olla saatavissa merkittävästikin tukea. Eri asia on sitten se kuinka kriittisenä pisteenä harvaanasuttu Suomi nähdään kasvaneen rekkarallinsa kanssa. Jossain Ranskassa kun ongelma on vielä pahempi, kun rekkojen aiheuttamilla ruuhkilla saattaa olla pituutta niin paljon, että ruuhkat yhteen niputtamalla saataisiin Helsingistä Ouluun ulottuva autojono.
Lisäksi merivientimme merkittävimpiin kuuluvat yritykset eli paperifirmat UPM ja StoraEnso ovat molemmat viime vuosina pyrkineet keskittämään merisatamienkin kuljetuksia johonkin tiettyyn satamaan usean sataman sijasta, joten työnsarkaa löytyy myös siinä kuinka nämä firmat saataisiin käyttämään myös sisävesisatamia, kun merisatamienkin käyttöä karsittu.
Saimaan kanavan vuokraakin suurempi ongelma on mielestäni kuitenkin sen sulkujen liian pieni aluskoko, joten merikuljetuksissa hyvin tärkeää roolia pelaavaa roro- ja konttiliikennettä ei ole kannattavaa harjoittaa noin pienillä aluksilla. Uuden korvaavan kanavayhteyden tehtäisiin se sitten minne tahansa täytyisi olla suluiltaan huomattavasti nykyistä suurempi, jotta ainakin ympärivuotinen konttifeederlaivoilla ajaminen siinä onnistuisi.
Matkustajaliikenteen kehittymistä puolestaan ovat vaikeuttaneet venäläiset kaikin tavoin. Parin vuoden takainen viisumipakko oli näistä pahin, mutta myös sillä, että Saimaan kanavan liikenteen jatko on ollut vaakalaudalla, on ollut osuutensa. Muutama vuosi sittenhän Carelia Lines (joka silloin vielä operoi Carelian liikennettä) kertoi lehdessä, että kysyntää ja kiinnostusta isompaankin alukseen olisi, mutta kanavan tulevaisuuden epävarmuus estää uskalluksen investoida isompaan.
Sinäänsä se, että vesiliikenteen kustannuslaskelmat heittävät muiden laskelmista tieliikenteen eduksi, ei ole täälläpäin mitenkään yllättävää. Monen muunkin liikennemuodon kuin vesiliikenteen kohdalla kuulee samaa valitusta siitä kuinka tieliikennettä kehitetään (joskin mielestäni erittäin tehottomasti ja epäloogisesti) muiden liikennemuotojen kustannuksella...