maritimeforum.fi

Merenkulku => Matkustaja-autolautat => Aiheen aloitti: Mikko Salmela - 29.09.2021, 14:16:06

Otsikko: Turun Satama haaveilee säännöllisestä laivayhteydestä Puolaan
Kirjoitti: Mikko Salmela - 29.09.2021, 14:16:06
https://yle.fi/uutiset/3-12120651?fbclid=IwAR0wBA3iNfqe3qIFImJKWQ9wvl7SCpyUELp-nezxDGQYzMAj6uLz8ll9woo

Turun Satama haaveilee säännöllisestä laivayhteydestä Puolaan – keskustelut käynnissä

Turun Satama haluaa käynnistää säännöllisen laivayhteyden Puolaan. Turun Satama on keskustellut asiasta puolalaisen Gdynian sataman kanssa, jonka kanssa se solmi vuonna 2019 aiesopimuksen yhteistyöstä.

Sopimuksen tavoitteena on säännöllisen rahti- ja matkustajalaivaliikenteen avaaminen Turun ja Gdynian välille.

Turun Sataman toimitusjohtajan Erik Söderholmin mukaan molempien satamien toiveena on ollut yhteistyön nopea edistyminen, mutta koronapandemia on hidastanut suunnitelmien etenemistä. Tänä syksynä neuvotteluja on tarkoitus tiivistää.

–Yhteisenä tavoitteena on linjaliikenteen käynnistyminen viimeistään vuonna 2023, Söderholm kertoo Turun Sataman tiedotteessa.

Puolan pohjoisrannikolla sijaitseva Gdynia on yksi maan kolmesta suurimmasta satamasta. Viime vuosina satamassa on panostettu mittavasti sataman infrastruktuurin ja maayhteyksien kehittämiseen.

Vaihtoehto Via Balticalle

Söderholmin mukaan säännöllinen linjalaivayhteys Puolaan tukisi koko läntisen Suomen elinkeinoelämää. 24 tuntia kestävä laivamatka tarjoaisi Söderholmin mukaan kustannustehokkaan vaihtoehdon Via Baltican kautta kulkevalle reitille.

- Vahvassa talouskasvussa olevan Puolan lisäksi yhteys toimisi porttina Keski- ja Etelä-Euroopan markkinoille niin vientiä kuin tuontia ajatellen, Söderholm maalailee.

Turun Sataman operatiivisen johtajan Antti Pekanheimon mukaan lähtöjä Puolaan olisi näillä näkymin kaksi kertaa viikossa.

– Molemmat satamat ovat vahvasti sitoutuneet yhteistyöhön, joten tällä hetkellä ykkösasiana on oikean varustamokumppanin löytäminen, Pekanheimo sanoo tiedotteessa.
Otsikko: Vs: Turun Satama haaveilee säännöllisestä laivayhteydestä Puolaan
Kirjoitti: Harri Anukka - 30.09.2021, 20:29:31
Huhujen mukaan Tallink olisi myös kiinnostunut tuosta linjasta, ja varmaan Star olisi ihan hyvä laiva linjalle... ja vapaana kohta?
Mutta jää nähtäväksi mikä laiva ja varustamo sillä linjalla sitten (ehkä) aloittaa joskus...
Otsikko: Vs: Turun Satama haaveilee säännöllisestä laivayhteydestä Puolaan
Kirjoitti: Sven Liljeström - 30.09.2021, 20:57:47
Star olisi linjallle ainakin tarpeeksi nopea.
Tosin julkisuudessa olleiden tietojen mukaan vaikuttaa siltä, ettei haluta tehdä kuin
kaksi edestakaista matkaa viikossa, jolloin laiva olisi kummankin pään satamassa
koko päivän. Silloin hitaampikin alus riittää.
Mikä olisi laituripaikka Turussa?
Olen koko ajan itse puhunut Puolasta edullisena turistimaana. Finnlineshän yritti - voi
sanoa takavuosiana, mutta alukset olivat kai sopimattomia reitille.


Otsikko: Vs: Turun Satama haaveilee säännöllisestä laivayhteydestä Puolaan
Kirjoitti: Mikko Salmela - 30.09.2021, 23:00:30
Jos Tallink lopettaa Tukholma-Riika linjan kokonaan, olisiko Isabelle tai Romantika sopiva tälle reitille. Mites Amorella, kun Glory tulee ensi vuonna. Tai sitten Polferries. Sillähän on jo Gdańsk - Nynäshamn reitti. Voisiko tuota reittiä jatkaa Turkuun asti.
Otsikko: Vs: Turun Satama haaveilee säännöllisestä laivayhteydestä Puolaan
Kirjoitti: Tauno Hermola - 30.09.2021, 23:56:02
Vai riittäisikö joku ropax, ainakin alkuun? Siihen ainakin Finnlinesilla kai olisi sopivaa kalustoa?

Mitä ne Finnlinesin takavuosien sopimattomat alukset olivat?
Otsikko: Vs: Turun Satama haaveilee säännöllisestä laivayhteydestä Puolaan
Kirjoitti: Julius Kuronen - 01.10.2021, 00:48:45
Jos linjan avaa pitäisi olla matkustajille kiinnostava, mukava ja toimiva alus esimerkiksi ropax ei mene yleensä tuohon kategoriaan kuin lyhyillä reiteillä. Polferries sopisi ehkä muuten kun voisi olla hieman halvempi, mutta puuttuu sopiva ja vapaa alus. Tallinkilla ja Viking Linellä olisi aluksia esimerkiksi Star, mutta onko kannattavaa ja hinta pitäisi saada kohdalleen. Finnlinesillä olisi karumpaa kalustoa, mutta pitäisi myöskin päästä ilman ajoneuvoa olevat matkustajat ja esimerkiksi hyttipaikat voivat loppua kesken jos tulee ilman ajoneuvoa olevat matkustajat.
Ideana hyvä, mutta iIman ajoneuvoa olisi hyvä myös päästä kohtuu hintaan, vaihtoehto esimerkiksi lentämiselle.
Otsikko: Vs: Turun Satama haaveilee säännöllisestä laivayhteydestä Puolaan
Kirjoitti: Juhani Mehto - 01.10.2021, 09:16:33
Tällä linjalla olisi pakko olla myös rahtia, mielellään pitkäaikaisella sopimuksella, sillä pelkästään matkustajien avulla linja ei tule pysymään pystyssä todennäköisesti edes kesän korkeasesongin aikana. Turun ja Gdanskin välillä voi lentää Wizzairilla alkaen kymmenellä eurolla per suunta, joten kilpailu on kovaa.
Otsikko: Vs: Turun Satama haaveilee säännöllisestä laivayhteydestä Puolaan
Kirjoitti: Tauno Hermola - 01.10.2021, 14:12:08
Selvää on, että rahdilla on tässä merkittävä rooli, niinhän se on lähes kaikilla Suomen lauttayhteyksillä ja onhan se mainittu tuossa uutisessakin.

Jos nyt oikein muistan, Finnlinesin uusissa ropaxeissa on panostettu aikaisempaa enemmän myös matkustajien viihtyvyyteen; joku sen tyyppinen alus voisi hyvin sopia tällekin linjalle. Toki joku karumpi ropaxikin, jos painopiste on rahdissa.

Ilman ajoneuvoa olevien matkustajien ongelmat kai johtuvat enemmän satamasta (esim. Hangossa) kuin aluksista; uskoisin, että asia Turussa ja Gdyniassa on tai tulee olemaan kunnossa.   
Otsikko: Vs: Turun Satama haaveilee säännöllisestä laivayhteydestä Puolaan
Kirjoitti: Kalle Id - 01.10.2021, 14:18:53
Tämän tapaisella linjalla lienee selvää, että sitä operoitaisiin jonkinlaisella ropaxilla; nykyisistä Suomesta operoitavista matkustajalinjoista se rinnastuisi lähinnä Helsinki–Travemündeen ja jostain Romantikan kaltaisesta risteilylautasta on linjalle turha haaveilla.

Rahdin osalta kannattaa muistaa, että nykyisellään Finnlines ajaa kolme vuoroa Suomesta Puolaan viikossa ja Transfennica yhden. Ihan valtavasti kysyntää ei tunnu olevan, joten jos potentiaalinen matkustajaoperaattori on joku muu kuin jompi kumpi näistä niin merkisee se isoa kilpailun kiristymistä. Finnlines sinällään voisi olla looginenkin vaihtoehto, varsinkin kun 2023 uusien Naantalin-laivojen valmistuessa joko Finnswan tai Finnfellow vapautuisivat uudelle linjalle.
Otsikko: Vs: Turun Satama haaveilee säännöllisestä laivayhteydestä Puolaan
Kirjoitti: Tauno Hermola - 01.10.2021, 14:34:01
En rinnastaisi tuota Helsinki–Travemünde linjaan: Turku-Gdynia reitin pituus ja matka-aika on huomattavasti lyhyempi ja Gdansk/Gdynia/Sopot-alue on kyllä kiinnostava matkakohde.
Otsikko: Vs: Turun Satama haaveilee säännöllisestä laivayhteydestä Puolaan
Kirjoitti: Sven Liljeström - 01.10.2021, 15:09:58
Tauno kyseli ylempänä, että mitä tarkoitin "takavuosien laivoilla"?!
Sitä tulee sen ikäiseksi, että unohtaa yksityiskohdat, mutta eivätkö kaikki viisi Finnlinesin
italiatarta v. 2009 - ehkä vielä myöhemminkin - yhtä aikaa olleet linjalla H.ki - Gdynia - Travemünde -
(myöh. Rostock) Helsinki.
Kun isolla laivalla Gdyniassa poikettiin mennen tullen, ymmärsin, ettei ainakaan lastia riittänyt tarpeeksi.
Muistan silloin matkustaneeni molempiinkin suuntiin, jolloin automatkustajia joka tapauksessa oli,
autottomia en voinut seurata.
Otsikko: Vs: Turun Satama haaveilee säännöllisestä laivayhteydestä Puolaan
Kirjoitti: Mikko Salmela - 14.10.2021, 18:37:47
Tämmöistä laivaa MV Honfleur huhuillaan www.sjofart.net forumilla Turku-Gdynia välille. Operaattorina voisi toimisi Tallink, Polferries tai norjalaisesta varustamostakin puhutaan.

https://www.sjofart.net/viewtopic.php?t=1651&start=40

Otsikko: Vs: Turun Satama haaveilee säännöllisestä laivayhteydestä Puolaan
Kirjoitti: Tauno Hermola - 14.10.2021, 20:08:20
Onkohan tuolla ex. Honfleurilla minkäänlaista jääluokkaa?
Historialtaan alus tuntuu olevan jonkinlainen ADCC II ;D

https://en.wikipedia.org/wiki/MV_Honfleur (https://en.wikipedia.org/wiki/MV_Honfleur)
Otsikko: Vs: Turun Satama haaveilee säännöllisestä laivayhteydestä Puolaan
Kirjoitti: Tapio Väyrynen - 15.10.2021, 10:06:40
Kyllähän sitä tuollakin matkustaisi.

Mutta mitenkäs olisi Star, sehän vapautuu ensivuonna Tallinnan reitiltä.
Otsikko: Vs: Turun Satama haaveilee säännöllisestä laivayhteydestä Puolaan
Kirjoitti: Mikko-Oskari Koski - 16.10.2021, 01:16:37
Olennaisintahan on, kuka on operaattori. Eli kuka arvioi mahdollisten tukirahojen loputtua pystyvänsä tekemään tuolla linjalla rahdilla riittävän hyvää bisnestä. Matkustajathan ovat joka tapauksessa pelkkä lisäarvo, elleivät peräti lisäkulu. Kahden viikottaisen lähdön puitteissa aluksen ei tarvitse olla mitenkään erityisen nopea, eikä matkustajakapasiteetinkaan liene tarpeen olla paria-kolmeasataa suurempi.
Tallinkia on aika vaikea nähdä tällaisen liikenteen toimijana. Sen prioriteeteissä on nyt tärkeimpänä MyStarin lunastaminen ja yhden tai useamman nykyaluksen kaupaksi saaminen. Jotenkin tuntuu siltä, että Star olisi myytävien listalla hyvin korkealla, mutta aika epätodennäköistä olisi, että sille löytyisi ostajaa Puolasta, ja vielä epätodennäköisempää, että Tallink itse ryhtyisi tähän liikenteeseen. Ja siinäkin tapauksessa, jos se sen tekisi, taitaisi Staria todennäköisempi alus olla paremmin yön ylittävään liikenteeseen sopiva Atlantic Vision.
Grimaldi-ryhmä olisi aika paljon todennäköisempi toimija. Sillä olisi valmiina useampiakin mahdollisia aluksia, lähinnä joku Finnclipper-luokkalainen, eikä lipun vaihto Kyprokselle ja henkilöstön värvääminen itäisestä Euroopasta olisi heille mikään ongelma. Heillä olisi myös valmiiksi rahtiasiakkaita, joille Suomen sataman vaihto menisi ilmoitusasiana. Heillä olisi myös valmis satamapaikka Suomessa -ei tosin Turussa, vaan Naantalissa, mutta maailman mittapuussa katsottuna se on sama paikka.
Polferries ja Unitykin voisivat olla kiinnostuneita ainakin linjan mahdollisesti mukanaan tuomista tukirahoista. Polferries voisi jopa irrottaa Baltivian nykyisestä liikenteestään, periaatteessa kai Unitykin Galileuszin, mutta uutta Pomeraniaa tässä on turha odotella, vaikka puolalaisaluskin linjalle saataisiin. Itämeren ilopilleri oli aikanaan tyystin toisenlaisin painotuksin (lue:länsirahan keräysvalmiuksin) viritetty toimija, jonka rahdinkuljetuskyky oli vähäinen.

Sitten on tietysti sekin mahdollisuus, että linjasta innostuu joku muu kuin tässä mainitut. Kyllähän maailmassa varustamoja ja laivoja riittää... 8)
Otsikko: Vs: Turun Satama haaveilee säännöllisestä laivayhteydestä Puolaan
Kirjoitti: Kalle Id - 16.10.2021, 11:27:34
Honfleuria en jotenkin jaksa tuollaiselle linjalla uskoa, laiva on paljon enemmän päivälaiva kuin mitä Turun ja Puolan väliseen liikenteeseen tarvittaisiin. Honfleur saattaa kyllä Puolan liikenteeseen päätyä, mutta ennemmin Etelä-Ruotsin ja Puolan välisille linjoille. Suomen ja Puolan välille tarvitaan enemmän yön yli -liikenteeseen suunniteltu ropax; Mikko-Oskarin mainitsemat Atlantic Vision tai Finnclipper-luokkalaiset olisivat linjalle varsin passeleita.

Ja siinäkin M-O lienee oikeassa, että Tallinkia tuskin nähdään tuota linjaa yrittämässä ja sama pätee myös Vikingiin ja Eckeröön. Kaikilla kolmella kun on sama ongelma: ne ovat poikkeuksellisen riippuvaisia matkustajaliikenteestä ja tästä johtuen korona iski kaikkiin kolmeen pahemmin kuin lauttavarustamoihin Euroopassa keskimäärin. Grimaldi/Finnlinesin, Stenan ja DFDS:n kaltaiset enemmän rahtiin keskittyneet toimijat ovat selvinneet kriisistä erittäinkin hyvin ja jos liikennettä havitellaan alkavaksi ennen uuden Turun-terminaalin rakentamista melkein veikkaisin mahdollisen operaattorin linjalle löytyvän tästä kolmikosta. Tai sitten Polferries voisi tulla kysymykseen, mutta heillä ei ole laivaa mitä irrottaa uutta linjaa varten, kun taas mainitulle kolmelle suurelle ei tuottaisi suurta vaikeutta vapauttaa jostain laiva uuteen liikenteeseen – varsinkin kun kaikille on valmistumassa uutta tonnistoa, joka vapauttaisi olemassaolevia laivoja uusia reittiyrityksiä varten.
Otsikko: Vs: Turun Satama haaveilee säännöllisestä laivayhteydestä Puolaan
Kirjoitti: Mika Honkonen - 16.10.2021, 19:47:13
Tällainen oma heitto asiasta.

Miten tallink ja sailor sopisi reitille?
Sea wind sailorin tilalle?
Star sea windin tilalle?
Otsikko: Vs: Turun Satama haaveilee säännöllisestä laivayhteydestä Puolaan
Kirjoitti: Tauno Hermola - 16.10.2021, 21:44:30
Lainaus käyttäjältä: Mika Honkonen - 16.10.2021, 19:47:13
Miten tallink ja sailor sopisi reitille?

Olisiko vähän alimittainen, on puhuttu vähintään 2000 lastimetristä, Sailorissa on 1400 m. Matkustaja- ja hyttipaikkoja näyttää FoF:n mukaan olevan 119, ehkä se riittää?

Ålands Sjöfartin juttu aiheesta: https://www.sjofart.ax/nyheter/abo-vill-starta-trafik-till-polen/ (https://www.sjofart.ax/nyheter/abo-vill-starta-trafik-till-polen/)
Otsikko: Vs: Turun Satama haaveilee säännöllisestä laivayhteydestä Puolaan
Kirjoitti: Sven Liljeström - 17.10.2021, 11:45:26
Niin, lastimetrejä on Sailorissa sen muita sisaria vähemmän, koska ne lisähytit rakennettiin aikanaan sääkannelle.
Saksalaiset keksivät heti alkuun rakennuttaa Translubeca-sisareen yhden ylimääräisen hyttikerroksen.
Epäilen minäkin vähän Sailorin hyttipaikkojen riittävyyttä tähän liikenteeseen, koska usein kaikki paikat eivät edes
aina ole käytössä - käytännössä 30 kpl kahden hengen hyttiä.
Toivon tietenkin, että sopiva alus löytyy - ja kun löytyy, matkustan sillä heti! :D
Otsikko: Vs: Turun Satama haaveilee säännöllisestä laivayhteydestä Puolaan
Kirjoitti: Kalevi Lehto - 18.10.2021, 20:05:25
Ehkäpä tuo Sailor, tai joku samantapainen olisi kuitenkin hiukan liian rahtilaivamainen, jos tarkoitus on olla kiinnostava myös lomamatkustajan näkökulmasta. Vuorokauden laivamatka lienee aika pitkäveteinen jos ravintola- ja viihdetarjontaa edustaa  pelkkä kahvio.
Otsikko: Vs: Turun Satama haaveilee säännöllisestä laivayhteydestä Puolaan
Kirjoitti: Juhani Mehto - 19.10.2021, 12:22:19
Lainaus käyttäjältä:  Sven Liljeström - 17.10.2021, 11:45:26
Niin, lastimetrejä on Sailorissa sen muita sisaria vähemmän, koska ne lisähytit rakennettiin aikanaan sääkannelle.
Saksalaiset keksivät heti alkuun rakennuttaa Translubeca-sisareen yhden ylimääräisen hyttikerroksen.
Finnsailor ja Finnforest, sittemmin Antares, eivät edes suoranaisesti olleet Translubecan siskoja, sen verran suuria eroja oli näiden välillä (mm. Translubecassa 25 % suurempi bruttovetoisuus). Lisäksi Finnsailorin lisähytit rakennettiin kansirakennuksen ja korsteenien väliin, eikä sääkannelle.

Jos tämä linja aukeaa, voi hyvin olla, että siihen otetaan pelkkä roro-alus, korkeintaan ropax. Matkustajien rahoilla tuo linja ei kuitenkaan pysyisi mitenkään pystyssä. Kannattaa muistaa, että kauan toivottu Turku-Tallinna -linjakin lopetettiin kuukausia etuajassa vuonna 2020. Tosin tuo linja olisi silloin loppuvuonna loppunut koronarajoitusten takia joka tapauksessa, mutta eipä siitä ole enää ollut mitään puhettakaan.
Otsikko: Vs: Turun Satama haaveilee säännöllisestä laivayhteydestä Puolaan
Kirjoitti: Tauno Hermola - 19.10.2021, 14:07:58
Translubecassa on tosiaan "torppa" niin lyhyt, että lisätystä hyttikannesta huolimatta hyttipaikkoja on vain 84.
Otsikko: Vs: Turun Satama haaveilee säännöllisestä laivayhteydestä Puolaan
Kirjoitti: Sven Liljeström - 19.10.2021, 15:44:55
Anteeksi "suurpiirteisyyteni" näissä laiva-asioissa, täällä kannattaa selvästi tietää, eikä luulla.
Toisaalta olen vuosien varrella huomannut, etteivät nämä asiat aina ole edes konttoriväen tiedossa.
Molemmissa paateissa olen kyllä takavuosina matkustanut.
Otsikko: Vs: Turun Satama haaveilee säännöllisestä laivayhteydestä Puolaan
Kirjoitti: Kalevi Lehto - 19.10.2021, 21:18:01
Muistaakseni Turusta onkin joskus 1980-90 vaihteessa ollut lyhyen aikaa ro-ro yhteys Puolaan, olisiko ollut Gdanskiin tai Gdyniaan tällä aluksella. Ainakin niihin aikoihin lienen ottanut tämän kuvan.
http://ibb.co/ZThGH20
Otsikko: Vs: Turun Satama haaveilee säännöllisestä laivayhteydestä Puolaan
Kirjoitti: Sven Liljeström - 20.10.2021, 08:58:57
Aivan oikein, hra Lehto!

Olin kokonaan unohtanut tämän, vaikka vaimoni kanssa matkustin nimenomaan "Puckilla" Helsingistä
Gdyniaan autolla - olisiko ollut jopa niinkin myöhään kuin 1995?!
En usko erehtyväni, koska muistan, millä autolla matka tehtiin.
Matkoja ei sananmukaisesti markkinoitu yleisölle - tiesin vain paikan mistä kysyä.
Laivojen kunnosta ei siihen aikaan oikein huolehdittu, hyttien alkuperäiset Abloy-lukot lienevät
koettu hankaliksi ja olivat vuosien saatossa vaihdettu hakoihin.
Muistan matkalta muutaman muun yksityiskohdan miten turismiin Puolassa siihen maailmanaikaan
oli varauduttu.
Paikallista rahaa ei oikein tahtonut saada vaihdetuksi edes pankissa.
Inflaatio oli merkittävää ja mieleen on jäänyt kahden hengen ruokailu Szczecinissä,
joka maksoi 516.000 zl!
Puckhan oli entinen ahvenanmaalainen Granö, joka alkuun oli palvellut Suomi - Hampurilinjalla.
Näitä pääpiirteiltään samanlaisia "tusinarollareita" rakennettiin Suomessa ja Norjassa eri telakoilla
muistaakseni yhdeksän kpl.
Libyaankin Gaddafille meni kaksi kpl. Useimmat saavuttivat yli 30 vuoden iän.
Nythän on olemassa pidempiäkin alussarjoja.
Otsikko: Vs: Turun Satama haaveilee säännöllisestä laivayhteydestä Puolaan
Kirjoitti: Ilves Valta - 22.04.2023, 11:10:09
SMU:n nettisivuilla on julkaistu pitkä ja varsin hyvin kirjoitettu artikkeli Turku–Gdynia-linjan suunnitelmista: https://www.smu.fi/merimiesuutiset/puola-kiinnostaa-turun-ja-gdynian-valinen-laivalinja-etenee-valmista-jo-tana-vuonna/

Jutun mukaan "vakavasti otettava" operaattori on löytynyt, mutta sopivaa alusta haetaan vielä. Varustamo on "ulkomaalainen," mutta muuta siitä ei kerrota (kirjoittaja kysyy Turun sataman toimarilta suoraan onko varustamo Polferries, toimari ei myönnä eikä kiellä). Linja tarvitsisi selvitysten perusteella samantapaisen aluksen kuin Finnlinesin Star-luokan laivat, joten ihan helppo sopivan laivan löytäminen ei ole. Linjalle on suunnitteilla vähintään kaksi lähtöä viikossa.

Åbo Underrättelser taas uutisoi aiheesta maksumuurin takana: https://abounderrattelser.fi/i-basta-fall-borjar-fartygstrafiken-mellan-abo-och-gdynia-redan-i-ar-fartyg-fran-medelhavet-kan-bli-aktuellt/. Itse en ole päässyt ÅU:n juttua lukemaan, mutta minulle referoidun mukaan siinä kerrotaan neuvotteluja käytävän parhaillaan Välimerellä liikennöivän ropaxin hankkimisesta ja liikenteen voivan alkaa tämän vuoden syksyllä.