Tuoreimmat viestit

#91
Muu merenkulku / Vs: Jäätalvi 2023-2024
Viimeisin viesti käyttäjältä Aleksi Lindström - 29.03.2024, 17:14:39
Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 29.03.2024, 16:01:42 Ruotsissa Ymer on viime yöstä alkaen sahannut Karlsborgiin johtavaa väylää ja sen ympäristöä auki. Kun talven aikana Sjöfartsverket oli liian pahasta jäätilanteesta johtuen päättänyt sulkea Ruotsin pohjoisimman sataman talviliikenteeltä.

Erikoista ettei asiaa mainittu missään vaiheessa jääkartassa, Karlsborg suljettiin 5.3. (maksumuuri): https://nsd.se/nyheter/kalix/artikel/stopp-for-isbrytarna-da-tvingas-billerud-kora-gods-pa-e4/r2d1187j
#92
Muu merenkulku / Vs: Jäätalvi 2023-2024
Viimeisin viesti käyttäjältä Pekka Laakso - 29.03.2024, 16:01:42
Pitkänperjantain jäätiedotuksesta:

"Jäänmurtajat: Polaris ja Urho avustavat pohjoisella Perämerellä. Otso avustaa eteläisellä Perämerellä. Zeus avustaa Merenkurkussa. Calypso avustaa Suomenlahdella."

Sisun lisäksi myös Kontio on otettu ainakin hetkeksi syrjään jäänmurrosta, tosin Kokkolaan. Lieneekö syy ahtaajien lakossa ja pääsiäispyhissä? Nordica on todellakin tänään sammuttanut hailakkaanvärisen jäänmurtovalonsa ollessaan sitä ennen stand-by:nä laiturissa Kotkassa.

Ruotsissa Ymer on viime yöstä alkaen sahannut Karlsborgiin johtavaa väylää ja sen ympäristöä auki. Kun talven aikana Sjöfartsverket oli liian pahasta jäätilanteesta johtuen päättänyt sulkea Ruotsin pohjoisimman sataman talviliikenteeltä.

#94
Muu merenkulku / Vs: Jäätalvi 2023-2024
Viimeisin viesti käyttäjältä Pekka Laakso - 28.03.2024, 08:10:10
Lainaus käyttäjältä: Tuomas Romu - 28.03.2024, 07:40:58 Jäänmurtokausi päättyi Virossa:

Icebreaking season ends in Estonia

Jäänmurtokausi kesti Riianlahdella 104 päivää, jonka aikana EVA-316 avusti 207 kertaa. Suomenlahdella jäänmurtokausi kesti 60 päivää ja Botnicaa tarvittiin kolmasti. Jäätalvi oli Riianlahdella keskimääräinen ja Suomenlahdella helppo, koska tuuli painoi jäät Suomen rannikolle.
Nykyisessä maailmantilanteessa, melko härskiä käyttää Viron jäänmurtokaudesta kertovassa uutisessa venäläisen jäänmurtajan (Kapitan Dranitsyn) kuvaa artikkelin kuvituskuvana...
#95
Muu merenkulku / Vs: Jäätalvi 2023-2024
Viimeisin viesti käyttäjältä Tuomas Romu - 28.03.2024, 07:40:58
Jäänmurtokausi päättyi Virossa:

Icebreaking season ends in Estonia

Jäänmurtokausi kesti Riianlahdella 104 päivää, jonka aikana EVA-316 avusti 207 kertaa. Suomenlahdella jäänmurtokausi kesti 60 päivää ja Botnicaa tarvittiin kolmasti. Jäätalvi oli Riianlahdella keskimääräinen ja Suomenlahdella helppo, koska tuuli painoi jäät Suomen rannikolle.
#96
Muu merenkulku / Vs: Jäätalvi 2023-2024
Viimeisin viesti käyttäjältä Pekka Laakso - 27.03.2024, 22:00:12
Mahtaakohan lakon jatkuminen vaikuttaa jo jäänmurtajien toimintaan? Porttrafficin mukaan Sisu olisi jäämässä Raahen Lapaluotoon laituriin aina lakon tämänhetkiseen päättymiseen eli 8. huhtikuuta saakka.
#97
Muu merenkulku / Vs: Jäänmurtajat ja talvimeren...
Viimeisin viesti käyttäjältä Tuomas Romu - 27.03.2024, 21:29:30
Rapakon takana oppimiskäyrä on osoittautunut odotettua jyrkemmäksi ja ensimmäisen Polar Security Cutter -nimellä kulkevan raskaan polaarimurtajan "prototyyppilohkot" ovat edistyneet odotettua hitaammin:

gCaptain: Coast Guard Reports Limited Progress on Prototype Modules for Polar Security Cutter

Tarkoituksena oli rakentaa kahdeksan "harjoituskappaletta" joista jokaisen valmistaminen kestäisi noin neljä kuukautta. Yhdeksän kuukautta myöhemmin kolmen ensimmäisen prototyyppilohkon valmiusasteet ovat kuitenkin vain 42%, 27% ja 5%. Mikäli lohkot aikanaan hyväksytään, niitä tullaan käyttämän Polar Sentinel -nimen saavan sarjan ensimmäisen aluksen rakentamiseen. Yhteensä alus koostuu 85 lohkosta, joita telakka kutsuu "moduuleiksi".

Prototyyppilohkot eivät ole mikään amerikkalainen keksintö, vaikkei niitä suomalaisilta telakoilta normaalisti edellytetä. Jonkinlaista tyypillistä hankalaa paikkaa esittävän "harjoituskappaleen" tarkoitus on osoittaa, että telakan tuotantomenetelmät täyttävät eri tahojen edellyttämät laatustandardit. Jenkkimurtajien kohdalla ongelmana on runkorakenteissa käytettävä kylmäluja EQ47-erikoisteräs. Muualla vastaavaa prototyyppilohkoja voidaan edellyttää esimerkiksi silloin, kun telakka on rakentamassa niin sanottuja membraanityyppisiä nesteytetyn maakaasun varastotankkeja; tällöin tuotoksen tarkastaa asiakkaan ja luokituslaitoksen lisäksi myös tankkijärjestelmän toimittaja (ranskalainen GTT).

Jenkeillä on myös kokemusta telakan töppäilystä erikoisteräksien kanssa. 70-luvulla rakennettujen Polar Starin ja Polar Sean runkorakenne on tehty laivanrakentajan näkökulmasta varsin eksoottisista HY80- ja CGA537M-suurlujuusteräksistä, joiden hitsisaumoja jouduttiin rakennusvaiheessa korjailemaan. Teräslaatu on sen verran hankalaa käsiteltävää, että Yhdysvaltain rannikkovartiosto on välttänyt aukkojen leikkaamista alusten kylkiin niiden lähes 50-vuotisen elinkaaren aikana.
#98
Risteilijät / Vs: Uusi risteilijätilaus Meye...
Viimeisin viesti käyttäjältä Juhani Mehto - 27.03.2024, 11:24:54
Eilen Carnival tilasi vielä tälle sisaraluksen, jonka luovutus on vuonna 2028. Siitä tulee jo yhdestoista tämän luokan alus.

Meyer Werftin tiedote
#99
Matkustaja-autolautat / Vs: Tallinkin laivavuokrauksia
Viimeisin viesti käyttäjältä Juhani Mehto - 27.03.2024, 11:09:23
Atlantic Vision on nyt siirretty Kanadan lipulta Kyproksen rekisteriin.
#100
Muut alukset / Vs: Vesibussi Tampereen viimei...
Viimeisin viesti käyttäjältä Kimmo Rantanen - 26.03.2024, 22:00:19
Komea ja hyvä laiva tuo oli 80- ja 90-luvuilla kulkea Lempäälän kanavalla ja muualla alueen vesistöissä. Monet kerrat sillä mentiin Visavuoreen ja Starilla toiseen suuntaan. Harmillisesti joka kaupungissa riittää näitä edesvastuuttomia yrittäjiä, jotka ei ymmärrä miten suuret kustannukset vanhojen laivojen ylläpidosta syntyy ja kuinka sairaasti pitäisi tienata että homman saa kannattamaan. Kotkassakin on paljon kokemusta näistä hylätyistä ja uponneista vehkeistä.