Tallinkin alusten telakoinnit

Aloittaja Mikko-Oskari Koski, 26.02.2007, 15:49:57

« edellinen - seuraava »

Mikko-Oskari Koski

Tänä vuonna Tallinkin tonnistosta on telakalla käynyt jo Superfast VII (Koplissa) ja Victoria (Raumalla; http://www.fcbsweb.com/forum/index.php?topic=10255.0 ). Seuraavana vuorossa Faster IX, jonka telakointiajankohdaksi on ilmoitettu 16.-25.3. Paikka lienee Kopli?
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

jm667

No niin alointanpas ketjun Tallinkin alusten telakoinneista.

Tallinkin sivuilta kopioin tälläisen:

Star telakointi 06.01.2013
17.01.2013 pois liikenteestä Tal 21.30
liikenteeseen Tal 07.30
Missäköhän Star telakoidaan?
Tuo lieneen aivan rutiini telakointi vai olenko aivan väärässä?




(En ainakaan haulla löytänyt tälläistä aihetta,joten aloitan uuden.Siirtäkää oikeaan ketjuun,jos sellainen aihe jo on.)



Mikko Valli

Näkyy star olevan Rigassa telakalla.

jm667

Nyt on Tallinkin Shuttleista Superstarin vuoro mennä telakalle.

Tallinkin sivuilta:Superstar telakointi,pois liikenteestä Tallinna 7.2.2013 kello 23.30 ja liikenteeseen Tallinna 15.2.2013 kello 7.30.
Telakoidaankohan myös Superstar Riiassa niin kuin Star?

Juha Peräsaari

Näyttäis AIS,n mukaan olevan baltic prinsess just ny nauvon ja korppoon välis,saattaa ehtia gracen ja seawindin eteen

Tuomas Mäkelä

Tehdäänkös BP:lle Naantalissa isompikin remppa?

Pasi Laakso

Baltic Queen on parhaillaan menossa kohti Naantalia, jossa on telakalla 4.2. asti.

Timo Heikkinen

Naantalin sataman web-kamerasta bongattua: BP:n kylkeen on jo Silja line tekstit maalattu. http://www.naantali.fi/html/naantali_satama_kamera1.html

jm667

Lainaus käyttäjältä: Tuomas Mäkelä - 28.01.2013, 18:54:21
Tehdäänkös BP:lle Naantalissa isompikin remppa?

Silja Linen Facebook sivuilta:
Baltic Princess, kuten kaikki muutkin laivat, tulee telakoida noin kolmen vuoden välein.Baltic Princess Turun korjaustelakalla, jossa laivalle tehtiin huolto-, tarkastus- ja kunnostustöitä. Kuivatelakoinnin aikana tehtiin myös kaikki pohjan alla olevat huoltotyöt ja tarkastukset

Eli eivät mitää kummempaa tee.

Jussi Littunen

#9
Lainaus käyttäjältä: Tuomas Mäkelä - 28.01.2013, 18:54:21
Tehdäänkös BP:lle Naantalissa isompikin remppa?
Lainaus käyttäjältä: Juho Mylläri - 29.01.2013, 16:40:09
Silja Linen Facebook sivuilta:
Baltic Princess, kuten kaikki muutkin laivat, tulee telakoida noin kolmen vuoden välein.Baltic Princess Turun korjaustelakalla, jossa laivalle tehtiin huolto-, tarkastus- ja kunnostustöitä. Kuivatelakoinnin aikana tehtiin myös kaikki pohjan alla olevat huoltotyöt ja tarkastukset

Eli eivät mitää kummempaa tee.

Baltic Princessillä on lisäksi maalattu kylkiin Siljan logot, ja sisätiloissa ravintoloita ja baareja muutetaan. Toinen pubeista muuttuu vaatemyymäläksi, Gourmet-ravintola Happy Lobsteriksi ja venäläinen ravintola bistroksi. Lisäksi joitain matkustajahyttejä muutetaan miehistökäyttöön ja jäljelle jäävien tilojen nimiä muutetaan. Kyseessä on siis vastaava remontti kuin Galaxylle tehtiin v. 2008.

Baltic Queenistä ei minulla ole tietoa.

Tietääkö joku, nostetaanko Bp:n jäljellejäävien matkustajahyttien kapasiteettia samalla kun reilut sata hyttiä muuttuu miehistökäyttöön. Galaxyn reilut 2100 vuodepaikkaa kuulostaa todella pieneltä määrältä Turun iltalähtöön. Helppo tapa olisi lisätä kahden hengen hytteihin ylävuoteita.

Toni Ohvo

Lainaus käyttäjältä: Jussi Littunen - 29.01.2013, 18:48:19


Baltic Princessillä on lisäksi maalattu kylkiin Siljan logot, ja sisätiloissa ravintoloita ja baareja muutetaan. Toinen pubeista muuttuu vaatemyymäläksi, Gourmet-ravintola Happy Lobsteriksi ja venäläinen ravintola bistroksi. Lisäksi joitain matkustajahyttejä muutetaan miehistökäyttöön ja jäljelle jäävien tilojen nimiä muutetaan. Kyseessä on siis vastaava remontti kuin Galaxylle tehtiin v. 2008.

Baltic Queenistä ei minulla ole tietoa.

Tietääkö joku, nostetaanko Bp:n jäljellejäävien matkustajahyttien kapasiteettia samalla kun reilut sata hyttiä muuttuu miehistökäyttöön. Galaxyn reilut 2100 vuodepaikkaa kuulostaa todella pieneltä määrältä Turun iltalähtöön. Helppo tapa olisi lisätä kahden hengen hytteihin ylävuoteita.

Varmasti tämä lisäkauppa BP:llä palvelee sitten Turun matkailijoita. Olivathan jo useamman vuoden ajan tottuneen Europan runsaaseen kauppatarjontaan.

En löytänyt infoa, että säilyvätkö Starlight Palacen nimi ja Iskelmäbaari ennallaan?

Marko Manninen

Lainaus käyttäjältä: Jussi Littunen - 29.01.2013, 18:48:19
Tietääkö joku, nostetaanko Bp:n jäljellejäävien matkustajahyttien kapasiteettia samalla kun reilut sata hyttiä muuttuu miehistökäyttöön. Galaxyn reilut 2100 vuodepaikkaa kuulostaa todella pieneltä määrältä Turun iltalähtöön. Helppo tapa olisi lisätä kahden hengen hytteihin ylävuoteita.

Se tuskin olisi edes hommana kovin suuri. Pystyttäisiin varmasti tekemään viikolla, kun suljettaisiin kerrallaan yksi käytävä muutos töiden takia. Äkkiä laskettuna Galaxyssa on 28 E-, 264 B- ja 138 A-hyttiä. Ja jos jokaiseen laitettaisiin lisä vuoteet niin se tekisi 860 sänky paikkaa lisää. Se tekisi sänkyjä Galaxyyn 2999 paikkaa. En ole tarkemmin katsonut onko BP hytti jaot aivan samat. Mutta joka tapauksessa kahden hengen hyttejä on aivan liikaa. Sesonki aikana kuten pikkujoulujen tienoilla 4 hengen hytit tekee kovasti kauppaaa, kun ollaan paljon isoilla kaveri porukoilla liikenteessä.
Autolla menneet 1/2018->: Finnstar, Finnmaid, Finnlady, Stena Britannica, Finnswan, Finnclipper, Finnfellow, Finnpartner, Stena Superfast X, Tom Sawyer
Autolla tulevat 2018: Finnstar?, Finnmaid?, Finnlady?, Finnswan?
Risteily menneet 1/2017->: Galaxy, Baltic Prinses, Mariella, Stena Nautica, Stena Jutlantica
Risteily tulevat 2019: Viking Grace

Jani Nousiainen

Lainaus käyttäjältä: Marko Manninen - 30.01.2013, 00:34:54
Se tuskin olisi edes hommana kovin suuri. Pystyttäisiin varmasti tekemään viikolla, kun suljettaisiin kerrallaan yksi käytävä muutos töiden takia. Äkkiä laskettuna Galaxyssa on 28 E-, 264 B- ja 138 A-hyttiä. Ja jos jokaiseen laitettaisiin lisä vuoteet niin se tekisi 860 sänky paikkaa lisää. Se tekisi sänkyjä Galaxyyn 2999 paikkaa. En ole tarkemmin katsonut onko BP hytti jaot aivan samat. Mutta joka tapauksessa kahden hengen hyttejä on aivan liikaa. Sesonki aikana kuten pikkujoulujen tienoilla 4 hengen hytit tekee kovasti kauppaaa, kun ollaan paljon isoilla kaveri porukoilla liikenteessä.

Ei se vuodepaikkojen määrä ratkaise vaan hyttien määrä.  Harvoin hytit on oikeasti täynnä. Esimerkiksi Amorellalla olen mennyt hyttien osalta loppuunmyydyllä lähdöllä  alle 1400 matkustajaa kyydissä ja  sama on ollut muillakin. Enemmän  nykyisin matkustaa 1-2 henkeä hytissä .  Siitä syystä uudempiin laivoihin on tullut  paljon lisää 2 hengen hyttejä. Tyhjien vuoteiden kuljetus ei ole kovinkaan kannattava bisnes. 
Matkustajalaivat.com

Tulevaa: Viking XPRS 15-16.8 St. Ola 16.8 Ionis 16.8 Viking XPRS 18.8 Baltic Princess 19-20.8 VikingGrace 20-21.8

Timo Heikkinen

Katselin Siljalinen fb sivulta kuvia BP:stä Naantalin telakalla niin näköjään niin kuin joku jo toisessa ketjussa taisi pohtia tutkan lisäämisestä keulaan ja kyllä näköjään sellainen on ilmestyntyt. https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10151266712678099&set=pb.94452073098.-2207520000.1359527745&type=3&theater

Jussi Littunen

Lainaus käyttäjältä: Toni Ohvo - 29.01.2013, 22:04:52
En löytänyt infoa, että säilyvätkö Starlight Palacen nimi ja Iskelmäbaari ennallaan?

Siljan nettisivujen mukaan säilyvät.  Sen sijaan disco muuttuu Klubiksi ja jäljelle jäävä pubi Pubiksi.

Lainaus käyttäjältä: Jani Nousiainen - 30.01.2013, 08:28:08
Ei se vuodepaikkojen määrä ratkaise vaan hyttien määrä.  Harvoin hytit on oikeasti täynnä. Esimerkiksi Amorellalla olen mennyt hyttien osalta loppuunmyydyllä lähdöllä  alle 1400 matkustajaa kyydissä ja  sama on ollut muillakin. Enemmän  nykyisin matkustaa 1-2 henkeä hytissä. Siitä syystä uudempiin laivoihin on tullut  paljon lisää 2 hengen hyttejä. Tyhjien vuoteiden kuljetus ei ole kovinkaan kannattava bisnes. 

Toisaalta olen mennyt Europalla Turun iltalähdöillä joilla on ollut 2900 matkustajaa. Näitä lähtöjä on ollut sekä hiihtoloma-aikaan, että keskellä kesää. Minulla ei ole mitään tarkempaa tietoa näistä asioista, mutta tuntuu, että Turun-linjalla on enemmän tarvetta neljän hengen hytteihin kuin esimerkiksi Helsingissä. Turusta matkustaa kuitenkin paljon lapsiperheitä ja (talvi- ja pikkujouluaikaan) opiskelija- ja koululaisporukoita reitin lyhyyden vuoksi.

Olet siinä aivan oikeassa, että ylimääräiset sängyt ovat tietyissä tapauksissa epäkannattavia. Kahden hengen porukka voi yöpyä neljän hengen hyteissä, mutta tällöin jää kaksi sänkyä, joita ei voi myydä. Toisaalta luulen, että Turussa on enemmän tarvetta kahden hengen hyteille silloin, kun matkustajamäärät ovat vähäisempiä, sillä isompia hyttejä vaativat lapsiperheet ja bileporukat matkustavat sesonkiaikoina ja viikonloppuisin. Siksi laiva, jossa on kohtuullisessa määrässä hyttejä runsaasti vuodepaikkoja, tuntuisi Turkuun sopivalta. Tämän puolesta puhuu myös Viking Gracen hyttiratkaisu: "vain" 880 hytissä on yli 2800 vuodepaikkaa (vrt. Baltic Princessin nykyinen 927 hyttiä ja 2500 vuodepaikkaa). Jos kahden hengen hyttejä on paljon, niitä jää myymättä hiljaisempaan aikaan ja sesonkiaikaan kaikki matkustajat eivät "sovi" niihin. Baltic Princessillä olisi jopa suhteellisen helppo lisätä matkustajahyttien kapasiteettia, sillä miehistökäyttöön siirtyvistä hyteistä voisi siirtää yläsänkyjä matkustajahytteihin.