Cinderella Helsinkiin?

Aloittaja Timo Selkälä, 12.06.2013, 19:07:27

« edellinen - seuraava »

Timo Toivonen

Lainaus käyttäjältä: Sami Tikkanen - 14.06.2013, 17:11:14
Lisäksi, kuten aiemmin sanoin, ainakin vikingline.fi -sivulta saa tällä hetkellä varattua normaalisti XPRS:n matkoja tuollekin ajalle, toisin kuin vikingline.com/-.se osoitteista Cinderellan normaaleja risteilyjä.

Mutta näköjään XPRS:n päivä- ja miniristeilyt eivät ole tällä hetkellä varattavissa ensi vuodelle. Ainoastaan XPRS:n yöpymisen sisältävät päivä Tallinnassa -matkat löytyy vuodelle 2014...
"Tere tulemast Titanicule!"

Oiva Kettu

Lainaus käyttäjältä: Sami Tikkanen - 14.06.2013, 17:11:14
Itse en usko. Onhan ollut vähän puhetta että Viikkarin olis vähän tarkoitus testailla, olisko kunnon risteilijällä kysyntää/sopivuutta Tallinnan linjalla, joko täysin uudella tai itse Cinderellalla.
Lisäksi, kuten aiemmin sanoin, ainakin vikingline.fi -sivulta saa tällä hetkellä varattua normaalisti XPRS:n matkoja tuollekin ajalle, toisin kuin vikingline.com/-.se osoitteista Cinderellan normaaleja risteilyjä.

Minä en tiedä mutta spekuloin, uskon että kyseessä ei ole niinkään risteilykokeilu vaan jonkin telakointitarve ja tuottavampien asiakasryhmien haku hankalalle markkina ajalle. Vakiolinjan kuollut aika (pikkujouluperiodin jälkeen ja perhejuhlien aikaan kun luulisin et aika vähän noilla biletetään)   Itänaapurin uudenvuodenjuhlinta kyllä olisi pidempi sesonki kuin tuo ilmoitettu pariviikkoa 2014.

Joni Huopana

Eikös henkilöstötiedotteessa lukenut, että kokeillaan uusia mahdollisuuksia? Kokeilut on hyvä tehdä matalasesonkina. Jos toimii silloin, toimii vilkkaampinakin aikoina.

Petri Helenius

Lainaus käyttäjältä: Joni Huopana - 14.06.2013, 18:37:36
Eikös henkilöstötiedotteessa lukenut, että kokeillaan uusia mahdollisuuksia? Kokeilut on hyvä tehdä matalasesonkina. Jos toimii silloin, toimii vilkkaampinakin aikoina.


On myös julkisuudessa kerrottu

Tekninen johtaja Kari Mäkinen Viking Line Marine Operations -osastolta totesi Turun Sanomille, että Gracella maakaasu on osoittautunut odotettua kustannustehokkaammaksi ja toiminut laskettua paremmin. Varustamo joutuu tekemään viidelle alukselleen muutokset direktiivin velvoittamana.

http://www.kansanuutiset.fi/uutiset/kotimaa/2999356/kohta-voi-vikingin-tallinnan-laivakin-kulkea-lnglla





Janne Jokelainen

#19
Lainaus käyttäjältä: Petri Helenius - 14.06.2013, 19:01:05

On myös julkisuudessa kerrottu

Tekninen johtaja Kari Mäkinen Viking Line Marine Operations -osastolta totesi Turun Sanomille, että Gracella maakaasu on osoittautunut odotettua kustannustehokkaammaksi ja toiminut laskettua paremmin. Varustamo joutuu tekemään viidelle alukselleen muutokset direktiivin velvoittamana.

http://www.kansanuutiset.fi/uutiset/kotimaa/2999356/kohta-voi-vikingin-tallinnan-laivakin-kulkea-lnglla

Anteeksi OT.

Tuon maakaasun testaaminen/toteaminen kustannustehokkaammaksi kuin odotettu tuntuupi olevan aina yllätys kaikille.
Kukaan ei koskaan usko että polttoainekulut vähintään puolittuu (siis ainakin tieliikenteessä).

Koska olen tyhmä niin oletan että myös isoissa diesel (kevyt/raska polttoöljy) moottoreissa on puristus sytytys...jos näin niin miten gracen pannuissa tuo kaasu saadaan syttymään palotilassa? Laittamalla sekaan polttoöljyä sytykkeeksi vai onko omat sytytysjärjestelmät?

Nimim. kohta kolme vuotta CNG:llä maantiellä v8 romulla.
Kaikki mitä kirjoitan täällä on oman pään sisältä, tai huhu tietoa. Ei todennettua faktaa.

Kalle Keinonen

Tosiaan, öljyä käytetään sytyttämiseen. Sen kulutus on noin 1% luokkaa pienimmillään. Moottoreita käynnistäessä taas joudutaan hetken ajan (joitain minuutteja) käyttämään 100%:sti öljyä.

Valtteri Alander

Onko Turun-laivoissa sama juttu, kuin Helsingin-laivoissa, että moottorit täytyy käynnistää n.1h ennen lähtöä? Eli vaihtaa moottori paria. Tottakai Airistolla ajetaan 3:lla koneella, niinkuin myös Kihdin selällä. Ahvenanmerellä ajetaan kaikilla 4:llä.

Eerik Vilenius

Kuinkahan nopeasti Cinderella olisi mahdollista saada reitille pysyvästi, jos kokeilu osoittautuu menestyksekkääksi? Entä mikä on Tukholma - Maarianhamina-risteilyjen kohtalo? Onko Viking Line aikeissa ajaa Birkan kanssa kilpailevan ristelytoiminnan alas? Tuskin sentään asettavat Rosellaa kilpailemaan laadusta Birka Stockholmin kanssa. ;D

Jani Nousiainen

Tukholman  risteilyjen ylitarjonta, matalat lipunhinnat  ja kallis Ruotsalainen miehistö. Voi olla että  ei enää ole niin kannattavaa Tukholmasta operoida ja kokeillaan muita vaihtoehtoja.
Matkustajalaivat.com

Tulevaa: Viking XPRS 15-16.8 St. Ola 16.8 Ionis 16.8 Viking XPRS 18.8 Baltic Princess 19-20.8 VikingGrace 20-21.8

Oiva Kettu

Ja jos on katseet suunnattu osto / tilaus mappiin niin puhtaita risteilylaivoja on kaiketi enemmän tarjolla markkinoilla. uuden tilaaminen on taas lähes 3v prosessi ennen kui tulee avuksi pulaan.

Kalle Id

Muuta puhtaita risteilyaluksia jäävahvituksella taitaa olla olemassa täsmälleen kolme (joista vain yksi on tietääkseni edes potentiaalisesti myynnissä). Olemassaolevan risteilijän rungon jäävahvistaminen puolestaan on niin haastavaa, ettei se ole taloudellisesti järkevää.

Sami Tikkanen

#26
Lainaus käyttäjältä: Jussi Lampinen - 15.06.2013, 23:13:19
Käsittämättömiähän on noi Viking linen johdon liikkeet. Ja sitten vielä Cinderella rahdataan Hesan ja tallinnan välille vajaaksi kahdeksi kuukaudeksi. Vai onko Viking alakynnessä Birkaan nähden Sto - Mhq risteilyissä niin että laivalle pitää kokeilla jotain muuta reittiä välillä?

Tallinnan linjalla on ehkä tarvetta lisäkapasiteetille, Viking Line haluaa Silja Europalle ehkä kilpailijan tallistaan ja puntaroi näin asiaa mitä tehdään, ehkä laivaa on toivottu takaisin kotimaahansa,  Maarianhaminan risteilyt mahdollisesti alkavat olla saman laivan osalta hiipuneet kymmenessä vuodessa kaupungissa, jossa erilaisia merimatkavaihtoehtoja on kaikkiaan runsaasti. Hyttien hinnat ovat kenties niin alhaiset että laiva saadaan täyteen, mutta jos toisaalla se täyttyisi keskitason luokan hinnoillakin niin eiköhän se kannata, ja sitä, juuri sitä tässä nyt yhtiö saattaa haluta katsoa, jotta saavat kysymyksiinsä vastauksia ja näin ollen tekemään johtopäätöksiä siitä kannattaako Cinderellan reitti vaihtaa vai ei, ja pannaanko Gracelle pikkusisko alulle vai ei.

Kalle Keinonen

#27
Lainaus käyttäjältä: Sami Tikkanen - 16.06.2013, 01:10:22 ehkä laivaa on toivottu takaisin kotimaahansa
Laiva liikeennöi juuri tällä hetkellä kotimaansa ja kotilippumaansa väliä. Tästä kotoisammille vesille sitä ei saa millään.

Arto Papunen

Onkohan tuolla autokannen käytönkiellolla muuhun käyttötarkoitukseen olla vaikutusta siirtoon?  Vai onko tuostakaan kuulunut enempää, pitihän Vikingin valittaa päätöksestä, ainakin joskus luin raporttia kuinka autokannelle oli esim jonkinlaiset viinimessu-osastot saatua.

Marko Manninen

#29
Lainaus käyttäjältä: Arto Papunen - 18.06.2013, 20:17:15
Onkohan tuolla autokannen käytönkiellolla muuhun käyttötarkoitukseen olla vaikutusta siirtoon?
Tuskin on mitään suurempaa vaikutusta tällä asialla tähän.
Lainaus käyttäjältä: Jani Nousiainen - 15.06.2013, 15:41:10
Tukholman  risteilyjen ylitarjonta, matalat lipunhinnat  ja kallis Ruotsalainen miehistö. Voi olla että  ei enää ole niin kannattavaa Tukholmasta operoida ja kokeillaan muita vaihtoehtoja.
Ja jos muutenkin on hiljaista Ruotsin puolella tähän aikaan risteily, niin miksei koiteta kepillä jäätä miten risteily otetaan vastaa reitillä johon varmasti kuumeisesti etsitään laivaa.
Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 14.06.2013, 00:32:30
Puheet Kreisi II:n tilaamisesta Tukholman iltalähdölle voidaan taas kerran vaimentaa niihin monesti mainittuihin tylyihin totuuksiin mitä tulee Tukholman risteilijän ja Suomen tarvematkustusta ja päiväristeilyjä palvelevien konseptien heikkoon yhteensopivuuteen. Mutta jos Suomenlahden risteilyt lähtevät vetämään, voi tässä olla seuraavan uudisaluksen paikka, kenties kahdenkin.
Meinaatko, että Amorella ei palvele ruotsalaisten tarvematkustamista ollenkaan?  ;) En todellakaan näkisi järkeväksi tilata uutta LNG -laivaa Helsingin ja Tallinnan väliin esim. cruiseriksi. Syy on ilmeinen, siinä ei vaan saada hyötyä polttoaineesta siinä määrin mitä Amorellan seuraajalla saataisiin. Cinderella on Vikingin laivoista mitä parhain tälle reitille. Ilman suurempaa telakointia pystyy taistelemaan Europan kanssa tasaverisesti. Toivon kovasti, että tää kokeilu kantaa hedelmää tulevaisuuteen ja Cinderella saadaan takaisin vanhaan "kotisatamaan". Mitä Tukholman iltalähtöihin tulemista on. Heitän kaksi ideaa ja jos niitä ajatellaan kokonaistaloudellisesti niin kumpi on kannattavampi.

Vaihtoehto 1:
Amorella ja Cinderella kulkevat vanhoilla aikatuluilla reittejänsä. Tallinnan risteilyliikenteessä ei ole laivaa.
Vaihtoehto 2:
Amorellan ja Cinderellan liikenne on fuusioitu yhdeksi toimimaan Amorellan aikataululla ja laivana Grace II. Cinderella on asetettu Tallinnan risteilyliikenteeseen.

Mietittäviä asioita:
-Laivojen kotisatamat/miehistön tarve
-Polttoaine kustannukset
-uuden laivan velat
-Amorellan myynti
-Matkustaja kapasiteetin nousu/lasku
-Rahti kapasiteetin nousu

Oma veikkaukseni on vaihtoehto 2.
Autolla menneet 1/2018->: Finnstar, Finnmaid, Finnlady, Stena Britannica, Finnswan, Finnclipper, Finnfellow, Finnpartner, Stena Superfast X, Tom Sawyer
Autolla tulevat 2018: Finnstar?, Finnmaid?, Finnlady?, Finnswan?
Risteily menneet 1/2017->: Galaxy, Baltic Prinses, Mariella, Stena Nautica, Stena Jutlantica
Risteily tulevat 2019: Viking Grace