Cinderella Helsinkiin?

Aloittaja Timo Selkälä, 12.06.2013, 19:07:27

« edellinen - seuraava »

Pasi Salo

Ja Amorellalle löytyy ostaja nopeasti Tallinkista.  :P
Tulossa 2011:  m/s Nordlandia 3.11, m/s Silja Symphony 9.12, m/s Baltic Princess 31.12

Kalevi Lehto

Lainaus käyttäjältä: Pasi Salo - 19.06.2013, 15:46:49
Ja Amorellalle löytyy ostaja nopeasti Tallinkista.  :P
Ja nimeksi tietenkin Amorelle...
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

Jani Nousiainen

Kunhan ensin näette sen ihmeen  että Viking tilaa lisää ;)
Matkustajalaivat.com

Tulevaa: Viking XPRS 15-16.8 St. Ola 16.8 Ionis 16.8 Viking XPRS 18.8 Baltic Princess 19-20.8 VikingGrace 20-21.8

Joonas Kortelainen

Ruotsista kuuluu todellakin sellaista huhua, että vuorokauden risteilyjen markkina alkaa hiipua entisestään ja samaan aikaan vuosi 2015 kalliiden investointien kanssa on ovella. Silloin lienee järkevää siirtää Cinderella sellaiseen liikenteeseen, jossa se tienaa muutostöiden hinnat tai marinedieselin takaisin. Käytännössä varmaankin Helsinki-Tallinna, aivan kuten Tallink teki Europan kanssa.

Amorella olisi helpointa korvata pidennetyllä XPRS:llä, ajaa MHQ-risteilyt kokonaan alas ja tilata uusi pikalautta Helsingin ja Tallinnan välille Cinderellan pariksi, miksei ajaa Amolla Tallinnaan Isabellalle kaavailtua aikataulua siihen asti. Myös Maire ja Gabbe pitää korvata jollain aikataululla, mutta muita on varmasti helpompi liikutella, sillä näille taas pitäisi löytää se ostaja ja samalla on varmaan epäselvää, minkälainen alus pääkaupunkien välille tulisi tilata.

Riku Erkoma

eikö ''sinderella'' ois hyvä hel-sto laiva. siellä kun on paljon rahtitilaa ja tetääkseni muutenkin hieno.

Sami Tikkanen

#35
Lainaus käyttäjältä: Joonas Kortelainen - 22.06.2013, 13:13:37
Ruotsista kuuluu todellakin sellaista huhua, että vuorokauden risteilyjen markkina alkaa hiipua entisestään ja samaan aikaan vuosi 2015 kalliiden investointien kanssa on ovella.
Varmasti kuuluu. Myös Cinderellan varauskalenteria vilkuilemalla voi huomata ettei alus ole siellä enää missään suuressa suosiossa, edes kesälläkään. Vielä viime joulukuun lauantailähtö myytiin loppuun kuukausi ennen risteilyä, mutta varmaan pikkujouluaika sekä tähtiartisti E-Type veti. Ja voihan olla, että kiinnostus 21,5h risteilyjä kohtaan on vielä tänä vuonna hiipunut lisää..

Eli Helsinkiin vaan, Tallinna tai Tukholma, niin asiakasmäärät noussevat.
Oma toive olis jokin sellainen ratkaisu, että kesällä reitti olis Hel-Sto, kun sitä tekee vähän pidemmän risteilyn mieluummin kun aikaa on ja merimatkan aika on tarpeeksi pitkä, kun kannellakin ihmiset oleilee.
Syksystä kevääseen taas reitti ois Hel-Tal, koska yleensä aika ei anna myöten yhtä yötä pidempiin risteilyihin, eikä merimatkan lyhyyskään haittaa pimeällä ja pääsee ostamaan halvempia juomia.

Gabriella ajaisi syksystä kevääseen nykyistä reittiään, kesällä puolestaan Tallinnan risteilyjä.

Arto Papunen

#36
Eksyin myös katsomaan noita varaustilanteita, aika hiljaista tuntuu olevan. Outoa että Amorellakin tuntuu olevan tiettyinä lähtöinä jo useammin tietyt hytit jo myytynä loppuun. Ja että Amorellan Q4 hytti maksaisi 900 SEK sen sijaan launtaiehtoonakin saa Cinderellalle A4 hytin 720 SEK hintaan. Toisaalta hinnoittelu perustua että Cinderellalle tulisi väkeä, näyttäisi pikaisesti laskemalla olla Suomen puolella halvempaa tulla Amorellalle. Vaikka toki olen ollut siinä uskossa että huonompi aikataulu niin olisi Amon risteilyt olleet halvempia Ruotsista.

Olkoonkin, että autokansi on nyt mitä on, näen järkevämmäksi Isabellalle suunnitellun aikataulun, jos ei matkustajia päästetä maihin, niin on ihan turhaa maata Tallinnan satamassa sen sijaan että tekisi toisen Hesan käynnin. Toki jos saadaan laiva täyteen pelkistä risteilijöistä niin se en pane hanttiin jos toinen veto jää tekemättä mutta en usko että se Helsingistäkään läheskään niin täynnä on että reittimatkustajia ei mahtuisi sekaan. Toki varmaan saadaan loppuunmyytyä tuohon joulukuun risteilyihin.

Ilpo Kuivanen

Lainaus käyttäjältä: Joonas Kortelainen - 22.06.2013, 13:13:37
Amorella olisi helpointa korvata pidennetyllä XPRS:llä, ajaa MHQ-risteilyt kokonaan alas ja tilata uusi pikalautta Helsingin ja Tallinnan välille Cinderellan pariksi, miksei ajaa Amolla Tallinnaan Isabellalle kaavailtua aikataulua siihen asti.

Miksi XPRS:ää pitäisi pidentää, että se kelpaisi Amorellan korvaajaksi? Senkö takia, että sen hyttikapasiteetti on n. puolet Amorellasta? Muutenhan siinä on 100 metriä enemmän lastikaistaa ja sama matkustajakapasiteetti?

Eerik Vilenius

Viking Linenhän piti ilmoittaa Grace 2:n mahdollisesta tilauksesta kesän jälkeen. Luulen, että valmistuessaan tuo laiva korvaa Amorellan Turun-linjalla, eikä Cinderellalle ainakaan sen jälkeen ole käyttöä. Mutta entäpä aika ennen G2:n valmistumista? Ajetaanko Amorellaa Turun-linjalla siihen saakka ilman, että Cinttu tekisi ristelyitä Tukholmasta?

Marko Manninen

Lainaus käyttäjältä: Riku Erkoma - 22.06.2013, 13:31:43
eikö ''sinderella'' ois hyvä hel-sto laiva. siellä kun on paljon rahtitilaa ja tetääkseni muutenkin hieno.
Cinderellalla nimenomaan EI ole rahtitilaa. Rosellan jälkeen surkein rahtikansi, jollei käytössä surkein.
Lainaus käyttäjältä: Ilpo Kuivanen - 24.06.2013, 11:11:28
Miksi XPRS:ää pitäisi pidentää, että se kelpaisi Amorellan korvaajaksi? Senkö takia, että sen hyttikapasiteetti on n. puolet Amorellasta? Muutenhan siinä on 100 metriä enemmän lastikaistaa ja sama matkustajakapasiteetti?
Jos XPRS tulisi Gracen pariksi tai jäisikin Tallinnan liikenteeseen. Metreistä rahtikannelle ei ole haittaa kummallakaan linjalla. Ruotsin välille hyttejä pitäisi saada ehdottomasti lisää. Tallinnan liikenteeseen niillä ei ole niin paljon merkitystä. Istumapaikat on se suurempi tarve. Välillä tuntuu, että XPRS ei tarvitsisi olla luin max. 2300 matkustajaa.

Cinderella telakoituna ja XPRS pidennettynä ja muutettuna LNG laivaksi Tallinnan linjallle ja Grace pikku siskon kanssa hoitamaan Turun ja Tukholman väliä. Vikingillä ei varmasti ole paukkuja pitää kahta laivaa Tukholman illassa 2015 vuodesta eteenpäin. Ja Rosellankin liikenne voi olla vaakalaudalla sen jälkeen, jos kesän voitot ei kata talven tappioita. Polttoainekustannukset nousevat tai tarvitaan suuret investoinnit lievittämään niitä. Onko parempi puhaltaa peli poikki??
Autolla menneet 1/2018->: Finnstar, Finnmaid, Finnlady, Stena Britannica, Finnswan, Finnclipper, Finnfellow, Finnpartner, Stena Superfast X, Tom Sawyer
Autolla tulevat 2018: Finnstar?, Finnmaid?, Finnlady?, Finnswan?
Risteily menneet 1/2017->: Galaxy, Baltic Prinses, Mariella, Stena Nautica, Stena Jutlantica
Risteily tulevat 2019: Viking Grace

Arto Papunen

Ai että pelkkä Gracen pikkusisko Tukholman iltaan? Eli Viking ei tarjoaisi mitään kunnon risteilyjä ruotsin markkinoilla enää? Kyllä kai se Gracen sisaralus olisi jos Cinderella jäisi pois.

Toisaalta jos Cinderellalla menee huonosti niin miten menee Birkan risteilyliikenteellä? Herää kysymys että kannattaisiko Birkan/Eckerön ja Vikingin yhteistyö?

Kalle Id

Lainaus käyttäjältä: Arto Papunen - 24.06.2013, 16:10:19
Toisaalta jos Cinderellalla menee huonosti niin miten menee Birkan risteilyliikenteellä? Herää kysymys että kannattaisiko Birkan/Eckerön ja Vikingin yhteistyö?
Varmasti kannattaisi, mutta ei mene ikipäivänä läpi kilpailuviranomaisista.

Juha-Matti Keto-Tokoi

Lainaus käyttäjältä: Riku Erkoma - 22.06.2013, 13:31:43
eikö ''sinderella'' ois hyvä hel-sto laiva. siellä kun on paljon rahtitilaa ja tetääkseni muutenkin hieno.

Hieno ja hieno, miten sen nyt ottaa. Kyllä kunnon remppa olis paikallaan, ajan hammas on puraissut kohtalaisella kädellä. Puitteet kyllä on kohillaan ja mahdollisuuksia edelleen on, pinnat täytyisi uudistaa. Eipä sinne autokannelle ajettu läheskään sellaista pokaa mitä Amorellaan normisti Turun päässä, tietty oli kyllä muutenkin hiljanen aamu mitä rahtiin ja autoihin tulee. Matkustajia kyllä riitti.

Tuomas Mäkelä

Cinderellaankin voisi sopia Gracen ja Amorellan tapaan aaltokuviot kylkiin.

Marko Manninen

Lainaus käyttäjältä: Arto Papunen - 24.06.2013, 16:10:19
Ai että pelkkä Gracen pikkusisko Tukholman iltaan? Eli Viking ei tarjoaisi mitään kunnon risteilyjä ruotsin markkinoilla enää? Kyllä kai se Gracen sisaralus olisi jos Cinderella jäisi pois.

Toisaalta jos Cinderellalla menee huonosti niin miten menee Birkan risteilyliikenteellä? Herää kysymys että kannattaisiko Birkan/Eckerön ja Vikingin yhteistyö?
Itse pidän tätä kaikista kustannustehokkoimpana järjestelynä. Cinderellan risteilyjen hiipuminen ja huhut samoista huolista Birkalla. Galaxyn risteilyt on myöskin tyhjää ammollaan. Vaikka kilpailuviranomaiset hyväksyisivät Birkan ja Vikingin yhtälön, niin he ei itse hyväksy sitä kovinkaan helposti.
Lainaus käyttäjältä: Tuomas Mäkelä - 24.06.2013, 18:02:04
Cinderellaankin voisi sopia Gracen ja Amorellan tapaan aaltokuviot kylkiin.
Cinderella olisi aivan loistava Grace maisissa maalauksissa.
Autolla menneet 1/2018->: Finnstar, Finnmaid, Finnlady, Stena Britannica, Finnswan, Finnclipper, Finnfellow, Finnpartner, Stena Superfast X, Tom Sawyer
Autolla tulevat 2018: Finnstar?, Finnmaid?, Finnlady?, Finnswan?
Risteily menneet 1/2017->: Galaxy, Baltic Prinses, Mariella, Stena Nautica, Stena Jutlantica
Risteily tulevat 2019: Viking Grace