Viking Line muuttaa kurssiaan

Aloittaja Timo Selkälä, 16.02.2011, 14:02:34

« edellinen - seuraava »

Kimmo Rantanen

#690
On Cinderellasta ulosajovideo samalla Youtube-kanavalla, mutta Tallinnasta. Tukholman Stadsgårdenissa olen ajanut kymmenisen vuotta sitten idän kautta pitkään tunneliin, josta kohti Helsingborgia ja samoina vuosina Nynäshamniin. Olen ajanut myös Slussenin kautta kohti Norrmalmia, mutta Slussen on varmasti muuttunut remontin jälkeen.

https://www.youtube.com/watch?v=nWm07LhAcWY&t=12s


Kimmo Rantanen

Lainaus käyttäjältä: Harri Anttila - 10.08.2023, 20:04:38 Ja sitten spekulaatioihin.

Mitä ja kuinkapaljon Cinderellalle isompia remontteja mahdollisesti tullaan tekemään ja onko se sen tarpeessakaan !??
Paljon puhutulle autokannelle ei liene paljon tehtävissä !?

Entä mikä on Birka Stockholmin tilanne ja mahdollinen Uusi nimi !??

"Viking Linen toimitusjohtaja Jan Hansesin mukaan Cinderellalle aiotaan tehdä suuri uudistus ennen kuin laiva siirtyy Helsingin linjalle.

– Erittäin mittava telakointi. Varsinkin hyttiosastot täytyy nyt saattaa tasoon mikä on verrattavissa uusiin laivoihimme, Hanses kommentoi MTV Uutisille."

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/sami-kosken-risteilyinto-lahti-lapasesta-reissuja-takana-yli-400-silja-hylje-koristaa-ihoa-ja-entiset-hyttivalot-omaa-makuuhuonetta/8764650?fbclid=IwAR0Nay1X8cY_yZHx55DSeu7oBvGpvSo3LOBgvM8kh8PKf5xlqqggRwTk1VA#gs.4xfj4k

Ilves Valta

Myös tämä osio Hansesin haastattelusta on kiinnostavaa luettavaa tämän ketjun aiheeseen liittyen:

"Toimitusjohtaja Jan Hansesin mukaan Helsingin linja on seuraava uudistuskohde, johon yhtiön on suunnattava kiinnostuksensa.

Hansesin mukaan Gabriellalla ja Cinderellalla olisi käyttöikää kymmenenkin vuotta, mutta kysymys on myös siitä, miten polttoainekustannukset ja polttoainevalikoima muuttuvat tulevaisuudessa,

– Ei ole järkevää tehdä uudistuksia niille laivoille, jotka ovat kuitenkin niin vanhoja, toimitusjohtaja arvioi tulevaa."

Herää tietenkin kysymys, että mitä linjalle ollaan sitten realistisesti tulevaisuudessa tekemässä?

Kimmo Rantanen

#694
Lainaus käyttäjältä: Ilves Valta - 27.08.2023, 13:30:23 Myös tämä osio Hansesin haastattelusta on kiinnostavaa luettavaa tämän ketjun aiheeseen liittyen:

"Toimitusjohtaja Jan Hansesin mukaan Helsingin linja on seuraava uudistuskohde, johon yhtiön on suunnattava kiinnostuksensa.

Hansesin mukaan Gabriellalla ja Cinderellalla olisi käyttöikää kymmenenkin vuotta, mutta kysymys on myös siitä, miten polttoainekustannukset ja polttoainevalikoima muuttuvat tulevaisuudessa,

– Ei ole järkevää tehdä uudistuksia niille laivoille, jotka ovat kuitenkin niin vanhoja, toimitusjohtaja arvioi tulevaa."

Herää tietenkin kysymys, että mitä linjalle ollaan sitten realistisesti tulevaisuudessa tekemässä?


Hansesin sanoin: "Kysymys on myös siitä, miten polttoainekustannukset ja polttoainevalikoima muuttuvat tulevaisuudessa". Kukaan ei oikein voi ennustaa nykyisessä maailmantilanteessa esim. viiden vuoden päähän mikä on järkevää. Onko silloin järkevää tilata isoa risteilylauttaa vai lopettaa linja vai tilata siihen maailmantilanteeseen sopiva lautta järkevämmällä koneistolla. LNG? Biopolttoaineet? Vety? Vai ostetaanko Maarianhaminan satamassa seisonutta kalustoa lisää liikenteeseen eli kunnostetaanko Pommernista purjeristeilylaiva? Vai olisiko vuosien päästä järkevää siirtää Grace ja Glory lillumaan eläkelinjalle Helsinkiin ja hankkia Turkuun Finnlinesin tapaan rahtipainotteisempaa kalustoa. Gabriella ja Cinderella toimii tuossa vielä hyvin kunnostettuina useamman vuoden ellei joku italialainen varustaja vieraile Ahvenanmaalla riittävän setelitukon kanssa. Jokatapauksessa vaikeaa on ennustaminen esim. viiden-kymmenen vuoden päähän mikä on järkevää.

Harri Anttila

Mielenkiintoisia ja monimutkaisiakin ajatuksia.

Mutta äkkiseltään ajatus siitä että Grace ja Glory aikanaan siirrettäisiin Helsinkiin ja Turun linjalle kehiteltäisiin enemmän rahtipainotteisia uudisrakenteita -kuulostaa jopa järkevältä.
Vaikka niin kävisikin, -on vaikea kuvitella ainakaan vielä, -että Turun risteilypainoitteisesta alustyypistä ihan noinvain luovuttaisiin. 

Finnlinesin uusi kalusto kun ei ole kuitenkaan massamarkkinoille tehty eikä ole viemässä sitä asiakasryhmää keneltään, enempikin tuomassa hieman erilaisen vaihtoehdon paremmin esiin.

Kaikkihan on todellakin arvailua ja mailmanmenoa on vaikea ennustaa.
Mutta mielenkiintoista.....


Ilves Valta

Lainaus käyttäjältä: Harri Anttila - 28.08.2023, 04:05:32 Mutta äkkiseltään ajatus siitä että Grace ja Glory aikanaan siirrettäisiin Helsinkiin ja Turun linjalle kehiteltäisiin enemmän rahtipainotteisia uudisrakenteita -kuulostaa jopa järkevältä.
Vaikka niin kävisikin, -on vaikea kuvitella ainakaan vielä, -että Turun risteilypainoitteisesta alustyypistä ihan noinvain luovuttaisiin. 

Finnlinesin uusi kalusto kun ei ole kuitenkaan massamarkkinoille tehty eikä ole viemässä sitä asiakasryhmää keneltään, enempikin tuomassa hieman erilaisen vaihtoehdon paremmin esiin.
Itse näkisin niin, että Vikingin mahdolliset rahtipainotteisemmat laivat eivät olisi samanlaisia kuin Finnlinesin tulevat Supertähdet, vaan enemmän Grace/Gloryn ja niiden välimuoto. Säilytettäisiin risteilyaspekti nykyaluksista, mutta kasvatettaisiin rahtitilaa tupla-rahtikansilla.

Helsingin-linjan osalta olisi toki todella makeeta jos sille saataisiin uudisrakenteet – varsinkin jos ne olisivat yhtä tajunnanräjäyttävät kuin uusi Cinderella oli joskus 6–7-vuotiaalle itselleni – mutta realistisesti ajatellen tämä tuskin on mahdollista, ellei liikenteessä tapahdu jotain todella yllättäviä muutoksia. Toisaalta jos Turkuun valmistuu uusi laivakaksikko joskus noin 10 vuoden kuluttua, olisivat Grace ja Glory jo ehtineet maksaa itsensä hyvin takaisin Turun-linjalla, mutta olisivat edelleen parannus Helsinkiin.

Yksi asia joka pitää toki muistaa on se, että kymmenen vuotta ei ole laivanrakennuksessa mikään valtavan pitkä aika. Jos halutaan, että 2033 on valmiina kaksi uutta laivaa, niitä pitää alkaa pian tosissaan suunnittelemaan – varsinkin jos (tai Vikingin tapauksessa kun) tilaus halutaan laittaa sisään hetkellä jolloin laivat saa mahdollisimman halvalla.

Kai Heino

#697
Turku-Tukholma on ollut Viikkarin ykkönen kassavarannon tuojana pitkän aikaa. Tuplamäärä ylimenijöitä, 23 h-risteilymatkustajia ja oolannin piknikkajia vuorokaudessa Helsingin linjaan verrattuna. Sesonkina tuo on selvä etu. Hiljaisina päivinä taas on hyvä, kun laivalle saapunut on mahdollisimman pitkään käyttämässä laivan osin maksullisia palveluja. Minkä varaan halutaan tulevaisuutta suunnata.
Luonto suosii turhanpäiväistä kokeilijaa.

Petteri Lyysaari

Viking Grace päätti muuttaa kurssiaan siten, että jääkin tänään rantaan automaatiojärjestelmän häiriön takia eli tämän illan lähtö peruttu.

Tuomas Romu

Kysynpä tässä ketjussa, koska en parempaakaan keksi.

Autolautat ovat minulle pintaa syvemmältä varsin vieraita kapistuksia, joten en ole pysynyt kärryillä kaikista kehityskuluista. Amorellan telakan yleisjärjestelykuvassa on 2. kannen hyttiosaston ja konehuoneen välissä yhteisvessoin varustettu avoin "punkkaosasto" nimellä "Coushettes".

Mikä tämän tarina on ja mitä sille kuuluu nykyään?
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Sven Liljeström

Minäpä neuvon, Tuomas.
Tuo lienee ranskalainen ilmaisu - makuupaikka junassa - mutta voidaan melkein puhua pienistä
ovettomista "makuusaleista" verhon takana kerrossängyin.
Olen törmännyt niihin matkustamiseni alkuvaiheissa 1960-lopulla vanhassa Finnhansassa.
Silloin vielä saatettiin matkustaa Saksaan saakka "kansipaikoilla", koska matkustaminen yli-
päätään oli kalliinpuoleista. Näissä nyt kuitenkin sai paremmin nukuttua, kuin cafeterian
penkeillä tai jossain portaan alla.
Saattaa niitä vielä Välimerellä, Kreikan saaristossa - tms. olla käytössä.

Veikko Ahola

Lainaus käyttäjältä: Tuomas Romu - 07.09.2023, 22:30:23 Kysynpä tässä ketjussa, koska en parempaakaan keksi.

Autolautat ovat minulle pintaa syvemmältä varsin vieraita kapistuksia, joten en ole pysynyt kärryillä kaikista kehityskuluista. Amorellan telakan yleisjärjestelykuvassa on 2. kannen hyttiosaston ja konehuoneen välissä yhteisvessoin varustettu avoin "punkkaosasto" nimellä "Coushettes".

Mikä tämän tarina on ja mitä sille kuuluu nykyään?

Mielenkiintoinen huomio! Alueella oli vessattomia ja hyvin pelkistetysti sisustettuja neljän hengen "säästöhyttejä", joissa matkustajan piti itse sijata vuoteensa. Jos oletettavasti katsomme samaa GA-kuvaa, niin hytit ainakin suunnilleen noudattivat samaa järjestystä, mutta ne olivat ihan ovellisissa hyteissä.

Ilmeisesti Amorellaan ei ole toistaiseksi tehty samanlaista 2-kannen hyttiosaston konversiota henkilöautokanneksi kuin Mariellaan, joten hytit lienevät edelleen paikallaan.


Ilves Valta

Komppaan Veikkoa, couchettet lienevät samat kuin säästöhytit. Olisiko sitten niin, että niihin on jossain vaiheessa lisätty ovet?

Aiemminhan couchette-osastoja oli ainakin Finlandialla ja Silvia Reginalla (varmasti muillakin) ja niitä markkinoitiin alkujaan parannuksena pelkkään lentokonetuoliin. Tavallaan joiltain Stenan lautoilta nykyään löytyvät japanilaistyyliset nukkumiskapselit ovat paluuta samaan.

Enemmän ketjun aiheeseen liittyen: Viking julkaisi aiemmin tällä viikolla tiedotteen aiheella Ennätysten laivakesä. Tosin vaikea sanoa mikä kesässä oli niin ennätyksellistä, kun osasta reittejä kerrotaan vain kuluneen kesän matkustajamäärät eikä anneta vertailuja aiempiin vuosiin. Ihan mielenkiintoista on, että Tallinnan-liikenteen kehittämiseen aiemmin varsin nihkeästi suhtautunut varustamo nostaa sen ykköseksi tiedotteessa: matkustajamäärät nouisivat 8,7 % viime vuoteen verrattuna ja heinäkuussa jouduttiin myymään eioota Cinderellan ja Gabriellan vuoroista huolimatta. Samoin Turun-linjalla on mukava 8,1% kasvu (kuten kyllä pitäisi ollakin kilpailijan vähennettyä liikennettään). Lisäksi tiedotteen mukaan ulkomaiset matkailijat ovat löytäneet Itämeren lautat uudelleen; erityisesti nostetaan esille (etelä)korealaiset, intialaiset, yhdysvaltalaiset ja saksalaiset matkailijat.

Arto Papunen

Mietin vain, että Cinderellan paras ominaisuus oli yökerho ajatellen bileristeilyitä. Eikö Birkallakin ollut aika pieni yökerho ja ei tuo Glorynkään yökerho suuria kehuja saa. Vai voisiko jompaakumpaa remontoida sen verran että yhden yön huvittelumatkoille saataisiin parempi yökerho.

Arto Papunen

Taas napattu pieni määrä Eckerön osakkeita, ei ihan vielä ole 20%:ia..