Viking Line muuttaa kurssiaan

Aloittaja Timo Selkälä, 16.02.2011, 14:02:34

« edellinen - seuraava »

Tauno Hermola

Lainaus käyttäjältä: Risto Hartikainen - 20.03.2022, 17:03:39
Aika outoa jos ei riitä; Vikingin sivuilta löytyvän "virallisen" laivaesitteen mukaan Gracessa on 2980 hyttipaikkaa (kokonaismatkustajamäärä 2800). Kuinka paljon niitä hyttejä oikein Helsinginlinjalla tarvitaan vai onko esitteessä virheitä?

Paha kysymys! ;) Osa hyteistä on vajaakäytössä ja Helsinginlinjalla jokaiselle pitää hyttipaikka kuitenkin löytyä.

Petri Helenius

Lainaus käyttäjältä: Kalle Id - 12.03.2022, 23:14:49 Jäljelle jää siis... Helsinki–Tallinna. Sille on toki odoteltu Vikingin lisäsijoituksia jo kohta 15 vuotta, vaan XPRS:n ajoittaisen tuunaamisen lisäksi mitään ei ole tapahtunut.

Taitaa Viking Line olla XPRS:n vankina seuraavat 6 vuotta. Jos halutaan saada uusi MyXPRS kahdella rahtikannella, ei taida Helsingin Satama rakentaa uutta autoramppia Katajanokalle. Vasta 2028, kun Viking Linen Tallinnan liikenne siirretään Länsisatamaan, on mahdollista saada uusi autoramppa.

Mikko-Oskari Koski

Gracen hyttikapasiteetti on mainittu toki ihan oikein, mutta kuten hyvin tiedämme, TKU-STO-linjalla sama kämppä voidaan myydä kahdesti vuorokaudessa siinä missä se HEL-STO-linjalla myydään vain kerran. Pitäisi siis saada jostain asiakkaita, jotka olisivat valmiita maksamaan muutaman tunnin pidemmästä matkasta tuplahinnan, ja saman pitäisi koskea myös risteilyjä. Myöskään rahtipuolella HEL-STO ei kykene tekemään optimaalisestikaan kuin puolet siitä tuloksesta, minkä Turunlinja. Päiväristeilijät ja Ahvenanmaan matkustajat ovat tähän sitten vielä lisä. Ei ihme, että Viking keskittää voimavaransa tämän linjan kehittämiseen, koska nykytilanteessa löysäilyyn ei juuri ole varaa.

Vanhoilla laivoilla ei ole samanlaista aluskohtaista tulosvastuuta, koska ne ovat maksaneet itsensä takaisin jo ajat sitten. Lienee selvää, ettei Viking kovin pitkään toki tappiolla aja mitään linjaa, mutta HEL-STO tuskin omaa ainakaan ihmeempää kasvupotentiaalia.
Tältä pohjalta ajatellen en edelleenkään pitäisi mahdottomana Amorellan siirtymistä Tallinnan reitille, jos alus ei ole mennyt kaupaksi eikä Tukholman linja kesän jälkeen kannata. Kuten monesti sanottu, se olisi tuolle reitille Vikingin nykyaluksista paras, ja aikataulujakin voitaisiin peukaloida siten, että Tallinnassa yön yli "risteilyllä" oleva alus olisi aina se, kumpi viikonpäivän kysyntään paremmin sopii, ja toinen voisi ajaa varhaisen aamulähdön Helsingistä.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Ilves Valta

Lainaus käyttäjältä: Petri Helenius - 20.03.2022, 22:46:44
Taitaa Viking Line olla XPRS:n vankina seuraavat 6 vuotta. Jos halutaan saada uusi MyXPRS kahdella rahtikannella, ei taida Helsingin Satama rakentaa uutta autoramppia Katajanokalle. Vasta 2028, kun Viking Linen Tallinnan liikenne siirretään Länsisatamaan, on mahdollista saada uusi autoramppa.
Tämä on hyvä pointti. Varsinkin, kun tuo 2028 aikataulu kuulostaa minusta aika kunnianhimoiselta. XPRS:ää tuskin aletaan siirtämään Länsisatamaan ennen kuin tunneli Länsitermaalilta Länsiväylälle valmistuu, ja pääkaupunkiseudun tunnelirakentamisen nopeuden huomioiden on vaikea uskoa että se olisi kuudessa vuodessa valmis, kun suunnittelu on vasta aloitettu.

Jarkko Korhonen

Tuli mentyä Amorellalla Helsingistä Tukholmaan. Ala Cartessa oli vain yksi lista eli Ellassa samat ruuat. Keulan isossa kahvilassa oli ilmeisesti vanha Turunlinjan serviisi ja kilohintaan pystyi ostamaan salaattia ja useampaakin lämpimän ruuan vaihtoehtoa mikä Gabriellassa ei onnistu. Disko oli kiinni muutoin paitsi kansibaarikäytössä lähdön aikaan. Laiva on muuten hyvinkin asiallisessa kunnossa ja Gabriellaan verrattuna oikea pubi on plussaa.
Perämies on erämies.

Tauno Hermola

#590
Mikähän tuo Gabriellan tilausristeily Tallinnaan 14.5. mahtaa olla, mitä porukkaa? Seuraavana päivänä oleva 20 tunnin risteily "Aikansa idolit" onkin normaalisssa myynnissä. Muita 20 tunnin risteilyjä ei Helsingistä näyttänyt olevan.

Turustakin näyttää olevan jotain poikkeuksellista liikennettä, kun laiva seisoo Tukholmassa satamassa koko päivän.

https://www.vikingline.fi/valitse-matka/risteilyt/turku-tukholma-ja-piknik-paivaristeilyt/paiva-tukholmassa-matka-turusta/erikoislahdot-paiva-tukholmassa-turusta/


Arto Papunen

No ne Gracen ja Gloryn huoltopäivät. .

Harri Anukka

#592
Gloryllä sähköongelmia, blackout pian Turusta lähdön jälkeen:

https://www.nyan.ax/nyheter/glory-fick-blackout/#
edit: nyanilla oli hieman enemmän tietoa, mutta syytä ei tiedetä ja kaikki näyttäisi toimivan normaalisti nyt.

Saapuu ilmeisesti noin tunnin myöhässä Tukholmaan ja lähtö varmaan myös myöhässä
https://www.vikingline.fi/valitse-matka/aikataulut-yhteydet-satamiin/poikkeusaikataulut/

Arto Papunen

#593
Nythän on huhuja, että Rosella myytäisiin.. Ostajana ehkä Aegean Speed ​​​​Lines, jolla vanha Turella.

(Edit: Vai Ventouris Ferries, jolla se Turella??)

Tauno Hermola

ADCC tilalle? ;D Senhän tiedetään tulevan myyntiin. Kanadan valtiolle on tulossa kaksi uudisrakennetta, Madeleine II on vain tilapäisratkaisu.

Kimmo Rantanen

Liittyisikö jonkinlaiseen suunnitelmaan yhdistää Ahvenanmaan ja Ruotsin välinen liikenne...? Vain Eckerö jatkaisi osakekauppojen myötä ja Rosella olisi tarpeeton...? Muutenhan yhteyksiä on Finnlinesilla Kapellskäriin, Viikkarilla ja Siljalla Tukholmaan...

Lasse Mäkinen

Viking liputtaa XPRS:n Suomeen. Liittynee ilmeisesti Rosellan myyntispekulaatioihin, Rosellan henkilökuntaa siirtynee XPRS:lle..?

"Viking Line Abp on päättänyt rekisteröidä matkustaja-aluksensa Viking XPRS:n Suomen alusrekisteriin. Liikennöinnin vuonna 2008 aloittanut alus on ollut rekisteröitynä Viroon vuodesta 2014.
Päätös rekisteröidä alus Suomeen perustuu siihen, että varustamo haluaa helpottaa henkilökunnan rekrytointia ja hallinnoida kaikkea henkilöstöä itse ilman välikäsiä. Tavoitteena on saada lippuvaltion vaihtaminen toteutettua vuoden 2023 ensimmäisen neljänneksen aikana.
Viking Line tulee julistamaan kaikki Viking XPRS:n tehtävät haettavaksi Suomen lipun alla tietyin harvoin poikkeuksin. Tehtäviin voivat hakea sekä aluksen nykyiset työntekijät (noin 175 henkilöä) että varustamon muilla Suomen lipun alla purjehtivilla aluksilla työskentelevät. "

https://www.vikingline.com/fi/lehdistohuone/FBF928E212FC6FDA

Janne Koskinen

Lainaus käyttäjältä: Tauno Hermola - 06.12.2022, 16:53:40
ADCC tilalle? ;D Senhän tiedetään tulevan myyntiin. Kanadan valtiolle on tulossa kaksi uudisrakennetta, Madeleine II on vain tilapäisratkaisu.

Jos jopa vuosikymmeniä sitten kuoletetun Rosellan liikenne Ahvenanmerellä on tappiollista, niin kalliimmalla (=velaksi hankittavalla aluksella) tuskin saavutetaan ainakaan Kapellskäristä sellaista volyymin kasvua jolla kalliimpi alus kuoletettaisiin ja tehtäisiin voittoa. Ruotsiin ja Suomeen povataan lamaa ja korot ovat yhä nousussa. Vaikka henkisesti Ahvenanmaa-Ruotsi liikenne VL:lle tärkeää onkin, niin euro konsultoi nyt lopettamaan ko. liikenteen.

Mahdollistaisiko sitten jonkun sorttinen VL/Eckerö liikenteen yhteistyö uudemman aluksen hankinnan ja mistä satamista liikennöintiä harjoitettaisiin ? Eckerön nykyinen alus on 1979 rakennettu ja lienee 2020-luvun asia tehdä ratkaisuja?

XRPS;n suhteenhan VL sai merkittävästi Tallinkia kalliimman TESsin aikaiseksi EMSAn kanssa (muistaakseni 32% ?) ja puuttuva "nettopalkkajärjestelmä" (jota Suomessa jostain syystä kutsutaan tueksi) eivät kaiketi tee Viron lipusta erityisen halpaa VL.lle. "Viron merimiesten ammattiliitosta EMSA:sta vahvistetaan, että laivalla on ongelmia johtamisen ja työilmapiirin kanssa." Tässä lienee kyse ongelmista joiden hallinta on ollut rekryfirman kanssa hankalaa ja sekin osasyy liputukseen?
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Arto Papunen

#598
Kunhan nyt pohdin aiemmin itse ääneen, että josko tuossa Eckerö/Viking yhteistyössä tai mahdollisessa fuusiossa pitäisi Helsinki-Tallinnaa liikennöidä "saman katon alla" niin ehkä laivat pitäisi olla saman lipun alla. Oisin vakioveikannut Finlandiaa mieluummin Viron lipun alle, mutta onneksi näin päin.

Tietysti pieni mahdollisuus, että XPRS menee Rosellan tilalle, mutta eikö Viking Eckerön osaomistajana mieluummin haluaisi, että kovempi kisa Helsinki-Tallinna reitillä ja Ahvenanmeren liikenne menisi m/s Eckerölle. (Saattaako se siirtyä kenties Maarianhamina-Kapellskär reitille).


Arto Papunen

Lainaus käyttäjältä: Janne Koskinen - 07.12.2022, 11:35:00

Mahdollistaisiko sitten jonkun sorttinen VL/Eckerö liikenteen yhteistyö uudemman aluksen hankinnan ja mistä satamista liikennöintiä harjoitettaisiin ? Eckerön nykyinen alus on 1979 rakennettu ja lienee 2020-luvun asia tehdä ratkaisuja?


Näin oletan käyvän, että yhteistyöhön/fuusioon tuo menee ja sinne hankitaan joko tuo vanha ADCC tai tilataan jostain Xiamenistä uusi ainoaksi laivaksi.
Eckerö-Grisslehamn taitaisi olla lyhyempi väli, mutta Maarianhaminassa ja Kapellskärissä olisi muutakin liikennettä ja voisiko olla halvempaa liikennöidä?