Stena ostaa osan Scandlinesin linjoista ja laivoista

Aloittaja Marko Stampehl, 30.05.2012, 15:01:05

« edellinen - seuraava »

Pekka Laakso

#30
Ei vielä kolmatta, vaan ainakin hetkellinen vaihto eli Vasaland ja Merchant vaihtoivat keskenään reittejä.

Nyt ovat kaikki SOL liikennettä, sillä SOL osti Scandlinesiltä Hangon reitin laivoineen, kuten tässä ketjussa aiemmin mainittiin.
Copyright © 2024 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Mikko-Oskari Koski

Ainakaan se alus, joka viimeksi on Stena Balticana tunnettu, ei ole tulossa Nynäsin reitille. Stena on nimittäin kaupannut laivan pois, joku asiaan paremmin perehtynyt kertokoon minne ja millaiseen hintaan.
Mutta tätä asiaa se ei muuta -korkeintaan antaa Tallinkille hiukan hengähdysaikaa RIX-STO-linjalla.

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 29.09.2012, 00:45:08
Olisi mielenkiintoista saada jostain faktalukuja Scandlinesin Nynäsin linjan matkustajalukemista. Väitteeni, että linjaa on mielekkäämpi operoida kunnollisella matkustajakapasiteetillä kuin priimoilla rahtimetreillä ja vajaakokoisin matkustajatiloin, perustuu siihen faktaan, että Klaipeda-Karlshamn- ja Paldiski-Kapellskär-linjojen väliltä puuttuu tarvermatkustusta palveleva yhteys. Baltian suunnasta on kuitenkin paljon esim.reppufirmojen keikkatyöläisiä menossa autoineen Ruotsiinkin ja heille lentokone ei tule matkustusvälineenä kyseeseen ja Tallinkin risteilijämäinen yhteys on liian kallis. Viimemainittu argumentti pätee muuten suurimpaan osaan muistakin Baltian suunnasta tulevia asiakkaita.
Olisikohan jossain päin maailmaa tai vaikka Stenalla itselläänkin hiukan reittejä uudelleenjärjestelemällä nyt vapaana jotain Watling Streetin ja Scottish Vikingin tyyppistä (siis ei välttämättä sisar-) alusta, jossa olisi myös ainakin auttava jääluokka? Tilannehan on se, että saadakseen Latvian ja Saksan välisen linjan vuorotiheyttä edes hiukan nostettua nykyisestä, yksi tällainen alus tarvittaisiin. Ask on näihin uudistuksiin liian pieni (siksihän se joutui pois Nynäsin linjalta) ja hidas (sen takia WS:kin ajaa Saksan linjaa huomattavasti alle norminopeutensa).
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Jani Nousiainen

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 29.01.2013, 16:52:11
Ainakaan se alus, joka viimeksi on Stena Balticana tunnettu, ei ole tulossa Nynäsin reitille. Stena on nimittäin kaupannut laivan pois, joku asiaan paremmin perehtynyt kertokoon minne ja millaiseen hintaan.


SNAV:ille Italiaan,  aloittaa Ancona - Split reitilla  SNAV Adriatico nimisenä keväällä.
Matkustajalaivat.com

Tulevaa: Viking XPRS 15-16.8 St. Ola 16.8 Ionis 16.8 Viking XPRS 18.8 Baltic Princess 19-20.8 VikingGrace 20-21.8

Mikko-Oskari Koski

Tuore kokemus Stenan Ventspils-Nynäshamn-reissulta selittää hieman varustamon ratkaisuja. Ovat ilmiselvästi kyttäysasemissa, mihin suuntaan laajentavat tarjontaansa ja miten. Kuormaa riittää ja kulurakenne on nykyisellä tuotteella mahdollista pitää matalana. Jos joku on niin hölmö, että haluaa maksaa ylihintaa merimatkasta kilpailijan purkilla, hänellä on vapaus niin tehdä.
Scottish Vikingillä oli lauantai-iltana Ventspilsistä rahtipuolella niin täyttä, että yksi rekka piti jättää laiturille. Sääkannella oli nelisenkymmentä henkilö- tai pakettiautoa. Kyydissä oli yli 200 matkustajaa. Suurin osa latvialaisia ja liettualaisia rekkakuskeja, lisäksi pari norjalaista autokuntaa ja yksi liettualainen perhe sekä minä. Matkassa oli ilmiselvästi myös niitä aikaisemmin tässä langassa kuvaamiani reppufirmojen tyyppejä, jotka ajoneuvonsa takia tarvitsevat lauttakyydin ja joille Tallink on liian kallis. Yhtään Ruotsin rekkarissa ollutta ajoneuvoa ei kyydissä ollut. Palvelukielinä laivalla soivat molemmat balttilaiset (tai ainakin latvia), venäjä ja englanti.

Stenalla on säästö päällä henkilöstöpolitiikassa myös näin kierteisesti: kun ei markkinoida Ruotsissa, ei ole riskiä, että kyytiin olisi tunkemassa omankielistä palvelua vaativia kansankotilaisia. Tämän muuten saattoi huomata Nynäsissäkin, Stena oli läsnä todella huomaamattomasti vain yhdellä luukulla terminaalin nurkassa. Varustamolla on kuitenkin Ruotsissa niin kova nimi, että jos laajemmin olisi tiedossa heidän tarjoamansa merilinjapalvelu Nynäsin ja Latvian välillä, sitä varmasti myös käytettäisiin.

Scottish Vikingissä on tällä hetkellä 106 matkustajakäyttöön merkittyä hyttiä (en tiedä, onko jossain sisaraluksessa mahdollisesti enemmän enkä sitäkään, kuinka paljon noissa on vuodepaikkoja) sekä noin sata määriteltyä kansipaikkaa eli lepotuolia (jotka olivat niin epämukavia, että itse suuntasin yöksi baarin sohvalle). Matkustajamääräksi näytti katsastetun 600. Se olisi aika hulppea määrä, mutta menisi varmaan päivävuorolla, kesällä ehkä yölläkin. Laiva on muuten iloinen sekametelisoppa paitsi Euroopan yhdentyvyyttä (operaattori Ruotsista, kippari Tanskasta, nimi viittaa Skotlantiin vaikka lippu on Italian, mutta kokki on sentään Latviasta, eli ravintolassa tarjoillaan reilua balttilaista mättöä eikä mitään makarooneja!), myös ilmeistä epätietoisuutta siitä, kenen aluksesta oikeastaan on kyse -jopa saman kannen portaikossa kun oli ohjetauluja jopa neljällä eri logolla (Norfolk, DFDS, Scandlines ja Stena)... 8)
Kokonaisuutena matka oli mukava ja rauhallinen, eli sitä voi hyvällä syyllä suositella muillekin. Varsinkin, kun uskon Stenan pyrkivän ainakin aikaa myöten luomaan tälle linjalle "täydemmänkin" matkustajatuotteen ja kenties myös lisäävän rahdin kysynnän niin vaatiessa vuorojen määrää nykyisestäkin. Matkahan kestää nykyisellään 11-13 tuntia keskinopeuden jäädessä alle 15 kn:n, vaikka Scottish Vikingissä paukkuja olisi paljonkin kovempaan. Mielessä kävi sekin, olisiko tässä sittenkin ollut Irlanninmerta järkevämpi sijoituskohde Itämeren Superfasteille tai edes toiselle niistä -ei olisi edes tarvinnut tehdä mitään remontteja..?
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Kalle Id

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 25.03.2013, 13:56:39
Mielessä kävi sekin, olisiko tässä sittenkin ollut Irlanninmerta järkevämpi sijoituskohde Itämeren Superfasteille tai edes toiselle niistä -ei olisi edes tarvinnut tehdä mitään remontteja..?

Jos tarkoitat, että Stena olisi tuonut Superfastin tuolle linjalle niin ei - siitä yksinkertaisesta syystä, että Tallink ei takuulla antaisi liikennöidä itsensä kanssa kilpailevaa linjaa itseltään rahdatuilla laivoilla.

Mikko-Oskari Koski

Tarkoitin tietenkin, että Tallink olisi aikanaan oivaltanut muuttaa Latvian liikenteensä Nynäshamnista osin Festarilla ja osin fasterilla sekä Ventspilsiin että Riikaan operoitavaksi. Tämän tuotteen se toki olisi voinut Stenalle myydä ja Stena olisi saattanut sen jopa ostaakin. Nyt molempien tilanne on sikäli huono, että kukaan ei Tallinkin liikennettä ainakaan pyyntöhintaan osta eikä Stenallakaan ole omalle linjalleen absoluuttisen hyvin sopivaa alusta.
Tosin Tallinkin linjasta on Stenalle se hyöty, että se palvelee ruotsalaisia Riikaan ja Liivinmaalle halajavia, maksukykyisiä asiakkaita Kuurinmaan linjoja (myös DFDS:n Klaipeda-Karlshamn) paremmin ja jättää siten SV:lle tilaa myös Liettuan ja Ruotsin väliselle rahdille. Jos Gotlannin pohjoispuolella ei muita Ruotsin ja Latvian välisiä poikittaislinjoja olisi, olisi Stenalla aikamoinen paine lisätä sekä rahti- että matkustajakapasiteettiään tällä sinällään erinomaisella reitillä.

Ja Stenan brändi kehittyy Itämerenkin puolella. Watling Street on telakoinnin yhteydessä saanut nimen Stena Flavia. Remontin aikana sijaisuutta Ventspilsin ja Travemünden välillä hoitanut Finnarrow ei muuten sekään olisi Stenalta yhtään hassumpi investointi, vaikka eri asia tietysti on, onko Grimaldi halukas sitä myymään. Tai olisiko Stenan laivastossa jotain sopivaa vaihtaria..?
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Timo Selkälä

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 10.04.2013, 01:31:26
Ja Stenan brändi kehittyy Itämerenkin puolella. Watling Street on telakoinnin yhteydessä saanut nimen Stena Flavia. Remontin aikana sijaisuutta Ventspilsin ja Travemünden välillä hoitanut Finnarrow ei muuten sekään olisi Stenalta yhtään hassumpi investointi, vaikka eri asia tietysti on, onko Grimaldi halukas sitä myymään. Tai olisiko Stenan laivastossa jotain sopivaa vaihtaria..?

Finnarrow on ollut myytävänä jo parikin vuotta, mutta ne haluaa siitä rahaa. Stena ei tunnetusti rahaa maksa.
I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.

Pekka Laakso

Koska tässä topicissa on pidetty myös kaikki Scandlinesin SOL:lle myymän Rostock-Hanko -reitin uutisoinnit, niin mainitaan, että Godbyn lastilautta Mistral toimii lähiviikkoina reitillä telakkatuuraajana. Vikingland (ex Aurora) on jo Gdanskissa telakoitavana, ja voi olla mahdollista, että myös Vasaland käy lähiaikoina telakalla.
Copyright © 2024 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Mikko-Oskari Koski

Stena järjestelee eteläisen Itämeren liikennettään uusiksi poistamalla Trelleborgin liikenteestä. Ilmeisesti Sassnitzin linja on hiljennyt vilkkaimmista ajoistaan, koska siinä näyttää tällä hetkellä olevan vain kaksi päivittäistä lähtöä.
http://www.trelleborgsallehanda.se/trelleborg/article2235489/MS-Trelleborg-tas-ur-trafik.html
Allehandan kuvassa luultavasti viimeiselle rannalle suuntaavasta lautasta on muuten ilmeisen selkeästi näkyvissä aluksen aiemman operaattorin logo.

Stena on lisännyt myös Ventspilsin ja Nynäshamnin välisiä vuoroja ottamalla Stena Flavian käymään Saksan matkojensa välillä Ruotsissakin. Mielenkiintoinen yksityiskohta on, että myös Liepajan linja on pidetty hengissä ja Urdin rahtausta jossain välissä jatkettu; ilmeisesti linjalle siis riittää pokaa.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Pekka Laakso

Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 06.08.2013, 16:19:34
Koska tässä topicissa on pidetty myös kaikki Scandlinesin SOL:lle myymän Rostock-Hanko -reitin uutisoinnit, niin mainitaan, että Godbyn lastilautta Mistral toimii lähiviikkoina reitillä telakkatuuraajana. Vikingland (ex Aurora) on jo Gdanskissa telakoitavana, ja voi olla mahdollista, että myös Vasaland käy lähiaikoina telakalla.
http://hangotidningen.fi/fi/lokalt/fi/2014-12-03/690686/sol-tuo-kolmannen-aluksen-hanko-rostock-reitille

Tuon mukaan ensi tammikuun jälkeen SOL toisi Hanko-Rostock -linjalle lisälaivaksi kolmannen sisaren Merchantin, joka kulki linjalla jo Scandlinesin aikoihin. Paatti on nyt muuten matkalla Turkkiin, mutta tämän uutisen perusteella on vain normaalilla lastinhakumatkalla eli ei ole menossa vielä rannalle... :)
Copyright © 2024 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Pekka Laakso

#40
Tässä vielä SOL:n virallinen tiedote (avautuu pdf:nä)

http://www.sollines.se/sites/www.sollines.se/files/SOL-files/Content_line/sol_merchant_rostock_hanko_fi.pdf

Sekä Sjöfartstidningenin lähes jo foorumin kirjoittamattomiin sääntöihin kuuluva pakollinen uutisartikkelin linkitys:

http://www.sjofartstidningen.se/tredje-fartyg-till-sol-pa-hango/
Copyright © 2024 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Kimmo Rantanen

Uudemmat kulkupelit tulee ja menee, mutta vanha kunnon Mersu+kumpp. näyttävät vuodesta ja vuosikymmenestä toiseen vahvuutensa Suomen ja Saksan välisillä reiteillä. Mitä sitä hyvää vaihtamaan..

Pekka Laakso

Merchant on tällä hetkellä Gdanskissa telakalla (uusi Finnmerchant myöskin, mutta viereisessä Gdyniassa), ja ainakin AIS perusteella nimetty uudelleen SOL:n tyyliin Finnland-nimiseksi. Lippu ja täten myös kutsu ja MMSI pysyneet ennallaan.
Copyright © 2024 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

S Liljeström

Siis Finnland kahdella ännällä? Ei kai?!
Vain saksalaiset kirjoittavat maamme nimen noin.

SL

Pekka Laakso

Lainaus käyttäjältä: Sven Liljeström - 16.08.2015, 16:43:39
Siis Finnland kahdella ännällä? Ei kai?!
Vain saksalaiset kirjoittavat maamme nimen noin.

SL
Ilmeisesti, kulkeehan kippo Saksaan, joten lienee ihan sopiva nimi. Ja yhtä helppo kuin edellinenkin nimi, sillä voidaan käyttää toista osaa alkuperäisestä kohokirjaimin kirjoitetusta Finnmerchantista.
Copyright © 2024 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.