Cinderella Helsinkiin?

Aloittaja Timo Selkälä, 12.06.2013, 19:07:27

« edellinen - seuraava »

Kim Granlund

Lainaus käyttäjältä: Sami Tikkanen - 22.12.2013, 23:55:51
Juu hinnat vaihdettiin Cinden tullessa Suomen kamaralle. Esimerkiksi Hartwallin export long drink 24pack hinta 20,xx €, ei kuten Sto-Mhq reitillä n. 32 €  :beer:

Noin. Tulihan se varmistus sieltä  :beer: . Kiitokset tästä. Nyt pitääkin varata Cintulle reissu ihan lähipäiville.

Kalevi Lehto

Tulipa lähdettyä tapaninpäivänä miniristeilylle XPRS:lle. Odotetusti Cinderella näytti "syöneen" XPRS:n risteilymatkustajien määrää aikalailla. Itseasiassa en ole varmaan koskaan nähnyt tuota tyhjempänä. Vastapainoksi sitten tänäaamuna porukkaa kyllä riitti siinämäärin, ettei buffet-aamiaisella meinannut ollenkaan löytyä pöytäpaikkaa.
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

Timo Selkälä

Lainaus käyttäjältä: Kalevi Lehto - 27.12.2013, 15:26:31
Tulipa lähdettyä tapaninpäivänä miniristeilylle XPRS:lle. Odotetusti Cinderella näytti "syöneen" XPRS:n risteilymatkustajien määrää aikalailla. Itseasiassa en ole varmaan koskaan nähnyt tuota tyhjempänä. Vastapainoksi sitten tänäaamuna porukkaa kyllä riitti siinämäärin, ettei buffet-aamiaisella meinannut ollenkaan löytyä pöytäpaikkaa.

Itse olin Cinderellalla tapaninpäivän lähdöllä. Käytti lähtiessä XPRSin paikkaa, saapuessa siinä olikin Gabbe ja käytettiin sitten Tukholmanlaivojan paikkaa. Laivalla oli mennessä 800, tullessa 600.

Alus on suhteellisen siisti. Tarkoitan sitä että yleiset tilat ovat ihan hyvässä kunnossa, joskaan en itse näe sitä niin selvästi parempana kuin Europa kunnoltaan. Yökerho on ihan hyvä, samoin ravintolat. Muuten se on hivenen kompromissi, mutta kelpaa hyvin kun ei parempaa saatavilla. Huomaa kuitenkin että Jatkopala-Romantikat ovat paranneltu versio Cindystä.

Parasta laivalla oli loistava palvelu. Hytti (LXA) oli myös erittäin hyvä. Seisovasta pöydästä jäi sekavat mielipiteet. Se mitä tarjottiin oli hyvää, mutta salaattipuoli oli heikkoa. Lisäksi sen buffan linjastot ovat huonot. Tarkoitan sitä että noin tiivistettynä se on melkoinen sumppu. Tällä kertaa se toimi hyvin kun ruokailjoita oli ehkä 150. Siitä huolimatta siinä syntyi hivenen ongelmia jotka johtuvat juuri linjaston muodosta.

Joka tapauksessa, tärkeintähän on se että ovatko asiakkaat tyytyväisiä.
Ja me olimme ainakin tyytyväisiä matkaamme.
I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.

Sami Kinnunen

#198
22.12 lähdettiin XPRS:n laiturista ja ajettiin poikittain Kauppatorin edustalle ja odoteltiin että XPRS on kiinni laiturissa.  8)

Lähtöselvityksessä taas oli vähän sekavaa, koska missään ei lukenut että vain oikean puoleiset tiskit olivat Cinderellan matkustajille. Vasta tiskiltä sai tiedon että piti mennä oikeaan reunaan. Kyllä sinne sitten vähän ajan päästä ilmestyi "CINDERELLA" kylttejä roikkumaan.

Itse risteily meni hyvin.

Kari Liimatainen

Lainaus käyttäjältä: Kalevi Lehto - 27.12.2013, 15:26:31
Tulipa lähdettyä tapaninpäivänä miniristeilylle XPRS:lle. Odotetusti Cinderella näytti "syöneen" XPRS:n risteilymatkustajien määrää aikalailla. Itseasiassa en ole varmaan koskaan nähnyt tuota tyhjempänä. Vastapainoksi sitten tänäaamuna porukkaa kyllä riitti siinämäärin, ettei buffet-aamiaisella meinannut ollenkaan löytyä pöytäpaikkaa.
Eikös Kalevi olisi kuitenkin kannattanut valita Cinderella...harvoin kuitenkin tarjolla...Xprs:n meriaamiaisella on aina porukkaa Tallinnasta tullessa, se kun on suht edullinen.
Risteilty: M/s Vision of the Seas 22.-26.7.09 (Grand Suite), M/s Norwegian Jade 24.-29.10.15. (MiniSuite).M/s Norwegian Epic 23.-30.10.16 (Large Balcony), M/s Norwegian Epic 22.-29.10.17 (Family Balcony), M/s Carnival Horizon 5.-13.6.18 (Balcony), 28.10-5.11.19 M/s Celebrity Reflection (Concierge Class).

Kari Liimatainen

Lainaus käyttäjältä: Timo Selkälä - 27.12.2013, 19:15:33
Seisovasta pöydästä jäi sekavat mielipiteet
Samaa mieltä, tosin itsellä kokemusta vain päivällä tarjotusta "lounaasta", joka oli tosi kesy. meitä oli siellä noin 25 henkilöä, eivätkä tarjoilijat saaneet edes lautasia pöydästä kun santsia  käytiin hakemassa. Aika noloa Viking Line !
Risteilty: M/s Vision of the Seas 22.-26.7.09 (Grand Suite), M/s Norwegian Jade 24.-29.10.15. (MiniSuite).M/s Norwegian Epic 23.-30.10.16 (Large Balcony), M/s Norwegian Epic 22.-29.10.17 (Family Balcony), M/s Carnival Horizon 5.-13.6.18 (Balcony), 28.10-5.11.19 M/s Celebrity Reflection (Concierge Class).

Oiva Kettu

Minusta joulunaika on haastellista saada ihmisiä liikkeelle, perheet kokoontuvat, rauhoittumista hetkisestä elämästä odotettu ja aktiviteettiä on tarjolla niin suunnattomasti. Minusta aika haasteeellinen jo lähtökohtaisesti koko cinderellan aika. Paras pikkujouluaika ohi periaatteessa, ohjelmatarjontakin ehkä keskikastia. Olisko motiivina sitten venäjä charter et samalla kun siihen tullaan ni kokeillaan??? Jokatapauksessa täytyy olla kuiva aika ruotsissakin....et tuollaiseen varustamo lähtee uskon et miehistökulutkin ihanan edullisia, pyhäpäiviä kalenteri väärällään...

Jore Vornanen

Tänään olisi tarkoitus risteillä Cinderella kymmenen vuoden tauon jälkeen. Alkaako spa-osaston remontti jo huomenna, kun ei ole enää auki tämän päivän jälkeen?

Kalevi Lehto

Lainaus käyttäjältä: Kari Liimatainen - 28.12.2013, 00:05:18
Eikös Kalevi olisi kuitenkin kannattanut valita Cinderella...harvoin kuitenkin tarjolla...Xprs:n meriaamiaisella on aina porukkaa Tallinnasta tullessa, se kun on suht edullinen.
Tarkoitus itseasiassa alunperin olikin suunnata nimenomaan Cinderellalle, sitten Kreisille ja muutamien hieman sekavien kuvioiden jälkeen päädyttiin sitten Xpersille... Sellaista se meidän porukalla joskus on... :beer:
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

Arto Papunen

Näyttäisi nyt Helsingin sataman sivuilla, että tuo Pietarin charterin laituri olisikin LJ3. (Tosin se lukee myös Muut-osiossa.

Reittimatkaajista ennen joulua on varmasti voinut olla suurin osa jouluksi viroon menneitä virolaisia.

Onkos kellään havaintoja, kuinka autokannella on ollut käyttöä, risteilijöiden parkkipaikkana tai HEL-TAL reissaajilla?

Tauno Hermola

Lainaus käyttäjältä: Oiva Kettu - 28.12.2013, 09:34:50
Minusta joulunaika on haastellista saada ihmisiä liikkeelle, perheet kokoontuvat, rauhoittumista hetkisestä elämästä odotettu ja aktiviteettiä on tarjolla niin suunnattomasti. Minusta aika haasteeellinen jo lähtökohtaisesti koko cinderellan aika.

Vähän vaikea ilman faktoja arvioida. On niin paljon näitä 'epätyyypillisiä perheitä' ja vielä suomalainen perinne, että jouluna on kaikki ehdottomasti kiinni päivätolkulla. En yhtään ihmettelisi, jos Hesan kokoisesta kylästä muutamaan laivaan riittäisi porukkaa.

Vesa Penttilä

Lainaus käyttäjältä: Arto Papunen - 28.12.2013, 16:44:55
Näyttäisi nyt Helsingin sataman sivuilla, että tuo Pietarin charterin laituri olisikin LJ3. (Tosin se lukee myös Muut-osiossa.

Reittimatkaajista ennen joulua on varmasti voinut olla suurin osa jouluksi viroon menneitä virolaisia.

Onkos kellään havaintoja, kuinka autokannella on ollut käyttöä, risteilijöiden parkkipaikkana tai HEL-TAL reissaajilla?



Autokannella on risteily matkustajille mahdollista parkkeerata. Siellä meilläkin auto oli ensimmäisellä lähdöllä. Toki myös reittimatkaajien autoja oli kyydissä.

Oiva Kettu

Tässä ehkä myös on tiedotus epäonnistunut, markkinointia tehtiin puhtaasti vain 20h risteilypaketilla. Vaikka viikottain kuljen en ole kyllä edes tutkinut koska odotin ettei sinne saa omaa autoa reittimatkustajana. Siis tämä on mulle uusi juttu...no nyt keskiviikkona nenä sinnepäin ja perjantaina takas...onnistuiskohan kumpikaan siivu sindillä..en jaksa etsiä infoa, soitan huomenna palveluun...

Timo Selkälä

Juttu liittyen Cindyyn - ja muihinkin:

http://www.taloussanomat.fi/raha/2013/12/28/tervetuloa-laivaan-alahan-kuluttaa/201317556/139


Tervetuloa laivaan – alahan kuluttaa
Taloussanomat lähti risteilylle selvittämään, miten bisnes Itämerellä nykyään pyörii. Kilpailu halpalentoyhtiöiden kanssa on kohentanut spa-osastoja ja ravintolavalikoimaa – mutta mätiä ei välttämättä löydy lapettavaksi syvälle lautaselle.

Eeva Eronen
28.12.2013
Ja hymyä! Hämmästyn. Olen astumassa laivaan, mutta kuvittelin risteilyvieraiden valokuvaamisen jääneen 90-luvulle. Joku kuvia siis yhä ostaa. Päätän etsiä kuvaajan käsiini, kun 20 tunnin risteily on lähellä loppuaan.

Laivaan astuminen tarkoittaa, ettei mikään ole enää ilmaista – hytissä odottavista Marianne-karkeistakin olen jo maksanut. Niiden kaltaisilla pienilläkin kuluilla on väliä, sillä olen yksi Viking Linen 6,5 miljoonasta vuosittaisesta vieraasta. On siksikin, että Itämerellä pyörii laivayhtiöiden näkökulmasta liikaa aluksia, ja hintakilpailu on kovaa.

Laivayhtiöiden odotukset asiakkaiden kulutuksesta vaihtelevat reitin mukaan. Tukholmaan risteilevillä ja laivalla vajaan vuorokauden lilluvilla on aikaa syödä, juoda ja ostella. Lyhyillä reiteillä matkaa maksetaan enemmän lipun hinnassa.

Helsingin ja Tallinnan välillä asiakkaat ovatkin laivoilla syntyvän tuoton ykkösiä vain yhdessä tulolajissa: Pelikoneiden pelaamisessa. Hyttien sijaan näillä matkalaisilla on aikaa tapettavaksi.

Keskimäärin, reitistä riippumatta, asiakas kuluttaa yhden suuntaisella matkalla 55–60 euroa, Tallink Siljan toimitusjohtaja Margus Schults on kertonut aiemmin. Yhtiön liikevaihdossa lipunmyynti, myymäläkauppa ja ravintoloiden sekä baarien myynti jakautuvat kutakuinkin samankokoisiin siivuihin.

Lisäksi varustamot saavat tuloja rahdista, joka kulkee yleensä laivalla kuin laivalla. Vikingin liikevaihdosta rahti tuo viidenneksen.

Jäisittekö te miinukselle, jos risteilyvieras – ei siis reittimatkustaja – ei osta mitään ja juo ja syö omia eväitään?

– Jos kaikki tekisivät niin, se olisi meille ongelma, Schults muotoilee.

Entä Vikingillä? – Totta kai, ei se kannattaisi, toimitusjohtaja Mikael Backman on vastannut.

Jotkut tekevätkin niin. Suomalaiset eivät tätä harrasta, mutta Ruotsin puolelta laivoille saapuu toisinaan isoja perheitä, jotka pyrkivät kantamaan mukanaan omat syötävät ja juotavat. Siitä ei laivoilla tykätä.

1500 kiloa kuorellisia katkarapuja,
7000 kiloa perunaa

Buffet-ravintolassa lautaskasat hyllyvät ylös ja alas aaltojen tahdissa. On maanantai, ja siksi täällä syödään todennäköisesti enemmän keitettyjä perunoita kuin pari päivää sitten.

Laivojen viikkokierron mukaan alkuviikko on eläkeläisten, viikonloppu nuoremman väen. Alkuviikosta liikevaihdossakin painottuu ravintolaruoka ja kauppojen myynti.

Santsaan toista kierrosta – lohta ja sillejä, kuten asiaan kuuluu. Naapuripöydässä lautasella on pelkkiä kuorellisia katkarapuja, joita Cinderellalla kuluu kuukausittain 1500 kiloa.

– Buffet on meidän moottorimme, sanoo laivan keittiömestari Harry Ahlskog. Asiakkaat kaipaavat yhä enemmän erikoisravintoloita, mutta buffetin suosio säilyy.

Ahlskog kertaa, mitä muuta laivalla syödään kuukausittain: Tuhat kiloa härän fileetä, 7000 kiloa perunoita, 4000 kiloa munia, 800 kiloa voita. Kun määrät ovat tällaisia, sisäänostohinnoilla on väliä. Tulokseen vaikuttavat myös valuuttakurssit.

Merkittävästi tulokseen vaikuttaa hävikin määrä. Sekin riippuu reitistä – esimerkiksi Turun ja Tukholman välillä seisovien pöytien kattauksia on enemmän, ja jokainen niistä tietää lisähävikkiä. Pöytien kun täytyy näyttää runsailta.

Ahlskog on silmin nähden ylpeä siitä, kuinka katteita on saatu hilattu ylöspäin hävikkiä pienentämällä. Tämä on tehty esillepanoa ja annoskokoa muuttamalla. Jälkiruuat on pienitty pieniksi annospaloiksi ja lohi on ryhdytty leikkaamaan poikittaispaloihin.

– Se on nätimpääkin, Ahlskog sanoo.

Hävikin vastainen taistelu vaikeutuu, jos laivalla on vähän väkeä, alle tuhat. Nyt matkustajia on alle viisisataa. Onneksi – tältä kannalta – kyydissä on etenkin suomalaisia. He kun tapaavat syödä ruotsalaisia paremmin lautasensa tyhjiksi, Ahlskog sanoo.

Siian mätiä – pari lusikallista vai reilusti lautasellinen?

– Olin vähän pettynyt, kun mätiä ei ollut, sanoo neljääkymppiä lähestyvä risteilyvieras. Laivalle on tultu irrottelemaan, eikä hän tahdo kertoa nimeään työnsä takia.

– Tai huomasin sen vasta jälkiruokaa hakiessa. Mutta ei se edes tainnut olla oikeaa mätiä vaan jotakin muuta, nainen jatkaa.

Niinpä oli, merileväkaviaaria. Johtuuko tämä siitä, että ihmiset ovat syöneet mätiä liikaa? Yksi Vikingin kokeista on nimittäin kertonut risteilyä edeltävässä haastattelussa, että taantumat näkyvät ihmisten käytöksessä niin, että kalliimpia raaka-aineita, kuten paahtopaistia, aletaan lappaa lautasille enemmän. Tämän vuoksi siian mädin saatavuutta on joskus pitänyt rajoittaakin.

– Varmaan jokainen ymmärtää, että hinta ei kestä sitä, että sitä otetaan syvälle lautaselle. Jotenkin välillä joillakin harvoilla katoaa suhteellisuuden taju, kokki kertoi.

Ahlskog ei tunnista ilmiötä. Nyt mätiä ei ole pöydissä saatavuusongelmien vuoksi, hän kertoo. Lisäksi laivoille on kaivattu lisää kasvisruokaa.

Tavallisesti mäti tulee Kanadasta, mistä ostetaan paljon muutakin. Ahlskogin mukaan raaka-aineita ostetaan mahdollisimman paljon lähialueilta, mutta suurien määrien vuoksi se ei ole kaikkien tuotteiden kohdalla mahdollista.

– Jos ostaisimme häränfileetä Suomesta, se olisi viikossa loppu, hän sanoo.

Enää ei ahmita viinihanoilla

Viinihanoilla ei ole tungosta. Ne tulivat ruotsinlaivoille 1990-luvun lopussa. Erään Vikingin työntekijän mukaan tämä johtui siitä, että yhtiö tahtoi säästää työvoimakuluissa. Kun asiakkaat kaatavat itse juomansa, tarjoilijoita tarvitaan vähemmän.

Aluksi ongelmia tuotti se, että asiakkaat innostuivat kaatamaan vähän liikaakin. Ensimmäisinä vuosina pöytiin hamstrattiin laseja aivan kuin asiakkaat olisivat pelänneet juotavien loppuvan kesken. Toiset eivät malttaneet lähteä pöytäänkään vaan juuttuivat automaatin viereen. Tämä rauhoittui jo muutama vuosi sitten.

– Se on kohtuullisen pientä, muutamia desejä, kuvaa nykykulutusta Tallink Siljan ravintoloista vastaava Tomi Söderström.

Laivoilla työskentelevien mukaan meno on rauhoittunut muutenkin vuosituhannen vaihteesta. Puheista käy ilmi, että tuolloin yksi ja sama asiakas saattoi ennättää sammahtaa samalla risteilyllä useammin kuin kerran.

Kaksi tai kolme kertaa kaupassa

Aamupalalla upgreidaan – kuten risteilijöillä nykyään kuulemma tehdään. En siis suuntaa tavalliseen aamupalabuffetiin vaan astetta parempaan. Kahvi kannetaan pöytään.

Cinderella on palannut tälle reitille kymmenen vuoden jälkeen Tukholman ja Maarianhaminan väliltä. Aamupalatarjoiluun on nyt lisätty karjalanpiirakat, sillä ne eivät ruotsalaisille maistu. Puuroa taas kuluu tuplaten Tukholman-lähtöihin verrattuna.

Varustamoiden mukaan asiakkaista on tullut vaativampia. Lisäksi laivojen kilpailijakenttä on koventunut.

– Kilpailemme ihmisten vapaa-ajasta halpalentoyhtiöiden, kylpylöiden ja jopa Facebookin kanssa, Schults Tallink Siljalta kuvasi.

Tähän kaikkeen on vastattu tähtivierailla, ravintolavalikoiman laajentamisella ja kylpylöillä. Tämä aiheuttaa harmaita hiuksia varustamoissa, sillä laivat rakennetaan vuosikymmeniksi eikä niiden rakenteita helposti muuteta.

Schultsin mukaan vuosituhannen vaihteessa laivassa saattoi olla 1500 matkustajapaikkaa ja 300–400 asiakaspaikkaa ravintoloissa. Nykyään ravintolapaikkoja pitää olla enemmän kuin matkustajapaikkoja.

Aamupäivällä tax-free myymäläkin on herännyt eloon. Tapana on, että menomatkoilla katsellaan ja kokeillaan, paluumatkalla ostetaan. Laivayhtiöt yrittävät kasvattaa tulostaan myös muotikaupalla. Kun Cinderella viimeksi seilasi näillä vesillä 2000-luvun alussa, kauppojen vaatevalikoima tarkoitti alusvaatteita ja sukkia siltä varalta, että joku oli unohtanut vaihtovaatteet kotiin.

– Meillä on se hyvä puoli, että asiakkaat ovat laivassa eivätkä pääse pois sieltä, Vikingin tuotepäällikkö Eva Rehnström on kuvannut aiemmin.

Kaupoissa näkyy myös meren kansainvälistyminen. Viking on teettänyt esimerkiksi hevosaiheisia koruja, koska ensi vuonna on hevosen vuosi. Siten aasialaisille näytetään, että heistä ollaan kiinnostuneita, Rehnström kertoo.

Kuvat eivät käy kaupaksi – eivät täällä

Helsinki lähestyy. Cinderella on lillunut reittinsä hitaasti ja ajelehtinut yöllä tuntikausia Tallinnan lähistöllä. Paatin pääkoneet ovat polttaneet vuorokaudessa raskasta polttoöljyä lähemmäs 26 tonnia. Se tekee miltei 13 000 euron laskun.
Tallinnaan nopeasti pyyhältävät alukset ryystävät löpöä tuntia kohden enemmän. Tämäkin vaikuttaa siihen, mitä liput maksavat.
Matka-aikaa on jäljellä tunti, eikä valokuvapalvelun työntekijää Robert Theodorescoa hymyilytä. Pelikoneiden lisäksi valokuvaamo on laivan ainoa palvelu, jota varustamo ei pyöritä itse vaan nappaa voitoista provision. Peruskuva laivaan saapumisesta maksaa 11,90.

– Olen myynyt kaksi kuvaa kahdessa tunnissa, Theodoresco sanoo.

Hiljaisuus johtuu ainakin siitä, että laivalla on niin vähän ihmisiä. Suomalaisista asiakkaista Theodorescolla ei ole vielä paljoa kokemusta, mutta hänestä näyttää siltä, että ruotsalaiset ostavat kuvia enemmän. Kaikenikäiset, hän sanoo.

– Hyvänä päivänä kuvia saattoi myydä 2000 eurolla, hän sanoo.
I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.

Sami Tikkanen

#209
Kotiuduttu toiseenkin otteeseen Cinden vierailuristeilyltä. Olihan siellä ihan kohtuu hyvin ihmisiä mielestäni, vaikka varaustilanteessa ei paljoa mikään LXA-hyttejä lukuunottamatta loppu ollutkaan. Enkä kyllä itseasiassa tiedä sitten tarvitseeko sitä maihinnousua edes olla noissa kannattavuuden kannalta, kaikki kuluttaa laivassa, mitä kuluttaa, ja saapahan ainakin juhlia rauhassa aamuun asti miettimättä herätystä aamupäivästä. Mahtava juttu Viking Linelta tämä sesonkisiirto.  :thumb:

Hieman haikeaa näin omat reissuni tältä erää käyneenä tietenkin uskotella se fakta, että pian se lipuu taas takaisin Tukholmaan, jäädäkseen.. ja Helsingistä on jälleen alle vuorokauden risteilyissä tarjolla ainoastaaan Silja Europa  :(