Finnlines suunnittelee uusia matkustaja-autolauttoja

Aloittaja Kalle Id, 07.10.2018, 20:29:28

« edellinen - seuraava »

Kalevi Lehto

#30
Saapa nähdä, mitä tulee vaikuttamaan tähän projektiin tämä vallitseva maailmantilanne, jos Kiina edelleenkin kannattaa Venäjän sotapolitiikkaa, voi se ehkä aiheuttaa USA:n ja EU:n pakotteiden laajenemisen Kiinankin suuntaan...
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

Pekka Laakso

Uudisrakennusten rakentaminen etenee Kiinassa, virallista tiedotetta pukkaa:

"Finnlines rakentaa kahta Superstar-ropax-alusta, joista ensimmäinen, Finnsirius, laskettiin vesille 30.8.2022 ja toisen, Finncanopus-aluksen, kölinlaskua vietettiin 1.9.2022. Alukset aloittavat liikennöinnin Suomesta Ruotsiin ja Ahvenanmaalle vuonna 2023."

https://www.finnlines.com/fi/news-and-press-releases/finnlinesin-superstar-ropax-alukset-juhlistavat-vesillelaskua-ja-kolinlaskua/
Copyright © 2022 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.  :deal:

Ilves Valta

Tiedotteessa myös tarkentuneet luovutusajat ensi vuoden kolmannella ja neljännellä neljänneksellä. Näinollen aiemmin uutisoitu Finnsiriuksen liikenteenaloitus heinäkuussa ei varmaankaan toteudu.

Ilves Valta

Lainaus käyttäjältä: Ilves Valta - 30.11.2022, 10:20:44
Lainaus käyttäjältä:  Sven Liljeström - 30.11.2022, 09:07:23
Lisäksi en ole aivan perillä, miten jalkamatkustajat Naantalissa on tarkoitus hoitaa.
Kannattaako kenties ottaa junayhteyttä satamaan uudelleen käyttöön, siis sitä, joka vajaa
50 v sitten oli käytössä?
Jäin jostain käsitykseen että jalkamatkustajat olisi tarkoitus hoitaa bussiyhteydellä. Sinällään kun uusi Suomen Lähijunat on aikeissa aloittaa paikallisjunaliikenteen Turun seudulla 2024, voisi heillä olla hyvinkin intressejä ulottaa Naantaliin suunniteltu junayhteys saman tien satamaan saakka, ainakin Finnlinesin laivojen lähtö- ja tuloaikaan. Toki VR:lläkin saattaa olla intressejä tällaiseen, mutta jotenkin veikkaisin Lähijunien olevan halukkaampi (toki myös riskialttiimpi) kumppani.
Yllä oleva keskustelu Tallinkin suunnitelmista -ketjusta, mutta koska aiheena on varsinaisesti Finnlines (tai yhteydet FL:n laivoille) niin vastaan tässä ketjussa: viime vuoden viimeisestä Resiina-lehdestä selvisi, että VR on tehnyt suunnitelman Helsinki–Turku-IC- ja Pendolino-junien jatkamista Naantaliin. Rata Naantaliin on tarkoitus sähköistää, ja asema tulisi Naantalissa keskustaan, "S-marketin kupeeseen" mihin raiteet nytkin päättyvät. Suunnitellulta asemalta oli vielä noin kilometrin matka satamaan, mutta reippaampi voi sen kävellä, ja bussiyhteyden järjestäminen tuolle matkalle on tarvittaessa paljon yksinkertaisempi kuin bussi Turusta.

Toki koska suunnitelma on vasta valmistunut, ei tämä varmasti tule valmistumaan uusien laivojen liikeenteenaloitukseen, mutta vaikuttaa pidemmällä tähtäimellä varmasti Finnlinesin houkuttelevuuteen ei-automatkustajien parissa.

Sinällään mikään ei varmaankaan estäisi tuon sataman ratahaaran sähköistämistä ja matkustajalaiturin rakentamista myös sinne, mutta ainakin Resiinan uutisen mukaan tämä ei ole VR:n suunnitelmissa.

Jussi Pehkonen

Lainaus käyttäjältä: Ilves Valta - 11.01.2023, 10:05:10
Jäin jostain käsitykseen että jalkamatkustajat olisi tarkoitus hoitaa bussiyhteydellä. Sinällään kun uusi Suomen Lähijunat on aikeissa aloittaa paikallisjunaliikenteen Turun seudulla 2024, voisi heillä olla hyvinkin intressejä ulottaa Naantaliin suunniteltu junayhteys saman tien satamaan saakka, ainakin Finnlinesin laivojen lähtö- ja tuloaikaan. Toki VR:lläkin saattaa olla intressejä tällaiseen, mutta jotenkin veikkaisin Lähijunien olevan halukkaampi (toki myös riskialttiimpi) kumppani.

Yllä oleva keskustelu Tallinkin suunnitelmista -ketjusta, mutta koska aiheena on varsinaisesti Finnlines (tai yhteydet FL:n laivoille) niin vastaan tässä ketjussa: viime vuoden viimeisestä Resiina-lehdestä selvisi, että VR on tehnyt suunnitelman Helsinki–Turku-IC- ja Pendolino-junien jatkamista Naantaliin. Rata Naantaliin on tarkoitus sähköistää, ja asema tulisi Naantalissa keskustaan, "S-marketin kupeeseen" mihin raiteet nytkin päättyvät. Suunnitellulta asemalta oli vielä noin kilometrin matka satamaan, mutta reippaampi voi sen kävellä, ja bussiyhteyden järjestäminen tuolle matkalle on tarvittaessa paljon yksinkertaisempi kuin bussi Turusta.

Toki koska suunnitelma on vasta valmistunut, ei tämä varmasti tule valmistumaan uusien laivojen liikeenteenaloitukseen, mutta vaikuttaa pidemmällä tähtäimellä varmasti Finnlinesin houkuttelevuuteen ei-automatkustajien parissa.

Sinällään mikään ei varmaankaan estäisi tuon sataman ratahaaran sähköistämistä ja matkustajalaiturin rakentamista myös sinne, mutta ainakin Resiinan uutisen mukaan tämä ei ole VR:n suunnitelmissa.

Raisio-Naantali radan sähköistämisestä ja perusparantamisesta sekä Turku-Uusikaupunki radan perusparantamisestä on tietoa täällä. https://vayla.fi/turku-uusikaupunki-raisio-naantali

"Hankkeen ratasuunnitelmien laadinta on aloitettu keväällä 2022. Yleisötilaisuudet tullaan järjestämään arviolta alkuvuoden 2023 aikana ja hankkeen ratasuunnitelmat valmistuvat vuoden 2023 loppuun mennessä. Perusparannustoimet voidaan toteuttaa vuosina 2024–2026, mutta toteutuspäätöstä ei vielä ole."

Sven Liljeström

Minulle oli yllätys, ettei satamaan saakka enää ole kiskoja.
Onhan Naantalista liikennöinnyt jopa junalautta takavuosina (1970?) Tukholmaan.

Ilves Valta

Muotoiluni oli hivenen epäselvä; rata satamaan on edelleen olemassa, mutta se erkanee Naantalin keskustaan menevästä radasta hiukan ennen tuota suunniteltua(/olemassaolevaa) keskustan asemaa. Pienellä säädöllä olisi mahdollista saada laiturit ja rata jumpattua niin, että juna voisi pysähtyä keskustassa ja jatkaa siitä suoraan satamaan, mutta en tiedä onko tämä osa radan parannussuunnitelmaa. Ilmeisesti ainakaan sataman rada sähköistäminen ei ole.

Jussi Pehkonen

Lainaus käyttäjältä: Ilves Valta - 12.01.2023, 11:10:01
Muotoiluni oli hivenen epäselvä; rata satamaan on edelleen olemassa, mutta se erkanee Naantalin keskustaan menevästä radasta hiukan ennen tuota suunniteltua(/olemassaolevaa) keskustan asemaa. Pienellä säädöllä olisi mahdollista saada laiturit ja rata jumpattua niin, että juna voisi pysähtyä keskustassa ja jatkaa siitä suoraan satamaan, mutta en tiedä onko tämä osa radan parannussuunnitelmaa. Ilmeisesti ainakaan sataman rada sähköistäminen ei ole.

Hankekortti https://vayla.fi/documents/25230764/121724758/Hankekortti_Tku_Ukp_Rai-Nnl_RaS.pdf/7b6d197d-7f07-a658-e4d3-01db138861f0/Hankekortti_Tku_Ukp_Rai-Nnl_RaS.pdf?t=1665466842256

Kai Heino

TS: Finnlines suunnittelee Åålannin piknikkejä. Millaiset on tulevat aikataulut? Långnäsin satamaan pitäisi 2024 valmistua matkustajalaajennus?

Sven Liljeström

Minäkin olen ihmetellyt, miksi nämä picnicit tähän mennessä tarkoituksella on
jätetty kilpailijoille.
Nehän ovat omiaan autottomille matkustajille, mutta Naantalin puolella lienee
ainakin vielä puutteita satamayhteyksien kanssa.
Sitten en tietenkään tiedä, mitä ohjelmaa uusilla laivoilla halutaan tarjota.
Olisi taas oltava pikkusen parempaa, jotta kelpaisi alkuinnostuksen jälkeen.
Matkustajatilathan ensi syksynä ovat valtavat nykyisiin verrattuna, joten jotain
on oltava, on se 10h:kin pitkä, ellei mitään ole tarjolla.
Voi tietenkin olla, että joudutaan seilaamaan hieman nopeammin, jotta kääntöaikaa
suurelle lastimäärälle jää enemmän.