Aurellalle uusi työpaikka

Aloittaja Mikko-Oskari Koski, 19.06.2001, 00:01:00

« edellinen - seuraava »

Mikko-Oskari Koski

Vikingillä vuosina 1973-82 liikennöinyt "merten jumbojetti" Aurella on siirtynyt Välimereltä Irlanninmerelle. Aluksen uusi nimi on City of York ja reitti Swansea-Cork.
Kahdessa edellisessä toimenkuvassaan Aurella on ollut kreikkalaisen Hellenic Mediterranean Linesin omaisuutta. Nyt ei ole tihkunut tietoja, onko Swansea-Cork-Ferries ostanut lautan vai vain rahdannut sen, kuten se teki aikanaan Aallotar-Rogalin-Celtic Pridelle ja Fennialle.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Aleksi Lindström

#1
Hyvä että Aurellalle löytyi töitä! Sehän oli muutaman kuukauden Kreikassa laid up, joten ajattelin sen jo päätyvän jonnekin Arabiaan pyhiinvaeltajaliikenteeseen, mutta onneksi niin ei tapahtunut!  :) Hyvä uutinen!  :D

Miran Hamidulla

#2
Niin ja hyvä myöskin, että se pääsi pois Kreikasta. Sillä noiden Kreikkaan päätyneiden autolauttojen kohtalo ei aina oo ollu mikään mukava.(Express Samina, Nordia, Scania Express etc...)
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Jaakko Ahti

#3
aurella, ah... aika nätti laiva, tuumin ma.  ;D
Jaakko Ahti

Timo Selkälä

#4
City of Cork on vuokrattu Hellenic Mediterranean Linesilta. Aluksen liikennöinti katkaistiin heti alusta, se ei täyttänyt täysin vaadittuja määräyksiä, ja oli muutaman päivän siksi pois liikenteestä. Sittemmin se on taas päässyt jatkamaan liikennettään. Swansea-Cork Ferries myytin parisen vuotta takaperin Strintzisiltä paikallisille liikemiehille, ja hiukan myöhemminhän Strintziskin on päätynyt Attikan hoiviin.
I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.

Jaakko Ahti

#5
Niin muuten tosta Aurellan hyteistä; eikö siinä ollut siinä kannella missä nyt on niitä A-hyttejä pyöreillä ikkunoilla niin samanlainen autokansi kuin Rosellassa alunperin hyttien tilalla??? Vai mikä systeemi siinä oli?
Jaakko Ahti

Mikko-Oskari Koski

#6
Aurellassa oli melko iso garage, ensimmäinen näillä vesillä muuten, mutta ainakin keulapuolella keskilaivassa myös pari riviä pimeitä hyttejä. Aurellassa oli sentään 330 B-hyttipaikaa ja missä muuallakaan ne olisivat voineet sijaita?
Jos en ihan väärin muista, garageen oli peräti kuusi mahdollista paikkaa ottaa autoja sisään: luukut molemmin puolin keulassa ja keskilaivassa (taitaa olla nykyään matkustajalankku) ja lisäksi peräkannella töijaustäkin edessä oli molemmin puolin veräjä, josta laivaan ajetut autot pääsivät sitten keskilaivassa olleesta portista autokannen sisäosiin. Ajoluiskaa garagesta isolle autokannelle ei kuitenkaan tainnut olla (sellaistahan ei tainnut olla uudemmissakaan tämäntyyppisillä autokansiratkaisuilla varustetuissa laivoissa ennen Amorellaa?).
Sitä, miten päin alus ajoi laituriin missäkin satamassa en muista. Olen kyllä matkustanut Aurellalla kerran Maarianhaminasta Naantaliin (vuonna -81), mutta silloin en vielä ollut tajunnut laivaexprertismin hienouksia. Muistan vain, että harmitti, kun tarkoitus oli ollut tulla uudella upealla Rosellalla Turkuun ja sitten jouduttiinkin johonkin vanhaan saaviin, jossa oli perunamuussit paiskottu pitkin kansia...

Aurellan koko 4.kansi muutettiin hyttitiloiksi silloin -82, koska Irish Ferries osti sen nimenomaan yölautaksi Ranskan linjoille. St.Patrick ei kuitenkaan ollut heillä ympärivuotinen alus, joten se tuli tutuksi myös mm.Stenan ja Tallinkin liikenteessä.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Jaakko Ahti

#7
Eli ne hyttipaikat Viikkarin liikenteessä oli B-hyttejä, eikä autokannen alla? Millon ne A-hytit on muuten rakennettu?
Jaakko Ahti

Miran Hamidulla

#8
Aurellaan rakennettiin lisää hyttejä, kun se siirtyi Irish Ferriesille 80-luvun alussa, joten eiköhän ne A-hytitkin silloin tehty.
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Mikko-Oskari Koski

#9
City of Corkin rahtaussopimus on päättynyt ja alus palannut Välimerelle. Tuoreimman tiedon mukaan se on makuutettu Kreikassa, mutta yhä Swansea-Corkin väreissä. Joten sama toimenkuva saattaa uusiutua piankin?
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Miran Hamidulla

Osoitteesta http://www.boatnerd.com/news/ löytyy seuraavanlainen uutinen, joka kertoo meille Aurellan saaneen uuden työpaikan St. Lawrence joen risteilyjen tekijänä. Hienoa, että wanhalle hienolle Aurellalle löytyi vielä ostaja länsimaasta, ja mukava käyttötarkoitus. :D


"Groupe CTMA purchased a ferry from Greece lately and will be used as a cruise ship on the St. Lawrence River beginning in June. The ferry City of Cork was bought from Hellenic Mediterranean Lines..."
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Miran Hamidulla

#11
Ex-Aurellaa eli nykyistä C.T.M.A. Vacancieriä on viime talven aikana uudistettu Kanadassa tämän vuotista sesonkia varten, ja tuoreissa kuvissa alus näyttää saaneen vanhoilla päivillään katetut siivet komentosillalleen, jotka eivät ole ollenkaan huonon näköiset. 8)

http://www.faktaomfartyg.com/ctma_vacancier_1973_b_6.htm
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Kervisen Lauri

Joo, eihän ton Vacanserin ulkonäöstä voi sanoa mitään pahaa, ainoa juttu on toi kylkeen kirjotettu teksti, joka vaikuttaa vähän pieneltä. Mutta mitäs pienistä... ;)

Eerik Laine

Kun jälleen innoistuin testaamaan Landgångenin patentoituja linkkivinkkejä, päädyin pitkästä aikaa CTMA:n kotisivuille. Sieltä löytyy mm. mainio kansikartta ex-Aurellasta. Lisäksi löytyy rutkasti sisäkuvia alukselta. Varsin mieluisaa huomata ettei Vacancierilla taida kalustusta juuri olla muutettu sitten Viking aikojen....  :P

http://www.ctma.ca/contenu/croisiere_ficheTechniqueDuNavire_ang.cfm

Kimmo Rantanen

Eläkepäiviään "Cänädässä" viettävästä entisestä Vikingin "lippulaiva" Aurellastakin on tehty kattava nykyreportti. Paljon on vanhaa Vikingin 70-luvun aikaista säästetty.  :)

http://www.hhvferry.com/can_al_06_2_4.html
http://www.hhvferry.com/can_al_06_2_5.html