maritimeforum.fi

Merenkulku => Matkustaja-autolautat => Aiheen aloitti: Vesa Penttilä - 09.12.2014, 10:18:28

Otsikko: Sea Wind Helsinki Tallinna linjalle
Kirjoitti: Vesa Penttilä - 09.12.2014, 10:18:28
Tallinksilja Cargon Facebook sivut kertovat seuraavaa.  The service between Tallinn and Vuosaari in Helsinki has been confirmed and M/S Sea Wind will start on the line in January 2015. Her last departure on the Turku - Stockholm line is on 21.12. from Turku at 21:15 and her first departure from Tallinn to Helsinki is on 8.1. at 17:30.
Otsikko: Vs: Sea Wind Helsinki Tallinna linjalle
Kirjoitti: Rami Kristian Wirrankoski - 09.12.2014, 11:46:16
Näinhän se jo syksyllä päätettiin...ja lipunvaihtokin edessä...
Otsikko: Vs: Sea Wind Helsinki Tallinna linjalle
Kirjoitti: Marko Manninen - 09.12.2014, 17:02:55
Näinhän se jo syksyllä päätettiin...ja lipunvaihtokin edessä...

Olihan siitä syksyllä puhetta, mutta ei kirkossa kuulutettua. Nyt se sitten on varmaa.
Kaksi laivaa hävinnyt nyt Turku/Naantali linjoilta. Varmasti tällä on parantava vaikutus merenkurkun liikennemääriin.
M/S Haaparanda ei jätä ketään kyydistä.
Otsikko: Vs: Sea Wind Helsinki Tallinna linjalle
Kirjoitti: Johannes Selänpää - 12.12.2014, 15:18:28
Lisätietoja tullut julkisuuteen:
http://www.tallinksilja.com/fi/web/fi/12.12.2014-rahtialus-sea-wind-siirtyy-tammikuussa-vuosaari-tallinna-reitille
Otsikko: Vs: Sea Wind Helsinki Tallinna linjalle
Kirjoitti: Joonas Kortelainen - 12.07.2017, 13:05:29
Nyt Tallink ilmoittaa, että Viron pään osoite muuttuu Muugaksi, koska sieltä pääsee nopeammin Tallinnan ohi Via Balticalle ja välttää samalla ruuhkaisen keskustan. Olisiko tässä ideaa Superfast VII ja VIII:n sijoituspaikaksi, kun Stenan rahtaus loppuu Kiinan lauttojen valmistuessa? Eikö olisi ammattiliikenteelle ja autoilijoille hyvä lisä Länsisataman sumpun sijaan? Suoraan kehätielle myös Stadissa.
Otsikko: Vs: Sea Wind Helsinki Tallinna linjalle
Kirjoitti: Kalle Id - 12.07.2017, 15:02:53
Saa nähdä miten Superfastien ja Kiinan-ihmeiden kanssa käy. Britannian lauttaskeneä paremmin tuntevat tuntuvat olevan sitä mieltä, että uutisoinnista huolimatta kaikki neljä ekan sarjan kiinalaista eivät tule Irlanninmerelle (ja vaikka tulisivatkin niin Stena saisi Superfastit työllistettyä omassa laivastossaan). Yksi Fasteri voisi tietysti olla Vuosaari-Muuga -välille ihan relevantti Sea Windin tilalla, mutta jotenkin vaikea uskoa että molemmille löytyisi tuolta töitä. Sinällään tällä hetkellä kysyntä oikeastaan mille tahansa autolautoille on sitä luokkaa, että Fastereille ei pitäisi olla vaikeaa löytää ostajaa. Tosin, onko kysyntää vielä rahtausten loppuessa onkin ihan toinen kysymys.
Otsikko: Vs: Sea Wind Helsinki Tallinna linjalle
Kirjoitti: Johan Snellman - 12.07.2017, 21:14:05
Nyt kerrotaan että SF VII ja SF VIII on myyty Stenalle. Luovutus loppuvuodesta. Hinta n 135 meur yhteensä.
Otsikko: Vs: Sea Wind Helsinki Tallinna linjalle
Kirjoitti: Harri Muhonen - 12.07.2017, 21:16:31
Kyllä näin. Tallink on tänään tehnyt myyntisopimuksen näistä kahdesta aluksesta Stenan kanssa hintaan 133,5 miljoonaa euroa.

https://cns.omxgroup.com/cdsPublic/viewDisclosure.action?disclosureId=783276&messageId=984869 (https://cns.omxgroup.com/cdsPublic/viewDisclosure.action?disclosureId=783276&messageId=984869)
Otsikko: Vs: Sea Wind Helsinki Tallinna linjalle
Kirjoitti: Joonas Kortelainen - 13.07.2017, 14:12:35
Sehän olikin ajankohtainen pohdinta sitten. Atlantic Visionin rahtaus alkaa ilmeisesti olla myös lopuillaan, viimeisin sopimus on julkaistu helmikuussa 2015 ja päättyy nyt marraskuussa.
Otsikko: Vs: Sea Wind Helsinki Tallinna linjalle
Kirjoitti: Marko Manninen - 13.07.2017, 17:25:44
No Tallinkilla on varmaankin neljä vaihtoehtoa laivalle:
1. Jatkaa rahtausta Kanada
2. Myydä laiva jollekkin
3. Vuokrata tai myydä Stenalle. Jälkimmäinen on mielestäni ajankohtaisempi
4. Laittaa laiva esim. Vuosaari-Muuga reitille

Itse pitäisin vaihtoehto kolmosta parhaana, jos sen vielä Stena ostaisi 60-70 miljoonalla. Silloin heillä olisi neljä fastia laivueessa. Tallink saisi näistä kolmesta laivasta taloutta varsin hyvälle pohjalle. Voisi jopa poikia Turkuun Megastarin sisaren tilauksen tai voipa olla, että Saksasta laivan saa nopeammin liikenteeseen. Miten kummallakin telakalla on aikaa tehdä uusi Gigastar?
Otsikko: Vs: Sea Wind Helsinki Tallinna linjalle
Kirjoitti: Kalle Id - 13.07.2017, 22:05:01
Jos olen käsittänyt oikein on Papenburgissa nykyään kaksi rakennusallasta, joista pienemmän tilauskirjassa ei kai ole muita kuin 2019 valmistuva Saga Cruisesin uudisrakennus (ja Megastarin pitäisi käsittääkseni siihen mahtua). Jos näin on niin Papenburg voi toimittaa Gigastarin jo 2020, kun taas Turussa on tilaa vasta joskus 2022-23 -akselilla.
Otsikko: Vs: Sea Wind Helsinki Tallinna linjalle
Kirjoitti: Marko Manninen - 14.07.2017, 22:25:35
Ja jos lohkot kokoaa Saksassa ja hinaa sen Suomeen, niin mahdollisuus saada laivasta suomalaisempi. Pitää tietysti olla sopiva väli Turussakin, et varustelu laituri on vapaana. Mahtaako sellaista kohtaa olla. Mut jos ja kun Gigastar tilattaisiin Saksasta niin kyllähän siitä laivasta isot urakat Suomeenkin tulisi alihankkijoille. Pystyykö papenburg tekemään laivan samoilla piirustuksilla vai onko lohko tuotannossa jotain eroa. Olen käsittänyt et kaikilla telakoilla ei pysty tekee samalla tavalla. Korjatkaa jos olen väärässä. Gigastar kolmella lähdöllä varmasti korvaa Seawindin hävitty kaistametrit, kun sitä löytyy kuitenkin huomattavasti enemmän kun Starista. Matkustaja puoli hyötyisi kummasti tässä. Megalla ja Gigalla varmaankin pääsee 20 vuotta liikenteessä. Sen jälkeen suurimpia muutoksia pitää varmasti ajatella Viron liikenteeseen Ahvenanmaalla.
Otsikko: Vs: Sea Wind Helsinki Tallinna linjalle
Kirjoitti: Johan Snellman - 15.07.2017, 00:50:23
Käytännössä Papenburg joutuu tekemään suurimman osan työkuvista uudestaan - sama tilanne oli pitkälti jo Turku-Rauma-Helsinki. Kaikki lähtee siitä kuinka pitkiä teräslevyjä haluaa käyttää ja minkä painoisia lohkoja tehdään. Työkuvien teko ei nyt ole kovin kallista tuntityötä. Suomalaiset telakat ovat käyttäneet sekä Intialaisia että Vietnamilaisia suunnittelutoimistoja, puhumattakaan itäblokin maalaisista. Perussuunnittelu pyritään tekemään itse tai suomalaisten toimistojen kanssa, jos oma kapasiteetti ei riitä.
Sagalla taitaa muuten olla optio toisesta laivasta (jollei se ole jo tilattukin - en ole eläkeläisenä enää ihan kärryillä).
Otsikko: Vs: Sea Wind Helsinki Tallinna linjalle
Kirjoitti: Mikko-Oskari Koski - 19.04.2022, 14:51:10
SeaWindin työt Muugan ja Vuosaaren välillä lienee tehty, korvaaja on tästä päivästä alkaen Regal Star. Sailor jää Paldiskin ja Kapellskärin välille ainakin tällä haavaa yksikseen.
Viisikymppisen, kovassa käytössä koko ajan olleen rollarin tulevaisuuden kuvioksi on vaikea nähdä muuta kuin romuranta.

https://fi.tallink.com/documents/10192/109489502/Timetable_2022.pdf/32a4c0e9-91e2-09e0-418f-2787648b11f5?t=1641210297259&fbclid=IwAR3ro8m4XzeaW3xZO3FlBnRVJ_rdbGJE1hYvmequEUAj0gpji6djj9FLSD8
Otsikko: Vs: Sea Wind Helsinki Tallinna linjalle
Kirjoitti: Juhani Mehto - 27.04.2022, 08:12:53
Tallink ilmoitti eilen myyneensä Sea Windin ja luovutus tapahtui Paljassaaressa niin ikään eilen. Uuden omistajan sanotaan olevan Rudniki Shipping Ltd, joka kovasti vaikuttaa bulvaanilta. Rudniki vaikuttaa olevan kylä Lounais-Puolassa.

Tallinkin tiedote (https://www.tallink.com/press-releases?1&article=173105460#tabs-content-1)
Otsikko: Vs: Sea Wind Helsinki Tallinna linjalle
Kirjoitti: Sven Liljeström - 27.04.2022, 10:46:52
Kommenttina vain, että Sea Windiä rakennettiin ja modifioitiin matkan varrella
merkittävästikin.
Olen samaa mieltä, että alus lienee jonkun mutkan kautta olevan menossa
romutettavaksi.
Joskus käy niin, että joku muu vielä ostaa romurannalle menossa olevan aluksen
ja harjoittaa sillä kaupallista liikennettä muutaman vuoden Väli- tai Punaisella merellä.
Jäävahvistettuna Sea Wind on vankkaa tekoa.
Otsikko: Vs: Sea Wind Helsinki Tallinna linjalle
Kirjoitti: Kalevi Lehto - 27.04.2022, 20:01:42
Uuden omistajan sanotaan olevan Rudniki Shipping Ltd, joka kovasti vaikuttaa bulvaanilta.
Joo, todennäköisesti onkin sellainen. Ei tuollaista yhtiötä ainakaan ihan vähällä googlaamisella löydy.
Otsikko: Vs: Sea Wind Helsinki Tallinna linjalle
Kirjoitti: Ilves Valta - 27.04.2022, 22:05:21
Toki Tallinkillakin on kaikkia kummallisen nimisiä tytäryhtiöitä jotka alukset oikeasti omistavat (kuten Sea Windin omistanut Tallinn Swedish Line)... mutta huomioiden että laivalla on ikää 50 vuotta on vaikea uskoa että se vielä liikenteeseen tulisi. Toki olisi mukava yllätys olla väärässä.
Otsikko: Vs: Sea Wind Helsinki Tallinna linjalle
Kirjoitti: Mika Honkonen - 27.04.2022, 23:12:14
Eikös alus ollut Luonnonmaalla lokakuussa?
Ja oliko samoihin aikoihin se kun seisoi pitkän tovin Paljassaressa remontissa?
Liekkö nyt tullut päätös että enää ei rahaa sijoiteta ylläpitoon vaan hankkiudutaan eroon. Vaikea sanoa mikä on hinta romulla tällä hetkellä. Koska jalostettu teräs on kallista, vois kuvitella että niin on myös romu.
Missään ei taida olla kerrottu mihinpäin uusi omistaja on aluksen viemässä. Yleensähän näissä uutisissa on kerrottu että mikä tulee reitiksi
Otsikko: Vs: Sea Wind Helsinki Tallinna linjalle
Kirjoitti: Sven Liljeström - 28.04.2022, 10:13:23
Vähän "Off Topic",

mutta huomasin jonkin aikaa sitten jossain, että n. 30 vuotta sitten perustettu Tallink
toisaalta ratsastaa yhden siljavarustamon perustajan - Suomen Höyrylaiva Osakeyhtiön
perustamisvuodella 1883!
Tallink sanoo nimittäin jossain mainoksessa, tms. että "heillä on perinteitä vuodesta 1883"!
Jokainen päättäköön itse, onko tämä väite sopiva, kiellettyä sen käyttäminen ei ainakaan ole.
Otsikko: Vs: Sea Wind Helsinki Tallinna linjalle
Kirjoitti: Juhani Mehto - 28.04.2022, 11:32:44
Jos Tallinkin suunnitelmia rupeaa katsomaan pidemmällä aikavälillä, niin näkee selvästi, että SILJA LINE tuotemerkistä pyristellään eroon. Ja ennustankin että Silja Europa, on seuraava myytävä. Sen jälkeen luultavasti Serenade/Symphony. Jos näin ei käy, niin ainakin logo kyljessä tulee vaihtumaan TALLINK:iksi noiden 2 hesalaisen osalta. Koska miksi TALLINK aikanaan osti SILJA LINEN, jos kaikki sen laivat myydään pois? Toki SeaWind on jo iäkäs, mutta ei nyt ikäloppu siltikään. Alkuunhan Festival lähti lähes samantien pois laivastosta, ja eipä mennyt kauaa, että myytiin. Ja tilalle Galaxy/ Princess joita ei ole tähän päivään mennessä maalattu Aidoiksi Siljoiksi.  "Laivan maalaaminen on kallista" tekosyyllä ja vain teksti vaihdettiin, koska helpompi/halvempi maalata se aikanaan takaisin TALLINK:iksi- silti tilataan jotain star superstar jne laivoja... jotka maksaa tuplasti sen maalauksen hinnan. Europakin siirrettiin "TALLINK" NIMIMERKIN ALLE, SAMOIN ISABELLE Ja myös se että
SILJA LINE fontti muutettiin alkuperäisestä TALLINKIA mukailevaksi, kertoo paljon. TALLINK HALUAA EROON SILJASTA, ja jatkaa kasvuaan alkuperäisen perustajan nimellä.  Asia jota ei vain julkisesti asiakkaiden lähdön pelossa uskalleta sanoa... Mutta merkit ilmassa ovat täysin selvät.

Miten tämä liittyy aiheeseen Sea Windista, joka ei ole koskaan ollutkaan Silja Linen brändin alla? Ja jos Tallink haluaisi eroon Siljasta, niin se varmaan olisi jo tehty tässä 16 vuoden aikana.

Vähän "Off Topic",

mutta huomasin jonkin aikaa sitten jossain, että n. 30 vuotta sitten perustettu Tallink
toisaalta ratsastaa yhden siljavarustamon perustajan - Suomen Höyrylaiva Osakeyhtiön
perustamisvuodella 1883!
Tallink sanoo nimittäin jossain mainoksessa, tms. että "heillä on perinteitä vuodesta 1883"!
Jokainen päättäköön itse, onko tämä väite sopiva, kiellettyä sen käyttäminen ei ainakaan ole.

Haluaa tai ei, niin Tallink on saanut ostojen kautta itselleen edesmenneen SHO:n perinnön ja näin ollen vuonna 1883 perustettu yhtiö jatkuu nykyisin Tallink Silja Oy:nä. Yhtiön aikajanan näkee vaikkapa Laiva-lehden numerosta 4/2020.
Otsikko: Vs: Sea Wind Helsinki Tallinna linjalle
Kirjoitti: Juhani Mehto - 07.05.2022, 15:21:23
Sea Wind on saanut pari päivää sitten uudeksi nimekseen A Wind ja ahterissa liehuu eksoottinen Palaun lippu. Vaikuttaa siis vahvasti siltä, että alus matkaa romurannalle. Se on tällä hetkellä edelleen Paljassaaressa.

EDIT: saanut sittemmin Liberian lipun ja tuntemattoman firman logon teksteineen korsteeniin, niin ehkä jatkaakin liikennöintiä. Edelleen Paljassaaressa 24.5.
Otsikko: Vs: Sea Wind Helsinki Tallinna linjalle
Kirjoitti: Lasse Mäkinen - 04.06.2022, 23:12:10
Lähti tänään paljassaaresta marinetrafficin mukaan klo 10:39 ja kohteena Istanbul. ETA 19.6.
Haiskahtaa kyllä vahvasti viimeiseltä matkalta...
Otsikko: Vs: Sea Wind Helsinki Tallinna linjalle
Kirjoitti: Tauno Hermola - 14.06.2022, 18:08:07
Outoon suuntaan on "A Wind" menossa - tai ainakin tekee ihmeellisen mutkan, jos se tuosta vielä Gibraltarin salmeen kääntyy. Nykyinen kurssi näyttäisi vievän Rabatiin tai Casablancaan.

Edit: Casablancaan meni. Mahtaako vaan lastata Casablancassa ja viedä lastin Istanbuliin, ETA sinne nyt 23.6.

Otsikko: Vs: Sea Wind Helsinki Tallinna linjalle
Kirjoitti: Juhani Mehto - 04.07.2022, 11:13:44
A Wind vaihtoi jälleen lippua tultuaan perille telakalle Turkin Yalovaan. Se on nyt Kamerunin rekisterissä.
Otsikko: Vs: Sea Wind Helsinki Tallinna linjalle
Kirjoitti: Mika Honkonen - 17.07.2022, 16:14:01
A wind on nyt mustallamerellä ja suuntana venäjän Kavkaz. Onko joku ottanut/saanut selville että mikä on aluksen tulevaisuus? Romuranta ilmeisesti saa odottaa vielä?
Otsikko: Vs: Sea Wind Helsinki Tallinna linjalle
Kirjoitti: Tauno Hermola - 28.07.2022, 00:38:00
Näkyy kulkevan Venäjän Kavkazin ja Turkin Karasun satamien väliä. Kavkaz näyttäisi olevan lähinnä öljy/kemikaali-satama ja Karasu pieni satama Turkin pohjoisrannikolla. Mitähän kuljetettavaa siellä on?

DNV:n rekisteri https://vesselregister.dnv.com/vesselregister/details/07931 (https://vesselregister.dnv.com/vesselregister/details/07931) kertoo omistajan olevan Rudniki Shipping Ltd. (tämähän oli Tallinkin tytäryhtiö?) ja managerin Sealife Denizcilik Ltd. Sti., joka on turkkilainen firma.
Otsikko: Vs: Sea Wind Helsinki Tallinna linjalle
Kirjoitti: Juhani Mehto - 28.07.2022, 13:51:05
Näkyy kulkevan Venäjän Kavkazin ja Turkin Karasun satamien väliä. Kavkaz näyttäisi olevan lähinnä öljy/kemikaali-satama ja Karasu pieni satama Turkin pohjoisrannikolla. Mitähän kuljetettavaa siellä on?

DNV:n rekisteri https://vesselregister.dnv.com/vesselregister/details/07931 (https://vesselregister.dnv.com/vesselregister/details/07931) kertoo omistajan olevan Rudniki Shipping Ltd. (tämähän oli Tallinkin tytäryhtiö?) ja managerin Sealife Denizcilik Ltd. Sti., joka on turkkilainen firma.
Näin pakotteiden aikana voi lastina olla ihan mitä tahansa, mitä ei lännestä muuten saa. Equasiksessa manageri on jo vaihtunut ja virallista omistajaa ei ole edes merkitty. Rudniki ei kai ole Tallinkin tytäryhtiö, vai oliko jossain näin mainittu? Rudniki on kylä Puolassa.
Otsikko: Vs: Sea Wind Helsinki Tallinna linjalle
Kirjoitti: Tauno Hermola - 28.07.2022, 16:40:40
Näin pakotteiden aikana voi lastina olla ihan mitä tahansa, mitä ei lännestä muuten saa. Equasiksessa manageri on jo vaihtunut ja virallista omistajaa ei ole edes merkitty. Rudniki ei kai ole Tallinkin tytäryhtiö, vai oliko jossain näin mainittu? Rudniki on kylä Puolassa.

Todennäköisesti luin huolimattomasti Shippaxin (https://www.shippax.com/en/news/tallinks-sea-wind-sold-to-rudniki-shipping-ltd-.aspx) tai jonkun muun uutisen, jossa itse asiassa sanottiin myyjän olevan Tallinkin kokonaan omistama tytäryhtiö.

Netistä saa tällaisen hakutuloksen:
Lainaus
https://www.scribd.com › article › 579788158 › Veteran-On-The-Move
Read Veteran On The Move Online - scribd.com
Jun 24, 2022 Veteran On The Move - Read online for free. Tallink Group subsidiary Tallinn Swedish Line has sold Sea Wind (1972/15,879gt) to Gdansk-based Polish operator Rudniki Shipping, with the vessel, originally built at Helsingør, Denmark and much altered since, handed over on 26 April.

Itse juttua ei rekisteröitymättä kuitenkaan pysty lukemaan tuonkaan vertaa.