Tuoreimmat viestit

Sivuja: [1] 2 3 ... 10
1
Matkustaja-autolautat / Vs: Tallinkin laivavuokrauksia
« Uusin viesti kirjoittanut Petri Helenius tänään kello 16:18:59 »
TURKU – LÅNGNÄS – KAPELLSKÄR // Baltic Princess   13.09.2022 - 31.03.2023


https://fi.tallink.com/documents/10192/109489502/Timetable_2022.pdf/32a4c0e9-91e2-09e0-418f-2787648b11f5?t=1641210297259
2
Matkustaja-autolautat / Vs: Tallinkin laivavuokrauksia
« Uusin viesti kirjoittanut Janne Koskinen tänään kello 13:48:40 »
Näemmä Baltic Queenilta muutama paikkaus:

https://news.cision.com/fi/tallink-silja-oy/r/baltic-queen-korvaa-silja-europan-risteilyt-10-18-9-2022,c3615496

Normaalisti Tallinna-Tukholma-reitillä liikennöivä Baltic Queen siirtyy korvaamaan Silja Europan lähtöjä Helsinki-Tallinna-reitille 10.-18.9.2022 väliseksi ajaksi. Silja Europa on päätetty vuokrata majoituskäyttöön Hollantiin 20.8.2022 alkaen ainakin seitsemäksi kuukaudeksi, ja laivan lähdöt Helsinki-Tallinna-reitillä on vuokrauksesta johtuen peruttu 15.8.2022 alkaen.

Baltic Queen tekee 10.-18.9.2022 välisenä aikana seuraavat risteilyt Helsinki-Tallinna-reitillä:

10.9.2022 Radio Rock -erikoisristeily
11.9.2022 22 h -risteily
12.9.2022 22 h -risteily
13.9.2022 erikoisristeily
14.9.2022 22 h -risteily (Iskelmäkeskiviikko)
15.9.2022 22 h -risteily
16.-18.9.2022 Päivä Maarianhaminassa -risteily Helsingistä (2 yötä)
Baltic Queen liikennöi Silja Europan normaalin aikataulun mukaisesti, eli lähtee Helsingistä klo 18.30, saapuu Tallinnaan klo 22.00, lähtee Tallinnasta seuraavana päivänä klo 12.30 ja saapuu Helsinkiin klo 16.00. Tiistaina 13.9.2022 Baltic Queen lähtee poikkeuksellisesti Tallinnasta jo klo 11.30 ja saapuu Helsinkiin klo 15.00. Perjantaina 16.9.2022 laiva lähtee poikkeuksellisesti Tallinnasta jo klo 10.00 ja saapuu Helsinkiin klo 13.00.

Ajalla 10.-17.9.2022 Baltic Queenin lähdöt Tallinna-Tukholma-reitillä on peruttu. Laiva palaa Tallinna-Tukholma-reitille 18.9.2022 klo 18.00 Tallinnasta."
3
Matkustaja-autolautat / Vs: Laivahostelli Boren nykykunto.
« Uusin viesti kirjoittanut Pekka Linnainen tänään kello 00:53:00 »
Surullista kertomaa. "Oregonin mäntynä" kansimateriaali esiteltiin ja kunnossa olivat vielä viimeisellä Tallinnan matkalla.
4
Matkustaja-autolautat / Vs: Amorella myyty
« Uusin viesti kirjoittanut Ilves Valta 17.08.2022, 09:54:56  »
Tämä on nyt jo vanha uutinen, mutta Jan Hanses puhui Vikingin Helsinki–Tukholma-linjan tulevaisuudesta sekä HBL:n (https://www.hbl.fi/artikel/9781f0be-854d-43bc-a6ce-245db0153cab) että Ålandstidningenin (https://www.alandstidningen.ax/nyheter/blir-fraga-om-nytt-tonnage-om-vi-ska-vara-kvar-pa-linjen, maksumuuri) haastattelussa. Molempien viesti on samansuuntainen: Gabriella jatkaa toistaiseksi yksin linjalla ensi kesään asti, mutta pidemmälle tulevaisuuteen kaikki vaihtoehdot ovat auki. Viking saattaa luopua linjasta kokonaan, mutta jos varustamo jää linjalle tarvitaan jostain toinen laiva. Ideaalitilanteessa uudisrakenne, mutta myös (Amorellaa "merkittävästi uudempi") käytetty laiva on vaihtoehto.

Tosin jos käytettyä laivaa aletaan miettimään niin eipä niitä potentiaalisia vaihtoehtoja paljon ole. 90-luvun jälkeen on rakennettu todella vähän risteilylauttoja, niistä vielä harvemmat ovat edes potentiaalisesti myynnissä, ja näistä potentiaalisesti myynnissä olevista valtaosan omistaa Tallink – jonka ei kannata myydä laivaa kilpailijalle itsensä kanssa kilpailevaan liikenteeseen jos ei ole ihan pakko.
5
Matkustaja-autolautat / Vs: FinFerries (ex.Destian ja TLL:n Lauttavarustamo)
« Uusin viesti kirjoittanut Juhani Mehto 16.08.2022, 20:14:53  »
Altera lähti Turusta pari päivää sitten käyttöönottotesteihin Paraisten ja Nauvon välille. Elektra puolestaan tuli Turkuun tänään lepäämään.
6
Venäjän hyökkäys Ukrainaan on työntänyt kapuloita myös tämän projektin rattaisiin. Telakka on hakenut jäänmurtajalle vientilupaa ulkoministeriöltä. Toistaiseksi työt on kuitenkin keskeytetty.

YLE: Helsingin telakka saattaa saada luvan rakentaa jäänmurtaja venäläisyhtiölle pakotteista huolimatta
7
Risteilijät / Vs: Star Pisces, entinen Kalypso myytavana?
« Uusin viesti kirjoittanut Petri Nummijoki 09.08.2022, 23:07:21  »
Sitten 90-luvun Athena/Kalypso/Europa olivat ainakin matkustajien mieleen, kaksi ensimmäistä kai monella tapaa hyvin suunniteltujakin.

Athena ja Kalypso olivat muuten ilmeisen hyviä mutta kantavuus niissä oli aluksen kokoon nähden ällistyttävän pieni. Kun rahdin merkitys on sittemmin korostunut niin epäilisin, että Kalypso olisi aika pian siirretty Turku-Tukholma-reitiltä johonkin Helsinki-Tallinna-risteilyliikenteeseen siinä tapauksessa, että alus olisi jäänyt Itämerelle.

Olympia tietenkin oli ihan OK, mutta suora kopio Mariellasta.

Olympia oli Mariellan kopio mutta pari asiaa siinä saattoi olla paremmin. Mariellalla oli standardihyttejä tasokkaampia kämppiä vain marginaalisesti. Ei Olympiallakaan niiden määrä erityisen suuri ollut mutta kuitenkin isompi sisaralukseen verrattuna. Sitten yökerhon paikkaluku oli vain reilut 20 % laivan matkustajapaikkojen määrästä, joten loppuun myydyllä laivalla tuskin kaikki halukkaat mahtuivat seuraamaan illan ohjelmaa. Olympialla yökerho oli saman kokoinen mutta à la carte-ravintolakin oli suunniteltu viihdetilaksi. Eri asia sitten, toimiko ratkaisu esim. äänieristyksen kannalta, jos yökerhossa, pianobaarissa ja à la carte-ravintolassa soi kaikissa eri musiikki ja ne ovat kuitenkin vierekkäisiä tiloja samalla kannella?
8
Risteilijät / Vs: Star Pisces, entinen Kalypso myytavana?
« Uusin viesti kirjoittanut Sauli Nurmi 09.08.2022, 21:55:21  »
Mitä tämä tarkoittaa? Jos sitä, että Sliteä tulisi pitää oman aikansa johtavana lauttavarustamona niin siinä alkaa olla historian uudelleenkirjoittamisen makua. Sanoisin, että jokseenkin kaikki 60-90-luvuilla esitellyt kotivesien lautat, jotka erosivat liikenteeseen tullessaan kokonsa, tarjontansa tai käyttötarkoituksensa puolesta vaikuttavasti edeltäjistään olivat joko Siljan tai Finnlinesin kehittämiä.

Kyllähän Slitellä oli omat hyvät hetkensä, etenkin 70-luvun ja 90-luvun alussa.
Erityisesti Apollohan oli superonnistunut konsepti, joka aloitti yhdeksän laivan sarjan ja itse Apollokin oli liikenteessä melkein 50 vuotta. Alkuperäinen poikkeava piippuväristykin kopioitiin alkuvuosiksi Gabriellaan. Sitten 90-luvun Athena/Kalypso/Europa olivat ainakin matkustajien mieleen, kaksi ensimmäistä kai monella tapaa hyvin suunniteltujakin. Europa on sitten joko onnistunut tai vähemmän onnistunut, riippuen siitä katsooko asiaa matkustajan näkökulmasta vai laivan outojen mittasuhteiden ja tilaratkaisujen aiheuttamien ongelmien näkökulmasta.

Mutta siinä noiden välissähän Slite oli kyllä aika hukassa 70-80 -lukujen taitteessa. Diana II oli monista eri suunnitteluvirheistä kärsivä alus ja ainoa oma uudisrakennus pitkään aikaan. Olympia tietenkin oli ihan OK, mutta suora kopio Mariellasta. Ja sitten tietysti Ruotsista tehtiin vuorokauden risteilyjä kilpailijan vanhalla entisellä höyrylaivalla.
Eli ei ainakaan noita vuosia tosiaan voi kovin edelläkävijän roolina pitää.
9
Risteilijät / Vs: Star Pisces, entinen Kalypso myytavana?
« Uusin viesti kirjoittanut Petri Nummijoki 09.08.2022, 18:00:10  »
Mennyt on mennyttä, Kalypsoa ja Sliteä ei koskaan enää tule, joten toivokaamme, että niiden muistoa ymmärretään vaalia parhaina juttuina, joita lajissaan näillä vesillä on ollut.

Mitä tämä tarkoittaa? Jos sitä, että Sliteä tulisi pitää oman aikansa johtavana lauttavarustamona niin siinä alkaa olla historian uudelleenkirjoittamisen makua. Sanoisin, että jokseenkin kaikki 60-90-luvuilla esitellyt kotivesien lautat, jotka erosivat liikenteeseen tullessaan kokonsa, tarjontansa tai käyttötarkoituksensa puolesta vaikuttavasti edeltäjistään olivat joko Siljan tai Finnlinesin kehittämiä. Tai jos puhutaan kehityskulusta, jossa Viking Line nousi 70- ja 80-lukujen johtavaksi varustamoksi kuljetusmääriltään niin siinä Slite oli Viking Linen kolmesta osakasvarustamosta pienin toimija. 80- ja 90-lukujen taitteen uudisrakennusohjelmassa Sliten Athena, Kalypso ja Europa olivat kyllä paljon kunnianhimoisempi hanke, kuin SF Linen Amorella, Isabella ja Cinderella. Koska Slite kuitenkin haukkasi tässä liian suuresta kakusta (tietysti huonoa tuuria oli mukana) niin en katsoisi tämän yksinään korottavan Sliteä muiden yläpuolelle.
10
Matkustaja-autolautat / Vs: Amorella myyty
« Uusin viesti kirjoittanut Sami Niemelä 09.08.2022, 11:49:20  »
Uudeksi nimeksi näyttäisi tulevan Mega Victoria, ja laiva korvaisi Corsica Victorian.
https://pianetanavi.altervista.org/corsica-ferries-acquista-amorella-e-si-prepara-a-diventare-la-nuova-mega-victoria/

(Jutussa puhutaan ruotsalaisesta Viking Line -varustamosta.)
Sivuja: [1] 2 3 ... 10