Saimaa (Mikkeli)

Aloittaja Kenny Leong, 16.06.2004, 21:36:30

« edellinen - seuraava »

Kenny Leong

Kävinpä tuossa Mikkelissä yksi päivä ja tietenkin vierailin satamassa katsomassa paikallisia paatteja. Näinpä siellä upean sisävesilaiva Saimaan, jolla joskus pienempänä seilasin Saimaalla kun olin siskoni kanssa kesäleirillä Ristiinassa päin.
Nyt kysynkin että kuka tietää tämän aluksen historiasta enempi, eli milloin ja missä rakennettu jne.
Yhtiö jolle tämä Saimaa kuuluu niin en nyt muista vaikka sen risteilymainosta katselinkin satamassa laiturilla. Yhtiöön kuuluu myös toinen alus Jaarli. Tekevät mm. mielenkiintoisen risteilyn Anttolan lähellä oleville kalliomaalauksillekin, jossa silloin kesäleiriaikoina kävimmekin mutta arvatkaas muistanko mitään....EN :beer: :D

Tässä vielä kuva....


Wirrankosken Rami

#1
Kaipa minun tähän on vastattava...
Montosen Erkin Saimaa laivahan se siinä :)
Lyhyesti laivasta:
Rakennettu 1906 Savonlinna, Savonlinnan Telakka ja Konepaja Oy.
Mitat (alunperin höyrylaivana): 62 brt, 35 nrt, 19,50/18,60 x  4,78 x 3,20 m. 75 ihv, comp.2cyl.kone, telakan valmistetta.
Tilaaja: Höyrylaiva Osuuskunta Saimaa rl, Savonlinna, nimellä SAIMAA II (sisaralus Saimaa I). Ajoi Savonlinnasta Vuokalan kautta Särkilahteen.
-1910-luvulla: Taipalsaaren Höyryvenhe Osk. i.l, Taipalsaari.
-1931: Theodor Martikainen, Puumala.
-1942: Savo-Karjalan Osuusteurastamo r.l, Kuopio, sai mukavan nimen OSUUSTEURASTAMO.
-1953: Taisto, pentti ja Martti Rikkonen, Taipalsaari, nimeksi SAIMAA.
-1955: Lenni Montonen, Ruokotaipale.
-1956: sai moottorin, 65 hv.
-1986: Erkki Montonen, Mikkeli.
Nykyiset mitat: 61 bt, 27 nt, 50 dwt, 18,62 x 4,74 x 1,84 (1,90) m....

Siinä lyhyesti laivasta...

Kenny Leong

Kiitos Rami tiedoista!!!!! Arvasin että sinuun voi luottaa :beer: :thumb:

Mikko-Oskari Koski

#3
Tämä Saimaan edellinen nimi on, kuten varmaan olen joskus maininnutkin, henkilökohtainen suosikkini mitä tulee inhorelistisimpiin laivannimiin. Olisi mukava tietää, kuljettiko ss.Osuusteurastamo myös matkustajia -ja millainen sen kansirakennus noihin aikoihin oli. Nykyinen torppa näyttää myöhemmin väsätyltä, vaikka alus sinällään ei edelleenkään ole yhtään hassumman näköinen, joihinkin saman kaliiberin kollegoihinsa verrattuna.
Esim.kuopiolainen Koski on pilattu niin täydellisesti, ettei siinä ole oikeastaan mitään muuta hyvää, kuin nimi. Eikä Mataran Airistosta Lahdessa väsätyn Enon Ellinkään ulkonäöstä voi kaunista sanaa lausahtaa...
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950