Royal Caribbean tilaa jälleen maailman suurimman risteilyaluksen

Aloittaja Teijo Niemelä, 06.02.2006, 10:28:36

« edellinen - seuraava »

Jara Röksä

Tän päivan Ilta-sanomissa Jutun tynkää laivasta ;D :deal:

Teemu Hangasluoma

onko kellään tarkempaa tietoa siitä koska laivan olisi tarkoitus lähteä kohti kotivesiä??

Juhani Mehto

Lainaus käyttäjältä: Teemu Hangasluoma - 25.01.2009, 23:37:43
onko kellään tarkempaa tietoa siitä koska laivan olisi tarkoitus lähteä kohti kotivesiä??

RCCL:n kotisivujen mukaan ensimmäisen normaalin risteilyn pitäisi alkaa 12. joulukuuta, joten lähtö Suomesta lienee noin kuukautta aiemmin.
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.


Teijo Niemelä

#169
Royal Caribbeanilla on vaikeuksia saada loppurahoitusta Oasis of the Seasille seka muille tilaamilleen aluksille. Yhtio kertoi tilanteestaan maanantaina New York Stock Exchangelle, ja kertoo pyrkivansa ratkaisemaan tilanteen. 91-sivuinen PDF-dokumentti loytyy NYSE:n sivuilta, mutta en ole ehtinyt sen enempaa asiaan perehtya.
Risteilyuutiset osoitteesta www.cruisebusiness.com
2/2015 Costa Serena; 3/2015 Wind Surf; 4/2015 Viking Star; 5/2015 Star Breeze; 10/2015 Norwegian Escape; 11/2015 Anthem of the Seas. Tulevaa: 1/2016 Veendam; 4/2016 Koningsdam.

Kimmo Rantanen

Jättivarustamo hakee lisärahoitusta Suomesta

Kansainvälinen varustamo Royal Caribbean Cruise Line hakee lisää rahoitusta Suomessa rakennettaville laivoilleen.
Taloussanomat  2.3.2009 21:35

Royal Caribbean kertoi Yhdysvaltain rahoitusmarkkinoita valvovalle SEC:lle jättämässään raportissa, että yhtiö etsii lisärahoitusta kahdelle suurlaivalle, joita rakennetaan Suomessa.

Raportin mukaan Royal Caribbean hakee rahoitusta "relevanteilta" vientiluottolaitoksilta ja uskoo kohtuuehtoisen rahoituksen järjestyvän.

Helsingin Sanomien mukaan molemmat pyynnöt kuuluvat valtion erityisrahoituslaitokselle Finnveralle. Finnveran toimitusjohtaja Pauli Heikkilä ei kommentoinut asiaa.

Finnvera on lupautunut takaamaan jo neljä viidennestä Oasis-laivojen pitkäaikaisesta rahoituksesta.


Taloussanomat

Markus Alander

Nyt olisi kunnon laivaa tarjolla suomen lippua kaipaaville

Ville Halonen

#172
Komia pienoismalli oli Miamin messujen yleisömenestys:
http://www.cruisecritic.com/articles.cfm?ID=818

Hieman offtopic, mutta nyt olis pienempi pienoismalli myös tarjolla (ei LEGO):
http://www.modelshipmaster.com/products/ocean_liners/oasis_of_the_seas.htm


Petri Moilanen

Lainaus käyttäjältä: Ville Halonen - 17.04.2009, 21:44:50
STX:n sivuilla hauskanen kokovertailukuva:

http://www.stxeurope.com/upload/ships/hires/oasis_mittasuhteet_hr.jpg

Ihan hauska, tohon olis vielä voinut laittaa muutaman matkustjalaivan vertailukohteeksi noiden lisäksi.

Teemu Pohjalainen

Lainaus käyttäjältä: Petri Moilanen - 18.04.2009, 14:32:55
Ihan hauska, tohon olis vielä voinut laittaa muutaman matkustjalaivan vertailukohteeksi noiden lisäksi.

Minun tekemä ei täysin tarkka:
http://sere.toppeli.com/oasismin.jpg

Mikko Karhu

Lainaus käyttäjältä: Teemu Pohjalainen - 18.04.2009, 17:02:35
Minun tekemä ei täysin tarkka:
http://sere.toppeli.com/oasismin.jpg

Kiitos! Mielenkiintoista todeta, että jopa Silja Serenade näyttää pieneltä Oasis of The Seasin vierellä.  :)

Timo Toivonen

Valtiolle suurvastuut uudesta jättilaivasta

JYRI RAIVIO

Suomalaiset veronmaksajat voivat liittää iltarukoukseensa toiveen, jonka mukaan yhdysvaltalainen risteilyvarustamo Royal Caribbean Cruise Line eli RCCL menestyy ja elää pitkään yhä hankalammaksi käyvällä toimialallaan. RCCL ja valtion erityisrahoituslaitos Finnvera ovat sopineet eteläkorealaisen telakkayhtiön STX Europen Turun telakalla rakenteilla olevan maailman suurimman superristeilijän Oasis of the Seasin rahoituspaketista, joka kasaa veronmaksajien niskoille suuret vastuut.

Finnvera tiedottaa nostaneensa laivan toimituksen jälkeisen rahoituksen takuut 95 prosenttiin maksamatta olevasta, 800 miljoonan euron kauppahinnasta. Takuuriski on näin ollen 760 miljoonaa euroa. Näin korkea takuuosuus on poikkeuksellinen. Yleensä vastuu rajoittuu 80 prosenttiin. Vielä poikkeuksellisempi on rahoituspaketin toinen osa. Finnvera jälleenrahoittaa suoraan tytäryhtiönsä Suomen Vientiluoton kautta 40 prosenttia tarvittavasta rahoituksesta. Noin 320 miljoonan euron rahoitus tulee valtion suuren yritysrahoituksen tukipaketin uudesta osasta eli viennin jälleenrahoituspotista.

Loput 60 prosenttia laivan hinnasta rahoittaa tasaosuuksin kolme suurpankkia, ranskalainen BNP Paribas ja ruotsalaiset SEB ja Nordea. Normaalikäytännön mukaan RCCL on maksanut viidenneksen 1,31 miljardin dollarin eli noin miljardin euron hinnasta jo kauppaa tehtäessä.

RCCL:n saama rahoitus on herättänyt huomiota asiantuntijapiireissä. Amerikkalaislehti USA Todayssa UBS-pankin analyytikko Robin Farley pitää 95 prosentin takausosuutta epätavallisena ja 40 prosentin suoraa rahoitusta ainutlaatuisena. "Tämä on muistimme mukaan ensimmäinen kerta, kun valtio ei vain takaa osaa velasta vaan järjestää myös rahoitusta", Farley sanoo.

Finnveran johto ei perjantaina ollut tavoitettavissa kommenttia varten.


Paperihesari 18.4.2009
"Tere tulemast Titanicule!"

Mika Mattila

Koematka lähenee.... Kesäkuun alkupuolella pitäis lähteä merelle??

Markus Nieminen

Lainaus käyttäjältä: Mikko Karhu - 18.04.2009, 22:15:17
Kiitos! Mielenkiintoista todeta, että jopa Silja Serenade näyttää pieneltä Oasis of The Seasin vierellä.  :)

Kyllä!
Mutta ei silja europa ole muutenkaan mikään iso laiva näihin ''jätti'' risteilihöihin verrattuna,  täällä itämerellä se on iso.
Ja kun vielä ajettelee järkevästi niin 200+m laivalle ei ole mitään asiaa 360m laivojen luokkaan.

Jos nyt on laivat jo parin kerrostalon kokoisia, niin paljonkohan ne ovat 50 vuoden päästä  ::)

Queen is legendary rock!