Royal Caribbean tilaa jälleen maailman suurimman risteilyaluksen

Aloittaja Teijo Niemelä, 06.02.2006, 10:28:36

« edellinen - seuraava »

Joonas Vähämäki

Lainaus käyttäjältä: Ville Halonen - 18.06.2009, 17:55:53
Muutamia kuvia koeajosta:

http://www.oasisoftheseas.com/downloadable-images.php?id=SEA-TRIALS

Todella maukkaan näköisiä kuvia. Telakkakuvista päätellen en ole pitänyt laivaa kovin kauniina mutta kyllä se tuolla Turun saaristossa mennessään aika nätiltä näyttää. Tuosta karusellista tuli mieleen että varmaan ennen pitkää tuon kokoluokan aluksille alkaa tulla sisään rakennettuja huvipuistojakin :D Kyllä tuon kokoiseen laivaan jo luulisi sopivan vaikkapa pieni sisävuoristoratakin, onhan niitä toteutettu maailmalla ja muistaakseni joskus Keravallakin :)

Joonas Rautio

Allekirjoitus

Teemu Ahonen

Lainaus käyttäjältä: Joonas Vähämäki - 19.06.2009, 09:47:27
Tuosta karusellista tuli mieleen että varmaan ennen pitkää tuon kokoluokan aluksille alkaa tulla sisään rakennettuja huvipuistojakin :D Kyllä tuon kokoiseen laivaan jo luulisi sopivan vaikkapa pieni sisävuoristoratakin, onhan niitä toteutettu maailmalla ja muistaakseni joskus Keravallakin :)
Ehkä, ehkä ei. Itse pohdin tätä jonkin verran. Laivat ovat kyllä tarpeeksi pitkiä, mutta vuoristorata tarvitsee kyllä leveyttäkin.  En ole varma, mutta kyllähän se olisi toteuttavissa, mutta kun vertaa vuoristoradan vaatimaa tilaa ja kustannuksia siihen, kun vuoristorataa ei ole, ero lienee merkittävä. Nääs vuoristorata tuo jokusen miljoonan kustannuksia lisää, viele suht. paljon tilaa ja varmasti häiritsee jylinällä, kiljunnalla ja muulla melullaan joitakin matkustajia. Sisälle tätä ei välttämättä pysty toteuttamaan, mutta laivan kannelle kyllä vielä vapaammin. Yli 300 metriä pituutta ja lähes 50 metriä leveyttä antaa hyvät resurssit vuoristoradan rakentamiseen.
Daa daa daa dalalalala, dalalalala, daa daa daa dalalalalala, dalalalala, daa daa daa dalalalala, dalalalala, daa daa daa daa daa dum daa daa daa.

Veli-Matti Markko

#213
Miks tosta Oasiksen alaosasta pitää tulla noin järkyttävän värinen(vaalean sininen)? On kuulemma pysyvä ratkaisu, luulin pohjamaaliks sitä ::)

Timo Selkälä

Lainaus käyttäjältä: Teemu Ahonen - 22.06.2009, 21:10:23
Laivat ovat kyllä tarpeeksi pitkiä, mutta vuoristorata tarvitsee kyllä leveyttäkin.  En ole varma, mutta kyllähän se olisi toteuttavissa, mutta kun vertaa vuoristoradan vaatimaa tilaa ja kustannuksia siihen, kun vuoristorataa ei ole, ero lienee merkittävä. Nääs vuoristorata tuo jokusen miljoonan kustannuksia lisää, viele suht. paljon tilaa ja varmasti häiritsee jylinällä, kiljunnalla ja muulla melullaan joitakin matkustajia. Sisälle tätä ei välttämättä pysty toteuttamaan, mutta laivan kannelle kyllä vielä vapaammin.

Pienehkön vuoristoradan saisi mahtumaan jopa Seren ja Sympan promenadeillekin. Se tosin vaatinee sen että ne kulkevat kohtalaisen hitaasti varsinkin kaarteissa - toisaalta niin tiukat kaarteet tarkoittaa pienessäkin vauhdissa aika "voimakasta" tunnetta. Newcastlessa on kauppakeskuksessa vuoristorata, ja Las Vegasissa taas näköalatornin huipulla. Mainitut meluongelmat ovat luultavasti yksi haitta, toinen voi olla se että rakennelma ei ole kovin kaunis. Kolmas, pienempi ongelma lienee nähtävissä Linnanmäelläkin. Ei ole väliä onko kyseessä vuoristorata vai jokin muu väline, teinit tuppaavat sylkemään niistä, mikä ei ole allaolijoista kovinkaan mukavaa. Joka tapauksessa, nopeudet eivät tietenkään voisi olla ihan samaa luokkaa kuin isoissa huvipuistoissa. Ulkokannelle huvipuistolla voisi kyllä olla tilaa. Tosin aurinkokannetkin vaativat sitä tilaa, ja siellä he ilmeisesti haluavat ajoittain rauhaakin. Athenan Röda Lund jäi kokematta, ehkä joku jopa tietäisi mitä laitteita siellä oli?
I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.

Ville Halonen

#215
Maailman suurin risteilijä jo nyt myyntimenestys

http://www.ts.fi/online/talous/70455.html


Oasiksen menestys siivittää lisätilauksia

http://www.ts.fi/online/talous/70548.html


Juhani Gronlund

Myyntimenestys? Entinen maailman suurin risteilijä QM2 seilas n. 14 kk neitsyt matkan jälkeen ilman muita kuin peruutuspaikka alennuksia n. 100 % occupancy prosentilla. Oasis alkanut jo alentamaan muiden kuin neitsyt risteilyn hintoja ja antamaan ostos credittiä ja ilmaista matkavakuutusta varaajille. Eikä myöskään kesäsesongin risteilyt  ole loppuun myytyjä niin kuin tavallisesti uusilla laivoilla niiden valmistuessa.. No onhan laivalla paljon enemmän matkustajapaikkoja kuin QM2.sella.
RCCL kohdalta ei kyllä näytä hyvältä , koska kahden  ensimmäisen neljäksen tulos muistaakseni n. 86 mil,usd miinuksella ja Oasis nostaa varustamon pääomakulut lähes miljardiin dollariin vuodessa.

Teijo Niemelä

Lainaus käyttäjältä: Juhani Gronlund - 01.09.2009, 13:17:11
Myyntimenestys? Entinen maailman suurin risteilijä QM2 seilas n. 14 kk neitsyt matkan jälkeen ilman muita kuin peruutuspaikka alennuksia n. 100 % occupancy prosentilla. Oasis alkanut jo alentamaan muiden kuin neitsyt risteilyn hintoja ja antamaan ostos credittiä ja ilmaista matkavakuutusta varaajille. Eikä myöskään kesäsesongin risteilyt  ole loppuun myytyjä niin kuin tavallisesti uusilla laivoilla niiden valmistuessa.. No onhan laivalla paljon enemmän matkustajapaikkoja kuin QM2.sella.
RCCL kohdalta ei kyllä näytä hyvältä , koska kahden  ensimmäisen neljäksen tulos muistaakseni n. 86 mil,usd miinuksella ja Oasis nostaa varustamon pääomakulut lähes miljardiin dollariin vuodessa.

Vertailin nopeasti Oasiksen ja Freedomin hintoja kesakuulle 2010: Parvekehyttien hinnat/alkaen/henkilo lahtivat Oasiksella USD 1 700:sta ylospain, mika on noin USD 500 enemmain kuin esimerkiksi Freedomilla samaan aikaan. Freedomilla parvekehytteja on muistaakseni vajaat 800 kun Oasiksen 2 700 hytista joku 70% on parvekkeellisia -- eli, Oasiksella on enemman premiumtason myytavaa, mutta paremmalla hinnalla.

Varasimme Oasikselta vuosi sitten parvekehytin Central Park -nakoalalla -- muutamaa kuukautta myohemmin, sisahyttikin maksoi jo enemman. Lahto on 2. tammikuuta, joka yleensa on edullisimmista lahtoajoista.
Risteilyuutiset osoitteesta www.cruisebusiness.com
2/2015 Costa Serena; 3/2015 Wind Surf; 4/2015 Viking Star; 5/2015 Star Breeze; 10/2015 Norwegian Escape; 11/2015 Anthem of the Seas. Tulevaa: 1/2016 Veendam; 4/2016 Koningsdam.

Lassi Liikanen

Mahtaakohan pääjohtaja Fain bluffata, kun eräässä kuvatekstissä mainitaan: "Royal Caribbean-varustamon pääjohtaja Richard Fainin mukaan Oasis of the Seas-alus on myynyt niin hyvin, että lukujen kanssa voi marssia omistajan puheille keskustelemaan uudesta laivatilauksesta." Jos tämä oli vertauskuva, niin oli aika huono. Vielä vähän aikaa sitten Royal Caribbean oli pahoissa vaikeuksissa saada jopa rahoitusta kyseiselle alukselle, lainat putosivat luokituslaitosten roskaluokkaan jne.  :deal:
Kaikki tällä palstalla esittämäni mielipiteet ovat henkilökohtaisia, eivätkä edusta muita tahoja tai ole kytkösissä tämän palstan ulkopuolisiin tahoihin.

Verkkolehti Ulkomatala

Teijo Niemelä

Lainaus käyttäjältä: Lassi Liikanen - 01.09.2009, 15:17:24
Mahtaakohan pääjohtaja Fain bluffata, kun eräässä kuvatekstissä mainitaan: "Royal Caribbean-varustamon pääjohtaja Richard Fainin mukaan Oasis of the Seas-alus on myynyt niin hyvin, että lukujen kanssa voi marssia omistajan puheille keskustelemaan uudesta laivatilauksesta." Jos tämä oli vertauskuva, niin oli aika huono. Vielä vähän aikaa sitten Royal Caribbean oli pahoissa vaikeuksissa saada jopa rahoitusta kyseiselle alukselle, lainat putosivat luokituslaitosten roskaluokkaan jne.  :deal:

En usko, etta bluffaa -- silla kuulemani mukaan -- ei sanonut koskaan mitaan tuollaista (ja tuonhan voi ymmartaa miten tahansa). Toisekseen, niihin mainitsemiisi lainatakauksiin sisaltyi alunperinkin liikaa dramatiikkaa, silla oli pitkalti selvio, etta rahoitus tulee (mika on hyva suoritus, kun otetaan lainamarkkinoiden tamanhetkinen tilanne huomioon).

Taytyy ottaa huomioon, etta suomalaista mediaa kiinnostaa ainoastaan mahdolliset tulevat risteilyalustilaukset... Niita ei nyt kuitenkaan ole kenenkaan mukaan lahikuukausina odotettavissa. Sen sijaan, kolmestakin eri lahteesta sain viime viikolla kuulla, etta lauttamarkkinat elpyvat ennen risteilyalusmarkkinoita...
Risteilyuutiset osoitteesta www.cruisebusiness.com
2/2015 Costa Serena; 3/2015 Wind Surf; 4/2015 Viking Star; 5/2015 Star Breeze; 10/2015 Norwegian Escape; 11/2015 Anthem of the Seas. Tulevaa: 1/2016 Veendam; 4/2016 Koningsdam.

ukkelo

Nyt on risteilyn ostajan markkinat. Ainakin Cruise Business Review -lehden päätoimittaja Teijo Niemelän mukaan:

http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uutiset/etusivu/uutinen.jsp?oid=2009/09/25941

Teijo Niemelä

Lainaus käyttäjältä: ukkelo - 20.09.2009, 11:50:44
Nyt on risteilyn ostajan markkinat. Ainakin Cruise Business Review -lehden päätoimittaja Teijo Niemelän mukaan:

http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uutiset/etusivu/uutinen.jsp?oid=2009/09/25941


Toimittaja soitti minulle kannykkaan kello 01:50 aamulla, ja kiire lienee ollut kova, silla ei antanut minun puhua loppuun. Olisin maininnut vain tuon Oasiksen huomattavasti korkeammat hinnat verrattuna muihin Royal Caribbeanin risteilyihin.

Mita tulee muihin jutun "nippelifaktoihin", niin niita toimittaja ei minulla tarkistuttanut.
Risteilyuutiset osoitteesta www.cruisebusiness.com
2/2015 Costa Serena; 3/2015 Wind Surf; 4/2015 Viking Star; 5/2015 Star Breeze; 10/2015 Norwegian Escape; 11/2015 Anthem of the Seas. Tulevaa: 1/2016 Veendam; 4/2016 Koningsdam.

Timo Kauppinen

nyt todella on risteilymarkkinat. niin kauan kuin itse olen risteilysektorilla ollut en ole nahnyt vastaavia tarjouksia. esimerkiksi alkavalla viikolla viikon risteily barcelonasta lahtien 162 euroa plus 57 euroa verot. varustamona ncl.

ukkelo

Lainaus käyttäjältä: Teijo Niemelä - 20.09.2009, 17:29:57
Toimittaja soitti minulle kannykkaan kello 01:50 aamulla, ja kiire lienee ollut kova, silla ei antanut minun puhua loppuun. Olisin maininnut vain tuon Oasiksen huomattavasti korkeammat hinnat verrattuna muihin Royal Caribbeanin risteilyihin.

Mita tulee muihin jutun "nippelifaktoihin", niin niita toimittaja ei minulla tarkistuttanut.

Nippelifaktat tarkistetaan nyt.

Auttaisitko Teijo pistämään matkustajalaivat koon mukaiseen järjestykseen. Oasis on omassa sarjassaan, mutta miten nuo Freedom luokan alukset verrattuna QM2:een? Nämähän ovat siinä vähän yli 150 tuhannen tonnin luokassa ja kokoerot ovat varsin pienet.  Nuorena harmittelin myöhäistä syntymääni, peläten ettei Normandiaa ja Cunardin Queeneja isompia matkustajalaivoja koskaan valmistettaisi. Minulle jo Kristina Reginassa on ollut vaikeuksia löytää hyttiäni ja sehän on kooltaan vain runsas prosentti Oasis of the Seasistä.

Huh huh. Nyt täytyy todeta että olen päässyt kovaan seuraan. Tarkoitus oli vedota Teijo Niemelään tyyliin älä sinä poika minulle isottele, vaikka oma asiantuntemus on tätä luokkaa:

http://en.wikipedia.org/wiki/Freedom_Class
http://en.wikipedia.org/wiki/MS_Kristina_Regina
http://news.bbc.co.uk/2/hi/americas/5048480.stm
http://www.bbc.co.uk/caribbean/news/story/2009/08/090821_sanders_cruises_challenge_carib.shtml

ukkelo
MS Kristina Brahe, MS Kristina Regina, MS Sunbird, MS Melody, SS Emerald.

Teijo Niemelä

#224
No yritetaan, mutta kaikki tulee nyt muistista (ja parin viinilasillisen jalkeen), silla en ehdi tarkistamaan aivan tarkkoja lukuja:

1. Oasis of the Seas, 252 000 tonnia (gt), tarkempikin vetoisuus on jo julkaistu
2. Allure of the Seas, 252 000 tonnia
3. Independence of the Seas, 154 407
   Liberty of the Seas, 154 407
   Freedom of the Seas, 154 407
6. Queen Mary 2, 148 000 (taytyy tarkistaa tarkka luku)
7. Norwegian Epic, 143 000 (vetoisuus on viime tietojen mukaan pienentynyt)
8. Mariner of the Seas, 137 300
9. Navigator of the Seas, 137 300
10. MSC Spendida, 137 000
     MSC Fantasia, 137 000
12. Adventure of the Seas, 137 000
     Explorer of the Seas, 137 000
     Voyager of the Seas, 137 000
15. Carnival Dream, 130 000
16. Carnival Magic, 130 000
Risteilyuutiset osoitteesta www.cruisebusiness.com
2/2015 Costa Serena; 3/2015 Wind Surf; 4/2015 Viking Star; 5/2015 Star Breeze; 10/2015 Norwegian Escape; 11/2015 Anthem of the Seas. Tulevaa: 1/2016 Veendam; 4/2016 Koningsdam.