Royal Caribbean tilaa jälleen maailman suurimman risteilyaluksen

Aloittaja Teijo Niemelä, 06.02.2006, 10:28:36

« edellinen - seuraava »

Timo Selkälä

Lainaus käyttäjältä: Marko Manninen - 03.10.2012, 14:40:32
Tämä olisi aivan loistava uutinen toteutuessaan varsinais-suomen työllisyydelle ja Suomen kauppataseelle, mikä on ollut viime aikoina pahasti miinuksella ja yksi syy on ollu laiva toimutusten puuttuminen ulkomaille. On niin isosta kaupasta kyse, ettei valtio voi munia tälläistä.

Rohkenen muistuttaa nykyhallituksen johtavista ministereistä. Kyllä ne voivat ihan hyvin tuon ryssiä. Joten korrekti muoto olisi ollut "On niin isosta kaupasta kyse, ettei hallitus saa munia tälläistä".
Muuten olen ihan samaa mieltä - tuo tilaus tarvitaan - ja liuta muitakin.
I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.

Janne Koskinen

"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Timo Selkälä

Liittyen tuohon tukipolitiikkaan - olenkin ihmetellyt sitä miksi meillä ei aseteta ehtoja noille tuille: Eli kuten Ranskassa ja Italiassa - tuemme projektia summalla X JOS samalla investoitte telakkaan summan Y. Jos näin olisi tehty Turun telakka-alue olisi varmaan jo kokonaisuudessaan katettu...
I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.

Tuomas Romu

#333
Mahdollinen kolmas Oasis-luokan alus Suomen Turusta on herättänyt myös amerikkalaiset patriootit, jotka haluaisivat rakentaa maailman suurimman risteilylaivan Jenkeissä, valtion tuella (rahoituksella) tottakai:

http://www.marinelink.com/news/administration-torpedoing348273.aspx

386-metrisen America World City -aluksen suunnitteluun on käytetty tähän mennessä jo 60 miljoonaa dollaria ja apua on haettu aina Norjasta asti:

http://www.americanflagship.com/

Hieman koomisesti uusinta teknologiaa rummuttavan aluksen vetoisuus on ilmoitettu rekisteritonneissa, joiden käytöstä sivistynyt maailma luopui uudisrakennusten osalta jo 1980-luvun alussa. :>

edit: Kas, myös YLE on maininnut aiheesta:

http://yle.fi/uutiset/amerikkalaislahde_suomi_rahoittaa_royal_caribbeanin_jattiristeilijaa/6324431
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Samu Rautiainen

Lainaus käyttäjältä: Tuomas Romu - 10.10.2012, 15:32:31
Mahdollinen kolmas Oasis-luokan alus Suomen Turusta on herättänyt myös amerikkalaiset patriootit, jotka haluaisivat rakentaa maailman suurimman risteilylaivan Jenkeissä, valtion tuella (rahoituksella) tottakai

Ei juma.....! Olishan tää pitäny arvata. Mutta jos kunnon alusta haluuvat rakennuttaa, nii eiköhä kannattais tilata telakalta joka on rakentunut tämmösiä risteilijöitä ennenkin. NYT VAIN KYNSIN HAMPAIN TAPPELEMAAN TILAUKSESTA! 
Tuttuja laivoja: Punkaharju, Lake Seal, Pielinen, Amorella, Isabella, Gabriella, V. Grace, V. XPRS, Rosella, Eckerö, Djurgården 9, Viggen, Alfågeln, Skiftet, Gudingen, Finlandia

Timo Selkälä

Minä luulin että tuo hanke kuopattiin jo noin 1987. Niillä nurkilla se oli ajankohtainen.
I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.

Kalle Id

Milläköhän telakalla jenkit kuvittelevat voivansa omassa maassaan rakentaa risteilyaluksen? Viimeeksi kun jotain tälläistä yritettiin, homma meni puihin ja laiva piti viedä Saksaan viimeisteltäväksi...

Tuomas Romu

Älähän nyt. Pride of America on loistava esimerkki amerikkalaisesta laivanrakennusosaamisesta.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Timo Selkälä

Lainaus käyttäjältä: Tuomas Romu - 11.10.2012, 14:06:53
Älähän nyt. Pride of America on loistava esimerkki amerikkalaisesta laivanrakennusosaamisesta.
Ai, en tiennyt että se on niin huono... 

Alaska Marine Highwaysin laivasuunnitelma on toinen loistava esimerkki. Hintaa aluksella on järkyttävästi ja suunnittelu on maksanut maltaita. Silti alustyyppi saa Skandian ja Nordian vaikuttamaan moderneilta...
I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.

Tommi Terävä

Kun on ollut keskustelua tuosta uuden jättiluksusristeilyaluksen tilaamisesta niin ajattelin sanoa pari sanaa tilauksen puolesta
Ensimmäiseksi: Suomeen tulisi taas se kunnia, että ollaan rakennettu maailman suurin riteilyalus.
Toiseksi: Kun työttömyydestä on valiteltu niin tulisi se 12 000 henkilötyövuotta lisää.
Kolmanneksi: Onhan se huipputilaus telakalle. Hinta on yli 900 miljoonaa.

Valtion kyllä kannattaisi antaa se 200 miljoonaa tukea. ...   :deal:

Aluksesta siis tulisi samanlainen yliarvostettu "Oasis"-luokan megajättisuperluksusloistoökyristeilyalus kuin Oasis ja Allure. Alukset ei mielestäni kauneudella loista, mutta telakan kannalta merkittävä tilaus, jota ei saa antaa Mey Wertille. Vai?

Tuomas Romu

Kolmannen Oasis-luokan risteilijän lipsahtamisesta Meyerille tuskin tarvitsee olla huolissaan. Kilpaileva telakka joutuisi suunnittelemaan aluksen alusta alkaen itse, sillä STX tuskin luovuttaisi "kruununjalokivensä" täydellistä suunnitteluaineistoa. Todennäköisesti ajan kanssa useimpien teknisen ratkaisujen kopioiminen onnistuisi, mutta jaksaisiko asiakas odottaa ja ottaa riskin, että lopputulos olisi alkuperäistä huonompi?

Kannattaa pitää mielessä, että kysehän ei ole suorasta tuesta, vaan Finnveran takauksesta. Mikäli kaikki sujuu hyvin ja Royal Caribbean saa laivansa maksetuksi, ei valtio köyhdy pennin etiä. Toisaalta, jos yksi maailman suurimmista risteilyvarustamoista menee nurin, laivat siirtyvät rahoittajan (valtion) omistukseen ja pian voidaankin perustaa... öh... Arctia Cruises?
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Timo Selkälä

Lainaus käyttäjältä: Tuomas Romu - 11.10.2012, 21:47:29
Kannattaa pitää mielessä, että kysehän ei ole suorasta tuesta, vaan Finnveran takauksesta. Mikäli kaikki sujuu hyvin ja Royal Caribbean saa laivansa maksetuksi, ei valtio köyhdy pennin etiä. Toisaalta, jos yksi maailman suurimmista risteilyvarustamoista menee nurin, laivat siirtyvät rahoittajan (valtion) omistukseen ja pian voidaankin perustaa... öh... Arctia Cruises?

Ei hätää - kyllä joku täällä vielä ehdottaa että ne maalataan punavalkoisiksi ja sinne alakansille laitetaan autokannet... Katajanokan kauhut!

En nyt tähän hätään muista, mutta eihän Meyer pysty ihan noin leveitä siellä edes tekemäänkään? Todellinen uhka tässä olisikin itse asiassa STX France.
I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.

Kalle Id

Mielestäni Meyerissä ei voi paljoa Solstice-luokkaa isompi tehdä, eivät mahdu jokea merelle.

Teemu Malinen

Jenkeissä laivaa ei pysty tekemään, ei ainakaan mitenkään järjellisillä kustannuksilla. En tieda onko siellä edes riittävän isoa telakka-allasta? Tätä vaihtoehtoa ei tarvitse pelätä.

Harmittaa kun pessimistit puhuvat valtion tuesta, kun pitäisi puhua takauksesta. Siis onhan takauskin tukea, mutta uutisoinnissa tämä kuulostaa siltä kuin Suomen valtio ostaisi jenkki-varustamolle vastikkeetta laivan. Se on vain niin, että se joka ei pelaa, ei voita. Eli jos takausta ei heru, niin tilaus valunee muualla ja työpaikat jäävät varmuudella syntymättä.

Aikanaan esim. Finnlinesin Star-luokan valuminen Italiaan oli rahoituspaketista kiinni. Laivojen ostohinta olisi ollut ilmeisen sama.

Ilpo Kuivanen

Lainaus käyttäjältä: Teemu Malinen - 12.10.2012, 00:34:40
Harmittaa kun pessimistit puhuvat valtion tuesta, kun pitäisi puhua takauksesta. Siis onhan takauskin tukea, mutta uutisoinnissa tämä kuulostaa siltä kuin Suomen valtio ostaisi jenkki-varustamolle vastikkeetta laivan. Se on vain niin, että se joka ei pelaa, ei voita. Eli jos takausta ei heru, niin tilaus valunee muualla ja työpaikat jäävät varmuudella syntymättä.

Olisi edes jenkkivarustamo, eikös Royal Caribbean ole norjalainen varustamo?