Royal Caribbean tilaa jälleen maailman suurimman risteilyaluksen

Aloittaja Teijo Niemelä, 06.02.2006, 10:28:36

« edellinen - seuraava »

Olli Tuominen

Firman juuret ovat Norjassa, mutta nykyisin emoyhtiö Royal Caribbean Cruise Line pitää päämajaansa Floridan Miamissa, osakkeet noteerataan New Yorkin sekä Oslon pörsseissä. Osakeluettelon perusteella suuria norjalaisomistajiakaan ei näytä juuri olevan.

Mikko Varjanne

#346
 :thumb:
Lainaus käyttäjältä: Tuomas Romu - 11.10.2012, 21:47:29

Kannattaa pitää mielessä, että kysehän ei ole suorasta tuesta, vaan Finnveran takauksesta. Mikäli kaikki sujuu hyvin ja Royal Caribbean saa laivansa maksetuksi, ei valtio köyhdy pennin etiä. Toisaalta, jos yksi maailman suurimmista risteilyvarustamoista menee nurin, laivat siirtyvät rahoittajan (valtion) omistukseen ja pian voidaankin perustaa... öh... Arctia Cruises?

Hienoa Tuomas, että nostat esiin vientitakauksen ja tuen eron, joka on merkittävä. Kysymys siitä, onko RCCL yhtiö, joka ajautuu konkurssiin, on tietenkin Suomi Oy:lle Finnveran kannalta oleellinen. Uskon kuitenkin asiantuntijoiden tekevän kattavan tilinpäätösanalyysin ja saavan vielä RCCL:ltä lisäinformaatiota verratuna edes pörssiyhtiön tiedonantovelvollisuuteen.

Markkinat uskovat ainakin konsernirakenteisen Royal Caribbean Cruises Ltd:n eli usean risteilybrändin ja monialayhtiön, tutummin RCCL:n voivan kohtuullisen hyvin, jos katsoo kurssikäyrän lisäksi P/E lukua. Luvuissa bruttokate on hyvä ja nimenomaan uudet ja isot aluksethan tuovat hyväkatteista liiketoimintaa suuruuden ekonomian ansiosta.

RCCL New Yorkin pörssissä:
http://www.nyse.com/about/listed/lcddata.html?ticker=rcl&fq=D&ezd=1Y&index=5

Toisaalta maksuvalmiuden mittarit Quick ja Current Ratio ovat huonoja:
http://finapps.forbes.com/finapps/jsp/finance/compinfo/Ratios.jsp?tkr=RCL

Pitää kuitenkin muistaa, että tämä on nyt sitten vain yhden yhtiön tiedot. Konsernin intressipiiriin ja omistukseen saattaa kuulua pörssiin listautumattomia yrityksiä. Tärkeää on nähdä, että asiakkaita riittää ja asiasta kirjoitti tänään 20.10.2012 mm. Turun Sanomat http://www.ts.fi/uutiset/talous/404212/Kiinasta+toivoa+laivateollisuudelle.
One stop shop for marine industry - www.shipsu.com

LinkedIn http://bit.ly/varjanne

Timo Selkälä

Käsittääkseni varustamoilla usein ovat maksuvalmiuiden mittarit huonoja. Nyt, keskellä sekavia taloudellisia aikoja tuskin voi odottaa että ne olisivat loistavalla pohjalla. Joka tapauksessa varustamoiden ongelma on se että toiminta on hyvin pääomaintensiivistä, ja risteilytoiminta on tässä vielä jopa ihan omaa luokkaansa. Tilaustahan voi motivoida sekä siten että uusi alus tuo mahdollisuuden käyttää hyväkseen Oasis-luokan vetovoimaa, sekä myös siten että vanhempaa kalustoa voi siirtää juuri Aasiaan.

Suurin riski nähdäkseni tässä on se että tilaus menee STXn Ranskan telakoille. En tosin tiedä kuinka suuri tämä riski on.
I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.

Jani Nousiainen

Matkustajalaivat.com

Tulevaa: Viking XPRS 15-16.8 St. Ola 16.8 Ionis 16.8 Viking XPRS 18.8 Baltic Princess 19-20.8 VikingGrace 20-21.8

Tuomas Romu

All information and details given in good faith but not guaranteed!

Olli Tuominen

RCCL julkisti siis tänään kolmannen kvartaalin tuloksen ja pörssitiedotteen tulevaisuudennäkymiä käsittelevässä osiossa siis myönnetään, että neuvotteluja käydään. RCCL haluaisi kolmannen Oasiksen valmistuvan vuoden 2016 jälkimmäisellä puoliskolla, ja sopimus laivan rakentamisesta olisi tarkoitus saada valmiiksi ennen vuoden loppua. RCCL odottaa saavansa laivan halvemmalla kuin Oasiksen ja Alluren.

Ja tässä vielä englanninkielinen alkuperäisteksti kolmannen kvartaalin tulosjulkistustiedotteesta:
The company noted that it is engaged in negotiations for the possible construction of an Oasis-type newbuild that would be delivered in middle to late 2016. While the company has not entered into any agreement at this time, it hopes to do so before year's end.  The new ship is expected to cost less on a per berth basis than either of the first two Oasis-class vessels.

"The Oasis of the Seas and Allure of the Seas have proven themselves to be exceptionally attractive ships by generating the highest guest satisfaction ratings in the fleet coupled with very compelling financial returns," said Richard D. Fain, chairman and chief executive officer.  Fain continued, "Ordering another such ship for delivery in 2016, at a lower cost, with better energy efficiency is very consistent with our balanced goals of prudent growth, return improvement and debt reduction." 

Mikko Varjanne

Kivasti RCCL on petrannut tulosmielessä. Mitä tulee maksuvalmiuden mittareihin, olen samaa mieltä. Ne kertovat, kuten tase yleensäkin, vain yhden hetken staattisen tilanteen. Ilahduttavaa oli huomata, miten RCCL:n katetaso on parantunut viime vuoteen verrattuna. Pyörittelen aihetta:

http://shipsu.com/2012/10/third-oasis-class-ship-is-reality-but-which-shipyard-is-getting-the-contract-to-build-it/

Oma veikkaukseni hypoteesiin on Turku mutta hintalappu ei ole miljardi, vaan jotain 700-800 miljoonan Euron välistä. Pudotus on melkoinen mutta toisaalta, tilanne on muuttunut ja aluksen rakentamisessa voi saada nuo säästöt, koska kyse on 3. saman "tyyppisestä" laivasta. RCCL näytti tiedotteessaan puhuvan tyypistä, ei sarjan kolmannesta.

One stop shop for marine industry - www.shipsu.com

LinkedIn http://bit.ly/varjanne

Juhani Mehto

Talouspoliittinen ministerivaliokunta hylkäsi uusimman ehdotuksen Oasis 3:n tilauksen rahoituspaketiksi, kertoo Ilta-Sanomat.
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Memi Tuurola

Lainaus käyttäjältä: Juhani Mehto - 23.11.2012, 09:13:21
Talouspoliittinen ministerivaliokunta hylkäsi uusimman ehdotuksen Oasis 3:n tilauksen rahoituspaketiksi, kertoo Ilta-Sanomat.

No hyvä, saipa suuri yleisö haluamansa eikä Suomessa päästä työllistämään itänaapureitamme.
Itseäni harmittaa vietävästi satojen ja tuhansien työtovereideni puolesta.

Rami Kristian Wirrankoski

Niin. Suomessa mieluiten maksetaan kassakorvauksia kuin tuetaan työllisyyttä. Näinhän se on ollut aina...Siinä mielessä Neuvostoliiton hajoaminen oli tosi paha takaisku telakkateollisuudellemme. Kyllä yksi neukkula tuossa naapurissa olisi hyvin mennyt...

Tuomas Romu

#355
HS: Loistoristeilijää rahoitettiin veroparatiisista

Eiköhän tuostakin joku vedä hernekeittopurkin nenään...

edit:

Kauppalehti: TS: STX-rahoitus päätetään pian
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Juhani Mehto

#356
Keskiviikon TS kertoi, että hallituksen talouspoliittinen ministerivaliokunta lykkäsi jälleen STX:n rahoituspäätöstä. STX:lle on lehden mukaan yritetty koota 110-200 MEUR pääomalainaa.

Tapaukseen ehkä liittymättä, mutta mielenkiintoisena yksityiskohtana voidaan mainita, että RCCL:lla oli sunnuntain TS:ssa työhakuilmoitus, jossa etsittiin teknistä valvojaa (machinery superintendent) Turun-toimistoon (newbuilding office in Turku). Hakuilmoituksessa oli normaalit tiedot RCCL:n rönsyistä (tosin TUI ei ollut mukana), ja erityisen mielenkiintoista oli että lisää infoa voi katsoa RCCL:n tai Celebrity Cruisesin sivuilta.
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Petteri Virtanen

Tuossa samassa ilmoituksessa kerrottiin, että konsernilla on 39 alusta laivastossaan ja kolme tilauskannassa. Mistähän se kolmas löytyy?
Älä koskaan tee samaa erehdystä kahdesti, ellei se kannata.
(Mae West)

Kalle Id

Olisiko kolmanneksi unohtunut Celebrity Reflection? Alus kuitenkin toimitettiin ihan äskettäin ja on ihan mahdollisuuksien rajoissa, että materiaali ei vain ole ollut ihan ajantasalla.

TUI:n puuttuminen RCCL:n rönsylistasta on puolestaan ihan luonnollista, kun RCCL omistaa siitä kuitenkin "vain" 50%. Muutenhan tilauskantakin olisi ollut jotain ihan muuta kuin kolme...

Juhani Mehto

Nyt Turun Sanomien mukaan STX anoo valtiolta "muutaman kymmenen miljoonan euron" pääomalainaa tilauksen saamiseksi Turkuun. Muuten tilauksen sanotaan olevan vaarassa mennä Saksaan (mille telakalle, Meyer ei kai noin suuria voi rakentaa?) tai Ranskaan.
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.