Valtion ostama yhteysalusliikenne Turun saaristossa

Aloittaja Miran Hamidulla, 01.04.2001, 00:56:15

« edellinen - seuraava »

Mikko-Oskari Koski

#150
MKL etsii tarjouksentekijöita saaristoliikenteeseen. Kaavake, joka löytyy pikalinkin takaa osoitteesta http://portal.fma.fi/sivu/www/fma_fi/yhteysalusliikenne , on sikäli kummallinen, että siinä tarjoajan on suunnilleen itse luotava tuote ja määriteltävä sille hinta. Kaiketi nyt siis ei ole kyse ns.välttämättömimmästä mahdollisesta liikenteestä -ellei MKL ole päättänyt kerrankin tutkia sitäkin mahdollisuutta, voisiko saaristoliikenteessä saavuttaa synergiaetuja muuttamalla jotain olemassaolevaa konseptia.
Käytännössä isoa muutosta kuitenkaan tuskin tulee. Liikenteen tarjoajan kun olisi esiteltävä jo hakuvaiheessa vedenpitävä suunnitelma -johon kuuluu myös liikenteen hoitava alus... ::)

Kun valtion budjettia rustatessa nyt kuulee väitettävän, että "valtion investoinnit mm.liikenteessä lisäävät työllistämismahdollisuuksia", niin mieli tekisi muistuttaa nykyministereitä siitä, että enää ei uusia saaristoliikennekuljettimia tehdä syytämällä MKL:lle tietty rahasumma, jolla nämä sitten voivat tilata tarpeelliseksi katsomansa määrän uusia aluksia sopivimmaksi katsomaltaan telakalta. Nyt on kilpailutettava ja tilattava sieltä, mistä halvimmalla saa -vaikka kuinka haluaisi teettää aluksen Uudessakaupungissa, on purkki tilattava tanskalaisilta, jotka sen Puolassa tai Liettuassa halvalla teettävät, jos tarjous on halvempi.
Yksityisvarustamot eivät olisi kilpailutukseen sidottuja, mutta niillä on myös järki päässä -uusia yhteysaluksia ei ruveta rakentamaan, jos nykyisilläkin pärjätään...
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Mikko-Oskari Koski

http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Saariston+kaikki+yhteysalukset+ilmaisiksi/1135248672917
Kerrankin valtionhallinnolta nopea ja yllättävä päätös. Siitä en mene takuuseen, onko uudistus askel parempaan suuntaan, mutta keventäähän se täkkärien työtaakkaa, kun ei tarvitse rahastusrepun kanssa käydä kaikkia matkustajia tervehtimässä...
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Kalevi Lehto

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 20.08.2009, 21:29:47
http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Saariston+kaikki+yhteysalukset+ilmaisiksi/1135248672917
Kerrankin valtionhallinnolta nopea ja yllättävä päätös. Siitä en mene takuuseen, onko uudistus askel parempaan suuntaan, mutta keventäähän se täkkärien työtaakkaa, kun ei tarvitse rahastusrepun kanssa käydä kaikkia matkustajia tervehtimässä...
Mutta varsinkin yhteysaluksille pyrkivien autojen määrää saattaa nostaa jopa räjähdymäisesti, tähän asti nimittäin on ollut suht´ arvokasta tuo auton kuljettaminen yhteysaluksella, mikä varmaan on ollut monessa tapauksessa mökkiläisille jarruttavana tekijänä.
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

Mikko-Oskari Koski

#153
Niinpä, pahimmassa tapauksessa tämä uudistus tukkii alukset pahastikin. Tosin sen paremmin uutisesta kuin FMA:n sivuiltakaan ei ilmene, koskeeko ilmaisuus vain henkilökuljetuksia vai myös ajoneuvoja ja rahtia. EU-tuettu liikenne (Antonian ja Lintan nykyiset linjat) on varmuudella jatkossakin maksullista.
Tuo lause "Maksujen poistaminen myötä yhteysalusreittejä saatetaan joutua tarkastelemaan uudelleen" on hyvin mielenkiintoinen jo siksi, että mikäli yhteysaluksen ilmaisuuden ehtona on, ettei sillä ole mahdollista mennä läpi jotain kiertoreitin osaa, on ainakin Kivimon sinällään erittäin kiva Hakkenpään sekä Kaitan Norrskatan käynti historiaa.

Fiskön taannoinen laiturikiista on muuten johtanut siihen, että 18.8.2009 alkaen alus on liikennöinyt kaikki vuoronsa vain Kirjaisista etelään. Kutsutaksiliitynnällä... OK, kuvio saattaa pidemmän päälle olla jopa kokonaan uuden liikennemallin päänavaus, mutta maksuttomuuden osuminen samoihin aikoihin ei kyllä sen kehittämistä ainakaan helpota.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Janne Koskinen

Ja pienempää alusta kehiin Iniöön?:

http://www.abounderrattelser.fi/au/2060890.php

"Protest mot mindre båt i Iniö
Ohållbart, anser skärgårdsbor om ny upphandling där Sjöfartsverket söker mindre fartyg till Iniörutten.

Det fortsätter att storma kring förbindelsebåtstrafiken.
    Sjöfartsverkets kontrakt med Finstaship som sköter trafiken på Iniö tilläggsrutt går ut vid årsskiftet. I sin anbudsförfrågan söker Sjöfartsverket nya intressenter för rutten. Kraven som Sjöfartsverket ställer på tonnaget är följande: Plats för tre bilar och femtio passagerare.
   Det är betydligt mindre än Jurmo II:ans kapacitet. Jurmo II har plats för sju personbilar och 153 passagerare. Ju mindre båt, desto billigare trafik. Bildäcket är ofta fullbokat och Iniöborna har svårt att förstå hur trafiken skall kunna skötas med en mindre farkost.
   
   – Det är så tokigt som det bara kan bli. Med ett så litet fartyg får man inte ut lastbilar eller grävmaskiner till öarna, säger Torvald Söderlund. Han är skeppare ombord på Jurmo II och bosatt på Åselholm.
   Enligt honom har konkurrensutsättningen av skärgårdstrafiken inte fört något gott med sig.
   – Det är rena rama tjänstemannadiktaturen som strävar till att få bort människorna från skärgården.
   
    Staten har garanterat att den nuvarande servicenivån på trafiken bibehålls. Det löftet rimmar illa med Sjöfartsverkets anbudsförfrågan.
   Väståbolands trafikchef Christjan Brander i Iniö är mycket förvånad.
   – Jag förstår inte hur man ska klara av att sköta det växande behovet av i synnerhet biltransporter. Det är ofattbart.
   I fjol transporterade Jurmo II 3 650 fordon inklusive cyklar och 9 587 passagerare.
   
   Sjöfartsverket räknar med att en mindre båt uppfyller servicekraven.
   –  Vi skall inte ha större kapacitet än vad behovet är. Enligt statistiken så räcker det med en mindre båt, säger upphandlingschef Kari Höglund vid Sjöfartsverket.
   Han medger att gratistrafiken kan medföra överraskningar i form av flera bilar.
   – I så fall måste tidtabellerna göras om så att trafiken löper.
   
   I anbudsförfrågan ingår också trafiken för Houtskärs ruttområde. Avtalet med den nuvarande operatören JS Ferryway går ut den sista december 2012. Det är inte meningen att ett och samma fartyg skall sköta båda rutterna.
   – Det är praktiskt omöjligt. Den som vinner offertrundan måste kunna erbjuda flera fartyg, säger Höglund.
   Det rederi som tar hand om trafiken ansvarar för underhållet av bryggor.Trafikanten gör också upp tidtabellerna.
   Eftersom förhandlingarna är på hälft avslöjar Höglund inte hur många anbud han har tagit emot. Men de är flera än ett, går han med på att säga.
   Sjöfartsverket fattar beslut om Iniö-Houtskärtrafiken inom september. "
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Mikko-Oskari Koski

Ei voi väittää, että MKL:ssäkään oltaisiin nyt ihan ajan tasalla tämän liikennealueen suhteen. Siellähän pitäisi nimittäin tämän tapahtuneen kuntauudistuksen takia panna koko liikennealue uusiksi, siirtää osa vuoroista kutsuliikenteeksi ja keskittää kaikkien pääsatamaksi Roslax (ellei peräti Galtby tai Verkan), jotta yhteys Iniön suunnasta kunnan keskustaajamiin toimisi edes jotenkin. Nykyisenkaltaisen Jurmo II:n liikenteen jatkaminen olisi sulaa hulluutta, vaikka se toisaalta onkin taannut mm.Kolkon, Själön ja Åselholmin yhteystason varsin hyvänä.
Stasilla tuskin on tarjota linja kokopäivätoimiseksi alukseksi muuta, kuin JII:a tai sen sisaralusta Falkötä. Ellei ajatuksena ole, että Finnö irrotettaisiin Korppoon suunnalta ja Norrskatan-Houtskärin alueen saaret yhdistettäisiin Satavan nykyään hoitamaan reittiin. Keikat Berghamniin harvenisivat ja kesävuorot Korppoon eteläpuolisiin saariin olisi pakko ostaa jostain muualta.

Niin tai näin, noille vesille kaivattaisiin kipeästi uutta tonnistoa. Ainakin Houtskärin-Iniön vesille suunnilleen JII:n kokoista, pari solmua nopeampaan marssivauhtiin kykenevää ja myös jäissä kulkevaa uuden aikakauden saaristomatkustajalaivaa. Ja jotta sellainen saadaan kunnolla suunniteltua ja myös kotimaassa rakennettua, olisi jonkin yksityisen operaattoriyhtiön tilattava se muka omaan käyttöönsä, jotta valtiollisen sektorin vaatimaa, liettualaisten takuuvarmasti voittamaa telakoiden kilpailuttamista ei tarvita (tietysti varustamolla pitäisi myös olla varmuus siitä, että reittialueen kilpailutus voitetaan, ennen kuin uusi alus on ehtinyt valmistua, ettei sitä kenenkään mielestä ole rakennettu turhaan)...
Uusia lauttoja tarvittaisiin tietysti Saaristotiellekin, mutta sellaisen toteutuminen lienee toiveajattelua niin kauan, kuin valtioinstanssi näistä asioista yksiselitteisesti päättää.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950


Mikko-Oskari Koski

Mitäpä niistä? Aspö, Laaksosen hotellibisneksen yhdysliikenteessä nykyään, ei riittänyt täyttämään niitä ehtoja, jotka MKL taannoin Utön linjaa kilpailuttaessaan asetti. SSL ei ole kovinkaan näyttävästi yrittänyt Kökaria myydä, koska ei halua myydä sitä Jensenille -joka oikeasti tarvitsisi Eivorille varalaivaa...

Brunnskär-Kälö-Österskär-lenkki saattaisi muuten oikeasti olla passeli jonkin turistivetoisemmankin aluksen lisäduuniksi, keikkojahan sinne ei tarvitse tehdä, kuin 2-4 kertaa viikossa vapusta lokakuulle. Etsimättä mieleen tulee pari vuotta sitten kokeiltu ja ymmärtääkseni aika pahasti pieleen mennyt BlueLine-hanke Turun ja Korpoströmin välillä -siihenhän tuon linjan voisi ainakin periaatteessa yhdistää.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Janne Koskinen

Tarjouskilpailun toinen tarjoaja ei täyttänyt ehtoja, joten turvauduttiin hankintamenettelyyn:

"Brander nöjd då
   Jurmo II fortsätter köra
Väståbolands trafikchef Christjan Brander hoppas på sunt förnuft vid nästa anbudsförfrågan.

– Det var bra att Sjöfartsverket retirerade och lät Jurmo II fortsätta köra Iniö tilläggsrutt.
   Så kommenterar Väståbolands trafikchef Christjan Brander nyheten om att Sjöfartsverket avbröt sin anbudsrunda och tog i bruk den option som gjorde det möjligt för Finstaship att trafikera rutten till utgången av år 2010.
   Sjöfartsverket fick två anbud på rutten. Det ena anbudet förkastades eftersom det inte uppfyllde de krav som Sjöfartsverket ställde.
   – Med endast ett anbud kvar fanns det ingen konkurrenssituation och anbudstävlingen måste avbrytas, säger upphandlingschef Kari Höglund vid Sjöfartsverket.
   
   Anbudsförfarandet väckte en proteststorm i skärgården. I förfrågningen sökte Sjöfartsverket ett mindre fartyg än Jurmo II. Efter att ÅU skrivit om saken kontaktade Kimitoöns och Väståbolands gemensamma utskärsdelegation Sjöfartsverket. Enligt delegationen är däckskapaciteten redan nu i minsta laget. Med plats för färre bilar skulle situationen bli ohållbar ansåg delegationen.
   – Det är bra med konstruktiv kritik och respons. Vi beaktar den inför nästa års anbudsrunda, säger Höglund.
   Sjöfartsverket slår fast de nya kriterierna beträffande bilplatser och däcksutrymmen nästa år. Då konkurrensutsätts också Nagu norra och södra rutter.
   – Det viktiga är att man verkligen tittar på de villkor och förutsättningar som behövs för att upprätthålla trafiken på minst samma nivå som i dag, säger Christjan Brander.
Kim Lund | 465 1022/kim.lund@fabsy.fi "
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Mikko-Oskari Koski

Iniössä on noussut meteli siitä, että mikäli rengastien Dalen-Mossala-yhteydestä tehtäisiin ympärivuotinen, se rikkoisi jäätieyhteyden Dalenin ja Keistiön välillä. Ratkaisuksi esitetään uutta satamapaikkaa Keistiön eteläpäähän, josta matka Mossalankin olisi ainakin 5-10 minuuttia lyhyempi kuin Dalenista.
Pieniähän nämä säädöt täältä mantereelta katsottuna ovat. Kuvio pitäisikin ajatella huomattavasti laajemmassa mittakaavassa: Norrbystä voisi avata suoran (tai Norrskatassa poikkeavan) linjan Galtbyhyn, jolloin Iniö olisi mukana Länsi-Turunmaan sisäisessä liikenneverkossa. Toinen mahdollisuus olisi Jurmo II:n ja Karolinan korvaaminen noin Kaita/Kivimo-kokoluokan aluksella, joka olisi kuitenkin merkittävästi niin JII:a kuin K/K:akin nopeampi ja voisi ajaa Iniön pääsaarelta läntisen saariston (Åselholm, Själö, Nåtö ym.) kautta Roslaxiin jopa 3-4 kertaa päivässä. Jos siis runsas liikenne koetaan itseisarvoksi...

Iniön suunnalla, kuin myös Norrskatan suunnalla, on joka tapauksessa edessä yhteysaluskaluston uusiminen niin JII:n kuin Satavankin ikääntyessä. Uuden sukupolven yhteysalus heittäisi haasteita myös reittisuunnitteluun.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Mikko-Oskari Koski

Kun nyt vuodenvaihteessa MKL:n status siirtyi yhteysliikenteessäkin historiaan ja se instanssi, jolta rahat kuvioon saadaan, on Liikenne-ja Viestintäministeriö, lienee paikallaan päivittää tämän topicinkin otsikkoa. Pyydän siis ylläpitoa korjaamaan otsikon myös topicin ensimmäiseen viestiin, koska tällaisen taustajoukoissa tapahtuneen instanssimuutoksen takia ei kuitenkaan liene aiheellista avata uutta keskustelulankaa.

Jutellessani Hanna Kovasen kanssa matkamessuilla ilmeni, että Eivorilla on taas ongelmia. Tällä kertaa ne ovatkin perusteellisempia, kuin tavanomaisesti -matalan vedenkorkeuden johdosta alus ei pääse Jurmon laituriin. Nötössäkin on ollut ongelmia, mutta siellä alus on päässyt pohjoisesta tullessaan lähisaaren kiertäen kuitenkin kylänlahteen.
Ikävä vain erityisesti niiden kannalta, jotka Jurmossa asuvat tai jotka sinne olisivat matkailullisia rahojaan viemässä... ::)
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Janne Koskinen

Eivor nyt myynnissä:

"Small ferry , classed BV for Unrestricated
Navigation, for sale:

m/f EIVOR
FINNISH FLAG GEARED DAY-FERRY
645GT 243NT 250DW ON 3.25M
DIM 38.8/35.0 X 9.2M
BUILT ICELAND 1990
Class: BV +I3/3 E +HULL +MACH PAX FERRY UNRESTRICTED NAVIGATION F ICE III
AUT-MS
SS JUST PASSED
COMPLIANCE EC 98/18 FOR 'C'-ROUTES

(FOR SOLAS-90 INTERNATIONAL SERVICE, A WATER-TIGHT SECTION NEED TO BE
INSTALLED AT FRAME 34)

CURRENTLY CERTIFIED FOR 196 PASSENGERS + 4 CREW
LOWER RESTAURANT 80 SEATS
UPPER SALOONS (1 EACH SIDE) 40 + 40 SEATS
SUN DECK 100 SEATS
6 CREW BERTHS
CENTRAL HEATED ACCOMMODATION
MECHANICAL AIR CONDITIONING
DECK CRANE: MKG HMC420 1 X 24 TONS
WEATHER DECK HATCH TO HOLD
STERN DOOR 4.50 X 3.45M FHXW
HYDR STERN RAMP 5.0 X 3.45M LXW
SIDE DOOR
34 TRAILER LANE METERS (CENTRE LANE)
2 TRAILER 16M PLUS 12 CARS OR 20 CARS
100TS ROLLING FREIGHT PLUS 15-20TS ON DECK
RORO DECK 225 SQM
FREE HEIGHT: CENTRE LANE 5.0M
BELOW FIXED (1 EACH SIDE) CAR RAMPS 2.27M

CATERPILLAR 3508 2 X 705BHP @ 1200RPM
(10 YEAR OVERHAUL/SURVEY COMPLETED 2009)

10.5-11.0 KNOTS SERVICE SPEED AT 80% MCR ON 140/150 LIT/HR MDO
2 X CPP ULSTEIN
SHAFT GENS 2 X NEWAGE 270KVA
EMERGENCY GEN CATERPILLAR 3306 1 X 190HP
BOW THRUSTER ULSTEIN 24T 140KW
BIOLOGICAL WASTE WATER TREATMENT/CLEANING SYSTEM (NEW 2009)
FUEL 70 CBM

Trading coastwise WC Finland on contract to Finnish Board of Trade but she
can now be released for a fairly prompt delivery.

Official price ideas euro 3,700,000 but believe will conclude at euro
3,000,000 with special survey, drydocking and full 10-year machinery
overhaul completed! She was recently inspected and reportedly found in
tip-top condition!

Photos attached.

All details are given in good faith but without guarantee."
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Mikko-Oskari Koski

Kappas! Onkohan Jensenillä kiikarissa liikenteeseen paremmin sopiva ja samalla kilpailutuksen ehdot täyttävä uusi alus..?
Sopimuskauttahan Utön linjalla on kuluvan vuoden loppuun asti, joten jos vastaus tähän kysymykseen on ei, ei Eivoria ainakaan ennen vuodenvaihdetta uuden omistajan liikenteeseen saa millään.
Toisaalta kaiken sen pilssiveden, mitä Rosita oy:n niskaan on Eivor-projektin tiimoilta viime vuosina pumpattu, jälkeen olisi täysin ymmärrettävää, että varustamolla olisi halukkuutta ainakin vaihtaa operoivaa alusta ellei peräti luopua koko linjasta.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Ari Leskinen

Kyllä kai myyntiin voi/kannattaa laittaa ajoissa. Eivor on hyvässä kunnossa ja huollettu.

Hinnoittelua ja tunnusteluahan se vissiin on tässä tapauksessa (Stefanin tuntien)
Merellä vietetty aika ei lyhennä elämää !!

Laita samaan paikkan takaisin !!

Mikko-Oskari Koski

Jäätilanne on hyydyttänyt osan saariston yhteysliikenteestä kokonaan, osan osittain. Vain avovesiliikenteeseen soveltuvien Cherin, Karolinan ja Taxenin lisäksi myös Fiskö on hyytynyt kokonaan rantaan, Finnön kohdalla on mahdollisia ajoja koskeva merkintä "kysy laivalta" ja Rosala II hoitaa vain Kasnäs-Tunnhamn-Vänö- sekä Jurmo II Kannvik-Åselholm-Själö-reittiosuudet poikkeusaikataulun mukaan. Satavan tilapäisreitti on mielenkiintoinen Åselholm-Maskinnamo-Innamo-Järvsor-Pärnäs ja Viken operoi vain Granvikin ja Heisalan välillä. Eivorilla on aikaistettuja lähtöjä ja Berghamn jää aina väliin, ilmeisesti myös Jurmon vedenkorkeusongelmat ovat yhä vallitsevia.
Karolinaa tuuraa kaksikko Linta ja Leiju. Jälkimmäisestä olisi mukava tietää, mikä se on. Vaikuttaa nopealta menijältä (ilmatyynykö?), kun Själön ja Roslaxin väli useilla pysähdyksillä menee rapiassa tunnissa.
Yllättävää on, ettei Kaitalle ja Kivimolle ole ilmoitettu mitään poikkeusjärjestelyjä. Ainakin maitoauton roudauksen takia molemmat ovat varmasti liikenteessä, mutta pystyvätkö ne todella normaaleihin kulkuvuoroihinsa?

Saaristossa on ilmeisesti pitkästä aikaa käytössä myös jääteitä, ainakin Paraisten ja Nauvon eteläpuolisella alueella ne pystyvät korvaamaan yhteysliikenteen -jo silläkin perusteella, että Fiskön tuuraajatiedoiksi oli annettu nauvolaisen taksiyrittäjän puhelinnumero...
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950