Amorella myyty

Aloittaja Arto Papunen, 05.08.2022, 10:30:04

« edellinen - seuraava »

Arto Papunen

Suuntaa sekin Välimerelle. Eipä tuo silti yllätä, mutta mistä Corsica Ferriesillä on noin rahaa laittaa laivahankintoihin. Eikö korona tehnyt sille yhtään kiusaa. Toki toinen juttu on miten jatkossa liikennöidään.

Toni Ohvo

Hel-Sto -linja jatkuu tulevan talven ajan yhdellä aluksella ja yhtiö arvioi vaihtoehtoja ko. linjan liikenteen jatkamiselle.

https://www.vikingline.com/fi/lehdistohuone/39582F03E7A758F7

Kalevi Lehto

Näinköhän sitä on Vikingin ja Tallinkin välillä tehty joku diili, että Tallink vetäytyy vähin äänin Tku-Sto liikenteestä ja Viking Hel-Sto-linjalta...?
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

Hannu Sarell

Sama epäilys heräsi itselläkin.

Johannes Erra

Diileihin en pysty uskomaan. Se ei olisi ollenkaan linjassa varustamojen historian kanssa, ja myös ajoituksellinen samankaltaisuus on pitkälti silmänlumetta, Viking asetti Amorellan myyntiin jo osana Gloryn hankintapäätöstä, siis kauan ennen kuin Tallink innostui siirtämään liiketoimintansa painopisteen liikennöinnistä alusvuokraukseen. Minulle viimeistään Mariellan myynti oli aivan riittävä näyttö siitä, miten kiinnostunut Viking Line on (ei ole) Helsinki-Tukholma-reitin tulevaisuudesta.

Lopputuloksesta olen silti samaa mieltä: Tallink-konsernin vetäytyminen Turun linjalta ja Vikingin vetäytyminen Helsingin-Tukholman reitiltä on lähivuosina hyvin mahdollista. Näihin lopputulemiin on ajanut sekä vuosia jatkunut tonnistopolitiikka että viimeaikaiset kannattavuushaasteet. Grace ja Glory ovat tehneet Turku-Tukholma-reitistä Viking Linen itsestäänselvän päälinjan. Serenade ja Symphony taas ovat Helsingin linjalla, ja kävelykatujensa ansiosta monessa mielessä erityisasemassa pohjoisen Itämeren alusten joukossa, tarkoittaen että Silja Linen prioriteetti on niissä. Polttoaineen hintakehitys ja molempien varustamojen taloutta rasittaneet koronavuodet ovat nähdäkseni vain katalysaattori kehityskululle, jonka ennusmerkit ovat olleet näkyvissä jo hyvin, hyvin pitkään. Vähintään sieltä lähtien, kun Silja Line (Tallink-konserni) katsoi Tallinkin laivaston standardialukset soveliaiksi Turun linjalle pitäen promenade-alukset Helsingissä, ja Vikingin toisaalta valitessa Turun linjan omien uudisrakennustensa reitiksi.

Sauli Nurmi

Lainaus käyttäjältä: Johannes Erra - 05.08.2022, 20:24:00
Diileihin en pysty uskomaan. Se ei olisi ollenkaan linjassa varustamojen historian kanssa

Itse asiassa noita diilejä on aika ajoin tehty.
Tunnetuin on se, missä varustamot (tai markkinointiyhtiöt siihen aikaan, varustamojahan oli silloin kuusi, kolme kummassakin markkinointiyhteistyössä) sopivat keskenään, että molemmat nostavat hintojaan saman verran, että sen hetkinen hintaero säilyy, mutta vain kalliimmilla hinnoilla. Hintakartelli siis käytännössä.

Tietysti nyt on ihan toiset omistajat, toiset lait ja niin edelleen, mutta ei salainen sopimus kuitenkaan olisi mitenkään ennen näkemätön ratkaisu.

Harri Anukka

Helsingin päätös keskittää Tukholman liikenne Katajanokalle ja Tallinnan liikenne Länsiterminaaliin, voivat ne myös vaikuttaa Vikingin kiinnostukseen panostaa Hel-Tuk linjalle, käytännössä heidän pitäisi operoida kahdesta satamasta, nykyisen yhden sijaan... eli lisää kustannuksia?

Silja/Tallinkilla muutos ei ole merkittävä, heillähän on jo nyt liikennettä kolmessa satamassa Helsingissä, ja laivoja riittää, ellei niitä saada vuokrattua muille, mutta tuskin vuokraisivat Vikingille laivan Hel-Tuk linjalle  ;D


Tauno Hermola

Lainaus käyttäjältä: Harri Anukka - 05.08.2022, 21:56:51
Helsingin päätös keskittää Tukholman liikenne Katajanokalle ja Tallinnan liikenne Länsiterminaaliin, voivat ne myös vaikuttaa Vikingin kiinnostukseen panostaa Hel-Tuk linjalle, käytännössä heidän pitäisi operoida kahdesta satamasta, nykyisen yhden sijaan... eli lisää kustannuksia?

Tulee mielenkiintoinen tilanne, kun sama laiva ajaa Tukholmaan ja Tallinnaan ;D. Tuntuu, ettei siihen hyvää ratkaisua olekaan, jos vaikka vain osa Vikingin Tallinnan vuoroista käyttäisi Länsiterminaalia.

Petri Nummijoki

Lainaus käyttäjältä: Sauli Nurmi - 05.08.2022, 21:27:32
Itse asiassa noita diilejä on aika ajoin tehty.
Tunnetuin on se, missä varustamot (tai markkinointiyhtiöt siihen aikaan, varustamojahan oli silloin kuusi, kolme kummassakin markkinointiyhteistyössä) sopivat keskenään, että molemmat nostavat hintojaan saman verran, että sen hetkinen hintaero säilyy, mutta vain kalliimmilla hinnoilla. Hintakartelli siis käytännössä.

Erona 1970-luvun tilanteeseen on ainakin se, että EU-aikana sanktiot ovat olleet huomattavat, jos kartellista jää kiinni.

Sami Niemelä

#9
Uudeksi nimeksi näyttäisi tulevan Mega Victoria, ja laiva korvaisi Corsica Victorian.
https://pianetanavi.altervista.org/corsica-ferries-acquista-amorella-e-si-prepara-a-diventare-la-nuova-mega-victoria/

(Jutussa puhutaan ruotsalaisesta Viking Line -varustamosta.)

Ilves Valta

Tämä on nyt jo vanha uutinen, mutta Jan Hanses puhui Vikingin Helsinki–Tukholma-linjan tulevaisuudesta sekä HBL:n (https://www.hbl.fi/artikel/9781f0be-854d-43bc-a6ce-245db0153cab) että Ålandstidningenin (https://www.alandstidningen.ax/nyheter/blir-fraga-om-nytt-tonnage-om-vi-ska-vara-kvar-pa-linjen, maksumuuri) haastattelussa. Molempien viesti on samansuuntainen: Gabriella jatkaa toistaiseksi yksin linjalla ensi kesään asti, mutta pidemmälle tulevaisuuteen kaikki vaihtoehdot ovat auki. Viking saattaa luopua linjasta kokonaan, mutta jos varustamo jää linjalle tarvitaan jostain toinen laiva. Ideaalitilanteessa uudisrakenne, mutta myös (Amorellaa "merkittävästi uudempi") käytetty laiva on vaihtoehto.

Tosin jos käytettyä laivaa aletaan miettimään niin eipä niitä potentiaalisia vaihtoehtoja paljon ole. 90-luvun jälkeen on rakennettu todella vähän risteilylauttoja, niistä vielä harvemmat ovat edes potentiaalisesti myynnissä, ja näistä potentiaalisesti myynnissä olevista valtaosan omistaa Tallink – jonka ei kannata myydä laivaa kilpailijalle itsensä kanssa kilpailevaan liikenteeseen jos ei ole ihan pakko.

Harri Anttila

Ennen koronaa ja ja ja....  sillon kun kaikki oli toisin, -kaikki olisikin voinut mennä toisin. Ei sit vaan menny.  Se että TallinkSilja satsanut Hel-Tal liiketeeseen isosti ja muu on vaan *ollut*  kertonee mielestäni sen että turku/Helsinki-Sto  linjat ja laivat tulee myyntiin ennemiin kuin uskotaankaan  -ainakin turku !
Laivaston ulosvuokraus tuo toki tuloja mutta ei linjojen kehityksestä tietoakaan.  Se että ketä ostaa..,  -ei CorsicaFerrieskään ihan kaikkea pysty ostamaan :d

Summa summarum   -mielestäni !!
On se että TallinkSilja  on kohta enään Tallink joka poimii isollä kädellä Hel-Tal liikenteestä hillot kapasiteetillaan  -sillä mihin Viking ei uskaltanut.
Sere ja Symp on niinkauna kunnes ylläpitoo käy liian kalliiks tai kunnes kaukoidäs joku taas saa kuningasajatuksen.
TallinkSiiljalla ei ole varaa uudisrakenteita tilaamaan ko. parin tilalle

Petri Helenius

Lainaus käyttäjältä: Ilves Valta - 17.08.2022, 09:54:56
Tämä on nyt jo vanha uutinen, mutta Jan Hanses puhui Vikingin Helsinki–Tukholma-linjan tulevaisuudesta

Linjalle on kuulemma kaavailtu käytettyä laivaa ensi kesäksi.

Lainaus käyttäjältä: Ilves Valta - 17.08.2022, 09:54:56
mutta myös (Amorellaa "merkittävästi uudempi") käytetty laiva on vaihtoehto.

Tosin jos käytettyä laivaa aletaan miettimään niin eipä niitä potentiaalisia vaihtoehtoja paljon ole. 90-luvun jälkeen on rakennettu todella vähän risteilylauttoja.

Kyseinen laiva on otettu käyttöön jo ennen vuotta 1990. On myös Amorellaa uudempi.

Ilves Valta

Näillä spekseillä ei kyllä sitten kovin montaa vaihtoehtoa ole, kun Amorella valmistui lokakuussa 1988. Ainoat vaihtoehdot taitaisivat olla Isabelle, joka olisikin kyllä melkoinen veto, Pearl Seaways ex-Athena, tai sitten GNV Cristal ex-Olau Hollandia.

Tapio Väyrynen

Jos ensi kesäksi tulee entinen Nordlandia. Niin miten ne meinaa pysyä sillä aikataulussa. Onko riittävän "ketterä"  jos Tallinnassakin käydään.