Valtion ostama yhteysalusliikenne Turun saaristossa

Aloittaja Miran Hamidulla, 01.04.2001, 00:56:15

« edellinen - seuraava »

Juhani Mehto

Aalto on saanut Pansiossa uuden nimen Kokkomaa, ja on näemmä vuodenvaihteessa korvannut Falkön Nauvon pohjoisen reitin aluksena. Eli taas korvataan vanha (1976) vielä vanhemmalla (1966). Falkö on siirtynyt Maarianhaminaan pitämään seuraa vara-aluksina oleville Antonialle, Rosala II:lle ja Bärölle.
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Mikko-Oskari Koski

Kokkomaa ei ole enää Savolaisen ja Fagerroosin bisnes, vaan asialla tuntuu olevan Virossa toimiva Euro Work-yritysrypäs. Siis sama toimija, joka vaikuttaa myös Sipoon ja Porvoon saaristolinjoilla. Operaattorin nimeksi on tällä kertaa tempaistu Coast Line, jonka toimipaikka on samainen Pörtö (Pirttisaari) kuin Pörtölinellakin. Puhelinnumero sentään on eri.

Jotenkin tässä väkisin syntyy seuraavanlainen ajatuksenjuoksu:
Meritie on voittanut Nauvon pohjoisen linjan kilpailutuksen pelkän hinnan perusteella, ja huomannut sitten joutuvansa todella tekemään investointeja, jotta myös pystyisi asiallisesti hoitamaan sen. Kun on ilmaantunut ostaja, joka on huolinut paketin sellaisenaan, siis liikennesopimuksen ja siihen ainakin päällisin puolin katsottuna epäkelvon aluksen, ja suostunut tästä kokonaisuudesta vielä maksamaankin sen, mitä Meritien tyypit ovat siitä kehdanneet pyytää, on kauppa ollut selvä.
Tämä on täysin laillinen etenemismuoto. Onnea vaan matkaan Kokkomaalle, sitä se nimittäin valitettavasti tarvitsee!
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Juhani Mehto

#302
Kokkomaan yhteys Porvoon suunnille tulee ilmi myös aluksen nimessä - se on saari Porvoon edustalla.
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Juhani Mehto

Nähtäväksi jää, onko tämä oikean aiheen alla vai päätyykö Alfon Håkans -uutisia -topicin alle, mutta Ruissalon telakalle on ilmestynyt ruotsalainen 46-metrinen maantielautta Sanna.

Lisätietoja aluksesta
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Mikko-Oskari Koski

Saariston Meritien Merituuli (ex.Heimdall) on ollut Nauvon pohjoisen reitin operoiva alus helmikuun puolestavälistä alkaen. Olisiko Kokkomaa siis dumpattu reitiltä alamittaisena, jääoloihin soveltumattomana tai muusta syystä?
Joka tapauksessa Meritie on nyt alihankkijana linjalla, jonka kilpailutuksen se taannoin voitti ja sitten kauppasi pois aluksineen. Jonkinlainen ennätys varmaan tämäkin..?  ::)
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Juhani Mehto

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 27.02.2021, 12:42:51
Saariston Meritien Merituuli (ex.Heimdall) on ollut Nauvon pohjoisen reitin operoiva alus helmikuun puolestavälistä alkaen. Olisiko Kokkomaa siis dumpattu reitiltä alamittaisena, jääoloihin soveltumattomana tai muusta syystä?
Kokkomaa näyttäisi olevan Korppoon telakan rannassa - olisiko tullut jotain vauriota jäissä?
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Pete Lehto

Turun Sanomissa oli viikko-pari sitten juttua yhteysalusten ongelmista. Kokkomaa ei ole hyvä jääalus, mutta on kärsinyt moottoriongelmasta. Muistaakseni turbo mennyt, niin ei saanut kierroksia koneeseen.

Pete Lehto

Lainaus käyttäjältä: Juhani Mehto - 27.02.2021, 16:29:56
Kokkomaa näyttäisi olevan Korppoon telakan rannassa - olisiko tullut jotain vauriota jäissä?

Jäissä tai ei, mutta Kokkomaalla potkurivaurio tuon turbon lisäksi. Nyt Meritie antaa aluksen ja sitä operoivan miehistön, mutta Kokkomaalta tuttu tyyppi ohjasi autoja pois aluksesta / alukseen. Läpiajoa tuossa Merituulissa ei ole ollenkaan, kun takaosassa on parakki matkustamona. Ilmeisesti työn alla on rakentaa/suurentaa sivumatkustamoa, jotta parakista päästään eroon. Sen jälkeen kannelle ei enää mahdu kahta autoa vierekkäin, paitsi sen edellä mainitun parakin kohdalle.

Juhani Mehto

Tähän suoranaisesti liittymättä Archipelago Lines on ostanut Norjasta nopean matkustaja-aluksen, joka alkaa kesällä kulkea Nauvosta Utöön. Ajoaikaa on noin tunti. Alus on 16,5-metrinen entinen Rogerskyss, jonka kapasiteetti on 48 matkustajaa ja nopeus n. 25 kn. Myös aiemmin mainittu Bon Marin de Serk on myyty Archipelago Linesille.

Lisätietoja
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Mikko-Oskari Koski

Koska Archipelago Lineskin on Fagerroosin firma, se välillisesti liittyy tähän kuvioon. Toistaiseksihan juuri tämä operaattori on vastuussa Korppoon reittialueesta, joka on lakkautusuhan alla, koska suurimmassa osassa alueen saarista ei enää ole vakituista asutusta. Tilanne elää, ja sitä seurataan. Rogerskyss tuskin käy varalaivaksikaan yhteyslinjoille, ja luultavasti se onkin hankittu toteuttamaan pitkään suunnitteilla ollut nopea yhteys Utön Havshotellin niille asiakkaille, jotka eivät kaipaa eksoottista risteilyä yhteysaluksella (ja ovat valmiita nopeasta kyydistä myös maksamaan).

Fagerroosin/Savolaisen Meritien Tuuli, eli entinen Färja 211/62, Dalaröström, Kihnu-liin ja Kihnu Jõnn on valmistunut uudelleenrakennusprosessin jälkeen, ja rahdattu Sundqvistille Kumlingen ja Enklingen sekä Bärön välille. Lautta korvaa reitillä väliaikaisesti ajaneen Östernin. Tuuli on koneteknisesti uuden veroinen, sen matkustajatilajärjestelyjä on muutettu, mutta huomattavimpana muutoksena on ohjailufasiliteetit viety autokannen päälle viritettyyn koppiin, joka palveli brygana vuosina 2003-15 Angsgardin Spovenissa ja sitä ennen jossain ruotsalaisessa lautta-aluksessa. Esimerkillistä kierrätystä siis, ja osoitus siitä, etteivät virolaisetkaan ihan kaikkea tienneet päättäessään aluksen olevan korjauskelvoton romu -15 vuotta sitten!

Bon Marin de Serk on jo myyty eteenpäin. Sen omistaja on nyt (ainakin ao.firman Facebook-tietojen mukaan) West Coast Seaservice oy Raumalta, joka on hankkinut myös Rosita oy:n ja Vepsän saaren osaksi merimatkailuimperiumiaan Rauman Saaristokuljetuksen sekä Kylmäpihlajan ja Kuuskajaskarin saarikohteiden lisäksi. Aluksen nimi on nyt Bon Marin. Aluksen tulevasta käyttötarkoituksesta voi toistaiseksi esittää vain arvailuja, mutta ainakaan aiempi veikkaukseni sen päätymisestä Korppoon linjalle ei toteudu.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Teemu Knuutila

No juu.

Bon Marin on Pansiossa pienissä muutostöissä.

Mikon kirjoitusta pitää vähän tarkentaa.

Rositan liketoiminnan ostimme keväällä 2020. Eli Lilyn ja Marinan + Vepsän liikennesopimuksen.

Sen sijaan Vepsää ollaan pyöritetty jo keväästä 2011 alkaen. Eli korjataan toi Vepsän "osto".

P.S. Bonille on töitä, kukas arvaa ensin minne ? :D

Teemu/WCSS
www.wcss.fi


Ari Leskinen

Merellä vietetty aika ei lyhennä elämää !!

Laita samaan paikkan takaisin !!

Tuomas Honkala

Nauvon eteläinen reitti ja Iniön lisäreitti menevät FinFerries:ole ainoana tarjouksen antaneensa. Nauvon eteläisen reitin alus Falkö. Iniön lisäreitin aluksesta ei ole vielä tietoa.

Mikko-Oskari Koski

Veikkaukseni Iniön lisäreitin alukseksi on joko Falkö tai Rosala II. Korvaavat siis sisaraluksensa Satavan, joka aikanaan korvasi sisaralus Jurmo II:n. Ja jotta muistamme kuinka piiri pieni pyörii, muistamme senkin, että Falkö oli alun perin, siis ennen Saimaan keikkaansa ja pidennystä, ensimmäinen Jurmo...
Nauvon eteläisellä reittialueella todennäköisempi alus on Finnö. Siellä on tietääkseni muutamia sen verran matalia väyliä ja jyrkkiä mutkia, ettei paljoa sen isommalla aluksella sinne ole menemistäkään. Toki on sekin mahdollisuus, että FinFerriesillä on kiikarissaan uudisalus, uudishankinta tai jokin kierrätysratkaisu. Kenties jopa yhteysaluspalveluista vetäytymässä oleva Ferentes voisi olla valmis myymään Nordepin, jos hinnasta sopuun päästäisiin.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Juhani Mehto

FinFerries-aiheesta itseäni lainaten...

Lainaus käyttäjältä: Juhani Mehto - 15.01.2020, 14:56:30
Mainittakoon täälläkin, että Kaitaa pidennettiin 5,4 metrillä Pansiossa marras-joulukuussa 2018. Työn suoritti todennäköisesti RMR Merirakenne.

Nyt myös sisko Kivimo on ollut ilman kansirakennusta (kansirakennus kuitenkin lähellä lavetilla) Pansiossa - saa nähdä, pidennetäänkö sekin vai mitä sille tehdään.
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.