Tuoreimmat viestit

Sivuja: [1] 2 3 ... 10
1
Honfleuria en jotenkin jaksa tuollaiselle linjalla uskoa, laiva on paljon enemmän päivälaiva kuin mitä Turun ja Puolan väliseen liikenteeseen tarvittaisiin. Honfleur saattaa kyllä Puolan liikenteeseen päätyä, mutta ennemmin Etelä-Ruotsin ja Puolan välisille linjoille. Suomen ja Puolan välille tarvitaan enemmän yön yli -liikenteeseen suunniteltu ropax; Mikko-Oskarin mainitsemat Atlantic Vision tai Finnclipper-luokkalaiset olisivat linjalle varsin passeleita.

Ja siinäkin M-O lienee oikeassa, että Tallinkia tuskin nähdään tuota linjaa yrittämässä ja sama pätee myös Vikingiin ja Eckeröön. Kaikilla kolmella kun on sama ongelma: ne ovat poikkeuksellisen riippuvaisia matkustajaliikenteestä ja tästä johtuen korona iski kaikkiin kolmeen pahemmin kuin lauttavarustamoihin Euroopassa keskimäärin. Grimaldi/Finnlinesin, Stenan ja DFDS:n kaltaiset enemmän rahtiin keskittyneet toimijat ovat selvinneet kriisistä erittäinkin hyvin ja jos liikennettä havitellaan alkavaksi ennen uuden Turun-terminaalin rakentamista melkein veikkaisin mahdollisen operaattorin linjalle löytyvän tästä kolmikosta. Tai sitten Polferries voisi tulla kysymykseen, mutta heillä ei ole laivaa mitä irrottaa uutta linjaa varten, kun taas mainitulle kolmelle suurelle ei tuottaisi suurta vaikeutta vapauttaa jostain laiva uuteen liikenteeseen – varsinkin kun kaikille on valmistumassa uutta tonnistoa, joka vapauttaisi olemassaolevia laivoja uusia reittiyrityksiä varten.
2
Matkustaja-autolautat / Vs: Laivat satamassa
« Uusin viesti kirjoittanut Kalle Id tänään kello 10:11:37 »
On kyllä vähän yllättävää, että Tallink on vielä laittanut noin vanhaan laivaan paukkuja – ja ainakin telakoinnin kestosta päätellen aika paljon. Sea Wind täyttää kuitenkin ensi keväänä 50, ja ennen pandemiaa Tallink kertoi seuraavan projektin MyStarin valmistuttua olevan Sea Windin korvaaminen.
3
Olennaisintahan on, kuka on operaattori. Eli kuka arvioi mahdollisten tukirahojen loputtua pystyvänsä tekemään tuolla linjalla rahdilla riittävän hyvää bisnestä. Matkustajathan ovat joka tapauksessa pelkkä lisäarvo, elleivät peräti lisäkulu. Kahden viikottaisen lähdön puitteissa aluksen ei tarvitse olla mitenkään erityisen nopea, eikä matkustajakapasiteetinkaan liene tarpeen olla paria-kolmeasataa suurempi.
Tallinkia on aika vaikea nähdä tällaisen liikenteen toimijana. Sen prioriteeteissä on nyt tärkeimpänä MyStarin lunastaminen ja yhden tai useamman nykyaluksen kaupaksi saaminen. Jotenkin tuntuu siltä, että Star olisi myytävien listalla hyvin korkealla, mutta aika epätodennäköistä olisi, että sille löytyisi ostajaa Puolasta, ja vielä epätodennäköisempää, että Tallink itse ryhtyisi tähän liikenteeseen. Ja siinäkin tapauksessa, jos se sen tekisi, taitaisi Staria todennäköisempi alus olla paremmin yön ylittävään liikenteeseen sopiva Atlantic Vision.
Grimaldi-ryhmä olisi aika paljon todennäköisempi toimija. Sillä olisi valmiina useampiakin mahdollisia aluksia, lähinnä joku Finnclipper-luokkalainen, eikä lipun vaihto Kyprokselle ja henkilöstön värvääminen itäisestä Euroopasta olisi heille mikään ongelma. Heillä olisi myös valmiiksi rahtiasiakkaita, joille Suomen sataman vaihto menisi ilmoitusasiana. Heillä olisi myös valmis satamapaikka Suomessa -ei tosin Turussa, vaan Naantalissa, mutta maailman mittapuussa katsottuna se on sama paikka.
Polferries ja Unitykin voisivat olla kiinnostuneita ainakin linjan mahdollisesti mukanaan tuomista tukirahoista. Polferries voisi jopa irrottaa Baltivian nykyisestä liikenteestään, periaatteessa kai Unitykin Galileuszin, mutta uutta Pomeraniaa tässä on turha odotella, vaikka puolalaisaluskin linjalle saataisiin. Itämeren ilopilleri oli aikanaan tyystin toisenlaisin painotuksin (lue:länsirahan keräysvalmiuksin) viritetty toimija, jonka rahdinkuljetuskyky oli vähäinen.

Sitten on tietysti sekin mahdollisuus, että linjasta innostuu joku muu kuin tässä mainitut. Kyllähän maailmassa varustamoja ja laivoja riittää... 8)
4
Matkustaja-autolautat / Vs: Laivat satamassa
« Uusin viesti kirjoittanut Mika Honkonen 15.10.2021, 16:28:13  »
Nyt 15.10. Sea wind on jälleen liikkeellä.
Nyt kellon ollessa puoli viisi saapuu juuri muugaan.
Jokohan on tänään reitillä?
Olisi mielenkiintoista tietää että mitä kaikkea tuon teknisentauon aikana on tehty.

5
Kyllähän sitä tuollakin matkustaisi.

Mutta mitenkäs olisi Star, sehän vapautuu ensivuonna Tallinnan reitiltä.
6
Onkohan tuolla ex. Honfleurilla minkäänlaista jääluokkaa?
Historialtaan alus tuntuu olevan jonkinlainen ADCC II ;D

https://en.wikipedia.org/wiki/MV_Honfleur
7
Tämmöistä laivaa MV Honfleur huhuillaan www.sjofart.net forumilla Turku-Gdynia välille. Operaattorina voisi toimisi Tallink, Polferries tai norjalaisesta varustamostakin puhutaan.

https://www.sjofart.net/viewtopic.php?t=1651&start=40

8
Matkustaja-autolautat / Vs: Koronaviruksen vaikutukset kootusti
« Uusin viesti kirjoittanut Tuomas Romu 14.10.2021, 12:48:37  »
Aliagan välttänyt Century Harmony (ex-Carnival Fascination) on myyty romuksi Alangiin:

https://www.tradewindsnews.com/cruise-and-ferry/former-carnival-corp-cruiseships-face-breakers-as-new-owners-get-cold-feet/2-1-1081974

Although Century Harmony repositioned the ship to China, where it reportedly underwent dry-docking and refurbishment, investors were said to have become disillusioned by the prolonged duration of the pandemic, with few signs of international borders in Asia opening up to allow for the revival of mass tourism.

Ilmeisesti aluksen romuhinta on kuitenkin tuplaantunut sitten edellisen omistajanvaihdoksen...
9
Matkustaja-autolautat / Vs: Merenkurkun liikenne (oli: NLC Ferryn...)
« Uusin viesti kirjoittanut Pekka Laakso 13.10.2021, 09:41:07  »
Sjöfartstidningen kirjoittaa Wasa Expressiin puutavaralastista sekä avaa UME-varustamon taustaa. Laivastostahan löytyy mm. entinen Finnlinesin Translubeca nimellä Poseidon Express.

https://www.sjofartstidningen.se/wasa-express-till-egypten-med-tra-i-lasten/

10
Matkustaja-autolautat / Vs: Merenkurkun liikenne (oli: NLC Ferryn...)
« Uusin viesti kirjoittanut Jussi Viljanen 12.10.2021, 23:18:44  »
rosvo roopet matkalla...
Sivuja: [1] 2 3 ... 10