Jäänmurtajat ja talvimerenkulku (oli: Jäänmurron tulevaisuus)

Aloittaja Janne Koskinen, 21.01.2008, 06:25:31

« edellinen - seuraava »

Kari Rantamäki

Lainaus käyttäjältä: Tuomas Romu - 21.07.2021, 14:46:14
Navigator kirjoittaa Venäjän tuoreimmasta jäänmurtajahankkeesta:

https://navigatormagazine.fi/uutiset/meriteollisuus/jalleen-uusia-murtajia-rosmorportille-nyt-karjalasta/

Juttu on suora käännös venäläismedioiden (mm. PortNews) artikkeleista.

Telakka sijaitsee Äänisellä. Millainen kanava sieltä kulkee Vienanmerelle?

Jos on uskomista Vienanmeren–Itämeren kanavan kohdalla Wikipediaan, niin siellä on 135m x 14.3m suluilla varustettu 4m syvä kanava suoraan Vienanmeren suuntaan. Jos taas kierretään Itämeren kautta, niin Ääniseltä Laatokalle vievä Syvärijoki mahdollistanee vielä isommat maksimimitat, koska sulut näyttävät olevan pienimmilläänkin 198m x 21.5m ja kanava taitaa olla mitoitettu 4 metrin syväystä varten.

Tuomas Romu

Telakka on rakentanut aiemmin muutaman hinaajan siten, että ovat uittaneet ne ponttoonien päällä merelle. Näinköhän sama toimii isompien jäänmurtajien kanssa? Noiden syväys tyhjänäkin on vähintään kuuden metrin luokkaa, todennäköisesti lähempänä seitsemää...
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

Venäjällä on viime päivinä puhuttu suurten LNG-käyttöisten jäänmurtajien rakentamisesta. Reutersin uutinen on suhteellisen suppea, mutta venäläismediat ovat kirjoittaneet mahdollisesti jopa neljän 40 megawatin ei-ydinkäyttöisen jäänmurtajan rakentamisesta Atomflotille. Lisäksi Norilsk Nickel kaavailee oman murtajan rakentamista Atomflotin operoitavaksi.

Reuters: Russia to build first LNG-powered icebreakers for Arctic sea route
RBC: «Росатом» закажет еще шесть ледоколов для перевозок грузов по Севморпути
Kommersant: «Норникель» вложится в ледоколы

Aker Arctic suunnitteli Atomflotille jokunen vuosi takaperin tuollaisen 40 megawatin LNG-käyttöisen jäänmurtajan:

LNG-fuelled 40 megawatt line icebreaker for Rosatomflot
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

Lainaus käyttäjältä: Tuomas Romu - 21.06.2021, 09:19:59
Tuorein Venäjällä auennut tarjouskilpailu koskee IBSV02-tyyppisen jäätämurtavan monitoimipelastuslaivan rakentamista...

...ja melkoisena yllätysvetona jäänmurtajatilaus meni turkkilaistelakalle:

Turkish shipbuilder wins Russian icebreaker tender
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

Amurin telakka anelee lisää aikaa ja rahaa ensimmäisen MPSV06-tyyppisen jäätämurtavan pelastusaluksen, Kerchenskiy Proliv'n, loppuunsaattamiseksi. Aluksen valmiusaste on yli kymmenen vuoden jälkeen vasta noin 70 % ja vaikeuksia on pakotteista johtuen mm. Rolls-Roycen (nykyisin Kongsbergin) propulsiolaitteiden käyttöönoton kanssa.

Амурский завод просит сдвинуть сроки сдачи судна "Керченский пролив" на два года
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

Äänisen telakka sai kahden LNG-käyttöisen jäänmurtajan tilauksen, mutta alukset rakennetaankin Turkissa. Sama telakka rakensi myös kaksi LNG-käyttöistä lauttaa Ust-Luga - Baltiysk -linjalle siten, että Rosmorport tilasi laivat venäläiseltä Nevskyn telakalta (joka siirtyi United Shipbuilding Corporationille Arctech-kaupan myötä), joka jälleentilasi ne Turkista.

Kommersant: Ледоколы с Мраморного моря
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

Kanada osti pari vuotta takaperin kolme Tor Viking -sarjan jäätämurtavaa offshorealusta "tilapäismurtajiksi" rannikkovartiostolleen. Nyt hintalappu ostettaessa lähes 20 vuotta vanhoille aluksille lähentelee miljardia Kanadan dollaria (lähes 700 miljoonaa euroa). Vertailun vuoksi Polaris maksoi uutena noin 125 miljonaa euroa.

Cost of used icebreakers Ottawa is buying from Quebec shipyard approaches $1B mark

Aluksiin on tehty jonkin verran muutostöitä ja mm. hyttikapasiteettia on lisätty:

Davie Canada delivers CCGS Jean Goodwill
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

Maailman suurin ydinkäyttöinen jäänmurtaja, Arktika, on telakoitu Kronstadtissa. Valokuvaraportti aiheesta:

https://paluba.media/news/10019

Kuvista voi havaita kaikenlaista mielenkiintoista. Aluksesta on poistettu ankkurit ketjuineen sekä veneet - todennäköisesti tavoitteena on ollut keventää alusta telakointia varten mahdollisimman paljon. Keulan maalipinta on vesirajan yläpuolelta varsin huonossa kunnossa vain yhden talven operoinnin jälkeen - kannattaisiko pohjan kulutusta kestävä "jäänmurtajamaali" ulottaa jäävyöhykkeen rajaan asti Magadanin tapaan? Toki tuollainen "huulipunaa nenän päässä"-väritys ei ole visuaalisesti niin nätti...

Kuvia selaamalla voi taustalta havaita muun muassa Thyssen-Waas -keulalla "pilatun" Kapitan Sorokinin sekä naapurimontusta Venäjän merivoimien Ilya Murometsin, jossa on Steerpropin valmistamat CRP-ruoripotkurit.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Marko Kosamo

Väliin kotimaisistakin murtajista sen verran, että Polaris, Otso ja Voima suuntaavat telakointiin Naantalin Luonnonmaalle huomisesta 17.8 alkaen. Polariksella jo lähtöennakko viikon päähän 24.8 mutta muiden telakointien kestosta ei tietoa.

Pekka Laakso

#670
Lainaus käyttäjältä: Marko Kosamo - 16.08.2021, 13:40:17
Väliin kotimaisistakin murtajista sen verran, että Polaris, Otso ja Voima suuntaavat telakointiin Naantalin Luonnonmaalle huomisesta 17.8 alkaen. Polariksella jo lähtöennakko viikon päähän 24.8 mutta muiden telakointien kestosta ei tietoa.
Lainaus käyttäjältä: Jussi Viljanen - 28.05.2020, 23:10:56
aikas kivaa,kun Suomen jäänmurtajatkin menee huoltoon Tanskaan,eikä Suomen telakalle.melkoista rahan menetystä jälleen Suomessa.ei oikein toi HVK toimi
Miksiköhän Otso lähti taas telakalle? Sehän oli yllämainitun viestin mukaisesti viime kesänä Tanskassa telakalla.
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Tuomas Romu

#671
Lisää kuvia Arktikasta montussa:

https://paluba.media/news/10103

Jostain syystä muistin, että Arktikasta oltiin suunnitteluvaiheessa "riisuttu" ilmapulputusjärjestelmä, mutta niin tuo venäläistyyppinen "ulkoinen pulputusputki" näkyy tuolla keulassa. Kaivelin hieman ja ilmeisesti pulputus jäi laivoihin, vaikka mm. rosterijäävyö poistettiin kustannussyistä.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

#673
Rosmorport löysi jäänmurtajalleen rakentajan Volgan mutkasta viiden tarjouskierroksen jälkeen: Samarassa sijaitseva Nefteflot CJSC. Telakka ei luonnollisesti pysty rakentamaan alusta itse, joten se alihankitaan todennäköisesti joko kiinalaiselta tai turkkilaiselta telakalta; ensiksi mainittua pidetään todennäköisempänä.

Kommersant: Все верфи в гости будут к нам

Kommersantin jutussa on myös mainittu, että edellisen 21900M2-tilauksen saanut Pellan telakka Saksassa on vaikeuksissa ja jopa tilauksen peruuttamista on harkittu vaikka aluksen köli on laskettu.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

#674
Japani rakentaa 128-metrisen jäänmurtajan tukemaan arktista tutkimustyötä. Tällä hetkellä pohjoiseen suuntautuvat tutkimusmatkat tehdään Mirai-nimisellä jäissäkulkuun vahvistamattomalla tutkimuslaivalla, joka rakennettiin entisestä ydinkäyttöisestä Mutsusta. Japanilla on kuitenkin jo ennestään yksi tutkimuskäyttöön tarkoitettu jäänmurtaja, Shirase, joka operoi eteläisellä pallonpuoliskolla. Kyseessä on itse asiassa toinen samanniminen murtaja; ensimmäinen Shirase on museona Japanissa.

Japani rakentaa polaarimurtajan arktiseen tutkimustyöhön

Venäjällä taas Norilsk Nickel puuhaa LNG-käyttöisiä jäänmurtajia yhdessä Atomflotin kanssa. Alukset on tarkoitus rakentaa Zvezdan suurtelakalla, joka on haalinut viime vuosina käytännössä kaikki merkittävät venäläiset laivatilaukset mukaan lukien 120 megawatin "Leader"-ydinjäänmurtajan. Telakka on kuitenkin saanut valmiiksi vasta yhden Aframax-tankkerin, josta kolme neljäsosaa perästä lukien toimitettiin yhtenä kappaleena Etelä-Koreasta, ja laskenut vesille toisen vastaavan tankkerin sekä jäätämurtavan offshore-aluksen, jonka piti valmistua jo vuosia sitten. Näiden lisäksi telakalla on laskettu peräti 15 erityyppisen aluksen köliä ja tilauskirjassa on vielä toinen mokoma öljytankkereita, LNG-aluksia, jäänmurtajia ja tutkimuslaivoja.

Nornickel, Rosatom and Far East Shipbuilder signed agreement of intent to design and build an LNG-icebreaker

Venäjältä on lisäksi kuulunut huolestuttavia uutisia liittyen noihin aiemmin mainitsemiini 21900M2-sarjan jäänmurtajiin: Pellan telakka meni nurin jo heinäkuussa ja hallitus ei ollut kovin iloinen kuullessaan, että sisaraluksen piirustukset päätyisivät Kiinaan...

Rapakon takana Yhdysvaltain rannikkovartioston "keskiraskas" jäänmurtaja USCGC Healy purjehtii Luoteisväylää pitkin itään. Alus kulki tällä viikolla laivojen harvemmin käyttämän Walesin prinssin salmen läpi. Samaa salmea käytti myös öljytankkeri SS Manhattan purjehtiessaan Luoteisväylää pitkin länteen vuonna 1969.
All information and details given in good faith but not guaranteed!